Local SEO of lokale SEO is websiteoptimalisatie gericht op het verbeteren van de lokale vindbaarheid van je onderneming. Hoewel bedrijven local SEO belangrijk vinden, worden nog lang niet alle kansen benut. In dit artikel laten we je zien waarom local SEO belangrijk is voor je onderneming, wat de betekenis ervan is, én geven we je tips om het maximale resultaat te behalen.
Lokale SEO is erg interessant voor bedrijven omdat er constant zoekopdrachten worden uitgevoerd vanaf verschillende locaties. Dit komt door de sterke groei van het aantal gebruikers van mobiele apparaten. Google wil altijd het beste resultaat voor de gebruiker laten zien, dus de locatie heeft een steeds prominentere rol gekregen. Zie hieronder de redenen waarom lokale SEO belangrijk is voor je onderneming:
Local SEO gaat over het optimaliseren van je website op basis van lokaal georiënteerde zoekwoorden en generieke termen vanaf locatie. Zoals eerder genoemd is, stijgt het aantal zoekopdrachten via de mobiele telefoon. Dit maakt het voor Google makkelijker om te achterhalen waar iemand is. Mensen die op zoek zijn naar een bedrijf of plaats in hun buurt krijgen resultaten te zien die fysiek in de buurt zijn. Deze worden in Google zoeken en Google Maps weergegeven. Zoek je bijvoorbeeld op ‘online marketing bureau Dordrecht’, dan laat Google de meest relevante lokale resultaten zien onder Maps. Deze zoekresultaten worden ook wel de local 3-pack genoemd.
Om in het overzicht vertoond te worden, moet je je onderneming aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hoe je dit aanpakt? Daar gaan we later in dit artikel op in. Naast de local 3-pack heb je ook de lokale organische resultaten. Dit zijn de standaard zoekresultaten die onder de advertenties verschijnen. Google bepaalt de posities van websites op basis van relevantie, prominentie en afstand. Zie hieronder het voorbeeld van de lokale organische zoekresultaten.
Registreer je bij Google Mijn Bedrijf als je dit nog niet hebt gedaan. Dit zorgt ervoor dat je onderneming sneller herkenbaar wordt voor Google en zichtbaar in de zoekresultaten van Google Maps. Actuele zaken die je kunt invullen betreft het volgende:
Heb je al veel klanten gehad? Verzamel dan zoveel mogelijk beoordelingen. Deze kunnen ze via Google invullen. Hoe meer beoordelingen je krijgt, en hoger de beoordelingen zijn, hoe hoger je door Google geplaatst zal worden in de lokale zoekresultaten. Het is belangrijk dat je de beoordelingen up-to-date houdt. Zorg er dus voor dat je er continu nieuwe beoordelingen bij krijgt.
Het komt wel eens voor dat een onderneming die dichter in de buurt is van de zoeker lager in de zoekresultaten wordt vertoond. Dit kan komen doordat een andere onderneming beter aansluit op de zoekopdracht. Relevantie is dus super belangrijk en daarom behoort het bouwen van een goede lokale (contact) pagina tot een van je prioriteiten. Op deze manier heb je een betere kans om lokaal gevonden te worden. Een lokale (contact) pagina is vrijwel hetzelfde als de landingspagina die je hebt in gevuld bij je Google Mijn Bedrijf account. Het enige verschil is dat het fysieke bedrijfsadres niet op de pagina hoeft komen te staan. Een lokale (contact) pagina is in de volgende gevallen ideaal:
Je controleert vervolgens of je website volledig of voor het grootste gedeelte is ingevuld. Google kijkt namelijk naar deze gegevens om te bepalen hoe dicht je op dat moment bij de gebruiker bent. Daarnaast helpt ook content op andere websites. Hoe vaker de website van jouw onderneming op andere websites wordt genoemd die relevant zijn, hoe hoger je wordt geplaatst in de zoekresultaten. Er is daarvoor een groot aantal externe platformen waarbij aan je je kunt melden. Denk bijvoorbeeld aan Foursquare, Yelp, Tripadvisor etc. Op deze manier creëer je lokaal meer bereik en verzamel je betrouwbare backlinks.
Nu je het administratieve werk betreft het invullen van je Google Mijn Bedrijf hebt afgerond, is het tijd om te werken aan je lokale SEO content. De methode van aanpak is vrijwel hetzelfde als hoe je het bij de standaard SEO content aanpakt. Het verschil zit hem erin dat je nu de focus legt op een bepaalde regio of stad. Voer een zoekwoordonderzoek uit (een handige tool hiervoor is de zoekwoordplanner van Google). Wanneer je de zoekwoorden hebt uitgekozen, ga je ze in je pagina’s verwerken. Dit doe je in de H1 (titel) H2 (tussenkopjes), metatitel (titel van het zoekresultaat), metadescription (short copy bij het zoekresultaat) en de URL. Daarnaast is het belangrijk om externe links toe te voegen. Plaats per artikel maximaal twee regionale en relevante links. Deze links moeten kwalitatief goed zijn, want Google kijkt naast jouw website ook naar de kwaliteit van de websites waar je naar linkt. Andere belangrijke zaken om mee te nemen in je content zijn reviews, een mooi Maps kaartje, aantrekkelijke content om mensen aan te sporen op locatie langs te komen of andere relevante content zoals een routebeschrijving. Let op! Vermeld altijd je NAP gegevens op je website.
Een van de belangrijkste onderdelen binnen SEO is linkbuilding. Met name backlinks zijn erg van belang. Dit zijn linkjes die op andere websites staan die verwijzen naar jouw website. Zoekmachines zoals Google zien dit als een referentie. Je kan het ook wel digitale mond-tot-mond reclame noemen. Hoe meer backlinks je verzamelt, hoe meer autoriteit je krijgt. Bij lokale SEO wordt aangeraden om veel regionale backlinks te verzamelen. De links hoeven niet per se van de sterkste domeinen te komen, als ze maar wel kei relevant zijn. Dit telt namelijk zwaar mee in de lokale rankings van Google. Regionale backlinks zijn te krijgen bij ondernemingsverenigingen, de gemeente etc. Dit kan je doen door onder andere te bloggen, nieuwsbrieven of persberichten te schrijven. Door actief bezig te zijn met linkbuilding, verbeter je je volledige SEO. Zelf een strategie willen maken? Lees het artikel over linkbuilding strategie opstellen in 6 stappen.
Local SEO = Booming business!
Eerder in het artikel benoemden we de stijging van voice search. Omdat steeds meer zoekopdrachten worden gedaan via spraakgebruik, is het belangrijk om je website klaar te maken voor voice search. Let daarbij op de volgende punten:
Nog een tip om je lokale vindbaarheid te verbeteren is: meedoen aan lokale evenementen. Wellicht sta je in de zomer met je producten op de jaarmarkt of in de winter op de kerstmarkt. Hierbij is het van belang dat je voorafgaand zoveel mogelijk informatie deelt over de evenementen waar je aan deelneemt op de pagina. Dingen om te vermelden zijn: de locatie, datum, openingstijden, standplaats, informatie over het evenement en een link naar de website van het evenement.
Is je bedrijf actief in de lokale community? Dan is sponsoring ook een goede optie om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het sponsoren van een lokaal evenement of team, vrijwilligerswerk in de community of wellicht een idee om jaarlijks met je bedrijf mee te doen aan een run om geld in te zamelen voor een goed doel.