Anno 2024 is meer dan 2/3 van alle bedrijven in Nederland aanwezig op social media en dat aantal groeit nog steeds. Waar social media tot een paar jaar geleden vooral iets was wat erbij gedaan werd, neemt het tegenwoordig een centrale rol in. Maar de populariteit van social media heeft ook een keerzijde: de concurrentie is enorm. Timelines raken overvol en het organisch bereik van berichten neemt af. Probeer dan maar eens op te vallen met je bericht! Daarom is het meer dan ooit tevoren van belang om een goede social media strategie op te stellen.
Om je op weg te helpen, vertel ik hoe je in 5 stappen een social media plan maakt. Onderaan dit artikel kun je een gratis social media plan template downloaden. In dit template staan alle onderdelen die van belang zijn voor een social media strategie. Zo hoef jij ‘m alleen nog maar uit te schrijven.
Social media plan = een strategie voor het delen van content en interactie op sociale media platforms, gericht op specifieke doelen en doelgroepen.
Hoewel 58,8% van de bedrijven aangeeft social media marketing erg belangrijk te vinden, zijn er nog steeds bedrijven die er geen gebruikmaken van social media of dit op een verkeerde manier doen. Zonde, want alleen wanneer je social media op de juiste manier inzet, levert dit resultaat op.
Wanneer social media goed wordt ingezet, gebeurt er het volgende:
Bovenstaande resultaten bereik je alleen met een ijzersterke social media strategie: een plan dat omschrijft waarom en op welke manier je social media in gaat zetten. Maar hoe zet je zo’n social media plan op?
Een goed social media plan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het heeft betrekking op al je online activiteiten en is een afgeleide van je, reeds bestaande, online marketing strategie. Bij het maken van een social media plan is het dus belangrijk dat je goed kijkt naar je bedrijf en doelgroep. Volg onderstaande 5 stappen op en maak een ijzersterke social media strategie!
De eerste stap is het formuleren van je doelstellingen. Wat wil je bereiken? Stel een aantal concrete en meetbare doelstellingen op. Zo heb je niet alleen voor jezelf helder wat het doel is, maar kun je ook na verloop van tijd toetsen of je vooruitgang boekt. Een aantal veel gebruikte doelstellingen op een rijtje:
Hoe concreter je doelstellingen, hoe makkelijker je de resultaten kunt toetsen. Het helpt om je doelen volgens het SMART principe te formuleren. Dat houdt in dat je doelen: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden dienen te zijn. Tip: stel ook een geheel online marketingplan op en analyseer wat voor rol social media speelt in jouw business.
Nu je de doelstellingen geformuleerd hebt, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wat vindt jouw doelgroep interessant? Wat zijn hun vragen, pijnpunten en behoeftes? Op welke kanalen zijn zij te vinden? Bij het beantwoorden van deze vragen ontstaat er een omschrijving van jouw doelgroep. Nu je weet wie jouw doelgroep is en je inzicht hebt in hun voorkeuren en gewoontes, kun je jouw content hierop afstemmen en dus je doelgroep persoonlijker aanspreken.
Ben jij bezig met recruitment marketing? Dan bestaat jouw doelgroep uit potentiële werknemers. Hier past dan ook een heel andere strategie bij: bijvoorbeeld een employer branding strategie.
Een belangrijk onderdeel van de social media strategie is het contentplan. Hierin staat wat je gaat delen, op welke kanalen je dit gaat doen en wanneer. Qua onderwerpen kun je denken aan:
Houd bij het opstellen van je contentplan altijd het doel en de doelgroep in je achterhoofd. Maak gebruik van een contentkalender om het overzicht te bewaren wat betreft wat, waar en wanneer iets geplaatst moet worden.
Heb je geen inspiratie? Download onze inhaakkalender en haak in op actualiteiten die bij jouw doelgroep passen!
Nu je een contentplan hebt, kan het echte werk beginnen: je kunt de content gaan plaatsen op verschillende kanalen. Vergeet hierbij niet om de interactie aan te gaan en te reageren op je doelgroep; daar draait het immers om bij social media. Voor het bijhouden en monitoren van je social media kanalen zijn er een aantal tools beschikbaar. Welke dat zijn lees je in ons blog: 6 handige tools voor social media marketing. Vergeet ook niet om je social media kanalen te promoten en op te nemen in de marketingmix. Hierbij kun je denken aan:
Maar vergeet daarbij offline marketingmiddelen niet, zoals mond-op-mond reclame en het verspreiden van drukwerk.
Alle tijd en moeite die je hebt gestoken in het creëren en verspreiden van je content op social media is natuurlijk leuk en aardig, maar uiteindelijk draait het allemaal om het boeken van resultaat. Om vast te stellen of jij je doelstellingen uit stap 1 hebt gehaald, is het essentieel om een aantal KPI’s te meten, denk aan: bereik, klikken, likes, comments, shares, volgers en profielbezoeken. Heb je jouw doelstellingen niet behaald? Dan waren ze wellicht te ambitieus of moet de content verbeterd worden. Meet en evalueer de statistieken en stuur op tijd bij!
In een social media plan beschrijf je de strategie achter het posten op social media. Wat wil je bereiken en met behulp van welke social media platformen ga je dit doen? Vervolgens staat er in het social media plan ook hoe je dit kunt verwezenlijken.
Om je een handje te helpen met het maken van je social media strategie, hebben we een social media plan template voor je gemaakt die je gratis kunt downloaden op onze site. Hiermee stel je zelf een ijzersterke social strategie op!
Een social media strategie bepaal je aan de hand van 5 stappen:
1. Doelstelling formuleren.
2. Doelgroep bepalen.
3. Content creëren voor de doelgroep.
4. Integreren in de marketing mix.
5. Evalueren strategie en eventueel bijsturen.
Hulp nodig bij het bepalen van je social media strategie? Lees verder.
1. Je leidt gerichte bezoekers naar je website;
2. Je voorziet (potentiële) klanten van nuttige informatie;
3. Je bindt jouw doelgroep aan je merk en creëert daardoor loyale fans;
4. Je zoekposities stijgen in Google.
Simpel. Download hier onze template en het maken van een social media plan wordt slechts een invuloefening. Natuurlijk kan je ook direct contact opnemen.