Waarom jij YouTube adverteren nu in zou moeten zetten voor je bedrijf

17 december 2017
5 mins
Home > Blog > Waarom jij YouTube adverteren nu in zou moeten zetten voor je bedrijf
Team slaat op gong

YouTube adverteren is een Ads onderdeel dat door veel mkb’ers nog niet wordt ingezet. Dat is zonde, want het adverteren op YouTube is betaalbaar, gericht en super effectief. Vooral in combinatie met de krachtige remarketing technieken van Ads, kun je met een minimaal budget je online doelgroep bereiken met videoadvertenties. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden, benodigdheden en kosten.

Adverteren op YouTube is veel toegankelijker dan de meeste ondernemers denken.

Wat is YouTube adverteren?

YouTube biedt verschillende advertentiemogelijkheden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen InStream en InDisplay advertenties.

InStream advertenties kun je vergelijken met tv-commercials. Het zijn video’s die voor of halverwege een andere video worden afgespeeld. De kijker kan er na vijf seconden voor kiezen om de InStream advertentie over te slaan of om verder te kijken. Deze advertenties worden ondersteund door een begeleidende banner rechts van de video.

InDisplay advertenties worden in de YouTube-zoekresultaten, naast andere video’s of in het displaynetwerk van Google weergegeven.

YouTube-Advertentie-Indelingen-740x312

Benodigdheden YouTube adverteren

Om te beginnen met adverteren op YouTube heb je drie dingen nodig:

  1. Een AdWords-account
  2. Een YouTube-account
  3. Een geschikte video om te adverteren

Er wordt een koppeling gemaakt tussen je Ads- en YouTube-account. Vervolgens zet je de campagne binnen je Ads-account op. Dit is vergelijkbaar met het opzetten van een displaycampagne. Alle targeting mogelijkheden, inclusief remarketing, zijn dan ook in te zetten voor je campagne. Let wel op: wanneer je accounts gekoppeld zijn, vind je linksonder in je Ads-account de knop voor videocampagnes, niet in de lijst met gewone campagnes.

Kosten YouTube adverteren

YouTube adverteren werkt met een cost-per-view (CPV) afrekenmodel. Dit betekent dat je alleen betaald voor wanneer iemand je video minimaal 30 seconden (of in ieder geval tot het einde) bekijkt. Afhankelijk van je doelgroep betaal je voor een view vaak niet meer dan 10-20 cent. Bovendien zijn eventuele clicks naar je site of kanaal helemaal gratis. Dus samengevat:

  • Je betaalt alleen wanneer iemand de video helemaal bekijkt.
  • Cost-per-view vaak minder dan 20 cent.
  • Gratis clicks naar je website.

Oftewel: YouTube adverteren is in de meeste gevallen super voordelig en zeker niet onbereikbaar voor de meeste mkb’ers.

YouTube remarketing

Met YouTube remarketing toon je een videoadvertentie op YouTube aan gebruikers die eerder op je website of YouTubekanaal zijn geweest. Omdat je in plaats van algemene doelgroepen alleen gebruikers bereikt die al interesse hebben getoond in je bedrijf, is de kans groter dat zij de video helemaal zullen bekijken.

Dit is erg geschikt voor zakelijke dienstverleners of verkopers van producten waar potentiële klanten zich langere tijd op oriënteren. Als jouw merk of bedrijf tijdens het oriëntatieproces van de potentiële klant af en toe voorbij komt met een sterke videoadvertentie, blijf je onder de aandacht en is de kans groter dat de klant alsnog contact met je opneemt.

thijs

"
Een (bedrijfs-)video laten maken is een investering en vaak ook de grootste drempel voor mkb’ers. Toch betaalt een goede video zich vaak terug. De video kan immers voor verschillende doeleinden worden gebruikt: YouTube adverteren, maar ook op je website, social media en Vimeo."

Thijs de Rooij, Social advertising specialist

De video

Uiteraard is er een goede video nodig om mee te adverteren. Een (bedrijfs-)video laten maken is een investering en vaak ook de grootste drempel voor mkb’ers. Toch betaalt een goede video zich vaak terug. De video kan immers voor verschillende doeleinden worden gebruikt: YouTube adverteren, maar ook op je website, social media en Vimeo.

Mocht je ook willen gaan adverteren met je bedrijfsvideo, houd dan het volgende in gedachten:

  • Trek de aandacht in de eerste vijf seconden, deze bekijkt iedereen immers.
  • Maak je video niet veel langer dan één minuut.
  • Houd het simpel en niet te serieus! Mensen kijken over het algemeen YouTube video’s om vermaakt te worden, houd dit in je achterhoofd.
  • Sluit de video af met een duidelijke call-to-action en een link naar je website.

Kortom…

Adverteren op YouTube is veel toegankelijker dan de meeste ondernemers denken. Wij krijgen altijd positieve reacties van klanten die onze video op YouTube voorbij hebben zien komen. Bovendien zien we vrijwel altijd mooie resultaten voor een minimaal dagbudget; resultaten die je in het displaynetwerk van Google niet zomaar gaat behalen.

Dus heb je een toffe video of wil je er een laten maken? Overweeg dan eens om een YouTube campagne op te (laten) zetten. Wij adviseren je graag!

Achter bureau overleg

Integreer YouTube in je online marketingstrategie

Kortom, wil jij opvallen bij jouw beoogde doelgroep? Giet je content in video en ontdek de voordelen van adverteren op YouTube. Ontdekken hoe jij daar effectief gebruik van kunt maken? Bekijk hier onze online strategie werkwijze en hoe wij dat samen ontdekken.

Jouw resultaat = onze kracht

Heb je nog vragen over effectieve YouTube advertising? Laat je helpen door een ervaren online marketing bureau door vrijblijvend contact met ons op te nemen. 
thijs
Thijs de Rooij
Online advertising specialist

Lees ook onze andere blogs!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.