Pinterest is misschien een minder bekend social media platform dan Instagram en Facebook, maar het visuele platform groeit als kool. Heb jij Pinterest al eens overwogen voor je bedrijf, maar weet je niet waar je moet starten? Let dan goed op!
Pinterest is uitgegroeid tot een van de belangrijkste social media-platformen van Nederland. Het platform wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie of ideeën op te doen die aansluiten op de interesses van de Pinterest-gebruiker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het (her)inrichten van je woning, het bereiden van een maaltijd of andere leuke how-to’s. Wanneer je een leuke ‘Pin’ vindt, dan kun je deze opslaan op een van je Pinterest-borden. Met borden kun je je Pins organiseren en categoriseren: een bord heeft dus meestal een thema, zoals ‘interieur’ of ‘reisideeën’. Pinterest is een krachtig platform, waarmee je het verkeer naar jouw website kan laten groeien. Daarnaast creëer je een grotere naamsbekendheid en kun je het aantal conversies aanzienlijk vergroten.
Inmiddels zijn er meer dan 3,5 miljoen gebruikers, waarvan er ongeveer 717.000 dagelijks actief zijn op het medium. Het zou dus goed kunnen dat jouw doelgroep ook actief is op Pinterest. Als bedrijf kun je profiteren van het enorme aantal Pinterest-gebruikers. Maar de vraag is natuurlijk: hoe?
Ondernemers zijn continu bezig om hun naamsbekendheid te vergroten, bijvoorbeeld door zo hoog mogelijk te scoren in Google. Daarbij is de online vindbaarheid van groot belang. Pinterest is door de verschillendezoekcategorieën en de zoekfunctie similar images eigenlijk een soort visuele zoekmachine. Net als met SEO voor webteksten, is het daarom ook voor Pinterest-berichten van belang om de juiste zoekwoorden, tags en URL te gebruiken. Zo vergroot je je online vindbaarheid met Pinterest.
Op Pinterest gaat men op zoek naar inspiratie en bekijken mensen producten en diensten die ze willen uitproberen of willen kopen. Pinterest-gebruikers bevinden zich vaak in de oriëntatie- ofoverwegingsfase van de welbekende customer journey. En hier kan jij als bedrijf heel goed op inspelen!
Lees ook: Het See-Think-Do-Care model van Google: de customer journey van jouw klant in kaart
Er zijn bepaalde onderwerpen waarmee op Pinterest goed gescoord wordt. Bedrijven kunnen gebruikers met Pins inspireren, productenof diensten laten zien als ze in gebruik zijnof adviezen en tips geven. De volgende categorieën doen het op Pinterest het best:
Nu je weet wat de voordelen zijn van Pinterest, is het tijd om aan de slag te gaan met het opzetten van jouw eigen Pinterest marketingstrategie. Bedenk eerst wat je doelen zijn. Wat wil je met Pinterest bereiken? Wil je meer naamsbekendheid, meer verkeer naar je website of juist hogere conversies? Pinterest kan een specifieke rol spelen bij het bereiken van jouw doelen. Breng daarnaast ook in kaart wie jouw doelgroep is en wat hun behoeftes zijn. Met jouw Pins zul jij hen inspireren, helpen en beïnvloeden. Om jouw plan concreet te maken kun je gebruik maken van onze social media plan template!
Download social media plan template
Nu je je doelen in kaart hebt gebracht, komt het echte werk. Maak een bedrijfsprofiel aan enbedenk welke content je precies gaat maken. Pinterest is een visueel platform, dus maak gebruik van foto’s of illustraties die direct opvallen. Mensen zitten op Pinterest om inspiratie op te doen. Plaats dus geregeld Pins met visuele inspiratie die passen bij jouw bedrijf. Of het nu gaat om DIY’s, voorbeelden van projecten, how-to’s of citaten. Ook kun je infographics plaatsen, waarmee je gebruikers feiten en cijfers kunnen bijbrengen die relevant zijn voor jouw branche en jouw doelgroep.
Zoekwoorden vormen de basis van jouw Pinterest marketingstrategie. Met de juiste zoekwoorden breng je jouw content onder de aandacht bij Pinterest-gebruikers. Ook vergroot je je online vindbaarheid, krijg je meer volgers, en klikken zij hopelijk door naar jouw website. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Pinterest heeft een handige zoekfunctie waarin je een aantal zoekwoorden kunt intypen die passen bij jouw branche of producten. Zo kun je zien welke zoekwoordcombinaties er naar voren komen. Op deze zoekwoorden wordt het meest gezocht en deze zijn daarom het beste om te gebruiken.
En wat als je de juiste zoekwoorden gevonden hebt? Voor een Pin kun je de zoekwoorden plaatsen in:
Daarnaast zijn er ook nog andere plekken op Pinterest waarin je jouw zoekwoorden kunt verwerken, namelijk:
Je Pinterest-profiel uitbouwen is een kwestie van uitproberen. Kijk dus vooral af bij anderen. Er zijn genoeg profielen (van concurrenten) die je als voorbeeld kunt nemen. Ook kun je lid worden van een groepsboard. Dat is een bord met meerdere deelnemers die allemaal hun Pins op het bord kunnen pinnen. Hierdoor vergroot je de kans op meer bereik. Tot slot is er de mogelijkheid om te adverteren op Pinterest door middel van Promoted Pins. Hiermee kunnen jouw Pins betaald vertoond worden aan jouw doelgroep. Dat is natuurlijk superhandig voor de verspreiding van jouw content.
Bij TO BE FOUND werken we dagelijks aan online marketingactiviteiten. Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw Pinterest strategie, of bij een andere online marketing strategie, of wil je je social media uitbesteden? Wij denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op en maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat onze service voor jou kan betekenen. Liever eerst zelf aan de slag met social media marketing? Maak dan gebruik van onze social media plan template!