Het SEO vakgebied is enorm breed en er zijn veel aspecten die je helpen om jouw website online goed gevonden te laten worden. Indien je al die aspecten samen weet te brengen zorg je voor een optimaal SEO ingerichte website. Twee van die SEO onderdelen zijn de zogeheten maatstaven trust flow en citation flow. Waarom deze maatstaven? Wat is de trust flow? Wat is de citation flow? En hoe optimaliseer je ze? Je leest het in dit artikel.
De trust flow, letterlijk vertaald de ‘betrouwbaarheids stroom’, zegt ons iets over de betrouwbaarheid en kwaliteit van backlinks (inkomende links) naar jouw website. De mate waarin de betrouwbaarheid van de backlinks wordt uitgedrukt is een score van 1 tot 100. Hoe hoger je weet te scoren op de trust flow, hoe betrouwbaarder jouw backlinks zijn.
Een backlink is betrouwbaar als deze afkomstig is van een website die van Google het vertrouwen heeft gekregen op bepaalde onderwerpen. Dat wil zeggen dat Google de website en haar content vertrouwt. Dit drukt zich dan vervolgens ook uit in de betrouwbaarheid van de uitgaande links van die website.
Trust Flow = Betrouwbaarheids stroom
De citation flow, letterlijk vertaald de ‘citatie stroom’, zegt ons iets over de hoeveelheid backlinks die een website heeft verzameld. De mate waarin het aantal backlinks wordt uitgedrukt is een score van 1 tot 100. Hoe hoger je weet te scoren op de citation flow, hoe meer backlinks jouw website heeft verzameld.
Een grote hoeveelheid verzamelde backlinks zorgt ervoor dat je een sterke website hebt opgebouwd. Dankzij een goede citation flow wordt je ook erg interessant voor andere websites. We zagen namelijk bij de trust flow dat we juist links willen verzamelen van websites die sterk en betrouwbaar zijn! Dat maakt de combinatie van beide flows zo waardevol.
Figuur 1: Voorbeeld trust flow & citation flow TO BE FOUND
Citation Flow = Citatie stroom
De trust en citation flow zijn onafscheidelijk als het gaat om het beoordelen van een website op kwaliteit. Beide waarden moeten dan ook dicht in de buurt van elkaar liggen, wat we kunnen uitdrukken in een ratio. Dit ratio varieert natuurlijk van 0 tot 1, waarbij we hem het liefst zo dicht mogelijk in de buurt van de 1 zien. Dit lichten we het beste toe aan de hand van een voorbeeld:
Indien de citation flow 40 is en de trust flow 20 is, heeft de website een ratio van 0,5. Dit is dus de helft van de maximaal haalbare waarde. Dit kunnen we vervolgens eenvoudig verklaren. De 40 geeft namelijk aan dat er zeker een prima aantal backlinks is verzameld, maar de 20 vertelt ons daarentegen dat de verzamelde links over het algemeen van minder goede kwaliteit zijn.
Het is dus verstandig om tijdens de analyse van jouw website naar de ratio van beide maatstaven te kijken. Een goede ratio betekent een kwalitatief goede website!
We weten nu dat het waardevol is om veel backlinks te verzamelen die kwalitatief in orde zijn, maar hoe komen we hier nu aan? Er zijn meerdere mogelijkheden om hiermee te werken aan de betrouwbaarheid van jouw website. We sommen vier opties op:
Het is waardevol om een relevant gastblog te plaatsen op een website die een goede autoriteit heeft opgebouwd. Dit zou je in de vorm van een ruil kunnen realiseren. Jij biedt de website waardevolle, relevante content in ruil voor de backlink naar jouw eigen website. Die backlink verwerk je natuurlijk in de content die je schrijft. Het is hierbij wel van groot belang dat je content schrijft die én relevant is én genoeg verkeer krijgt. Zo vergroot je ook nog eens de kans dat mensen doorklikken naar jouw website! Dat geeft je SEO ook een boost.
Laat je vooral niet leiden door een hoge citation flow. Een bekende valkuil is het razendsnel uitbreiden van het linkprofiel, zonder te focussen op kwaliteit. Zodra je op kwaliteit gericht bent is er al erg snel winst te behalen. Zoals eerder genoemd is het dus van groot belang om de trust flow en citation flow zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.
“Liever 1 kwalitatief zeer sterke backlink dan 100 slechte backlinks.”
Evenals gastbloggen is het plaatsen van persberichten geschikt om goede backlinks te verzamelen. De tip die we je hiervoor willen meegeven: Gebruik ankerteksten die gericht zijn op je merknaam. Het voordeel van persberichten is dat het een aanzienlijke boost kan geven voor je naamsbekendheid!
Een sterke en betrouwbare website bevat een goede interne linkstructuur. Het doel van een website moet allereerst altijd scherp gesteld worden. Met jouw website wil jij autoriteit verkrijgen op een bepaalt onderwerp. Om dit ook aan Google te kunnen aantonen is het zaak dat jouw website ook zo is ingericht. Jouw website bevat een rode draad (vaak de homepagina) die vervolgens logisch verwijst naar alle relevante omliggende pagina’s. Door alle relevante pagina’s logischerwijs aan elkaar te verbinden met interne links, zorg je ervoor dat Google ook begrijpt hoe de website in elkaar steekt. Dat komt de trust flow erg ten goede!
Sta je al te popelen om zelf direct aan de slag te gaan en het linkprofiel van je website te optimaliseren? Begin met een analyse via Majestic. Een handige backlink tool om direct inzicht te krijgen in de trust flow en citation flow.
Voor alle tips omtrent SEO kan je bij ons terecht. Bekijk onze interessante SEO handleiding of neem gemakkelijk contact op. Zo kan je bij ons als SEO marketing bureau de allerbeste SEO specialisten inhuren Via Facebook, LinkedIn en Twitter blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends!