Facebook remarketing: websitebezoekers opnieuw benaderen via Facebook

8 mei 2022
4 mins
Home > Blog > Facebook remarketing: websitebezoekers opnieuw benaderen via Facebook
SEO en user experience - TO BE FOUND

Met zo’n 10,1 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers staat Facebook op nummer 2 van meest gebruikte social media (WhatsApp staat op nummer 1). Het bereik van dit platform is nog altijd enorm (ondanks de daling van het afgelopen jaar) en is een schatkist aan data en potentiële klanten. Kortom, een uitermate geschikt medium als het gaat om adverteren. Met al die data wordt het nog makkelijker om zeer passende content aan een zeer geïnteresseerde doelgroep, zoals je websitebezoekers, te bieden. Facebook remarketing leent zich hier perfect voor, oftewel: het opnieuw benaderen van je websitebezoekers met relevante content via advertenties. Maar hoe zit dat precies? Ik leg het je uit!

Wat is (Facebook) remarketing?

Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd en is simpel gezegd het opnieuw benaderen van een groep die al eerder in contact met je is geweest. De meest gebruikte variant hiervan is websitebezoekers. Heeft een bezoeker bijvoorbeeld lange tijd gespendeerd op jouw website maar uiteindelijk geen contact opgenomen of een product gekocht? Dan kun je deze bezoeker middels remarketing alsnog over de streep trekken door relevante content te tonen, zoals eerder bekeken producten. Maar ook zij die wel een aankoop hebben verricht, kun je opnieuw benaderen met aanverwante producten (upsell). Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een laptophoes nadat iemand in je webshop een laptop heeft aangeschaft. Of het aanbieden van mooie champagneglazen nadat zij een aantal flessen champagne hebben besteld. Kortom, genoeg mogelijkheden!

Uitleg over wat is remarketing

Figuur 1: Wat is remarketing?

Meer weten over remarketing? Lees dan ons meer verdiepende blog: Wat is remarketing?

Waarom Facebook adverteren?

Doordat Facebook adverteren enorm veel mogelijkheden biedt qua adverteermogelijkheden, doelgroepen en veel data beheert van gebruikers, is adverteren op Facebook zeer interessant. Daarnaast biedt Facebook de mogelijkheid om de data van je eigen website te tracken en deze door te sturen naar Facebook. Daarover later meer. Verder heeft Facebook een doorontwikkeld systeem waarbij je oneindig veel combinaties kan maken van verschillende advertenties en doelgroepen. Ook kun je dankzij het dashboard goed overzicht houden over de advertenties en deze goed analyseren. Er is dus veel mogelijk waardoor er altijd wel een geschikte adverteermethode tussen zit voor jouw bedrijf.

De adverteermogelijkheden van Facebook

Zoals eerder vermeld, is het een groot voordeel dat Facebook veel adverteermogelijkheden kent. Zo heb je bij de opzet van een campagne al elf doelstellingen waar je uit kunt kiezen, namelijk:

  1. Merkbekendheid
  2. Bereik
  3. Verkeer
  4. Betrokkenheid
  5. Appinstallaties
  6. Videoweergaven
  7. Leads genereren
  8. Chatberichten
  9. Conversies
  10. Verkopen uit catalogus
  11. Winkelverkeer

In principe lenen alle doelstellingen zich voor remarketing behalve ‘Merkbekendheid’ en ‘Bereik’. Dit omdat een remarketing groep al bekend is met je bedrijf en introduceren niet meer nodig is.

Aan iedere doelstelling hangt een eigen advertentie-indeling. Vaak heb je hierbij de keuze uit een ‘Carrousel’, ‘Eén afbeelding of video’ of ‘Collectie’. Afhankelijk van jouw content en dat wat je graag wilt laten zien, bepaal je deze indeling.

Facebook adverteren met remarketing principe

Figuur 2: De verschillende Facebookadvertentie-indelingen

Facebook advertising + remarketing = dé perfecte combinatie

Tot zover heb ik uitgelegd wat remarketing is en wat Facebook adverteren inhoudt. Dan komen we nu aan bij de combinatie van deze twee. Zoals de subtitel van deze alinea al doet vermoeden, is het (naar mijn zeggen) dé perfecte combinatie! Wellicht heb jij de optelsom al gemaakt. Want Facebook remarketing is één van de efficiëntste manieren om twijfelende bezoekers alsnog over te halen. Zo kun je dynamische advertenties inzetten waardoor ieder afzonderlijk een gepersonaliseerde advertentie te zien krijgt op basis van zijn/haar zoekgedrag.

Tevens kun je de bezoekers uitfilteren. Zo kun je onderscheid maken tussen een bezoeker die niet verder is gekomen dan de homepage en een bezoeker die daadwerkelijk een product in zijn/haar winkelmandje heeft geplaatst. Al met al is het inzetten van remarketing op Facebook een goede strategie om bezoekers alsnog te triggeren.

Facebook Pixel

Voor Facebook remarketing is het installeren en plaatsen van de Facebook Pixel op je website essentieel! Doe je dit niet, dan kan er geen retargeting plaatsvinden op Facebook. Deze pixel zet namelijk data van je website door naar Facebook en met die waardevolle data kun je diverse remarketing zaken opzetten.

Facebook pixel voor Facebook remarketing

Figuur 3: De pixel is letterlijk een stukje code die wordt plaatst in de header van je website of via Google Tag Manager.

Custom Audience

Is de pixel eenmaal geplaatst, dan is het mogelijk om een Custom Audience te maken. Dit wordt ook wel Aangepaste doelgroep genoemd. Bij een ‘Aangepaste doelgroep’ heb je de optie om een groep te maken van je websiteverkeer. Zo kun je een doelgroep creëren van al je websitebezoekers maar ook een groep maken van bezoekers die een bepaalde actie hebben uitgevoerd. Hierbij kun je denken aan zij die een bepaalde webpagina of product hebben bekeken, die iets in het winkelwagentje hebben gestopt, een contactformulier hebben ingevuld of een aankoop hebben verricht.

Uiteraard wil je wel graag mensen benaderen die recent je website hebben bezocht. Ook dit kun je aangeven. Je kan namelijk tot 180 dagen terug in het verleden. Afhankelijk van je product en doelgroep bepaal je het aantal dagen. Maar let op, ga niet te ver terug in het verleden! Het is namelijk effectiever als je bezoekers benadert die het product of de dienst nog vers in het geheugen hebben en nog in de twijfelfase zitten. Overtuigen gaat dan een stuk makkelijker.

Dynamische advertenties weergeven in een carrousel

Heb je een webshop, dan is remarketing met dynamische advertenties een absolute must! Hierbij krijgen jouw webshopbezoekers via een advertentie nogmaals de door hun bekeken producten te zien die ze uiteindelijk niet hebben besteld. Een dynamische advertentie is gericht op het zoekgedrag van de bezoeker en dit vergroot de kans op conversie enorm.

Facebook remarketing campagne in carrousel vorm

Figuur 4: Facebook Remarketing met een dynamische advertentie gericht op websitebezoekers.

Voor het realiseren van zo’n dynamische advertentie met producten dien je de productfeed van je webshop/producten in te laden in Facebook. Zodra dit is gebeurd, selecteer je bij de opzet van een advertentie de doelstelling Verkopen uit catalogus en volg je de rest van de stappen.

Facebook remarketing voor dienstverlenend bedrijf

Als jij nu denkt dat Facebook remarketing louter geschikt is voor webshops, dan heb je het mis! Een dienstverlenend bedrijf dat bijvoorbeeld dj’s verhuurt, doet er ook verstandig aan om dit toe te passen. Is een persoon geïnteresseerd in een dj voor zijn/haar bruiloft en heeft hij/zij de dienst ‘Bruiloft dj’ op de website bekeken maar geen offerte aangevraagd? Dan kan de persoon in kwestie geretarget worden op Facebook om alsnog een offerte aan te vragen. Kortom, ook voor een dienstverlenend bedrijf leent Facebook remarketing zich uitstekend.

Facebook remarketing voor dienstverlend bedrijf

Figuur 5: Facebook remarketing campagne voor een dienstverlenend bedrijf.

Meer weten over Facebook remarketing?

Ervaar je nog enige moeite met Facebook adverteren zoals het installeren van de pixel, het opstellen van een aangepaste doelgroep of heb je andere vragen? Meld je dan aan voor onze Facebook Adverteren training!

Uiteraard kunnen wij Facebook adverteren ook uit handen nemen en een mooie Facebook Remarketing campagne voor je opzetten. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!