Dat was ‘m weer! Het SEO jaar van 2022, met maar liefst acht Google Core Updates. Dit én de andere ontwikkelingen van het afgelopen jaar laten zien dat Google verbeteringen blijft doorvoeren om de organische zoekresultaten te blijven optimaliseren. Uit al deze updates trekken we de belangrijkste trends voor zoekmachineoptimalisatie in 2023. Dit is hoe het SEO-landschap zich dit jaar gaat bewegen.
WAT WE BESPREKEN IN DIT ARTIKEL
- Onze voorspellingen voor 2022: zijn ze uitgekomen?
- Wat is er nog meer gebeurd in 2022
- Dit zijn de SEO trends van 2023
- De toekomst van SEO
- Samengevat
ONZE VOORSPELLINGEN VOOR 2022: ZIJN ZE UITGEKOMEN?
Eind 2021 keken wij in onze glazen SEO-bol en voorspelden we de SEO trends van 2022. Of nouja, glazen bol, we kunnen dat natuurlijk op genoeg ontwikkelingen en aankondigingen van Google baseren. Laten we kijken wat er van deze voorspellingen terecht is gekomen.
SAMENHANG TUSSEN SEO EN DEVELOPMENT
Eerder bleek al dat het belang van technische SEO steeds groter wordt. Wij voorspelden dat 2022 in het teken zou staan van het (leren) begrijpen van de taal van web developers. Afgelopen jaar hebben marketeers inderdaad de technische kant van SEO omarmd.
Dat Google Analytics 4 (GA4) geïntroduceerd is en hiermee Universal Analytics vanaf juli 2023 volledig beëindigd wordt, wisten we al een tijdje. Om op tijd de overgang te maken en data te kunnen blijven verzamelen hebben veel marketeers zich verdiept in de overgang naar GA4. Mede dankzij deze ontwikkeling is de samenwerking tussen developers en marketeers vloeiender gaan verlopen omdat marketeers het development team namelijk zo goed mogelijk moeten helpen met de nieuwe datastructuur die GA4 eist.
Maar dat is niet alles. De vele Google Core Updates en ook nieuwe structured data features hebben marketeers nog verder laten ontwikkelen op technisch vlak.
Voorbeeld: Pros en cons zijn toegevoegd aan de product review snippet in Search results.
KEYWORD CLUSTERING
We maakten in 2022 steeds meer gebruik van keyword clustering. Met deze methode worden vergelijkbare, relevante zoektermen gegroepeerd waardoor onnodige keywords makkelijk uit te sluiten zijn. Dit helpt om het organische zoekverkeer naar een website te laten groeien omdat het het aantal keywords waarop je wilt ranken optimaliseert en maximaliseert. Daarnaast geeft het je inzicht over hoe je verschillende pagina’s met elkaar kunt verbinden, zo kan je de structuur van je website optimaliseren.
Tip: Maak je nog geen gebruik van keyword clustering? Zet deze methode in om de kwaliteit van je keywords te verhogen en nieuwe inzichten te verkrijgen.
DE E-COMMERCE AFDELING VAN GOOGLE GAAT AAN HET WERK
Mensen beginnen hun zoektocht naar producten, diensten of simpelweg informatie steeds vaker op platformen als Amazon of TikTok. Om Google toch een beetje te helpen en snippets zo goed mogelijk te kunnen laten selecteren is het belangrijk om productinformatie zo volledig mogelijk te maken. Vergeet ook zeker niet de structured data markups zodat Google gemakkelijk aan de slag kan met het tonen van jouw producten.
HET BEGIN VAN KWALITEIT LINKBUILDING
Je hoort het goed! Kwalitatieve linkbuilding staat volop in de spotlights. Sterker nog, diverse linkspam updates hebben ervoor gezorgd dat betaalde linkbuilding door minder betrouwbare platformen wordt afgestraft. De focus is hierdoor écht verschoven naar relevantie en zichtbaarheid.
If you monetize your websites and blogs with affiliate links or sponsored and guest posts, it’s very important to qualify these 🔗 🔗 links. Learn more about commercial links and link spam → https://t.co/piENjy5azO pic.twitter.com/joqIvPFXlE
— Google Search Central (@googlesearchc) July 26, 2021
Links vanaf onbetrouwbare websites die naar jouw domein verwijzen zullen door de zoekmachine harder worden gestraft dan eerst. Het is dus van belang dat dit soort websites geen onderdeel meer zijn van je linkprofiel. Links van websites met kwalitatieve en fatsoenlijke content en een stabiel en gezond aantal bezoekersaantal zijn de nieuwe standaard.
SEO A/B TESTING
Het belang van een data-driven aanpak wordt steeds belangrijker. SEO A/B testing is dè manier om specifieke te achterhalen wat juist wel en niet werkt. Hiermee verhoog je het zoekverkeer op je website en kan je bovendien ook flink wat tijd en geld besparen. Het algoritme heeft zich namelijk flink ontwikkeld en zal de komende jaren ook steeds slimmer worden. De mogelijkheden om te testen zijn eindeloos en geven je waardevolle inzichten. Zorg ervoor dat je de juiste tools gebruikt om te kunnen testen, ook wij gaan ons hierin nog verder ontwikkelen door meer te testen op basis van data. Blijf ook in 2023 vooral variëren met je meta tags, on-page content en technische elementen.
WAT IS ER NOG MEER GEBEURD IN 2022?
Tot zover over de ontwikkelingen die we al hadden voorzien, maar… zelf wij als ultra dedicated SEO vakidioten kunnen niet alles voorspellen. De volgende ontwikkelingen waren er ook in 2022.
GOOGLE CORE UPDATES
Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 8 Google Core Updates uitgerold. Wij lichten de grootste updates even voor je uit:
- De Spam Update is een wereldwijde update die van invloed is op alle regio’s en talen. Misleidende of manipulatieve methoden zullen hierdoor afgestraft worden vanaf nu afgestraft in de zoekresultaten. Dit helpt gebruikers te beschermen en de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. Als je hierdoor wordt getroffen, dan moet je het spam beleid herzien om toch te voldoen. Het kan vele maanden duren om te herstellen.
- De Helpful Content Update zorgt ervoor dat mensen meer originele en nuttige inhoud te zien krijgen in de zoekmachine. De update is bedoeld om inhoud beter te belonen wanneer bezoekers het gevoel hebben dat ze een bevredigende ervaring hebben gehad, terwijl inhoud die niet aan de verwachtingen van een bezoeker voldoet, minder goed presteert.
- Drie Product Reviews Updates hebben ervoor gezorgd dat reviews meer diepgaande informatie bieden over producten. De productrecensies is bedoeld om productrecensies van hoge kwaliteit, inhoud die inzichtelijke analyses en origineel onderzoek biedt, beter te belonen en is geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen. Momenteel bevat deze update alleen wereldwijde zoekopdrachten in het Engels.
INFINITE SCROLLING OP MOBIEL
Met infinite scrolling kunnen gebruikers in de de mobiele zoekmachine van Google blijven scrollen zonder het einde te bereiken. Nieuwe inhoud wordt continu geladen terwijl de gebruiker naar beneden scrolt op de pagina. Google laat hiermee niet langer de knop ‘meer resultaten’ zien wanneer ze onderaan de pagina komen. In plaats daarvan wordt de volgende pagina met zoekresultaten automatisch geladen. Het gemak van zoeken wordt hierdoor vereenvoudigd. Daarnaast biedt deze ontwikkeling kansen voor bedrijven met een mobiele doelgroep om organische nog beter vindbaar te zijn dan enkel met de zichtbaarheid van de top 10 posities (de 1e pagina in Google op desktop). Waar mensen op desktop bijna nooit doorklikken naar de tweede pagina, komen mobiele gebruikers hier dus een stuk sneller terecht. Toch fijn wanneer jij nog nét niet in die top 10 te vinden bent.
GOOGLE SEARCH CONSOLE INSIGHTS
Search Console Insights is een nieuwe functionaliteit die het mogelijk maakt om inzicht te krijgen in hoe de content van een website lezers aanspreekt. Door contentmakers te voorzien van deze gegevens kunnen ze weloverwogen beslissingen nemen om hun content te verbeteren.
GOOGLE MAPS UPDATE
De nieuwe functie in Google Maps Streetview laat bedrijven zien. Deze nieuwe maps feature vergroot de zichtbaarheid van bedrijven, inclusief reviews. Ook heb je de optie om binnen te kijken!
DIT ZIJN DE SEO TRENDS VAN 2023
Eindelijk. Door naar waarvoor je hier gekomen bent: de SEO trends van 2023! Wij vertellen jou hieronder welke trends je het komende jaar te wachten staan en hoe je hierop kunt inspelen.
AI: HET GENEREREN VAN AUTOMATISCHE CONTENT
Onze SEO-specialisten voorspellen dat het gebruik van Artificial Intelligence (AI) in 2023 flink zal toenemen in steeds meer marketingstrategieën. Met AI content tools kan automatische content gegenereerd worden op basis van realtime gegevens, statistieken en observaties. Dit hulpmiddel kan het schrijven van content een stuk makkelijker maken door de snelheid en relevantie. Deze technologie zal zich het komende jaar verder ontwikkelen zodat AI-schrijvers nog beter in staat zullen zijn om inhoud te produceren die voldoet aan de kwaliteit van menselijk schrijven. Ook wij zullen deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten houden en gaan testen. Geloof ons, wij hebben al heel wat opdrachten gegeven aan de robot van OpenAI en staan elke keer weer versteld van het resultaat.
HET VERVOLG OP DE SPAM UPDATE
In 2022 lanceerde Google al de wereldwijde Spam Update die ervoor zorgt dat de kwaliteit van de zoekresultaten wordt verbeterd door spam eruit te filteren. We verwachten dat Google nog lang niet klaar is met het optimaliseren van de zoekmachine en dat er aankomend jaar nog een vervolg zal komen op de spam update. De kwaliteit van de zoekresultaten zal hiermee nog verder verhoogd worden en de richtlijnen nog verder aangescherpt.
Tip: Zorg ervoor dat je het spam beleid van Google herziet zodat je eventuele dalingen in de organische resultaten op tijd kan voorkomen.
STRUCTURED DATA NEW FEATURES
Zoals we eerder al zagen bij de Product Reviews Updates, is Google nog niet klaar met het doorvoeren van nieuwe functionaliteiten binnen structured data.
We verwachten dat de zoekmachine verder zal gaan in het uitrollen van nieuwe structured data features en strenger zal worden als het gaat om het detecteren van fouten. Hiermee zullen de organische zoekresultaten verder worden verbeterd doordat meer diepgaande en relevante informatie vereist is om zichtbaar te zijn.
Bekijk hier alle structured data markup data van Google.
DE GROEI VAN IMAGE SEARCH
Het optimaliseren van afbeeldingen wordt onmisbaar in 2023. Image search is een nieuwe snel stijgende manier van zoeken in de zoekmachine. Voor SEO betekent dit dat afbeeldingen relevant en van hoge kwaliteit moeten zijn, met aangepaste bestandsnamen en alt-tags. Mede hiermee vergroot je namelijk de kans dat Google je laat zien in de afbeeldingen sectie.
Ook als we kijken naar het aantal websitebezoekers van TO BE FOUND, dat binnenkomt door een klik op een afbeelding, zien we een stijgende lijn in Google Search Console.
SYNERGIE TUSSEN SHOPPING EN SEO
In Google Search Console is een functionaliteit toegevoegd waarmee eigenaren van online winkels worden geholpen door het tabblad Shopping te tonen. Hiermee wordt het voor verkopers eenvoudiger om producten op Google te laten weergeven. Verkopers kunnen eenvoudig een Merchant Center-account maken met behulp van een vereenvoudigd aanmeldingsproces en het is niet meer noodzakelijk om een productfeed in te dienen.
Wij verwachten hierdoor dat de samenwerking tussen SEO en advertising steeds hechter zal worden. Het optimaliseren van productteksten en beschrijvingen zal namelijk van belang zijn voor zowel het verhogen van de organische zoekresultaten als voor het verbeteren van de shopping advertenties.
DE TOEKOMST VAN SEO
Dat waren ze, de belangrijkste SEO trends voor 2023. Maar de trends stoppen niet na één jaar. Als gedreven SEO-specialisten kijken we verder naar de toekomst, en daar kunnen we al best wat over vertellen. Blijf je nog even lezen?
AI VERSUS SEO-SPECIALISTEN
Dat Artificial Intelligence (AI) een hot topic is, dat vertelden we je al eerder in dit artikel. Het SEO-landschap is continu in beweging, en daar zal AI een grote factor in blijven spelen. Het zal helpen je SEO-strategie te verbeteren en betere resultaten te behalen.
Een belangrijk onderdeel van SEO is het maken van een zoekwoordonderzoek. Dit zal in de toekomst een stuk gemakkelijk worden door het gebruik van AI. Daarnaast kan het helpen met het verbeteren van anchorteksten. Ook het analyseren van je website bezoekers en het voorspellen van groei zal geautomatiseerd kunnen worden door het herkennen van patronen en kansen.
Het voorspellen van rankings zal dus niet ongewoon meer zijn met het gebruik van AI. De controle op de SERP rankings zal toenemen als AI tools helpen om niet alleen verbeteringen te kunnen aankaarten, maar ook echt prioriteit geven aan geautomatiseerde strategieën. De schommelingen in de rankings zullen met het gebruik van AI afnemen en de zoekresultaten zullen meer consistent zijn, want als rankings dalen zal AI snel inspelen op deze ontwikkelingen. In de toekomst kunnen SEO-specialisten dus niet meer om Artificial Intelligence heen.
Onze visie op SEO in de toekomst
Wat ons betreft zoomen veel SEO-specialisten te diep in op het effect van Google updates en vergeten ze eens echt vooruit te kijken. Wij houden ons liever bezig met de SEO-strategie van de toekomst. De toekomst van jouw SEO-strategie zal bestaan uit 3 pijlers: Search Intent, Brand Building en User Experience. Zorg dat jouw resultaten juist een boost krijgen bij iedere Google update door goed in te spelen op deze 3 factoren!
SAMENGEAVAT: 2023 WORDT INTERESSANT (EN DE JAREN DAARNA OOK)
Je leest het: we hoeven weer niet stil te zitten de komende jaren als SEO-specialisten en marketeers! Er staan een hoop mooie ontwikkelingen op de agenda voor 2023 en wie weet worden we daarnaast nog verrast door onverwachte gebeurtenissen. Dit laat maar weer zien dat de online marketing wereld nooit stil staat. Als gespecialiseerd SEO-bureau houden wij die trends en ontwikkelingen maar al te graag nauwlettend in de gaten. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met jouw toekomstbestendige SEO-strategie of met een totale online strategie? Plan eens een kennismaking met ons in!
Samen jouw SEO-strategie toekomst proof maken?
Dus, de vragen waar we in dit artikel antwoord op hebben gegeven. Test jezelf!
De SEO trends voor 2023 zijn:
- AI: Het genereren van automatische content
- Het vervolg op de spam update
- Structured data new features
- De groei van image search
- Shopping tab in Google Search Console
Nieuwsgierig geworden? Lees snel meer in onze uitgebreide blog over de SEO trends.
In dit artikel blikken we ook terug op onze voorspellingen voor 2022 en de daadwerkelijke ontwikkelingen in dat veelbewogen jaar voor SEO:
- Samenhang tussen SEO en development
- Keyword clustering
- De e-commerce afdeling van Google gaat aan het werk
- Het begin van kwaliteit linkbuilding
- Index-now ook binnen Google
- SEO A/B testing
Nieuwsgierig geworden? Lees snel meer in onze uitgebreide blog over de SEO trends.
SEO betekent Search Engine Optimization en gaat over optimaliseren van een website met als doel om zonder te adverteren goed gevonden te kunnen worden door je doelgroep in de zoekmachine. Met goede SEO positioneer je jouw website hoog in de organische zoekresultaten van de zoekmachines zoals Google.