Content marketing: als je ergens moeilijk voorspellingen over kan doen is het dit onderwerp wel. Want het doel blijft hetzelfde: de juiste boodschap overbrengen, op het juiste moment, bij de juiste mensen. Daar verandert ook in 2025 niks aan. We hebben veel inzicht in het gedrag van consumenten en hoe we hier met de juiste content op in kunnen spelen. Maar waar zullen we in 2025 wél nog meer rekening mee moeten houden? We delen graag onze inzichten voor de content marketing trends van 2025 met je!
Laten we beginnen met het gebruik van AI. Dé tooling waar je nergens meer omheen kan en dat is niet zonder reden. AI tools leken namelijk de creatie van content 20x te versnellen. Hierdoor zouden we meer content kunnen maken, waardoor we sneller meer mensen kunnen bereiken op meerdere kanalen.
Het daadwerkelijke plaatje is dat we in 2025 juist meer tijd moeten steken in het creëren van content die zich onderscheidt. Er is meer content dan ooit beschikbaar, de helft gemaakt door AI tooling. Wil je je dus onderscheiden en opvallen, zul je de menselijke hand terug moeten vinden en extra tijd steken in het creëren van deze content. Als je hier goed voor gaat zitten, zul je merken dat het de tijd meer dan waard is.
Waar we voorheen dus de AI tool lieten helpen met het daadwerkelijk creëren van content, krijgen we in 2025 weer de kans om deze tools eindelijk écht optimaal in te zetten als hulpmiddel om onze dagelijkse handmatige taken te automatiseren en ons te inspireren. Hierdoor blijft er meer ruimte over om persoonlijke en menselijke content te ontwikkelen die raakt en zich écht onderscheidt. Een AI tool beschikt namelijk niet over emoties. Die zullen wij als content marketeers toch echt zelf moeten gaan toevoegen, weet jij nog hoe het moet? 😉
Zo beaamt ook Jim Bentubo, Senior Director of Content en Production bij Ally. Hij zegt erover dat terwijl contentmarketeers AI gebruiken om efficiëntie te verhogen en de productie uit te breiden, de bredere adoptie ook een uitdaging met zich mee zal brengen: Hoe je je kunt onderscheiden waar iedereen gelijk is. Het inzetten van meer mensgerichte storytelling kan merken dus juist de kans bieden om zich te onderscheiden en producten en diensten op een authentiekere manier te presenteren.
Dit sluit perfect aan op de tweede contentmarketing trend die we in 2025 terug gaan zien. Hoe persoonlijker, hoe beter. We stappen af van zoekwoord gefocuste content, maar kijken écht naar het probleem van de doelgroep. Wat dit betekent, is dat je niet meer aan de hand van een simpel zoekwoordonderzoek aan de slag kan gaan en alles getackeld hebt. We zullen verder onderzoek moeten doen. Ga dus in gesprek met je doelgroep, praat met de sales en service afdelingen en ga na welke pijnpunten je doelgroep ervaart. Speel hier vervolgens op in met inhoudelijk goede content.
Hoe je dat doet? Leg de vragen neer bij de specialisten die hier verstand van hebben. Als content marketeer moeten we in 2025 verder gaan kijken dan alleen onze eigen expertise en juist de samenwerking opzoeken met de echte specialist. Alleen zo kan je een kwalitatief goed en betrouwbaar antwoord neerzetten voor je doelgroep. Betrek dus de juiste personen bij jouw content creatie en gebruik de kennis van diverse specialisten als jouw content basis voor het beantwoorden van de juiste vragen.
Ook Zack Kadish, Senior SEO strategy director bij Conductor, zegt hierover dat in 2025 content marketeers prioriteit moeten geven aan mensgerichte, klantgerichte content om succesvol te zijn binnen de AI-overzichten en veranderende SERPS. Door authentieke, autoriteit-opbouwende content te creëren die inspeelt op de echte behoeften van gebruikers en betrouwbare antwoorden levert, kunnen merken het vertrouwen versterken, de gebruikerservaring verbeteren en de geloofwaardigheid vergroten.
Video blijft een van de belangrijkste manieren van content in 2025 en kan niet ontbreken in je content marketing strategie voor het komende jaar. Short form video wordt, naar aanleiding van het hubspot onderzoek onder marketeers en specialisten, gezien als de beste contentvorm voor het leveren van een positieve ROI.
Ook contentspecialist Ann Handley, digital marketeer en content expert, licht het effect van video uit:
Maar waar we voorheen dachten dat de kwaliteit juist omhoog moest (denk aan alle nieuwe camera’s die we massaal gekocht hebben om ultra scherp beeld, goed geluid en mooi licht te creëren), zien we in 2025 dat we behoefte hebben aan echtheid. Kleine imperfecties zoals een haperend beeld of een slechte lichtinval maken ons allemaal niet zoveel meer uit. Het belangrijkste: het neerzetten van een echt verhaal, het oproepen van emoties en een uniek concept.
Als we aan short form video denken, denken we al snel aan de welbekende social kanalen. Maar ook binnen zoekmachines zien we dit steeds meer terugkomen. Waar we voorheen met name long-form terugzagen binnen de zoekmachines, is 2025 het jaar dat ook hier short-form video de voorkeur krijgt. Zo ook Neil Patel:
En ook A. Lee Judge, co-founder en hoofd marketing officer bij Content Monsta zegt erover dat zoekmachines de multimodale video-analyse en contextbewustzijn verder verbeteren, waardoor marketeers hun contentprioriteiten meer richting video zullen verschuiven en short-form video essentieel wordt voor zichtbaarheid buiten social media.
Content en SEO gaan hand in hand. Binnen de SEO trends zien we terug dat de SERP continu aan het veranderen is. Dit heeft ook effect op onze contentstrategie. We willen in 2025 voor iedere intentie vanuit de customer journey het juiste antwoord aanbieden aan de bezoeker. Je weet nooit waar iemand in zijn of haar klantreis is en als content marketeer wil je voor alle mogelijke vragen het juiste antwoord bieden. Het is dus van belang in 2025 alle mogelijke intenties per onderwerp te dekken met relevante content stukken.
Hier zal een full intent pages strategie een grote rol in gaan spelen. Diverse landingspagina’s over 1 onderwerp, allemaal om per stap in de customer journey de juiste vragen en behoeften van de doelgroep te beantwoorden. Op deze manier dek je als content marketeer in 2025 alle mogelijke vragen bij alle touchpoints en zet je jezelf neer als een betrouwbare, consistente autoriteit in de markt. Combineer dit met trend 2: Persoonlijke content op basis van het probleem, met de juiste expertise en je onderscheid je direct van de concurrent, waar je doelgroep niet meer om je heen kan. Op een positieve manier dan he ;).
Waar we ons via websites in willen zetten via de full intent pages strategie, kunnen we ons op andere kanalen juist volledig focussen op inspiratie! Mensen weten namelijk ook in 2025 niet wat ze nodig hebben, zeker niet als ze pas net weten dat ze een probleem hebben. Of überhaupt niet eens weten dat ze een probleem hebben (waar jij natuurlijk de oplossing voor biedt ;). In 2025 wordt het dus steeds belangrijker om als content marketeer de kunst van het inspireren onder de knie te krijgen. Mensen converteren namelijk toch wel, mits jij ze goed genoeg weet te inspireren om dit bij jou te doen. Inspireer door bijvoorbeeld het delen van unieke en makkelijke recepten, waarbij ze jouw product nodig hebben. Het (wellicht onbekende) probleem: Wat gaan we eten deze week? Of plaats een video hoe je de gourmetplaat deze kerst extra makkelijk schoon kan maken, waarvoor ze jouw tool of product natuurlijk nodig hebben. Speel zo in op de onbewuste behoefte van de consument en overtuig ze door middel van het inzetten van de juiste inspirerende content.
En wat we al zeiden: mensen converteren toch wel. Vergeet alleen niet de juiste handvatten te bieden. Denk aan social media kanalen waar je vanuit de inspiratie direct je aankoop kan doen. Hét perfecte kanaal om in 2025 op in te zetten dus!
Social media is, volgens onderzoek van Hubspot, namelijk hét nummer 1 kanaal voor productontdekking voor Gen Z en Millennials en zal steeds groter worden als het gaat om koopgedrag. Maar liefst 31% van de consumenten gebruikt social media om antwoorden te vinden op vragen die ze hebben. En 17% van alle gebruikers geeft aan een product via social media te hebben gekocht. 87% hiervan geeft aan dat deze koopmethode effectief werkt en bijna 60% van de social media kopers zegt meer via deze kanalen te hebben gekocht dan het jaar daarvoor. Dit laat maar zien dat het koopgedrag via de social kanalen alleen maar populairder wordt! Jouw posts kunnen hier niet meer ontbreken. Content marketing in 2025 is dus zeker met een grote focus op social search!