Zo laat je een foodmerk online excelleren

Tante Fanny
Home > Cases > Tante Fanny
Achter bureau overleg

Rolletjes deeg, een authentiek merk, ligging in de schappen van onder meer Jumbo en vooral geen gebrek aan ambitie. Tante Fanny is een foodmerk met een uitstekende reputatie in de wereld van bakken. Hoe verkopen we meer rolletjes deeg? Hoe zorg je ervoor dat jouw merk online het podium pakt in een overvolle foodbranche? Hoe spelen we in op de klantreis, die eindigt met een beslissingsproces in de supermarkt? WAUW wat een uitdaging, daar wordt ons team heel warm van. Ja wordt ja, nog steeds.

Online marketing = uit je jas groeien

Resultaten met impact

  • SEO & contentstrategie
    Maandelijkse groei = 55% groei in organisch verkeer (+24k bezoekers extra)(maart-24)
    Recepten = 81% groei in organisch verkeer (maart-24)
  • Meta advertising: giga groei
    Klikken = 373% groei (2023 vs 2022)
    CTR = 330% groei (2023 vs 2022)
    CPC = 61% daling (2023 vs 2022)
    Kosten = 64% groei (2023 vs 2022)
  • Google advertising
    Conversies = 74% groei (2023 vs 2022)
    CTR = 163% groei (2023 vs 2022)
    CPC = 20% daling (2023 vs 2022)
    Kosten = 69% daling (2023 vs 2022)

Updated: maart 2024

overleg vergadering

SEO roadmap

2022 vs 2021: recap
Na een complete SEO audit was het duidelijk waar de prioriteiten op moesten komen te liggen. Namelijk een gigantische technische SEO win op het gebied van structured data en het recyclen en optimaliseren van content. Een technisch fundament waar je de komende jaren van profiteert en met zoveel beschikbare, waardevolle content was het niet meer dan logisch om dat eerst goed neer te zetten. En succesvol.
Recycling voorbeelden
Zelf flammkuchen maken = +75% (19k traffic)
Hartige bladerdeeghapjes = +82% (12k traffic)

2023 vs 2022: recap
Nadat veel quick-wins benut waren, zijn we gaan kijken hoe we nog meer impact konden maken met SEO. Het antwoord bleek een aanpak die meer samenwerking vroeg met de andere disciplines vanuit een andere scope: SEO thema strategie. Zo heb je als teams één duidelijk, overkoepelend doel en vermijd je losse eilanden.
2023 bleek een geweldig SEO jaar, waarbij we keihard doorgroeide in traffic naar de website.

tante fannny - case voorbeeld keyword

Advertising strategie

Het belangrijkste doel vanaf de start was het verzamelen van zoveel mogelijk learnings en de juiste advertising kanalen voor Tante Fanny vinden. Direct experimenteren met alle kanalen om de juiste fit te vinden tussen bereik, engagement en kosten. Onze doelgroep moeten we immers inspireren door de merkbeleving over te brengen, want het product wordt uitsluitend in de supermarkt verkocht.

Onze winnende advertising strategieën

  1. Postcode targeting rondom de winkels waar het deeg wordt verkocht: met als doel om de doelgroep te stimuleren om naar de supermarkt te rennen en zelf aan de slag te gaan met het deeg.
  2. Maximale zichtbaarheid met Short content creatives: zichtbaar zijn waar de doelgroep zich bevind en waar het meeste engagement plaats vindt. Met onze Short content creatives zijn we zichtbaar op alle stories en reels binnen Facebook & instagram.
  3. Het verhaal vertellen met onze Adcopy
  4. Werken met dynamische koppen en beschrijvingen. Hierin gaven we meta verschillende koppen en beschrijvingen mee. Meta laat dan zelf de best preseterende combinaties zien, hierin leunen we meer op het algoritme.

Easter Tante Fanny - 2024

Het is super tof om voor een merk als Tante Fanny te werken. Ik ben met name trots op de samenwerking tussen onze disciplines, de schaalbaarheid van onze optimalisaties en de manier waarop we om mogen gaan met kansen die we spotten in de markt.

Bas de Roy, SEO specialist TO BE FOUND
Team slaat op gong

Grootste learnings

  • Advertising: pinterest is hier het perfecte kanaal gebleken om op bereik in te zetten.
  • Advertising: op meta zijn we super succesvol met een CPC die 0,14 lager is dan concurrentie in de branche. Dat is insane met deze budgetten!
  • Advertising: Google zijn we gaan afschalen, want dat past minder bij de strategie, de merkstrategie en het verdienmodel.
  • Advertising: inzicht in best presenterende content, zodat alle ballen op deze content gezet kan worden in opvolgende campagnes.
  • SEO: huidige content slimmer neerzetten en inzetten, om zo de lijn van ‘klakkeloos nieuwe content schrijven’ te doorbreken.
  • SEO: op technisch vlak hebben we heel veel zichtbaarheid gewonnen. Het merk heeft een grote reputatie, maar dat betekent niet dat de technische randvoorwaarden zijn gelegd.
  • SEO: alle kanalen samenbrengen vanuit dezelfde strategie is erg efficiënt en tijdbesparend.

Droom jij ook van een langetermijn online groeistrategie?

Jouw resultaat = onze kracht

Ook samen mooie resultaten boeken? Neem vrijblijvend contact op.
Wouter Troost
Online Strateeg