Het is een hele uitdaging om keer op keer nieuwe content te creëren. Want waar haal je die tijd en inspiratie, elke keer opnieuw, vandaan? We hebben goed nieuws voor je! Dit hoeft ook helemaal niet altijd. Haal meer uit je bestaande content door waardevolle content te recyclen. We leggen je uit waarom content recycling een goed idee is en laten 7 effectieve manieren zien van hoe je dit kan doen.
Content recycling = nieuw leven geven aan oude content
Wil je succes hebben met contentmarketing en opvallen met jouw content? Dan moet je content creëren die precies aansluit op de behoeftes van jouw doelgroep. Voor deze kwalitatieve content zul je diep onderzoek moeten doen en het schrijven kost super veel tijd. Als je geen tijd of inspiratie hebt om steeds weer nieuwe content te maken, dan biedt het recyclen van waardevolle content de uitkomst.
In ons blogarchief zitten talloze vergeten parels en schatten. Zonde om daar niets mee te doen! Door content te recyclen, open je nieuwe deuren en blaas je nieuw leven in oude content die nog steeds relevant en informatief is.
Content recycling betekent dus niet dat je een oud stuk steeds opnieuw gebruikt: het gaat erom dat je het een update geeft, verandert en op deze manier aantrekkelijk maakt voor een nieuw publiek. Dit is een van de slimste onderdelen om toe te voegen binnen jouw contentstrategie. We geven je een aantal voordelen van het hergebruiken van content.
De een leest liever een blogpost, de ander kijkt liever video’s: door je content in verschillende vormen te gieten, wordt deze aantrekkelijker voor meer mensen en vergroot je jouw bereik. Je vertelt namelijk jouw verhaal via het medium dat jouw doelgroep het liefst gebruikt en bereikt hen op de plekken waar ze te vinden zijn. Hét doel van het delen van je content!
Door dankzij content recycling verschillende soorten content rondom hetzelfde onderwerp te creëren, word jij gezien als dé expert op dat specifieke onderwerp. Publiceer deze content vervolgens op diverse plekken en genereer kwalitatieve backlinks naar jouw website én zorg voor een SEO boost. Denk bijvoorbeeld aan een infographic die je deelt op social media of een gastblog die je publiceert op een vooraanstaande blog website.
Het hergebruiken van content vergroot de levensduur van waardevolle content die anders al lang was vergeten. Kijk nog eens in je content archief en bedenk welke oude blogposts je weer relevant kan maken. Vul je blogpost aan met nieuwe, relevante informatie en blaas zo je oude content een nieuw leven in. Tip: denk hierbij aan je huisstijl. Klopt deze nog wel? Of moet ook deze bijgewerkt worden?
Er gaat veel tijd en moeite zitten in het maken van goede content, dat kunnen we je met zekerheid zeggen. Maar met het recyclen van waardevolle content kun je veel tijd besparen: je hoeft namelijk niet vanaf scratch te beginnen en iets nieuws te verzinnen.
"
Wilfred Stomp, online strateeg
Door het hergebruiken van onze content hebben we onze inspanningen gemaximaliseerd, ons bereik vergroot en onze boodschap versterkt, wat ons heeft geholpen om meer waarde te halen uit elke stukje content dat we creëren."
Zoek naar kwalitatieve en waardevolle content die al veel verkeer trekt. Giet je blogpost in een andere contentvorm en bereik een nóg groter publiek met je verhaal.
Het kan ook zijn dat je ontdekt dat artikelen waarvan je had verwacht dat ze goed zouden scoren, het eigenlijk helemaal niet zo goed doen. Steek deze content in een nieuw jasje en vergroot de kans dat de content nu wel de aandacht krijgt die het verdient. Let wel op: als deze content hierna nog steeds niks opbrengt, dan kun je concluderen dat deze content niet relevant was voor je doelgroep. Recycle daarom deze content niet nóg eens opnieuw.
Daarnaast zul je in je archief ook verouderde blogs vinden die wel een update kunnen gebruiken. Maak verouderde content weer relevant voor nieuwe bezoekers door het artikel aan te vullen met nieuwe feiten en statistieken.
Nu je gemakkelijk hebt kunnen bepalen welke blogpost wel een update of transformatie kan gebruiken, is de volgende vraag: in welke contentvorm ga je het gieten? Wij lichten 7 effectieve opties uit.
Als eerste content recycling mogelijkheid kun je verouderde content in een nieuw jasje steken. Grote kans dat je oude blogs in je archief tegenkomt die vandaag de dag nog steeds veel verkeer trekken. Maak deze verouderde content weer relevant door de blogpost te vernieuwen en aan te vullen met nieuwe ontwikkelingen, statistieken en feiten. Doe ook opnieuw een zoekwoordonderzoek en verwerk nieuwe, relevante zoektermen in je artikel. Vergeet hierbij niet om je geüpdate blog een nieuwe publicatiedatum te geven.
Door gastblogs te schrijven voor invloedrijke blog websites binnen jouw vakgebied, breng je jouw bedrijf onder de aandacht bij een nieuw publiek. Heb jij onlangs een interessant artikel geschreven over een nieuwe ontwikkeling of over de laatste trends binnen jouw vakgebied? Herschrijf het originele artikel tot een mooi gastblog rondom hetzelfde onderwerp en dien het in ter publicatie. Je bereikt er niet alleen een nieuw publiek mee, maar zorgt ook voor waardevolle backlinks naar jouw website. Binnenhalen die handel, zouden wij zeggen!
Heb je een blogpost waar veel statistieken in staan? Benoem je tips? Of geef je een handig stappenplan? Giet deze informatie dan in een infographic. Content recyclen hoeft zich niet te beperken tot alleen het schrijven van teksten. Met een infographic laat je je blog inhoud in één oogopslag zien. En wist je dat het delen van infographics heel effectief is om je engagement op social media een boost te geven? Dus val met behulp van een overzichtelijke infographic op bij een nieuwe doelgroep, creëer een groot bereik en ontvang waardevolle backlinks naar jouw website.
Ook bij de vierde manier om je content te recyclen beginnen we bij het blog. Breid een bestaande blog post uit tot een verdiepende whitepaper en bied deze aan als download op je website. Door jouw kennis te delen in een whitepaper claim je thought leadership en laat je zien dat je een expert en autoriteit bent in jouw branche. Tegelijkertijd is het een effectieve manier om leads te generen door de whitepaper in ruil voor contactgegevens aan te bieden. Een super waardevolle toevoeging aan jouw contentstrategie dus!
Video is ongekend populair. Tegenwoordig kijken de meeste mensen liever een video dan dat ze een blog van begin tot eind lezen. Spring in op deze contentmarketing trend en breng jouw verhaal onder de aandacht bij je doelgroep door je blog toe te lichten in een leuke video. Vervolg tip: voeg ook de video toe aan de blog zelf en verhoog hiermee de tijd die een bezoeker op je pagina doorbrengt. Iets waar Google weer heel blij van wordt!
Waar de een liever leest en de ander liever kijkt, zijn er natuurlijk ook mensen die het liefst luisteren. Giet jouw verhaal daarom ook eens in een podcast! Gebruik je blog post als basis voor een script en vertel je verhaal bijvoorbeeld in de vorm van een interview of gesprek. Zo presenteer jij jezelf als expert en creëer je meer engagement.
Heb je over een bepaald onderwerp veel te vertellen? Organiseer dan een webinar! Dit is het beste medium waar je uitgebreid in kan gaan op een onderwerp en tegelijkertijd het gesprek met je doelgroep kan aangaan. Creëer kwalitatieve content, deel jouw kennis met (potentiële) klanten en beantwoord hun belangrijke en beklemmende vragen!
Kortom, wil jij opvallen bij jouw beoogde doelgroep? Giet je verhaal in verschillende contentvormen en recycle bestaande content. Voeg content recycling toe in jouw contentstrategie en val op bij jouw doelgroep én in de zoekmachines. Heb jij moeite om structuur aan te brengen in je contentplanning? Download onze gratis contentkalender template voor extra overzicht.
Heb je hulp nodig bij het opstellen van je contentstrategie? Schrijf je in voor onze contentmarketing training en leer de kneepjes van het vak. Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.