Gratis contentkalender template & 6 tips

14 november 2022
5 mins
Home > Blog > Gratis contentkalender template & 6 tips

Ook in 2024 is en blijft contentmarketing een belangrijk onderdeel van online marketing. Content marketing is namelijk dé manier om op te vallen, klanten aan je te binden, meer verkeer naar je website te leiden en nieuwe leads aan te trekken. Maar met alleen het creëren van content ben je er nog niet. Want jouw verhalen doen niets als ze niet op een slimme manier verspreid worden. Zonder een plan van aanpak heeft jouw content geen kans van slagen; een goede contentkalender is dan ook onmisbaar. Werk jij nog niet met een contentkalender? Om je op weg te helpen geef ik je tips voor het maken van een contentkalender en, om het je nóg gemakkelijker te maken, kun je onderaan dit artikel zelfs een GRATIS contentkalender template downloaden!

Contentkalender = planning van wat je al gecommuniceerd hebt en nog gaat communiceren

Wat is een contentkalender?

SEO blogs, SEO webpagina’s, nieuwsbrieven, cornerstone content pagina’s, whitepapers, bedrijfsvideo’s en infographics… hoe meer content je maakt, hoe harder je het nodig hebt: overzicht. Want welke content plaats je waar? En wanneer? Hoe zorg je ervoor dat er een samenhang is tussen de verschillende content activiteiten en dat de kanalen elkaar versterken? Met een contentkalender heb je in één oogopslag compleet overzicht. Je ziet meteen wat je al gecommuniceerd hebt en nog gaat communiceren: je plant je publicatieschema weken of zelfs maanden vooruit en creëert zo een continue stroom aan content.

Voordelen van werken met een contentplanner

Het is een grote uitdaging om goede content op periodieke basis te creëren. Want hoe zorg je er nu voor dat contentproductie op gang blijft en niet stilvalt? Zonder een overzichtelijke contentplanning is het haast onmogelijk om succes te hebben met je contentstrategie en wordt het lastig om doelen te behalen. Naast een duidelijk overzicht, zijn andere belangrijke voordelen van het werken met een contentplanner:

  • Je brengt meer structuur en samenhang in je contentplanning;
  • Je plaatst de juiste content op het juiste moment;
  • Je kunt goed inhaken op de verschillende feestdagen en evenementen;
  • Je creëert regelmaat en continuïteit;
  • Je werkt efficiënter, waardoor je meer tijd overhoudt.

Kortom, de contentkalender is je rechterhand: je ziet in één oogopslag welke content gecreëerd, gedeeld en verspreid moet worden. Dat maakt content marketing een stuk eenvoudiger. Je deelt namelijk altijd kwalitatieve content en grijpt nooit meer mis als je even wat minder tijd hebt of geen inspiratie.

Zelf een contentkalender maken; een contentkalender voorbeeld en 6 tips

Begin niet aan een contentkalender als je nog geen strategie hebt. Je contentstrategie is een essentieel onderdeel en de ruggengraat van content marketing. In de strategie formuleer je de doelen, beschrijf je de doelgroep, bepaal je de tone of voice en beschrijf je welke kanalen en contentvormen je gaat inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Voordat je een contentkalender gaat maken, is het belangrijk dat je dus al weet voor wie je content maakt en waar je dat gaat plaatsen. Heb je dit eenmaal in kaart gebracht, dan is het zaak om de content te plannen. Dit is waar de contentkalender om de hoek komt kijken. Hieronder geef ik je wat tips voor het maken van een contentkalender en benoem ik wat er in elk geval in terug moet komen.

Tip 1: Benoem het contenttype

Geef in je contentkalender duidelijk aan om wat voor type content het gaat: is het een blog, de nieuwsbrief, social media post of video?

Tip 2: Benoem de kanalen

Geef in je kalender ook duidelijk aan op welk kanaal de content gedeeld moet worden. Zijn het je eigen kanalen zoals je website, social media kanalen, e-mail of gaat het om externe kanalen zoals een extern blogplatform?

Tip 3: Benoem het tijdstip/deadline

Timing is van groot belang! Op welk moment van de dag of in welke periode bereik je jouw doelgroep het best? Geef aan op welke dag, op welk tijdstip de content gedeeld moet worden en vergeet daarbij niet om rekening te houden met feestdagen, evenementen en inhakers.

Tip 4: Benoem de auteur/eindverantwoordelijke

Geef aan wie de content maakt en wie er verantwoordelijk voor is dat de content ook op de juiste plek op het juiste moment gedeeld wordt.

Tip 5: Benoem de doelgroep

Geef aan wie de beoogde doelgroep is. Zo kun je later ook terugzien of de beoogde doelgroep ook daadwerkelijk bereikt is.

Tip 6: Maak ruimte voor evaluatie

Content wordt pas echt succesvol als je telkens meet en beoordeelt, aanpast en bijstuurt. Maak ruimte voor evaluatie in je contentkalender. Zo krijg je inzicht in wat wel en niet werkt en kun je tijdig bijsturen. Meet bijvoorbeeld het aantal conversies, het bereik, het aantal likes, comments en shares, de tijd die bezoekers op je pagina doorbrengen en de scrolldiepte. Wat werkt en wat niet? Door statistieken bij te houden, kun je eenvoudig voortborduren op succes!

"
Een contentkalender is essentieel voor een goede contentstrategie omdat het je helpt om georganiseerd en gefocust te blijven, terwijl je ervoor zorgt dat je content altijd fris, relevant en in lijn met je doelen is."

Wilfred Stomp, online strateeg

Download gratis de contentkalender template van TO BE FOUND

Om jou een eindje op weg te helpen met je contentplanning voor 2023 hebben we een contentkalender template gemaakt die je gratis kunt aanvragen. Download de contentkalender template en breng meer structuur aan in je planning. Raak nooit meer het overzicht kwijt en creëer een jaar lang relevante content, met de voorbeeld contentkalender van TO BE FOUND.

Vind je het lastig om de contentkalender te vullen? Download dan ook onze inhaakkalender van 2023! Heb je hulp nodig bij het opstellen van je contentstrategie en ben je geïnteresseerd in onze content marketing training of onze social media training? Neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!

Download gratis ons contentkalender template

Om jou een eindje op weg te helpen met je contentplanning voor 2023 hebben we een contentkalender template gemaakt die je gratis kunt aanvragen. Download de contentkalender template en breng meer structuur aan in je planning. Raak nooit meer het overzicht kwijt en creëer een jaar lang relevante content, met de voorbeeld contentkalender van TO BE FOUND.

Vind je het lastig om de contentkalender te vullen? Download dan ook onze inhaakkalender van 2024!

Downloaden = slimmer worden

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je contentstrategie? Download onze contentkalender en krijg grip op je uitingen!
Wilfred Stomp
Eigenaar

Lees ook onze andere blogs!

FAQ

Ben jij al klaar voor de contentkalender? Test jezelf eerst!

Een contentkalender zorgt voor de samenhang tussen alle verschillende content activiteiten, waarmee je in één oogopslag een compleet overzicht hebt. De contentkalender bevat een content planning voor weken of zelfs maanden vooruit.

Met een content planner breng je meer structuur en samenhang voor je content strategie. Ook helpt het je de juiste content op het juiste moment te plaatsen en kan je met de planning goed inhaken op bijzondere en feestelijke dagen. Tot slot creëer je regelmaat en continuïteit en werk je efficiënter met een content planning. Heb je de TO BE FOUND inhaakkalender ook al gezien?

De TO BE FOUND contentkalender is al meer dan 1000 keer gedownload. Nu jij nog!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.