Dat potentiële klanten niet direct tot aankopen over gaan op jouw website, kan met veel factoren te maken hebben. Het is natuurlijk zonde dat vele bezoeken op jouw website niet leiden tot conversies.
Oplossing? Remarketing!
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benadert met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Voor de meeste websites converteert nog geen 2% van de bezoekers bij het eerste bezoek. Met andere woorden; slechts 2% van jouw potentiële klanten gaat daadwerkelijk over tot aankoop. Remarketing is een advertentiemethode om je te helpen de overgebleven 98% te converteren door middel van het tonen van gerichte advertenties.
De bekendste vorm van retargeting is Google remarketing (Google Ads remarketing). Deze campagnes zet je op via Google Ads en worden vertoond in het Google Display Netwerk (GDN). Er komen echter steeds meer aanbieders bij, dus het is ook mogelijk dat je het tegenkomt via andere partijen binnen Nederland en internationaal.
Om te beginnen plaats je een remarketingtag op iedere pagina van je website. Dit is een klein codefragment, ook wel remarketing pixel genoemd. Met behulp van een (legale) cookie worden je bezoekers voor een bepaalde in een remarketinglijst geplaatst. Zo weet je provider precies aan wie de advertenties moeten worden vertoond.
Bovenstaande voorbeelden zijn gericht op e-commerce. Maar ook voor zakelijke dienstverleners, reisorganisaties, makelaars en eigenlijk iedereen die online leads en sales genereert kan remarketing waarde toevoegen. Vooral voor producten of diensten waarbij veel wordt vergeleken (grote aankopen, vakanties, kleding, zakelijke diensten).
Door je lijsten goed te segmenteren en na te denken op welke informatie ieder segment zit te wachten, krijgt je websitebezoeker relevante advertenties op het juiste moment te zien. Hierdoor is de effectiviteit van remarketing campagnes een stuk hoger dan bij reguliere targeting.
Met die relevantie valt of staat de campagne ook meteen. Niets wekt namelijk meer ergernis op bij internetters dan wekenlang overal achtervolgd worden door de schoenen die ze allang hebben gekocht. Dit doet weinig goeds voor je merk. Subtiliteit en je data goed benutten zijn daarom van groot belang bij het opzetten van een remarketing campagne. Is een bezoeker geconverteerd? Dan moeten de gekochte producten niet meer verschijnen. Heeft de bezoeker producten op een wishlist gezet? Benader hem dan na een paar weken pas met een aanbieding. En wanneer iemand na een x aantal impressies geen interesse heeft getoond, zorg dan dat deze persoon even niet meer wordt benaderd. Het beperken van de weergavefrequentie (frequency caps) en het bepalen van de juiste lidmaatschapsduur van een lijst zijn hierbij essentieel.
Remarketing kun je op een aantal manieren toepassen. Er zijn verschillende kanalen die retargeting mogelijk maken.
Eerder in dit artikel is er gesproken over remarketing via Google. Je plaatst een remarketing tag op iedere pagina van de website om je bezoekers vervolgens te segmenteren. Deze bezoekers worden hierna opnieuw benaderd via het Google Display Netwerk. Dit Display Netwerk bestaat uit twee miljoen websites en meer dan 650.000 apps waar jouw advertenties kunnen worden getoond. In het Display Netwerk kan dit door middel van beeld- en tekstadvertenties. Wij raden sterk aan om beeldadvertenties te gebruiken. Deze vallen eerder op en kunnen het verhaal van je website beter overbrengen.
Dynamische remarketing via Google is een stap verder dan de normale remarketing. Hiermee volg je precies wat de bezoekers op jouw website doen en welke pagina’s zij bezoeken. Dynamische remarketing toont namelijk het product / de producten die door de bezoekers zijn bekeken.
Wanneer je een groot aanbod aan kleding op jouw website aanbiedt en je klant heeft een specifiek kledingmerk bekeken, dan toon je deze klant een advertentie met daarin dat specifieke merk. Hiermee trigger je eerdere bezoekers om opnieuw je website te bezoeken en tot aankoop over te gaan.
De hierboven genoemde vorm van remarketing doet dit op merkniveau. Handig om in te zetten voor bijvoorbeeld winkelmandverlaters.
Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) is ook een handige functie binnen Google. Hierbij kan je mensen benaderen die jouw website al eens hebben bezocht met tekstadvertenties. Ook kun je biedingen aanpassen voor die bezoekers en RLSA-lijsten toevoegen aan je campagnes, waarbij je een hoger bod kan instellen.
Het verschil met het Google Display Network is dat je de doelgroep nu niet bereikt door het tonen van advertenties op andere websites (display), maar door advertenties te tonen wanneer bezoekers zoeken binnen de zoekmachine van Google (search). Via deze weg worden zoekadvertenties getoond aan deze bezoekers wanneer ze zoekopdrachten invoeren binnen Google zoeken.
Om retargeting via YouTube in te zetten is het noodzakelijk je Google Ads-account te koppelen aan het YouTube-account. Het voordeel van retargeting via YouTube is dat een persoon niet op je website hoeft te zijn geweest. Op het moment dat een persoon enige vorm van interactie ondergaat met jouw YouTube-account, kan deze worden gesegmenteerd, mits je dat instelt. Zo kunnen personen worden geretarget wanneer zij zich abonneren op je account, een video ‘liken’ / reageren of een video (gedeeltelijk) hebben bekeken.
YouTube remarketing is uiteraard ook in te zetten wanneer personen je website wél hebben bezocht.
Net als bij remarketing via Google is het gebruik van een Pixel noodzakelijk voor Facebook remarketing. Je raadt het al, de Meta Pixel. Na het plaatsen van de pixel op jouw website is het mogelijk om bezoekers te retargeten via Facebook en Instagram.
LinkedIn retargeting is ook mogelijk en ook hierbij is een pixel nodig. Deze heet ook wel de Insight tag. Toon advertenties aan LinkedIn bezoekers die je website hebben bezocht. Met name voor de zakelijke branche en business 2 business is dit een aan te raden vorm van remarketing.
Zoals eerder besproken, kunnen er wel 100 redenen zijn waarom bezoekers op jouw website niet direct overgaan aankopen. Wellicht zitten ze nog in de oriëntatiefase en bezoeken ze ook verschillende websites van concurrenten om informatie op te doen. Of ze worden afgeleid door factoren van buitenaf. Denk hierbij aan: de bus die net komt aanrijden, het eten wat aanbrandt of de bel die gaat. Er zijn dus genoeg redenen te bedenken waarom jouw websitebezoekers niet overgaan tot aankoop.
En daarom is remarketing zo belangrijk. Remarketing is zo effectief omdat jouw advertentiebudget alleen wordt besteed aan een geïnteresseerd publiek dat bekend is met jouw merk. Je schiet dus niet met hagel op een vage doelgroep, maar bereikt geïnteresseerde personen met een relevante advertentie op het juiste moment.
Wordstream merkt dat de conversiepercentages stijgen wanneer gebruikers een advertentie binnen remarketingcampagnes zien. Wanneer mensen jouw advertentie al een paar keer hebben gezien en hier op klikken, geeft dit een dubbele kans dat ze tot aankoop overgaan. Daarnaast is adverteren via remarketing over het algemeen een stuk goedkoper vergeleken met normaal adverteren. De remarketingklikken bij Google Display en Social Media kunnen soms 2 tot 100 keer minder kosten dan bij Google search.
Meer weten over/of hulp nodig bij het inrichten van remarketing? Neem dan contact op met TO BE FOUND en wij helpen je campagne op te zetten en deze te laten renderen. Het formuleren van een remarketing strategie is belangrijk voordat je begint. Het is namelijk essentieel dat de doelgroep die wordt geretarget de juiste boodschap ontvangt. Wanneer een consument een product heeft aangeschaft wil je die persoon niet nogmaals benaderen met dat product. Dat wekt alleen maar irritaties op.
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Met deze methode van online adverteren richt je je op de bezoekers die tijdens hun eerste bezoek aan de website nog niet zijn overgegaan tot conversie.
Allereerst dien je een remarketing tag (codefragment) op iedere webpagina te plaatsen. Zo worden de bezoekers in een remarketinglijst geplaatst. Vervolgens kan de lijst worden gesegmenteerd op basis van bezoekersgedrag, waarna gericht kan worden geadverteerd.
Remarketing kan toegepast worden via verschillende kanalen, waaronder het Google Display Network, YouTube, Facebook en LinkedIn. Bekijk hier meer remarketing mogelijkheden.