Wist je dat SEO ontzettend belangrijk is voor de online vindbaarheid van je bedrijf? Niet zo gek ook als je bedenkt dat 93% van de internetgebruikers Google als startpunt gebruikt. Google krijgt elke dag maar liefst ten minste 63.000 zoekopdrachten per seconde. Aangezien zoekmachines zo’n belangrijke rol spelen voor internetgebruikers, is het voor veel bedrijven waardevol om hun website zo optimaal mogelijk te maken voor zoekmachines. Zo zorg je namelijk ervoor dat je zonder veel geld aan Google te betalen voor advertenties, toch veel websiteverkeer naar je website krijgt. In dit artikel leggen wij uit wat SEO precies is, wat SEO kan betekenen voor je bedrijf en lichten wij de belangrijkste SEO aspecten uit.
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd in het Nederlands. Het is een verzamelnaam voor het geheel aan activiteiten dat ingezet wordt met het doel webpagina’s hoger te laten scoren in de niet-betaalde zoekresultaten van een zoekmachine. Met SEO richt je de aandacht op het zo goed mogelijk inrichten van een website met als doel om op organische wijze bezoekers te trekken binnen je doelgroep. Voor we je verder uitleggen wat SEO is en hoe het werkt, praten we je graag eerst even bij over de rol van SEO in de online marketing funnel en de werking van Google, want daar willen we natuurlijk gevonden worden
SEO is een erg belangrijk onderdeel van de online marketing funnel, want het vormt de basis in die funnel en is daarom belangrijk in je online marketingplan. Het begint namelijk allemaal bij de online vindbaarheid van je merk of bedrijf. Zodra jouw website online vindbaar is kan je pas effectief aan de slag met conversie optimalisatie, marketing automation, etc. Met andere woorden, zonder het op orde hebben van je SEO, zijn de andere online marketing activiteiten veel minder effectief. De gehele online marketing funnel is er namelijk op gericht om relevante nieuwe bezoekers naar je website toe te trekken, deze vervolgens tot lead te promoveren en die uiteindelijk om te zetten tot klant. We leerden zojuist al dat SEO ons helpt om onze doelgroep op onze website te laten landen, wat natuurlijk het perfecte begin vormt van de online funnel!
Figuur 1: van SEO tot conversie
Google is een zoekmachine die het web afstruint voor nieuwe informatie en deze informatie als kopie opslaat in een database, een index. Wanneer er een zoekopdracht binnenkomt bij Google, worden de zoekresultaten vanuit deze index gerangschikt op relevantie voor het zoekwoord. Voor deze indexering en rangschikking van jouw webpagina´s gebruikt Google een ingewikkeld algoritme en crawlers.
Google crawlers, ook wel spiders of Googlebot genoemd, zijn een soort robot software die continu het internet afstruint voor nieuwe of vernieuwde webpagina’s. Crawlers scannen webpagina’s en volgen links op die pagina’s, net zoals een bezoeker dat doet bij het bekijken van content. De crawlers “kruipen” van link naar link en verzenden de informatie over de desbetreffende pagina’s terug naar de servers van Google. De gevonden webpagina’s worden vervolgens opgeslagen in een database en naar voren gehaald bij een zoekopdracht die een gebruiker van Google, zoals jij en ik, invoert.
De index van Google omvat wel honderden miljarden webpagina’s en is meer dan 100.000.000 GB groot. Om daar relevante zoekresultaten vandaan te halen gebruikt Google complexe algoritmes. De berekeningen van het algoritme bepalen op welke plek de geïndexeerde webpagina’s weergegeven worden in de zoekresultaten. Elk jaar wordt het algoritme van Google maar liefst 500-600 keer per jaar geüpdatet. Hoewel het exacte algoritme geheim wordt gehouden, is het bekend dat meer dan 200 factoren meewegen bij het berekenen van de rangorde. Het is echter wel bekend dat deze factoren grotendeels onderverdeeld kunnen worden onder de drie pijlers van SEO: autoriteit, techniek en content. Deze drie onderdelen zorgen samen voor een goede gebruiksvriendelijkheid van jouw website en daarmee een positieve ervaring voor de gebruiker van een zoekmachine. Iets wat voor een partij als Google cruciaal is. Hier leggen we later in dit artikel meer over uit.
Figuur 2: Update geschiedenis van Google
Tot slot is het ook belangrijk om het verschil te weten tussen organische en gesponsorde, of betaalde zoekresultaten in Google. Gesponsorde zoekresultaten zijn advertenties, waarvan de ranking in Google afhankelijk is van een veiling. Deze zoekresultaten worden bovenaan de pagina weergegeven met een ‘advertentie’ markering en zijn dus betaald door de adverteerder. Voor de positionering van organische zoekresultaten is niet betaald. De rangschikking van de organische zoekresultaten is afhankelijk van Google’s algoritmes. Die befaamde algoritmes bestaan uit de bekende drie SEO pijlers.
Hoe Google de rangschikking van organische zoekresultaten exact bepaalt is dus geheim, maar het is bekend dat de drie pijlers van SEO de basis vormen: techniek, content en autoriteit. Deze pijlers zijn ontstaan vanuit het ultieme doel van Google’s zoekmachine: gebruikers van Google een zo goed mogelijke ervaring bieden binnen de zoekmachine.
Met SEO techniek worden de technische aspecten van een website bedoeld. Wanneer je website technisch niet op orde is, is het moeilijk om hoog te scoren in Google. De zoekmachine toont namelijk het liefst gebruiksvriendelijke websites bovenaan de resultaten. Google beschouwt de technische gebreken van een website als een teken dat de website ook niet gebruiksvriendelijk is. Er zijn veel technische aspecten waar Google waarde aan hecht. We lichten ze toe.
Elke website heeft een bepaalde laadsnelheid. Hoe sneller de website laadt, hoe beter dit voor de gebruikerservaring is. Dat is precies wat Google wilt. De snelheid van je website wordt beïnvloed door het aantal webpagina’s, het aantal plugins op je website, de hoeveelheid content en het gebruik van navigatie richtlijnen voor Google (bijvoorbeeld sitemaps en redirects). Laadsnelheid is zelf zo belangrijk, dat een versnelling van één seconde al kan leiden tot een flinke toename in het aantal conversies of transacties.
De broncode is een tekst die een programmeur heeft geschreven om een website te bouwen. Deze programmeertaal kan net als een tekst voor lezers zoals jij en ik, heel beknopt zijn of juist langdradig. Zodra deze broncode makkelijk te ontcijferen is noemen we dit ook wel een schone broncode. Een schone broncode bevat juiste tags en bevat geen onnodige herhalingen. Google kan schone broncodes makkelijker scannen en indexeren.
Figuur 3: voorbeeld van hoe broncode eruit ziet.
Google geeft websites die goed beveiligd zijn de voorkeur tijdens haar rangschikking van de zoekresultaten. Het is dan ook belangrijk dat jouw website beveiligd is met een zogeheten SSL certificaat.
Jaren geleden werden vooral desktops gebruikt om te internetten, maar tijden veranderen en daarmee ook het zoekgedrag van jouw doelgroep. Gemiddeld wordt meer dan 50% van alle zoekopdrachten via een mobiel apparaat uitgevoerd. Nadat Google in 2018 haar mobile-first indexing update heeft uitgerold is een goede mobiele versie van je website eigenlijk niet meer weg te denken. Die update houdt in dat Google voor het indexeren (beoordelen) van je website de mobiele versie analyseert. Heb je die goed ingericht? Dan scoor je hier punten en zal je mede hierdoor hoge posities kunnen scoren in de organische zoekresultaten. Heb je dit nog niet op orde? Dan straft Google jouw website door je te laten dalen in de zoekresultaten.
Figuur 4: Het mobile responsive design van TO BE FOUND
Jouw website is op een bepaalde manier opgebouwd. Google geeft de voorkeur aan websites die logisch zijn opgebouwd. Als het goed is helpt die structuur jouw bezoekers om zo eenvoudig mogelijk door jouw website te navigeren en te vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Jouw website moet dus het liefst richtlijnen voor navigatie bevatten. Daarmee kan Google sneller jouw website indexeren. Met een robots.txt bestand kan je Google die handvatten bieden. Je geeft in dat bestand namelijk aan welke delen van je website bezocht mogen worden en welke Google niet moet bezoeken.
Een gebruiksvriendelijke website is ook een belangrijk onderdeel van de techniek. Zo moet je voorkomen dat interne en externe links verbroken worden. Dit houdt in dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst of helemaal niet meer naar een werkende pagina verwijst. Interne links verwijzen naar pagina’s binnen jouw eigen website en externe links verwijzen naar andere websites. Zorg er dus voor dat jouw links altijd naar de juiste content verwijzen en niet kapot gaan!
Het creëren van waardevolle content is essentieel voor zoekmachine optimalisatie. Jouw content moet gericht zijn op de zoekintentie van de bezoekers. Met content bouw je autoriteit op binnen je branche en scoor je beter in Google. Optimale content voldoet aan de vraag van je doelgroep, biedt waarde en prikkelt de interesse van je doelgroep. SEO content gaat om blogartikelen, cornerstone content pagina’s, maar ook over content op je belangrijkste pagina’s. Daarnaast bestaat content niet alleen uit tekst, maar ook uit multimediale content, zoals afbeeldingen, podcasts en video’s. We gaan van tekst search steeds meer naar universal search en voice search. Deze veranderende manier van zoeken dwingt ons ook om SEO anders in te zetten. Zo zullen steeds meer zoekopdrachten in de vorm van een vraag worden uitgevoerd en zal het belang van afbeeldingen toenemen. Naast dat de content interessant en relevant moet zijn voor de lezer, gelden er ook nog een aantal richtlijnen om content optimaal in te richten voor de zoekmachine. We lichten ze toe.
Het is belangrijk om je tekstuele content logisch op te bouwen. Zo maak je content voor bezoekers én Google makkelijker leesbaar. Door tussenkopjes toe te voegen per alinea kan je dit realiseren. De titel van een tekst of pagina noemen we de H1. Alle tussenkopjes krijgen vervolgens een H2 tag, H3 tag enzovoort. Dit geeft de structuur aan en vertelt Google dat alle tussenkopjes tezamen een samenvatting van de H1 vormen. Dit helpt je dus ook enorm om goede content te schrijven voor je gebruikers!
Voor de leesbaarheid van je content is het belangrijk om je alinea’s niet te lang te maken. Hiermee creëer je overzicht en geef je Google aan dat specifiek die alinea alles vertelt over ‘die tussenkop’.
Content is altijd gebaseerd op de zoekintentie van bezoekers en is gefocust op bepaalde zoektermen die daarin belangrijk zijn. Je wilt immers gevonden worden door de juiste mensen met de juiste zoekintentie. Als het goed is matcht de focus zoekterm in jouw content met de zoekintentie van de gebruiker. Om hen te laten zien dat ze op de juiste pagina zitten én om Google te helpen dit ook te begrijpen, maken we de focus termen vetgedrukt.
Eerder zagen we al dat afbeeldingen zeer waardevol zijn voor je SEO, omdat het de gebruikerservaring van bezoekers verbeterd. Om Google te helpen met het begrijpen van de afbeeldingen verwerken we het onderwerp van de pagina waarop de afbeelding staat in de bestandsnamen en alt-beschrijvingen. Hiermee kan Google eenvoudiger zien waar de afbeeldingen over gaan en wat voor waarde ze daarmee toevoegen. De alt-beschrijving kan je eenvoudig toevoegen in je CMS systeem.
Figuur 5: Een voorbeeld van een alt-beschrijving toevoegen in WordPress
Bij het schrijven van belangrijke teksten of specifieke teksten is het waardevol om gebruikers door te verwijzen naar andere relevante pagina’s. Hiermee geef je ook aan Google aan welke pagina’s het waardevolst zijn als het gaat om bepaalde onderwerpen.
Afbeeldingen kunnen veel waarde toevoegen, maar kunnen bij slecht gebruik ook onduidelijkheid creëren. Voeg afbeeldingen niet toe wanneer ze niet relevant zijn voor de geschreven content. Dus waar je schrijft over groene truien, moet de afbeelding over groene truien staan.
De zogeheten meta-titels en meta-beschrijvingen zijn erg belangrijk voor Google. De meta-titel vertelt waar de content over gaat en moet de bezoeker daar alle belangrijke informatie over bieden. Je kunt er dus ook je voordeel mee doen, door aan Google aan te tonen dat jij alles weet over dat specifieke onderwerp!
Deze richtlijnen zorgen soms voor uitdagende afwegingen tussen het hebben van een strakke en mooie website en een website die beter vindbaar is. Lees ook het blog over wat een SEO tekstschrijver is voor nog meer informatie over het schrijven van goede SEO content.
Een derde aspect van SEO is autoriteit, dat wordt toegekend door Google. Een goed gebouwde website en goede content op die website is namelijk nog niet voldoende om echt optimaal gewaardeerd te worden in de zoekmachine. Het verkrijgen van autoriteit delen we in op drie niveaus: domein-, pagina- en link autoriteit. Laten we ingaan op de manier waarop deze drie onderdelen de autoriteit van jouw website bepalen en daarmee een groot aandeel leveren in je SEO.
Figuur 6: De drie hoofdaspecten van SEO autoriteit
Google beoordeelt de autoriteit van jouw domein met behulp van drie factoren: leeftijd, populariteit en het aantal pagina’s op je domein. Hoe langer jouw domein al bestaat, hoe meer vertrouwen het ook opbouwt. Een relatief nieuwe website heeft dan ook tijd nodig om hier echt op te kunnen scoren. Daarnaast is de populariteit van je website belangrijk voor de domeinscore. Ook het aantal pagina’s is een richtlijn voor Google die aangeeft in hoeverre de website betrouwbaar is.
De specifieke autoriteit van de pagina’s op je website wordt bepaald op basis van leeftijd, de waarde van de pagina en de mate waarin de pagina up-to-date is. Net als bij de autoriteit van het domein speelt de leeftijd een rol in de autoriteit van een specifieke pagina. Daarom is het ook nooit verstandig om oudere pagina’s zomaar te verwijderen! Een pagina bouwt waarde op, dankzij links die naar die pagina verwijzen. Belangrijk daarbij is dat het links zijn die relevant zijn voor het onderwerp. Tot slot geeft Google pagina’s meer waarde als deze up-to-date zijn. Dit is voor Google een maatstaf om te beoordelen of dat die pagina nog altijd waardevol is voor haar gebruikers.
De links op je website en de links naar je website bouwen ook waarde op. Die waarde wordt opgebouwd aan de hand van de pagina autoriteit van de inkomende link en het aantal links dat op de pagina staat die naar jou verwijst. Zo zie je dat de verschillende niveaus van autoriteit veel samenhang vertonen. Links van goede, relevante websites helpen dus om jouw autoriteit omhoog te pushen. Google ziet de links naar je website als een soort aanbevelingen!
We gaven zojuist al aan dat de kwaliteit en relevantie van de links die binnen komen van groot belang is. Er zijn namelijk marketeers die wel eens geprobeerd hebben om het aantal links in korte tijd extreem omhoog te gooien. Resultaat? De links waren niet van goede kwaliteit en Google straft de pagina’s vervolgens af door ze lager te ranken. Goed linkmanagement is dan ook cruciaal en we houden het linkprofiel van een website graag natuurlijk. Daarvoor is het belangrijk om goede links te hebben en zo af en toe een link van een minder scorende website. Dat beoordeelt Google namelijk als ‘natuurlijk’. Zorg er hierbij ook voor dat de inkomende links wat variatie in anchorteksten bevatten en van verschillende domeinen afkomstig zijn. Op die manier gaat Google jou als een autoriteit in jouw branche zien.
Twee maatstaven die ons meer informatie bieden over de betrouwbaarheid van de backlinks en de hoeveelheid backlinks zijn de trust en citation flow. Ze meten de gehele website op het gebied van inkomende en uitgaande linkjes en gaan na wat de waarde van die links is. Beide flows worden uitgedrukt in een waarde tussen 1-100 en zouden idealiter gelijk aan elkaar zijn. Lees meer uitleg en diepgang over de trust en citation flow in dit blog.
Vroeger was linkbuilding alleen al voldoende voor een hogere Google ranking, maar tegenwoordig wordt er wel eens gezegd dat linkbuilding niet meer werkt. Wij merken echter dat linkbuilding nog steeds erg belangrijk is en nog steeds een belangrijke rol speelt binnen SEO. Lees meer over het opbouwen van SEO autoriteit in ons blog over wat linkbuilding is.
Naast het bouwen van een gezond linknetwerk is het ook van belang om aanbevelingen en reviews te verzamelen. Google ziet jouw pagina namelijk als autoriteit zodra de buitenwereld de pagina middels een aanbeveling valideert. Hiermee laat je tevens aan nieuwe bezoekers zien dat andere klanten erg tevreden waren!
Door je website in te richten naar de drie pijlers van SEO, vergroot je de zichtbaarheid van je website zonder te adverteren. Hoe hoger een website wordt weergeven in zoekmachines, hoe beter mensen je website kunnen vinden. Door SEO-technieken toe te passen, kan je hoger komen in Google zonder extra te hoeven betalen voor advertenties. Je kunt er meer over lezen in ons blog over het verschil tussen SEO en SEA.
Door de juiste SEO-strategie toe te passen, bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment. Bij een goede SEO-invulling wordt je webpagina namelijk getoond aan mensen die gericht op zoek zijn naar informatie of producten die jouw website te bieden heeft.
In de meeste gevallen zorgt meer verkeer vanuit organische zoekresultaten voor een hoger conversiepercentage. Wanneer je webpagina op orde is in het opzicht van SEO, bereik je de mensen die heel specifiek op zoek zijn naar jouw dienst of product. Hierdoor is de kans groot dat deze bezoekers daadwerkelijk jouw product kopen of dienst afnemen wanneer ze op jouw pagina zijn terecht gekomen.
Lees ook: Wat is local SEO?
Het belang van goede SEO is groot voor je online vindbaarheid, maar is daarbij ook erg tijdrovend. Een website is niet in één keer SEO-proof te maken en moet continu geoptimaliseerd worden.
Anders dan bij SEA is het niet mogelijk om tegen betaling bovenaan te komen in de Google zoekresultaten. De resultaten die we met het optimaliseren van SEO behalen noemen we daarom ook organische zoekresultaten. Dit betekent tegelijkertijd ook dat je niet volledig bovenaan zult staan met je organische zoekresultaat.
GOOGLE VERBETERT CONTINU HAAR ALGORITMES. DIT DOET ZE OM WEBSITE BEZOEKERS STEEDS WEER BETER TE KUNNEN HELPEN MET HET VINDEN VAN RELEVANTE INFORMATIE. OM OPTIMAAL VINDBAAR TE BLIJVEN IS CONSTANTE ALERTHEID OP HET GEBIED VAN SEO VEREIST.
Een erg belangrijk nadeel voor SEO is de toenemende macht van Google. Tegenwoordig kun je na het uitvoeren van een zoekopdracht al een antwoord krijgen in de zoekmachine van Google zelf. Dit noemen we zero click searches. Zodra iemand na zijn of haar zoekopdracht niet meer hoeft door te klikken naar de website omdat het antwoord al is gevonden, neemt het aantal klikken naar de website dus af.
Figuur 7: Belangrijke SEO tools
Het creëren van een SEO-strategie gaat om meer dan enkel hoog scoren in Google. Naast die focus op de rangschikking in Google is het erg belangrijk om te bepalen op welke zoekwoorden je de focus wilt leggen. Dat bepaalt namelijk welke bezoekers je naar jouw website toe trekt. Voordat je een SEO-strategie uitwerkt, is het daarom belangrijk om jouw doelgroep van binnen en buiten te kennen en een zoekwoorden analyse uit te voeren. Door de juiste SEO-strategie toe te passen zorg je ervoor dat jouw zoekresultaten hoger ranken in Google en je tegelijkertijd het juiste publiek naar je website toe trekt. Dit zorgt weer voor een verhoging van het conversiepercentage.
Stel je voor dat je een fruit leveringsservice hebt in Dordrecht en je meer bezoekers op je website wil krijgen. Op het eerste gezicht lijkt het je een goed idee om op nummer één te staan in Google voor de zoekterm “fruit”, want daar wordt veel naar gezocht. Wanneer je dat bereikt hebt met veel tijd en moeite, merk je dat de verkoopcijfers niet omhoog zijn gegaan. Je komt erachter dat veel bezoekers die zoeken naar de term “fruit” meer algemene informatie over fruit willen en niet op zoek zijn naar fruit bezorging. Je bereikt dus wel veel meer mensen, maar niet jouw doelgroep.
Je past je SEO-strategie aan door te focussen op een nieuw zoekterm “fruitmand bestellen”. Je merkt dat het totale bezoekersaantal daalt, maar dat de verkoop stijgt. De bezoekers die je nu aantrekt, zijn namelijk wel gericht op zoek naar het bestellen van een fruitmand. Het gaat er dus niet zo zeer om dat zoveel mogelijk organische bezoekers naar de website komen, maar dat het bezoekers zijn die over willen gaan tot een conversie. Met de juiste SEO-strategie bereik je de juiste mensen op het juiste moment.
Ook een design moet natuurlijk goed aansluiten op jouw doelgroep; lees hier alles over webdesign voor SEO.
Nu je weet wat SEO inhoudt, kan het zijn dat je jouw website wil optimaliseren voor zoekmachines. Voor een goede zoekmachine optimalisatie ben je maandelijks veel tijd kwijt en heb je een groot netwerk nodig om de autoriteit van de website te verhogen. Het is voor de meeste mensen een onmogelijke klus om alles omtrent zoekmachine optimalisatie zelf uit te voeren. Een goede optie is dan om je SEO uit te besteden aan een zoekmachine optimalisatie bureau. Wij bieden mogelijkheden voor zowel een langdurig traject als ook een eenmalig SEO consult. Een SEO specialist van TO BE FOUND kent het gehele vakgebied en denkt graag met je mee om samen jouw website op de kaart te zetten.
Ben je benieuwd wat jij aan veranderingen moet doorvoeren om een goed geoptimaliseerde website te hebben? Of twijfel je of zoekmachine optimalisatie voor jou veel gaat opleveren? Vraag de gratis SEO scan van SEO marketing bureau TO BE FOUND aan en wij geven je krachtig advies voor optimalisatie. Als je nog vragen hebt, kan je ze stellen via de chat of via ons contactformulier.