Dit zijn ze: de belangrijkste SEO trends van 2024

23 mei 2024
10 mins
Home > Blog > Dit zijn ze: de belangrijkste SEO trends van 2024

Dat was ‘m weer! Het SEO jaar van 2023, met maar liefst acht Google Core Updates. Dit én de andere ontwikkelingen van het afgelopen jaar laten zien dat Google verbeteringen blijft doorvoeren om de organische zoekresultaten te blijven optimaliseren. Uit al deze updates trekken we de belangrijkste trends voor zoekmachineoptimalisatie in 2024. Dit is hoe het SEO-landschap zich dit jaar gaat bewegen.

Werkoverleg lounge

WAT WE BESPREKEN IN DIT ARTIKEL

KEY TAKEAWAYS SEO TRENDS 2024

  • Het gemak van Artificial Intelligence (AI) zal een toename van bulk content betekenen en maakt het creëren van authentieke content en autoriteit nog belangrijker.
  • De ontwikkelingen in de SERP gaan hard. Zal Bard in 2024 dan eindelijk de Nederlandse zoekmachine gaan veroveren?!
  • Structured data is én blijft super interessant en wij verwachten een diepere laag van structured data formats.
  • Het gebruik van 3rd party cookies wordt niet langer ondersteund en de nieuwe privacywet-en regelgeving vereist een strengere cookie consent.

ONZE VOORSPELLINGEN VOOR 2023: ZIJN ZE UITGEKOMEN?

AI: HET GENEREREN VAN AUTOMATISCHE CONTENT

Of onze voorspelling over de toenemende rol van Artificial Intelligence (AI) in het online (marketing) landschap is uitgekomen? Zeker weten! De AI content tools hebben zich in 2023 inderdaad sterk ontwikkeld, en we hebben deze natuurlijk zelf uitvoerig getest. Het maakt het ontwikkelen van content niet alleen sneller, maar ook relevanter. Ze kunnen je namelijk helpen door slimmer te werken en extra inspiratie op te doen. En wacht even, Microsoft met ChatGPT als koploper op Google Bard? Dat zagen we niet aankomen, maar het is gewoon gebeurd. Snelheid is hier de key en de snelheid waarmee nieuwe AI-tools op de markt verschijnen, laat zien dat de technologie in hoog tempo ontwikkelt. Ook het genereren van afbeeldingen is in opkomst, waarvan wij zeker verwachten dat dit in 2024 alleen maar verder zal groeien.

Werkoverleg bij bureau Bas

HET VERVOLG OP DE SPAM UPDATE

Na de wereldwijde Spam Update in 2022, gericht op het filteren van spam en het verbeteren van zoekresultaten, hield Google zeker niet op met finetunen. In 2023 zijn er maar liefst 10 Core updates bevestigd door Google, waarbij meerdere gericht waren op het bestrijden van spam. Daarnaast zijn er veel Helpful Content & Review updates geweest die parallel staan aan de E-E-A-T gedachte om waardevolle content te blijven maken.

Spoiler Alert: Google is vastbesloten om de gebruikerservaring te blijven verbeteren door continu te werken aan het optimaliseren van de zoekmachine. Daarbij heeft Google aangegeven dat ze geen meldingen meer zullen geven over de Core Updates. Het blijft belangrijk en daarom zullen we deze niet nóg een keer opnemen in onze voorspellingen. Als marketeers moeten we vooral scherp blijven op deze ontwikkelingen! We zijn dus aan ons lot overgelaten 😉

team lopend in overleg

STRUCTURED DATA NEW FEATURES

Ook kunnen we niet om onze voorspelling heen dat Google nog lang niet klaar is met het uitrollen van nieuwe features binnen structured data. Opvallend was de plotselinge afwezigheid van FAQs in de SERP aan het begin van 2023. Deze FAQs zien we aan het eind van het jaar juist weer gedeeltelijk terugkeren. Dit laat zien dat Google niet alleen nieuwe functionaliteiten toevoegt, maar ook bestaande elementen blijft testen. Het is duidelijk dat het optimaliseren van structured data cruciaal blijft en het belang van structured data meer is gaan leven.

Terugkijkend op onze voorspelling dat Image Search in 2023 door het dak zou gaan, zien we nog niet de vliegende start die we hadden verwacht. Image Search is zeker een opkomende trend in zoekmachines, en voor SEO is het nog steeds cruciaal om afbeeldingen relevant en van hoge kwaliteit te maken, met geoptimaliseerde alt-tags. We verwachten zeker dat AI tools het nog makkelijker zullen maken om afbeeldingen te optimaliseren, zoals het genereren van afbeeldingen met een toegevoegde uitleg als alt-tag.

Portret foto Bas

Bas de Roy

''Google toont in de SERP wel meer afbeeldingen. We spotten meer en meer afbeeldingen in het wild! Hieronder zie je een paar voorbeelden.''

 

SHOPPING TAB IN GOOGLE SEARCH CONSOLE

De introductie in Google Search Console voor het eenvoudiger creëren van een Merchant Center-account en het achterwege laten van de noodzaak om een productfeed in te dienen, lijken stappen in de juiste richting. Toch merken we zelf nog niet dat dit de synergie tussen shopping en SEO zodanig vergroot. Wij verwachten dat Google verder zal uitbreiden met aanvullende functies in Google Search Console in de Beta-modus, en deze later ook in Nederland zal uitrollen.

 

Portretfoto Willemijn

Willemijn Broeders

''De synergie tussen SEA en SEO is, in ieder geval bij ons, wel een steeds grotere rol gaan spelen op een ander vlak, namelijk bij de kwaliteitsscores van Google Ads. Google hecht namelijk steeds meer waarde aan deze kwaliteitsscores. Deze scores beoordelen de relevantie van advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. Hoewel dit gericht is op advertenties, is samenwerking met SEO aanzienlijk belangrijker geworden om optimalisaties door te voeren die de gebruiksvriendelijkheid verhogen.''

INFINITE SCROLL OP DESKTOP

Eerder zagen we al dat Google infinite scroll in de mobiele zoekmachine heeft geïntroduceerd. Guess What? In 2023 is infinite scroll nu ook op desktop uitgerold! Hierbij wordt nu dus ook op de desktopversie continu nieuwe inhoud geladen tijdens het scrollen, zonder op de ‘meer resultaten’-knop te hoeven drukken. Dit zorgt ervoor dat de organische resultaten buiten de top 10 van de SERP een stuk meer zichtbaarheid krijgen en dus een stuk interessanter worden.

DIT ZIJN DE SEO TRENDS VAN 2024

Eindelijk. Door naar waarvoor je hier gekomen bent: de SEO trends van 2024! Wij vertellen jou hieronder welke trends je het komende jaar te wachten staan en hoe je hierop kunt inspelen.

1. DE GROTE ROL VAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI)

Is SEO dood? Tuurlijk niet! Sterker nog, wij geloven erin dat de rol van SEO en het creëren van authentieke content alleen nog maar belangrijker wordt met de komst van AI. In 2024 kan je echt niet meer achterblijven en zal AI zorgen voor een extreem hoge werkefficiëntie. Dit zou weleens de ondergang van de specialist kunnen betekenen die dan nog zonder AI werkt. Met de toename van content in bulk door het gemak van AI zal het maken van authentieke content volgens E-E-A-T belangrijker zijn dan ooit tevoren om onderscheidend te blijven. Daarnaast geloven wij erin dat de autoriteit van je website alleen maar belangrijker zal worden om er nog bovenuit te kunnen steken in de zoekmachine.

Diverse AI cases schieten al als paddenstoelen uit de grond. Zo ook die van Jake Ward:

Maar… Dit is niet de way-to-go en Google heeft al snel ingegrepen. De SEO community houdt het nauwlettend in de gaten:

 

 

2. ONTWIKKELINGEN IN DE SERP

In 2024 verwachten we ook eindelijk de integratie van Bard in search! Google is in de Verenigde Staten al aan het testen met AI in de zoekresultaten. Dit is een belangrijke ontwikkeling en zal voor grote veranderingen in de SERP zorgen. Hoewel dit nog in ontwikkeling is, verwachten wij dat de Nederlandse zoekmachine niet lang zal achterblijven. Benieuwd naar wat je kan verwachten? Je kan zelf de beta van Google Search Generative Experience (SGE) testen door middel van een VPN of check hieronder:

Daarnaast test Google op dit moment met nieuwe features. Waar we het eerder dit artikel al hadden over infinite scroll op desktop, maakt Google het gebruik van voice nu ook mogelijk om de veelgestelde vragen in de zoekresultaten voor te laten lezen. Ook zien we op de mobiele versie dat Google varieert in de filters die getoond worden bovenaan de zoekresultaten.

3. STRUCTURED DATA MOGELIJKHEDEN

Dat structured data super interessant is én blijft, dat is natuurlijk niks nieuws! De Featured Guide is beschikbaar voor iedereen en het toevoegen van structured data is eerder regel dan uitzondering geworden. Om Google te helpen inzien dat je de autoriteit bent op een onderwerp verwachten wij het aankomende jaar dat er nog een diepere laag structured data formats wordt uitgerold om een streepje voor te kunnen zijn op de bestaande formats.

Team slaat op gong

4. FIRST PARTY DATA & CONSENT MANAGEMENT

Met Google Analytics hadden we altijd veel data waarmee we als online marketeers het bezoekersgedrag konden doormeten en goede analyses konden maken. De nieuwe privacywet-en regelgeving vereist nu alleen een strengere cookie consent waardoor dit een stuk lastiger is gemaakt. Ofwel, bezoekers moeten goedkeuring geven om gemeten te worden. En misschien wel de belangrijkste reden: browsers ondersteunen het gebruik van 3rd party cookies niet langer. Na Edge en Safari zal Google Chrome dit in 2024 ook doorvoeren. Hierdoor verandert er een hoop en gaat er nog veel meer veranderen. Omdat niet iedere websitebezoeker de cookies accepteert zal je hierdoor merken dat je een hoop dataverlies zal hebben in vergelijking met de oude methode.

Tip: Maak gebruik van Google Search Console, daar kan je vooralsnog goed op terugvallen om data over je websitebezoekers te meten.

SEO specialist Bas over Cookies en First Party Data met een echt koekje

Wil je wel nu gelijk je volledige bezoekersgedrag terug in kaart brengen? Dan moet je doorschakelen en een sprong in het diepe nemen met oplossingen als: Consent Mode (Nog in beta versie en maakt een voorspelling van je verwachte bezoekers), Measurement Protocol of zelfs Serverside Tagging.

Kortom: wacht niet tot je data terugkomt, maar zoek andere manieren om je werk te analyseren en blijf vooral sturen op de SEO best practices.

Voorbeeld van dataverlies na het weigeren van cookies:

ONZE VISIE OP DE TOEKOMST VAN SEO

Dat waren ze, de belangrijkste SEO trends voor 2024. Maar de trends stoppen niet na één jaar. Als gedreven SEO-specialisten kijken we verder naar de toekomst, en daar kunnen we al best wat over vertellen. Blijf je nog even lezen?
Portretfoto Willemijn
Willemijn

”Ik verwacht dat de online autoriteit van websites in 2024 nog een stuk belangrijker wordt om nog onderscheidend te kunnen zijn. Dit wordt door de toename van bulk content door AI essentieel. Daarnaast is authentieke content, zonder standaard AI trucjes, key om met content nog het verschil te maken.”

Portret foto Bas
Bas

”Om nog onderscheid te kunnen maken moeten we focussen op veel, kwalitatieve content. Dat is met AI nu mogelijk in combinatie met intensiever samenwerken met de experts aan klantzijde. Daarnaast denk ik dat je met het (toekomstige) dataverlies nog veel meer moet kijken naar de toegevoegde waarde van SEO op je andere online kanalen.”

Portretfoto 2 Danique
Danique

”SEO weer op 1: Met de vorderingen op gebied van AI gaat deze manier van zoeken steeds belangrijker worden. Bronvermeldingen binnen deze AI antwoorden gaan dus ook steeds zichtbaarder in beeld komen. Om hier goed op in te spelen zullen we ons meer focussen op het bieden van antwoorden op long tail zoektermen. Ook zal de gebruiker steeds vaker zijn zoektocht starten op diverse kanalen zoals TikTok, YouTube, Instagram, ChatGPT en Pinterest. Social SEO zal steeds belangrijker worden, waar short form video een grote rol in blijft spelen. De zoekvolumes binnen de zoekmachines zullen dus dalen, waarbij we meer specifieke vragen terug gaan zien, ook in de vorm van AI en op steeds meer platformen actief gaan werken aan onze zichtbaarheid. Met de grote groei in AI verbaast het me niet als SEO dus weer op 1 komt te staan.”

Portretfoto Mees
Mees

”In B2B leadgeneratie zie ik al een hoop veranderen in de SERP. Commerciële zoekwoorden kunnen nog steeds afgevangen worden op je commerciële landingspagina’s. In de SERP zien we nu al wel veel veranderingen, er komt steeds meer advertentieruimte bij en Google is steeds meer bezig om de conversie binnen Google zelf te houden. Voor B2B leadgeneratie zal het steeds meer draaien om het merkverhaal. Waar vroeger conversiegerichte landingspagina’s werden getoond, zullen informatieve blogs de overhand nemen. Hierin is het belangrijk om te sturen op een soft conversion waarnaar een goede  Lead Nurture strategie het overneemt om van leads klanten te kunnen maken.”

Wat ons betreft zoomen veel SEO-specialisten te diep in op het effect van Google updates en vergeten ze eens echt vooruit te kijken. Wij houden ons liever bezig met de SEO-strategie van de toekomst. De toekomst van jouw SEO-strategie zal bestaan uit 3 pijlers: Search Intent, Brand Building en User Experience. Zorg dat jouw resultaten juist een boost krijgen bij iedere Google update door goed in te spelen op deze 3 factoren!

SAMENGEVAT: 2024 WORDT INTERESSANT (EN DE JAREN DAARNA OOK)

Je leest het: we hoeven weer niet stil te zitten de komende jaren als SEO-specialisten en marketeers! Er staan een hoop mooie ontwikkelingen op de agenda voor 2024 en wie weet worden we daarnaast nog verrast door onverwachte gebeurtenissen. Dit laat maar weer zien dat de online marketing wereld nooit stil staat. Als gespecialiseerd SEO-bureau houden wij die trends en ontwikkelingen maar al te graag nauwlettend in de gaten. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met jouw toekomstbestendige SEO-strategie of met een totale online strategie? Plan eens een kennismaking met ons in!

SAMEN JOUW SEO-STRATEGIE TOEKOMST PROOF MAKEN?

Dus, de vragen waar we in dit artikel antwoord op hebben gegeven. Test jezelf!

De SEO trends voor 2024 zijn:

  • De grote rol van Artificial Intelligence (AI)
  • Ontwikkelingen in de SERP
  • Structured data mogelijkheden
  • First party data & Consent management

Nieuwsgierig geworden? Lees snel meer in onze uitgebreide blog over de SEO trends.

In dit artikel blikken we ook terug op onze voorspellingen voor 2023 en de daadwerkelijke ontwikkelingen in dat veelbewogen jaar voor SEO:

  • AI: Het genereren van automatische content
  • Het vervolg op de spam update
  • Structured data new features
  • De groei van image search
  • Shopping tab in Google Search Console

Nieuwsgierig geworden? Lees snel meer in onze uitgebreide blog over de SEO trends.

SEO betekent Search Engine Optimization en gaat over optimaliseren van een website met als doel om zonder te adverteren goed gevonden te kunnen worden door je doelgroep in de zoekmachine. Met goede SEO positioneer je jouw website hoog in de organische zoekresultaten van de zoekmachines zoals Google.

Downloaden = slimmer worden

Ga direct zelf aan de slag met je online marketing strategie!
Tim Leijs
Online Strateeg

Meer lezen over SEO

Bekijk dan andere blogartikelen!