Veel (beginnende) AdWords adverteerders vinden het lastig om een goed dagbudget te bepalen voor hun campagnes. Een beperkt budget kan resulteren in misgelopen conversies. Een te hoog budget kan er voor zorgen dat er té veel wordt uitgegeven aan Google AdWords. Om je te helpen bij het bepalen van je ideale dagbudget hebben wij een viertal stappen uitgewerkt. Stappen die ervoor zorgen dat jij voortaan onderbouwde keuzes kunt maken en je dagbudget perfect kunt bepalen. Zo krijg je meer grip op je SEA campagnes en natuurlijk je budget.
In juli 2018 heeft Google de langverwachte rebranding doorgevoerd. De naam Google AdWords is gerebrand naar Google Ads. De reden hiervoor is dat het online adverteren via Google niet langer bepaald wordt door zoekwoorden (keywords). Maar voor het gemak spreken we in dit artikel nog over Google AdWords.
Met Google AdWords heb je de mogelijk te adverteren via een aantal manieren. De tekstadvertenties zijn bij de meeste van jullie wel bekend. Deze tekstadvertenties verschijnen in tekstvorm bij een zoekopdracht, zoals in de afbeelding hieronder is weergeven. Met behulp van de juiste zoektermen worden deze advertenties getoond aan de juiste personen. Het uitbesteden van Google AdWords leidt over het algemeen tot aanzienlijk betere resultaten.
In 2018 heeft Google een nieuwe ontwikkeling geïntroduceerd; drie koppen en twee omschrijvingen. Daarnaast zijn de twee omschrijving geüpgrade naar negentig tekens, waar voorheen tachtig tekens beschikbaar waren.
Naast tekstadvertenties biedt Google de optie om te adverteren via Google Shopping, het Google Display Netwerk en YouTube. Google Shopping is hét advertentiekanaal voor webshops. Je kent ze vast wel. Je zoekt naar een bepaald product, voetbalschoenen als voorbeeld, en je ziet direct een overzicht van een aantal voetbalschoenen. Dit zijn de Shopping resultaten. Het Google Display Netwerk zijn de afbeeldingen op partnerwebsites van Google en YouTube.
Afhankelijk van je doelstellingen en online ambities zijn één of meerdere kanalen geschikt. Ben je benieuwd welke kanalen geschikt zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op!
Nu je wat meer bekend bent met de verschillende mogelijkheden van Google AdWords is het tijd om tot de kern van dit artikel te komen. Voor alle bovengenoemde kanalen is namelijk een dagbudget nodig. Let op: deze vier stappen zijn dus voor alle kanalen van toepassing.
Online marketing = uit je jas groeien
De eerste stap is om de resultaten van je campagne goed inzichtelijk te krijgen. Als je niet weet wat je betaalde bezoekers je opleveren, zijn de uitgaven immers lastig te verantwoorden. Extra investeren in AdWords wordt daarmee moeilijker te verantwoorden. Ga dus na wat de belangrijke conversiedoelen (macroconversies) op je website zijn en zorg ervoor dat deze gemeten worden in Google Analytics. Voor e-commerce sites zijn dit transacties. Voor websites die leads genereren zijn dit doorgaans:
Daarnaast zijn er meestal nog een reeks microconversies die ook de moeite waard zijn om te meten. Denk daarbij aan downloads, het bekijken van belangrijke content zoals een whitepaper en nieuwsbriefinschrijvingen.
Importeer al de door jou ingestelde conversiedoelen in je AdWords account, maar neem slechts de macroconversies op in de kolom ‘conversies’. Zo kun je in AdWords duidelijk je “echte” conversieratio zien en beter aansturen op een geautomatiseerde biedstrategie, zoals doel-CPA of doel-ROAS. De kolom: ‘alle conversies’ toont zoals de naam het al zegt, alle conversies (alle door jou geïmporteerde doelen). Zet deze twee kolommen naast elkaar en je hebt overzichtelijk hoeveel procent van alle conversies tot een directe aankoop hebben geleid.
Reken eens terug. Hoeveel procent van je leads wordt omgetoverd tot een lead? Wat levert een klant je gemiddeld op? Wat zijn je marges? Het beantwoorden van deze vragen helpt je bij het bepalen van het doel-CPA (Cost-Per-Acquisition). Dit is de maximale prijs die je bereid bent te betalen voor een lead. Belangrijk om te weten is dat een doel-CPA pas goed zijn recht komt wanneer Google voldoende data heeft. Het algoritme van Google heeft namelijk data nodig om te bepalen in welke mate een conversie naar waarschijnlijkheid plaatsvindt.
Google geeft zelf aan dat minimaal twintig conversies per maand nodig zijn voor de beste resultaten. Heeft jouw account minder dan twintig conversies per maand? Geen probleem! In de kolommen van Google Ads is de kolom ‘Cost./Conv.’ beschikbaar. Op die manier kun je zelfs met een handmatige biedstrategie bepalen hoeveel je voor een lead betaald.
Deze doel-CPA is een goede leidraad voor je campagnes. Zolang je hieronder blijft, maakt het namelijk niet uit hoeveel budget je uitgeeft. Je verdient iedere uitgegeven euro namelijk voldoende keren terug om rendabel te zijn. Het helpt je bovendien om doeltreffende keuzes te maken tijdens het optimaliseren van je campagne. Bij ieder keuze die je moet maken kun je je namelijk afvragen of het bijdraagt aan het behalen van deze duidelijk meetbare doelstelling.
Maak je gebruik van Google Shopping? Dan is het gebruik van de automatische biedstrategie Doel-ROAS (Return on Ad Spend) ideaal. Omdat je conversies worden gekoppeld aan een bedrag is het eenvoudig te bepalen hoeveel een conversie mag ‘kosten’. De Doel-ROAS wordt bepaald door de opbrengst van je verkopen te delen door de advertentiekosten. Een Doel-ROAS van 500% betekent dus dat iedere €1,- €5,- moet opleveren. Ook hier is, net als bij Doel-CPA, een minimaal aantal conversies per maand nodig. Google heeft data nodig om het algoritme voor je te laten werken.
Haal het maximale uit je Google Ads
Als je nog geen historische data in je account hebt, kan het lastig zijn om een effectief startbudget te bepalen. Om je budgetkeuze toch goed te onderbouwen kun je Google’s Keyword Planner als leidraad nemen. Dit pak je als volgt aan:
Voorbeeld: in de Keyword Planner heb je gezien dat er maandelijks 15.000 keer naar jouw zoektermen wordt gezocht. De gemiddelde CPC ligt volgens Google rond de 1 euro. Je hebt nog geen CTR-gegevens voor jouw account, dus we gaan uit van een CTR van 10%. De berekening is voor jou nu als volgt:
Kortom, met een dagbudget van 57 euro heb je een prima onderbouwd dagbudget om mee te starten. Het is aannemelijk dat je met dit budget alle relevante vertoningen en klikken ontvangt zonder beperkt te worden.
Wanneer het budget dat je hebt berekend hoger is dan wat je kan of wilt uitgeven, kun je ook met een lager budget beginnen. Je campagne zal dan waarschijnlijk de status ‘beperkt door budget’ krijgen. Dit betekent dat je advertenties niet bij alle relevante zoekopdrachten worden weergegeven. Je loopt dus weergaven, klikken en potentiële klanten mis.
Om dit te verduidelijken nemen we een normale doordeweekse dag. Stel je hebt een dagbudget van €50,-. Rond 17:00 heeft je campagne €40,- uitgegeven en rond 19:00 is het budget van €50,- uitgegeven. Dit betekent dus dat je campagne na 19:00 geen advertenties meer kan tonen. Iedere potentiële klant wordt hiermee misgelopen. Voor klanten kiezen wij om die reden vaak voor een advertentieplanning. Op die manier wordt het budget zo effectief mogelijk ingezet om zoveel mogelijk conversies te realiseren.
Het betekent overigens niet dat een campagne met beperkt status niet bijdraagt aan je bedrijfsdoelen. Uiteraard kan je campagne nog steeds rendabel zijn. Ik zou wel altijd aanbevelen om naar het aanbevolen dagbudget te gaan zodra je doel-CPA wordt behaald. Je verdient het bedrag wat je extra uit gaat geven immers voldoende keren terug.
Belangrijk: Je geeft NOOIT meer uit dan maandelijkse budget. Een budget hoeft bovendien niet op te gaan. Het betekent niet dat je tegen Google zegt: dit bedrag heb ik, maak maar op.
Ads optimalisatie is een onderwerp apart, maar hieronder volgen enkele tips om je campagne te optimaliseren en het meeste uit je budget te halen. De doel-CPA die je bij stap 2 hebt, is hierbij leidend.
Kortom, door het resultaat goed meetbaar te maken, duidelijke doelen te stellen en slim data te gebruiken, kun je veel makkelijker bepalen wat je aan AdWords uit kan geven. Het wordt op deze manier ook veel makkelijker om budgetkeuzes te onderbouwen naar collega’s en leidinggevenden.
Na het lezen van dit artikel weet je meer over het kiezen van je ideale dagbudget voor Google AdWords. Mocht je hier nu nog problemen mee hebben of het toch liever uit handen geven, wij helpen je graag!
Volg de Google AdWords training van TO BE FOUND en ontdek wat je zelf allemaal kan bewerkstelligen!
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of wil je graag advies over je AdWords budget. Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!