Contentmarketing is tegenwoordig niet meer te ontwijken in de wereld van online marketing. Er zijn ontelbaar veel bedrijven online zichtbaar en om daartussen op te vallen zul je je moeten onderscheiden van de rest. Met contentmarketing trek je aandacht van je doelgroep: een belangrijk onderdeel voor online succes. De vraag ‘wat is contentmarketing?’, is daarom heel terecht. We nemen je mee in de wereld van contentmarketing.
Wat is content marketing?
Om te beginnen is het handig om de betekenis van contentmarketing in kaart te brengen. Contentmarketing is gericht op op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Door contentmarketing in te zetten, betrek jij je doelgroep bij je merk en bouw je die wel gewilde duurzame relatie op. Onmisbaar binnen jouw online marketing!
Wat is het doel van content marketing?
Als echte vakidioot wil je natuurlijk weten wat het doel is van contentmarketing. Dit is het aantrekken en binden van klanten en doe je door content te maken en verspreiden die past bij de behoeften van de klant. Het gaat hierbij om kwaliteit: dus écht relevante content met een plan erachter.
Richt je op de kwaliteit en creëer creatieve content. Verspreid deze vervolgens via de juiste kanalen en op het juiste moment. Trek hiermee de aandacht van je doelgroep en voilá: genereer hierdoor interesse voor jouw product of dienst! Nog een tip van ons: gebruik een buyer persona om de wensen en behoeften van je klanten in beeld te brengen.
Waarom is content marketing belangrijk?
Tegenwoordig kunnen we zelf bepalen of we iets relevant, geloofwaardig of waardevol vinden en of we hierbij betrokkenheid willen tonen. We zijn goed geïnformeerd (gelukkig maar) en continu op zoek naar informatie.
Contentmarketing is hierdoor steeds belangrijker geworden. Interactie en goede communicatie zijn steeds belangrijker voor het winnen van het vertrouwen van de klant. Goede content inspireert, informeert en zet aan tot actie. Het idee hierbij is dat je, door waardevolle en relevante content aan te bieden aan je relaties, door je klanten beloond wordt met hun trouw.
Zet de klant centraal
Bij contentmarketing staat je klant centraal. Het kan dus even wennen zijn om je klant te begrijpen. De kunst is om erachter te komen wat jouw klant nou écht zou willen weten en hiervoor de antwoorden aan te bieden! Doe dit op een aantrekkelijke, relevante en overtuigende manier. Bied kennis aan en sta bekend als dé expert die je klanten kan helpen. Dat is precies de positie waar je wil zijn.
Het opstellen van je eigen contentstrategie
Nu we duidelijk hebben gemaakt wat contentmarketing is, kun je je eigen contentstrategie opstellen. De basis is: weet voor wie je schrijft en speel hierop in. Verzamel zoveel mogelijk informatie over je doelgroep. Hoe meer je weet, hoe makkelijker het wordt om deze aan te spreken en de interactie aan te gaan. Wat zijn de pijnpunten en de uitdagingen? Leg dit vervolgens vast in een contentstrategie.
Breng je doelgroep in kaart
Het begint allemaal bij het leren kennen van je doelgroep. Wie is je doelgroep en wat willen ze weten? Op basis van deze inzichten kun je je content specifieker maken en je doelgroep persoonlijker aanspreken. We weten ondertussen dat een persoonlijke aanpak steeds belangrijker is geworden. Maar wat wil je precies van je toekomstige klant weten?
- Demografische gegevens: geslacht, leeftijd, nationaliteit, beroep, religie en opleidingsniveau;
- Geografische gegevens: woonplaats, cultuur of traditie, locatie van werk en klimaat;
- Sociaaleconomische gegevens: inkomen, gezinssamenstelling en levensfase;
- Psychografische gegevens: levensstijl, persoonlijkheid, normen en waarden, attitudes;
Hoe kom je achter deze gegevens? Je kan bestaande onderzoeken en vakbladen bekijken, een veldonderzoek doen en het navragen bij collega’s. Maar je kunt ook heel veel informatie over je klanten halen uit Google Analytics; wel zo makkelijk. Giet deze informatie vervolgens in een of meerdere persona’s en speel in op deze inzichten over je ideale doelgroep.
Bepaal je tone of voice
Nu je je doelgroep in kaart hebt gebracht, is het tijd om na te denken hoe je deze gaat aanspreken. Hoe ga je communiceren en spreek je ze aan? Via welke kanalen? En in wat voor contentvorm? Genoeg denkwerk, dus overhaast dit vooral niet. Laat je expertise zien in. Contentmarketing voorbeelden hierbij zijn: blogs, video’s, e-books, et cetera. Het kan niet origineel genoeg! Let op dat jouw manier van communiceren, binnen je gehele contentmarketing klopt met de wensen van je doelgroep.
Kenmerken van een succesvolle content marketing campagne
Eindelijk! Het is tijd om je contentstrategie op te stellen. Een echt succesvolle content marketing campagne bevat altijd de volgende drie kenmerken:
- Voldoet aan de behoefte van je doelgroep;
- Biedt waardevolle content;
- Blijft de interesse prikkelen van je doelgroep zodat ze in de toekomst terugkeren voor meer.
Content marketing en SEO
Nu je je contentstrategie geformuleerd hebt, kun je gaan beginnen met het creëren van content. Let wel op: de content die je creëert kan nog zo goed en interessant zijn, aan een website die niet gevonden en een blog die niet gelezen wordt, heb je natuurlijk niets. Daarom zijn contentmarketing en SEO (Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie) onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wat zijn SEO teksten?
SEO teksten zijn teksten die voldoen aan de richtlijnen van Google. Hoe beter deze richtlijnen verwerkt zijn in je website tekst of blog hoe beter je website gevonden zal worden in Google. Het hebben van SEO geoptimaliseerde teksten is dus van essentieel belang. Nu rest de vraag: hoe schrijf je SEO content en zorg je ervoor dat je website teksten en contentmarketing blogs SEO proof zijn?
1. Doe een zoekwoorden onderzoek
De start van SEO geoptimaliseerde content is áltijd het doen van een zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de woorden die gebruikt worden voor een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google. Jouw tekst, of het nu een website tekst of blog is, is pas zichtbaar in de zoekresultaten als Google een match ziet tussen een zoekopdracht en de inhoud van je tekst.
Onderzoek met de tool Google Adwords Keyword Planner welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en gebruik deze binnen jouw contentmarketing! Laat je zoekwoorden alleen niet té vaak terugkomen, dat vindt Google niet leuk.
2. Zorg voor een juiste tekstopmaak
We gunnen onze lezers (en Google) allemaal een fijne leeservaring. Google is zo slim, dat deze een goede opmaak kan herkennen aan de volgende punten:
- Het gebruik van H1 voor de paginatitel en H2’s en H3’s voor tussenkopjes;
- Het gebruik van alinea’s;
- Opsommingen;
- Het gebruik van interne links die naar andere pagina’s van je website verwijzen;
- Een aantal dikgedrukte zoekwoorden.
Er wordt ook gekeken naar de lengte van je tekst: gebruik voor zowel websiteteksten als SEO artikelen minimaal 400 woorden en verbeter zo je SEO content.
3. Voeg afbeeldingen toe
Dit is een belangrijk onderdeel binnen de contentmarketing. Alleen een tekst lezen vinden we namelijk erg saai. Zorg daarom voor minimaal één afbeelding bij deze tekst. Dit mogen er meer zijn, zolang je afbeeldingen maar relevant blijven voor de lezer (en Google). Omdat een afbeelding niet uit zoekwoorden bestaat, is het wel nodig om Google te laten weten waar de afbeelding over gaat. Voeg daarom in elk geval de volgende data toe aan de afbeelding:
- Bestandsnaam: Geef de afbeelding een naam waar een zoekwoord in verwerkt is
- Titel: Geef een beknopte omschrijving van de afbeelding
- Alt-tekst: Geef een omschrijving van de afbeelding en verwerk hierin een zoekwoord
Deze data kun je in WordPress heel gemakkelijk invullen. Hieronder zie je waar. Let wel op: de bestandsnaam, titel en alt-tekst moeten uniek zijn en dus verschillen van elkaar.
SEO optimalisatie: opmaken van afbeeldingen
4. Vul de SEO titel en meta description in
Voor je SEO content helpt je SEO titel zodat Google nóg beter kan begrijpen waar je tekst over gaat. Deze titel wordt automatisch gegenereerd op basis van de paginatitel in CMS, maar het kan interessant zijn om deze aan te passen en hier een aantal zoekwoorden aan toe te voegen.
Naast de SEO titel is er ook nog de meta description. Dit is een korte beschrijving waar de tekst over gaat en is in de zoekresultaten zichtbaar onder de SEO titel. Zorg ervoor dat dit een tekst is die de lezer uitnodigt om door te klikken. Kortom: maar je doelgroep gewoon ontzettend enthousiast en sleep ze je website binnen!
Voorbeeld van een meta description
Content marketing en SEO: een gouden duo
Contentmarketing en SEO zijn een gouden combinatie. Zonder SEO is jouw te gekke content niet zichtbaar en komt deze niet terecht bij je doelgroep. Zonde, dus dit wil je voorkomen!
Vind een goede balans tussen informatie en zoekwoorden. Teveel zoekwoorden binnen je SEO content maken je tekst niet leesvriendelijk. En ook dit zijn minpunten. Zorg dus voor de juiste balans; dan vullen contentmarketing en SEO elkaar perfect aan.
De waarde van SEO binnen je contentmarketing campagne? Je vergroot je je potentiële bereik en verbetert je je online aanwezigheid. Het is dé manier om op te vallen en onder de aandacht te blijven. Contentmarketing is king!
Tip: wil je gegarandeerd goed scoren in Google? Schrijf dan een Cornerstone content pagina! Dit is een webpagina met minimaal 3000 woorden waar Google ontzettend enthousiast van wordt.
Content marketing bureau 2Bfound
Er komt bij contentmarketing dus nogal wat bij kijken. Wil je meer weten over content marketing of leren hoe je dit zelf kunt inzetten van een gespecialiseerd SEO bureau en ben je geïnteresseerd in onze contentmarketing training? Neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!