Hoe stel je goede KPI’s op voor je webshop? Meer dan 30 KPI voorbeelden!

14 december 2021
5 mins
Home > Blog > Hoe stel je goede KPI’s op voor je webshop? Meer dan 30 KPI voorbeelden!
SEO en user experience - TO BE FOUND

Bij TO BE FOUND geloven we in meten is weten. Zeker als je een webshop beheert, is het cruciaal om te weten of jouw inspanningen resulteren in een verhoging van het aantal orders, de transactiewaarde of de gemiddelde winstmarge. Dat is wat een KPI, oftewel Key Performance Indicator, kan meten. Een KPI is dus, kortgezegd, een meetinstrument. Maar, om dingen te meten moet je eerst weten wat je allemaal kunt meten. Toch?! Daarom leggen wij je in dit artikel uit wat KPI’s precies zijn en welke niet mogen ontbreken wanneer je een webshop runt!

Wat is een KPI?

KPI’s zijn operationele variabelen waarmee je de prestaties van jouw bedrijf, merk, product of webshop kan analyseren. De term variabelen klinkt misschien wat vaag maar eigenlijk moet je gewoon denken aan het aantal orders, de winstmarge, ROAS (= Return On Ad Spend), of het conversiepercentage die stijgen of dalen door jouw werkzaamheden. Het ontwikkelen van een strategie en operationele doelstellingen is essentieel om als organisatie te kunnen opereren. Een groot voordeel van KPI’s is dat je een wazige strategie kan omzetten in specifieke en heldere doelstellingen en kunt meten of deze doelstellingen wel of niet behaald worden. Daarnaast is het niet nodig om belangrijke beslissingen te baseren op intuïtie, maar kun je gebaseerd op feitelijke resultaten proberen de prestaties van jouw onderneming te verbeteren. Vanwege deze voordelen werken wij bij TO BE FOUND het liefst met KPI’s om het succes van onze webshop optimalisatie werkzaamheden te meten.

Lees hier 5 tips waarmee de grootste webshops in b2b succes behalen.

Doelstellingen en KPI’s

Zoals gezegd en zoals je ook in de infographic hieronder kunt zien, werk je van strategie naar KPI. Je hebt dus een strategie en aan deze strategie hang je operationele doelstellingen om te kunnen beoordelen of je de strategie ook daadwerkelijk waarmaakt. Zoals je wellicht weet, is het belangrijk om je doelstellingen SMART te maken. Dat houdt in dat je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar en Tijdsgebonden moeten zijn. Om jouw operationele doelstellingen dus binnen de T van SMART te behalen gebruik je relevante KPI’s in combinatie met de PDCA methode. De KPI meet dan of de werkzaamheden die je verricht een positief of negatief effect hebben op het behalen van je doelstelling.

PDCA methode: staat voor Plan-Do-Check-Act en is een methode die wordt gebruikt om het behalen van je doelstellingen te controleren, te sturen en aan te passen.

Strategie-operationele-doelstelling-KPI-200x300

Voorbeeld: van doelstelling naar KPI

Hieronder een voorbeeld om de werking van KPI’s nog duidelijker te maken:

 

Van doelstelling naar KPI

Doelstelling De omzet van onze webshop moet in 2018 minimaal gelijk blijven aan de behaalde omzet in 2017 (inclusief inflatie)
Te gebruiken KPI Gemiddelde ordergrootte
SMART Specifiek: De gemiddelde ordergrootte in 2018 vergelijken met de gemiddelde ordergrootte in 2017

Meetbaar: Omzet in 2018 delen door het totale aantal orders. Dit vergelijken met voorgaande jaar (totale omzet/ totale aantal orders)

Acceptabel: In sommige tijden is minimaal gelijk blijven in omzet een prima resultaat

Realiseerbaar: Zolang er geen structurele ontwikkelingen zijn binnen het bedrijf is er weinig invloed die de validiteit nadelig beïnvloeden. Daarnaast is de gemiddelde ordergrootte te beïnvloeden door activiteiten die de transactiewaarde verhogen (bij verkoop)

Tijdsgebonden: Vergelijken van 1 januari 2018 – 31 december 2018 met 1 januari 2017 – 31 december 2017

KPI voorbeelden op een rij

Nu je weet hoe en waarom je van strategie uiteindelijk bij KPI’s uitkomt, is het ook wel handig om te weten welke KPI’s je allemaal zou kunnen gebruiken. Misschien dat het je al was opgevallen, maar in de infographic eerder in dit artikel zijn de KPI’s al onderverdeeld in 4 categorieën. Het grootste deel van alle KPI’s die je kunt verzinnen valt namelijk onder een van de volgende categorieën:

  • Acquisitie

Onder deze categorie vallen KPI’s zoals het aantal bezoeken in je webshop, via welke bron jouw bezoekers op de website komen, hoeveel pagina’s zij bezoeken en hoe lang ze op je website blijven. Kortom; allemaal KPI’s die gemakkelijk met Google Analytics meetbaar zijn.

  • Gedrag

Onder Gedrag vallen KPI’s die meten wat voor acties er hebben plaatsgevonden op je website. Denk hierbij aan het aantal chatsessies, de hoeveelheid bezoekers die de winkelwagen hebben verlaten zonder te betalen, nieuwsbriefaanmeldingen of de hoeveel productreviews.

Tip: Houd jij een blog bij? Dan is het bijhouden van het aantal social shares een waardevolle KPI!

  • Activatie

Bij Activatie gaat het om de verkoopcijfers en we kunnen wel stellen dat het hier uiteindelijk om draait bij webshops. Je wilt immers een zo hoog mogelijke orderwaarde, afzet, omzet, conversieratio etc. realiseren! Andere KPI’s die je kunt gebruiken zijn het aantal orders en belangrijkste productcategorieën.

  • Loyaliteit

Tot slot is Loyaliteit ook nog een categorie die aandacht verdient. Hier vallen namelijk veel KPI’s onder die betrekking hebben op tevreden én ontevreden klanten. Naar mijn mening is het ontzettend waardevol om de ratio van nieuwe klanten/ terugkerende klanten bij te houden, het aantal mensen dat jouw webshop aanbeveelt (middels de NPS) of het aantal positieve/negatieve reviews dat wordt geschreven over jouw bedrijf.

 

KPI’s meten via Google Analytics

Je hebt nu wat handige KPI’s voorbij zien komen die bijna allemaal makkelijk met Google Analytics bij te houden zijn. Google Analytics is zeer uitgebreid en bied je tevens de mogelijkheid tot het bouwen van dashboards. Hier kun je de belangrijkste KPI’s real-time bijhouden.

Ook KPI’s zoals de totale omzet, transacties en gemiddelde ordergrootte zijn gemakkelijk uit Google Analytics te halen. Laat enhanced e-commerce instellen en al je webshop verkopen worden in Google Analytics geladen!

 

Tot slot, nog ‘wat’ KPI’s

Misschien staat er wat voor je tussen..

  • Dagdeel bezoeken
  • Hoeveelheid betaald verkeer (als percentage van het totale verkeer)
  • Bezoeken op het blog
  • CTR op merkadvertenties
  • Prestaties affiliate netwerk
  • Social media volgers per social media kanaal
  • Gemiddelde orderbedrag nieuwe klanten t.o.v. terugkerende klanten
  • Gemiddelde tijd tot een conversie/transactie
  • Conversies/transacties per dagdeel
  • Percentage van vragen dat direct opgelost kon worden
  • Kosten van bezorgkosten
  • Percentage retourzendingen
  • Tijd dat de webshop offline is vanwege werkzaamheden
  • Gemiddelde tijd tussen een klacht en oplossing
  • Gemiddelde tijd tot oppakken chats
  • Aantal aangenomen telefoongesprekken per uur
  • Aantal telefoontjes dat direct is opgepakt
  • Gemiddelde wachttijd telefonische klantenservice
  • Gemiddelde reactie tijd via social media
  • Gemiddeld aantal leveringen op tijd/te laat
  • NPS score
  • Gemiddelde klanttevredenheid
  • Aantal technische fouten per week
  • Aantal menselijke fouten per week
  • Aantal orders waarbij verkoop succesvol was
  • Aantal orders waarbij producten zijn weggehaald
  • Percentage van ontvangen zendingen met beschadigingen
  • Percentage nieuw aangenomen medewerkers t.o.v. van het benodigde aantal nieuwe medewerkers
  • Percentage uitstroom medewerkers
  • Percentage klanten waar persoonlijk (telefonisch/afspraak) contact mee is geweest

Veranderen naar: KPI’s opstellen is een onderdeel van het in kaart brengen van de gehele customer journey. Uit deze lijst kun je vast en zeker wat voorbeelden halen. Om de customer journey nog vlotter te laten verlopen kun je ook denken aan marketing automation. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de werking van KPI’s of welke KPI’s jij zou kunnen gebruiken? Neem dan contact met ons op zodat we samen tot de juiste KPI’s kunnen komen.

Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!