Het doel van de zoekmachine van Google is antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Hoe meer deze vraag wordt beantwoord met relevante zoekopdrachten, hoe meer de zoekmachine gebruikt wordt. De Google Adwords specialisten moesten voorheen genoegen nemen met één kop en één beschrijving van maximaal 70 tekens. Dit is uitgebreid naar twee koppen en een beschrijving van 80 tekens. Maar recentelijk is dit nogmaals uitgebreid. Google geeft de adverteerder hiermee genoeg ruimte om de gebruikers van de zoekmachine te voorzien van informatie. Maar wat betekent dit voor de adverteerders? Belangrijk: deze update is alleen voor tekstadvertenties, dus niet voor relevant voor Google Shopping.
Een derde advertentiekop
De advertenties van vroeger beschikten over slechts één advertentiekop. Google heeft dit uitgebreid naar twee koppen en recentelijk naar drie koppen. Niet alleen is een derde kop toegevoegd. Het aantal tekens in deze koppen is vergroot van 25 naar 30. Een Google Ads specialist kan met deze ontwikkeling meer essentiële informatie verwerken in de advertenties. Een voordeel van drie koppen is dat belangrijke usp’s hierin kunnen worden vermeld. De derde advertentiekop is echter wel optioneel. Het is dus niet verplicht. In onderstaande afbeelding is te zien hoe wij bij TO BE FOUND dit hebben aangepakt. Uit ons eigen klantenbestand blijkt dat één vast contactpersoon als waardevol wordt beschouwd.
Een tweede beschrijving
Voorheen moesten online adverteerders genoegen nemen met één beschrijving van 80 tekens. Recentelijk is dit dus gewijzigd naar maar liefst twee beschrijvingen van 90 tekens per stuk. Online adverteerders krijgen hiermee de mogelijkheid om meer dan twee keer zoveel informatie te communiceren. Denk aan het benoemen van USP’s, maar ook productinformatie of openingstijden. Met maar liefst 180 tekens is er in ieder geval genoeg ruimte. Net als de derde advertentiekop is een tweede beschrijving optioneel en dus niet verplicht. Wij van TO BE FOUND hebben bijvoorbeeld de keus gemaakt om de beschrijvingen op elkaar af te stemmen. Dit creëert een sterkere boodschap voor de lezer. Er wordt niet alleen vermeld wat we doen, maar ook hoe.
Waarom kiest Google voor deze update?
Er zijn geruchten dat Google meer en meer inspeelt op de ontwikkeling van Voice Search. Dit is het inspreken van een zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan Siri, Alexa en Google Assistent. De verwachting is namelijk dat mensen steeds meer gaan zoeken op Google door middel van spraak. Dus, logischerwijs, hoe meer informatie een advertentie bevat, hoe relevanter deze kan zijn op de ingesproken zoekopdracht. Google speelt met deze update in op een technologische ontwikkeling.
Tips omtrent de Google Ads update
De Google Ads update biedt een aantal voordelen, maar helaas ook een aantal nadelen. Om deze reden geven wij een aantal tips waar jij als organisatie of online marketing bureau rekening mee moet houden!
- Wees creatief in het verzinnen van een derde kop en een tweede beschrijving. Met deze extra ruimte is het mogelijk en zeker ook aan te raden om nóg meer onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrentie.
- Schrijf niet om te schrijven. Het is belangrijk, ondanks de extra ruimte, om relevant te blijven. Denk aan de zoekopdracht van de Google gebruiker maar ook aan de landingspagina van de advertentie. Verzin geen informatie om extra websiteverkeer te genereren. Een hoog bounce percentage leidt namelijk tot een mindere waardering van jouw advertentie door Google. Je schiet er dus niets mee op.
- Creëer een samenhang tussen de drie koppen en twee beschrijvingen. Op deze manier is jouw boodschap nóg krachtiger. Maak gebruik van de extra ruimte.
- Het bedenken van advertentiekoppen en beschrijvingen kost nu eenmaal tijd. Het herschrijven van bestaande koppen en beschrijvingen gaat dus, afhankelijk van hoeveel advertenties zijn geschreven, tijd kosten. Begin daarom bij de belangrijkste advertenties. Denk aan de advertenties die het meeste websiteverkeer genereren, de meeste conversies opleveren of de hoogste ROAS hebben.
Tot slot
Tot zover de nieuwe update van Google Ads. Heb je toch nog vragen, of hulp nodig bij online adverteren? Neem dan gerust eens contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen!