WAT IS RECRUITMENT MARKETING EN WELKE ROL SPEELT EMPLOYER BRANDING DAARBIJ?

24 maart 2022
5 mins
Home > Blog > WAT IS RECRUITMENT MARKETING EN WELKE ROL SPEELT EMPLOYER BRANDING DAARBIJ?

Wie vandaag de dag zoekt naar een nieuwe baan, kijkt verder dan alleen het salaris. Natuurlijk wil je een lekkere boterham verdienen met je werk, maar je weet ook: met je werk ben je elke dag bezig. Een leuke en uitdagende functie en fijne secundaire arbeidsvoorwaarden is wat werkzoekenden willen, en jij kan daar op inspelen. Wij verdiepten ons in recruitment marketing en laten je zien hoe jij ervoor zorgt dat toppers op de arbeidsmarkt voor jouw bedrijf kiezen!

WAT IS RECRUITMENT MARKETING?

We beginnen bij het begin: wat is recruitment marketing? Recruitment marketing omvat de strategieën met een verzameling aan activiteiten die worden ingezet om je bedrijf te promoten. Zo hoop je talenten aan te trekken en ze te overtuigen dat jouw bedrijf hét bedrijf is waar ze willen solliciteren. Wat is de meerwaarde voor iemand van werken bij jouw bedrijf? Dat is de belangrijkste troef in je communicatie. Het doel van recruitment marketing in één zin is: het vinden en aantrekken van gekwalificeerde kandidaten. Veelvoorkomende recruitment marketing strategieën die we later in het artikel uitleggen, zijn:

  • Content marketing
  • Social media recruitment
  • Job advertising
  • Refferal recruitment

DE ROL VAN EMPLOYER BRANDING BIJ RECRUITMENT MARKETING

Welke rol speelt employer branding bij recruitment marketing? Om dit te weten, leggen we je eerst uit wat employer branding is. Employer branding is het creëren van een positief imago van een bedrijf voor zowel huidige medewerkers als potentiële medewerkers. Employer branding en recruitment kennen veel overeenkomsten: ze zijn er bijvoorbeeld beiden op gericht zijn om het imago van het bedrijf te versterken. Het verschil tussen de twee zit hem in meetbaarheid: bij employer branding gaat het vooral over de indruk die iemand van en over het bedrijf heeft, en bij recruitment marketing zijn de resultaten meetbaar aan de hand van sollicitaties die je binnenkrijgt. En waar het bij recruitment marketing vooral gaat om het aantrekken van nieuw talent, heeft employer branding als ander belangrijk doel het behouden en betrekken van huidige medewerkers.

Meer weten over employer branding? Lees ook eens dit artikel: Waarom starten met employer branding: tips, betekenis + model

WAAROM RECRUITMENT MARKETING? TWEE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP

De traditionele manier van personeel werven voldoet niet meer. De kandidaat van nu vindt zelf werkgevers en overweegt op een vergelijkbare manier als die van een consument die bijvoorbeeld een nieuwe telefoon aanschaft: door vooraf online informatie op te zoeken. Werkzoekenden bezoeken de website van een potentiële werkgever en speuren de social media tijdlijnen af. Zo maken ze kennis met de waarden, cultuur en missie van het bedrijf. Dit beïnvloedt de keuze voor de kandidaat om wel of niet bij het bedrijf te solliciteren.

Waarom het nu precies belangrijk is om recruitment marketing in te zetten, is simpel. Je helpt de kandidaten om goed kennis te maken met jouw bedrijf. Met recruitment marketing sla vliegen in één klap: je trekt meer kandidaten aan én de kans is groter dat de kandidaten ook echt bij jouw bedrijf passen.

NÓG MEER VOORDELEN VAN RECRUITMENT MARKETING

De ‘waarom’ van recruitment marketing is nu wel duidelijk. Maar er zijn meer redenen om recruitment marketing in te zetten. Lees hieronder in één overzicht de belangrijkste voordelen van recruitment marketing:

  • Je bereikt latente werkzoekenden
    Er zijn genoeg professionals die al een baan hebben, maar die er wel voor openstaan om over te stappen naar een bedrijf dat hen een betere werkgever lijkt.
  • Je komt persoonlijk over
    Je maakt vacatures een stuk persoonlijker als je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, wie ze zijn, etc. Als je aan recruitment marketing doet dan ga je naar deze informatie op zoek, en verwerk je deze in je aanpak.
  • Je bereik is groter
    Door de inzet van verschillende kanalen naast de eigen website, heb je meer kans om talenten aan te trekken.
  • Alles is meetbaar
    Tegenwoordig kan je vrijwel alles wat je doet meetbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan een vacature die je plaatst via LinkedIn. Daarmee kun je eenvoudig bijhouden hoe vaak erop geklikt wordt.

RECRUITMENT MARKETING INZETTEN: ZO DOE JE DAT

Nu je je hebt ingelezen over wat recruitment marketing is, waarom het belangrijk is en welke rol employer branding daarbij speelt, ben je er klaar voor om te leren hoe je recruitment marketing kan inzetten.

1. CONTENT MARKETING

Voordat kandidaten solliciteren, verdiepen zij zich eerst in jouw bedrijf. Lees hieronder hoe je aan de hand van een content strategie de prospects door elke fase van het wervingsproces begeleidt.

  • Bewustwording
    Laat je doelgroep zich bewust worden van het bestaan van je bedrijf. Deel bedrijfsnieuws of andere interessante content en wees actief op social media.
  • Overweging
    In deze fase hebben potentiële kandidaten zich wellicht al aangemeld voor je nieuwsbrief. Dit middel kun je dan inzetten voor je recruitment marketing. Denk in deze fase ook aan het inzetten user generated content (door huidige medewerkers).
  • Beslissing
    Nu deel je specifiekere informatie over werken bij jouw bedrijf. Denk aan de functieomschrijving en eisen, gepersonaliseerde landingspagina’s en foto’s en video’s van evenementen.

2.  SOCIAL MEDIA RECRUITMENT

Wij durven onze handen ervoor in het vuur te steken dat jouw doelgroep zich op social media bevindt. Via social media kanalen, met name LinkedIn, vinden werknemers en werkgevers elkaar steeds vaker. Andere voordelen van social media recruitment zijn dat je persoonlijke berichten kunt sturen naar kandidaten. Wanneer je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je ervoor zorgen dat zij alleen vacatures te zien krijgen die op hun interesses aansluiten. Via LinkedIn of Facebook heb je de mogelijkheid om ingebouwde opties voor solliciteren aan te maken, waardoor de drempel van solliciteren lager ligt. Al met al zorg je er met social media recruitment voor dat solliciteren toegankelijker wordt.

Lees meer over hoe wij jou kunnen helpen met organische social media marketing en social media advertising!

3. JOB ADVERTISING

Naast dat je de vacatures op de website plaats, plaats ze ook op vacaturebanken. Wie op dit soort platformen komt, is meestal actief op zoek naar een baan. Essentiële informatie die je op de vacature pagina naar voren wilt laten komen, is:

  • informatie over je bedrijfscultuur;
  • de functieomschrijving + eisen en arbeidsvoorwaarden;
  • opvallende foto’s of video’s;
  • informatie over de sollicitatieprocedure;
  • call-to-action buttons om het solliciteren toegankelijker te maken;
  • (korte) verhalen van werknemers.

4. REFFERAL MARKETING: MENSEN INZETTEN = MENSEN AANTREKKEN

Bij deze methode worden huidige medewerkers betrokken bij het wervingsproces. Met refferal marketing wordt bedoeld dat huidige medewerkers in hun eigen netwerk, vacatures en aanbevelingen delen van hun werkgever. Dit werkt erg goed: dat een bedrijf het werken bij het eigen bedrijf aanbeveelt, dat is nogal logisch, maar aanbevelingen van mensen zijn geloofwaardiger en maken meer los. Ook voelt deze aanpak persoonlijker voor de ontvanger. Zeg nou zelf, word jij liever aangesproken door een bedrijf, of door een persoon?

TOT SLOT: AAN DE SLAG MET RECRUITMENT MARKETING

Nu je alles (lees: niet alles, maar wel veel) over recruitment marketing en welke rol employer branding daarbij speelt, is het jouw beurt om je eigen recruitment marketing strategie op te zetten. Heb je nog vragen of wil je eens komen sparren op ons online marketing bureau in Dordrecht over jouw aanpak? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder met het opzetten of optimaliseren van jouw recruitment marketing strategie voor het behalen van jouw ambities.

Jouw resultaat = onze kracht

Samen sparren over jouw recruitment marketing aanpak? Neem vrijblijvend contact op.