Een online marketing strategie opstellen in 7 stappen + voorbeeld template

7 mei 2024
5 mins
Home > Blog > Een online marketing strategie opstellen in 7 stappen + voorbeeld template

Wil je online marketing toepassen voor je eigen bedrijf of project, maar weet je niet waar je moet beginnen? Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld wel een website, waar ze vervolgens weinig tot niets mee doen. Als een statisch visitekaartje staat hun website online, waarbij het enkel van pas komt als ze er zelf naar verwijzen. Hartstikke zonde! Met de juiste online marketingstrategie kan je website het werk voor jou doen in plaats van andersom. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je zelf een online marketingstrategie bepaalt en wat je ermee kunt bereiken.

Online marketing strategie = een plan voor promotie en groei via digitale kanalen.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketingstrategie is niets anders dan een reguliere bedrijfsstrategie, met het verschil dat je dit toespitst op je online activiteiten en de online kanalen die je tot je beschikking hebt. Je bepaalt met een online marketingstrategie je algemene en lange termijn online marketing doelstellingen, van een onderneming, de koers van je handelswijze op internet en de toewijzing van de online middelen die nodig zijn om deze doelen te bereiken. Met ons online marketingstrategie voorbeeld helpen we je een eindje op weg!

Waarom een online marketing strategie opstellen?

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing, sta je voor ontzettend veel keuzes. Waar begin je bij het bepalen van je online strategie? Hoe richt je je website in? Wat voor content moet erop staan? En wat kies je om in te zetten als (social)mediakanaal? Ga je Facebook inzetten? Of volstaat een online nieuwsbrief?

Zonder online marketingstrategie is het lastig om keuzes te maken uit de ontelbaar vele mogelijkheden. Het opstellen van een online marketingstrategie zorgt ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen.

Een online marketingstrategie helpt je met het maken van lastige beslissingen omtrent je online aanwezigheid. Voor het opstellen van jouw online marketingstrategie kun je ons voorbeeld gebruiken als handvat! Wel zo makkelijk!

 

"Wist je dat een succesvolle online marketing strategie vaak meerdere digitale kanalen combineert, zoals sociale media, e-mail en zoekmachines, om een breder publiek te bereiken en een consistente merkervaring te bieden?"

Wilfred Stomp, Online Strateeg

Waar kan online marketing bij helpen? 5 voordelen

Online marketing is een bijzonder vakgebied. Er zijn continu doorontwikkelingen én talloze mogelijkheden. We zetten een paar van de ontelbare voordelen op een rij, wel zo fijn!

1. Groot bereik

Nagenoeg iedereen is online te vinden, wat het dus mogelijk maakt om in één keer een groot aantal mensen bereiken. Door meerdere online kanalen in te zetten op het juiste moment (het zogeheten multichannel of omnichannel marketingstrategie), kun je de gehele customer journey in kaart brengen en hier slim op inspelen. Het internet is grenzeloos, dus met een passende online marketingstrategie kan je de hele wereld veroveren!

2. Gerichte doelgroepen

Behalve dat je iedereen op de hele wereld kan bereiken, maakt online marketing het ook mogelijk om je juist op heel specifieke doelgroepen te richten. Van alle 2,7 miljoen Instagram gebruikers in Nederland tot de meest fanatieke Chinese postzegelverzamelaars: het internet maakt het mogelijk om jouw gewenste doelgroep te vinden en te benaderen.

3. Meetbare gegevens

Eén van de fijne voordelen van online marketing is dat bijna alles meetbaar is. De techniek maakt het mogelijk om in real time gegevens bij te houden doordat alles zich in de online omgeving bevindt. Deze gegevens bieden waardevolle inzichten over je doelgroepen en je bereik. Doe daar je voordeel mee!

4. Relatief voordelig

In vergelijking met veel traditionele media zijn online kanalen en de advertentiemogelijkheden een stuk voordeliger. Uiteraard groeien de kosten naarmate je online marketingcampagnes groter worden, maar om te beginnen kan je al veel uit online marketing halen met een klein budget!

5. Direct contact

Een bijzondere eigenschap van online marketing is dat online kanalen de mogelijkheid bieden om direct persoonlijk contact te maken met gebruikers. Dit kan unieke resultaten opleveren die niet mogelijk zijn met traditionele offline marketing. Het is dus slim om ook hier actief op in te spelen en die sterke band op te bouwen met jouw doelgroep!

Hoe stel je een online marketing strategie op?

Je kan in het wilde weg zomaar aan online marketing beginnen. Het risico dat je de plank misslaat of essentiële online mogelijkheden niet benut is hierbij groot. Dat is jammer! Met de juiste online marketingstrategie maak je makkelijker betere keuzes die je helpen jouw doelen te behalen.

Maar hoe stel je een online marketingstrategie nu eigenlijk op? Ons zevendelig stappenplan voor een online marketingstrategie helpt je daarbij.

7 stappen voor het opstellen van een online marketing strategie

Bij het opstellen van een online marketingstrategie is het belangrijk om goed na te denken over waar jij of jouw organisatie voor staat. Belangrijk hierbij is om de juiste vragen te stellen en achter de kern van je identiteit te komen. Voor de meesten is dit een pittige klus! Geen nood, want aan de hand van ons stappenplan is het mogelijk om zelf een sterke online marketingstrategie op te stellen in zeven stappen.

Stap 1: Evalueer jezelf – Wie ben je en wat wil je uitdragen aan de wereld?

Allereerst is het belangrijk om bij jezelf na te gaan waar jij of je onderneming voor staat en wat voor indruk je (online) achter wilt laten. Heeft je onderneming bijvoorbeeld een bedrijfsmissie of visie, dan kan jij je afvragen hoe online marketing in het plaatje past. Als je nog geen missie hebt, is het handig om daarover over na te denken. Hierna kan jij gaan bepalen waarom je online marketing wil inzetten en hoe je jouw online strategie vorm wilt geven.

Stap 2: Stel duidelijk doelen - Wat wil je online precies bereiken?

Na een grondige evaluatie van wie je bent en waar je voor staat, is het tijd om je doelstellingen glashelder te maken en op papier te zetten. De hamvraag is: wat wil je online bereiken? Onze tips helpen je verder!

Probeer je doelstelling zo concreet mogelijk te maken en echt tot de kern te komen van wat je wil bereiken. Denk ook na over waarom je specifiek online marketing wilt inzetten en niet andere offline middelen.

Stap 3: Bepaal je doelgroep - Wie wil je bereiken?

Bij het maken van je doelstelling heb je al nagedacht over wie je wilt bereiken, maar wie is je doelgroep nu exact? Bij deze stap denk je dieper na over wie je doelgroep nu precies is, wat ze doen en waar ze zich online bevinden. Verzamel informatie over je doelgroep. Wat doen ze en waar bevinden ze zich?

Ga hiervoor in gesprek met de gebruikers die je wilt bereiken door middel van interviews of enquêtes, bijvoorbeeld. Maak gebruik van verschillende websites en tools, zoals Google Analytics, om meer inzicht te krijgen over het gedrag van je ideale doelgroep. Hoe specifieker je doelgroep is afgebakend, hoe beter je kan inspelen op hun wensen.

Stap 4: Evalueer je concurrenten - Wat onderscheidt jou van de rest?

Zoals eerder benoemd is bijna iedereen wel online te vinden – zo ook je concurrenten. Binnen de online marketingwereld heb je te maken met buitengewoon veel concurrentie. Om op te vallen onder je doelgroep, is het noodzakelijk om je ook online te onderscheiden van je concurrenten.

Hoe zetten je concurrenten online marketing in? Wat voor tone of voice gebruiken ze? Welke online kanalen schakelen ze in? Doe inspiratie op bij je concurrenten en doe het net even anders!

Stap 5: Identificeer de juiste online kanalen – Hoe bereik je je doelgroep?

Online marketing omvat veel verschillende kanalen met ieder zo zijn eigen voor- en nadelen. Voorbeelden van verschillende manieren en kanalen om gebruikers te benaderen zijn: SEO, denk aan geoptimaliseerde landingspagina’s en informatieve blogartikelen. Online advertising om te zorgen voor korte termijn vindbaarheid. Vergeet ook zeker niet social media en e-mail marketing.

Lees je in over deze verschillende kanalen en methodes om doelgroepen te bereiken. Kies daarna uit wat het beste bij je doelgroep en doelstelling past. Naar aanleiding van de persona’s die je bedacht hebt in stap 3, heb je inzicht in waar je je doelgroep kan vinden. Bedenk verder welke online kanalen je persona’s graag gebruiken en hoe ze het liefst benaderd willen worden.

Stap 6: Stel een plan op

Doordat online marketing zoveel opties biedt, is het aan te raden om een plan te maken voor een duidelijk overzicht. Maak bijvoorbeeld gebruik van een contentkalender waarmee je in één oogopslag ziet welke content gecreëerd, gedeeld en verspreid moet worden. Hou bijvoorbeeld ook bij wanneer je bepaalde doelstellingen behaald wilt hebben, zodat je weet wanneer je de goede richting opgaat (of juist niet). Duidelijke planningen en structuren maken online marketing een stuk overzichtelijker én gemakkelijker.

Stap 7: Blijf alert - Evalueer je online koers continu

Wanneer je dit stappenplan hebt gevolgd, heb je als het goed is een gedegen online marketingstrategie in handen. Maar tijd om achterover te leunen is er niet! De ontwikkelingen binnen online marketing gaan razendsnel en als je het niet bijhoudt, loop je alweer achter.

Een grote of onverwachte update van Google kan je hele online marketingplan om zeep helpen. Bovendien heb je niets aan de waardevolle gegevens over je gebruikers, als je er niets mee doet. Het uitvoeren van je online marketingstrategie vereist dus voortdurende zorg en aandacht. Houd dit dus goed in de gaten en houd een proactieve houding aan!

3 tips bij het opstellen van een online marketing strategie

Tip 1: om doelstellingen te maken: Werk SMART

Zonder handvatten kan het formuleren van een doelstelling abstract en vaag lijken. Handig is om doelstellingen te maken vanuit het SMART-principe. SMART staat voor:

  • Specifiek – Richt je op een specifiek punt ter verbetering.
  • Meetbaar – Maak je doelstelling meetbaar door bijvoorbeeld een tijdslimiet op te nemen of het aantal bezoekers.
  • Acceptabel – Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management? Stel vast wie wat gaat uitvoeren.
  • Realistisch – Is het doel haalbaar? Houd rekening met de middelen die je tot je beschikking hebt.
  • Tijdgebonden – Binnen welke tijd moet het doel bereikt zijn?

Tip 2: om doelstellingen te maken: Werk met Key Performance Indicators (KPI’s)

Om je doelstellingen nog concreter te maken, is het raadzaam om te werken met KPI’s. KPI’s zijn operationele variabelen die het succes van een organisatie, bepaalde actie of campagne meten. Misschien dat de term variabelen wat abstract klinkt, maar eigenlijk moet je denken aan juist heel concrete cijfers die iets aanduiden over het succes van je online marketingstrategie.

Voorbeelden van goede KPI’s voor een webshop zijn: het aantal gebruikers, orders, winstmarge, ROAS (= Return On Ad Spend) of het aantal conversies. Het opstellen van goede KPI’s voor andere soorten organisaties dan een webshop kan een grotere uitdaging vormen, maar toch is het belangrijk om daar de tijd voor te nemen. Met behulp van KPI’s kan je namelijk een algemene strategie omzetten in specifieke en heldere doelstellingen en meten of deze doelen behaald worden of niet.

Tip 3: om je doelgroep uit te werken: Schets persona’s

Een handig hulpmiddel voor het specificeren van je doelgroep is het bedenken van persona’s. Persona’s zijn denkbeeldige personages die je op basis van je onderzoek aanmaakt om de verschillende gebruikerstypes die je service, product, site of merk kunnen gebruiken weer te geven.

Persona’s zijn niet zomaar fictieve personen, maar profielschetsen van geïdealiseerde mensen die je doelgroep weerspiegelen op basis van grondig onderzoek. Maar hoe maak je een buyer persona? Je kunt je persona zo uitgebreid maken als je wilt en ook meerdere persona’s maken met ieder hun eigen karaktereigenschappen en identiteit.

De personage geef je een naam, uiterlijke kenmerk, enkele persoonlijke voorkeuren, gedragspatronen, visies en taken. Het draait er vooral om dat je onderzoek verricht naar wie je gebruiker is en je een beter beeld van je doelgroep krijgt. In ons online marketingstrategie voorbeeld kun je op een overzichtelijke wijze terugzien waar je verder rekening mee moet houden met het opstellen van een persona!

 

Online marketing strategie samen opstellen met een bureau

Een online marketingstrategie vereist niet alleen grondige kennis over je onderneming of je project, maar ook specifieke kennis over alle online marketing mogelijkheden, tools, kanalen en updates.

Mocht het allemaal een stapje teveel zijn, dan kan het fijn zijn om samen te werken met een online marketingbureau. TO BE FOUND helpt je met iedere stap die komt kijken bij het opstellen van een online marketingstrategie die bij je past. Jouw strategie duidelijk in beeld? Werk je strategie dan direct uit met ons gratis online marketingplan template!

Vragen of hulp nodig?

Heb je nog vragen over het opstellen van je online marketingstrategie? Wij van TO BE FOUND helpen je graag! Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten! Volg ons ook op LinkedIn en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

JOUW RESULTAAT = ONZE KRACHT

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een online marketing strategie? Of heb je vragen over deze 7 stappen? Neem dan zeker eens contact met ons op!
Wilfred Stomp
Eigenaar

Doe nog meer kennis op!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.