Google wordt steeds slimmer en kan door zelflerende algoritmes steeds beter de algehele gebruikerservaring van een website beoordelen. Om hoog te blijven scoren in Google is het essentieel om aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. We merken dan ook steeds duidelijker dat de grenzen van SEO verschuiven en dat het steeds meer raakvlak vertoont met User Experience (UX). In dit artikel leggen we als SEO bureau uitgebreid uit waarom gebruiksvriendelijkheid precies belangrijk is voor SEO en hoe je zelf een gebruiksvriendelijke website kunt inrichten.
Toen het SEO vakgebied in het leven werd geroepen, was de technologie van Google nog niet zo doorontwikkeld. Om bovenaan in Google te komen, werden er foute SEO praktijken zoals keyword stuffing, spamreacties of verborgen omleidingen gebruikt; de zogeheten black hat SEO technieken. Als reactie op deze vormen van misbruik heeft Google zijn algoritme steeds verder aangepast. Google wilt namelijk alleen de meest nuttige webpagina’s bovenaan tonen. Anno 2019 is het algoritme van Google zelflerend door een machine learning system genaamd RankBrain.
Al in 2015 vermeldde Google dat RankBrain tot de derde grootste ranking factors behoort. RankBrain richt zich op bezoekersstatistieken zoals de tijdsduur van een bezoek, bounce rate, click through rate enzovoorts. Op basis van dit soort gegevens beoordeelt RankBrain welke webpagina’s bezoekers het meest tevreden stemmen en wordt het algoritme automatisch aangepast. Uit een test tussen RankBrain en ingenieurs bleken de algoritme-aanpassingen door RankBrain tot wel 10% betere resultaten te leiden.
Mede door RankBrain is de zoekmachine steeds beter in staat om de betekenis van zoekwoorden te begrijpen, de zoekintenties erachter en ook de patronen tussen zoekopdrachten. Vroeger was het voor SEO noodzakelijk om te begrijpen hoe webpagina’s beoordeeld worden door een robot. Met de komst van RankBrain is de manier waarop Google webpagina’s beoordeelt steeds menselijker. Door deze ontwikkelingen verschuift de focus voor SEO van robot naar mens. SEO en UX design gaan daarom hand in hand.
Lees meer over; een SEO webdesign
UX design staat voor User Experience Design, letterlijk vertaald betekent dit ‘gebruikerservaring ontwerp’. Met gebruiker wordt de persoon bedoeld die van een website, tool of dienst gebruik maakt. UX designers houden zich bezig met het bedenken van duurzame verbeteringen met als doel dat de website of dienst aansluit op de behoeften en voorkeuren van gebruikers. UX design verschilt van de reguliere website-ontwerper doordat UX verbeteringen tot stand komen na gedegen onderzoek en analyse van gebruikersgegevens. UX design is breder en gaat dieper dan enkel vormgeving. Er wordt bijvoorbeeld niet enkel gekeken naar esthetiek, maar echt naar de algehele gebruikerservaring van begin tot eind.
Voor een optimale vindbaarheid van je website is een gebruiksvriendelijke website bouwen een must. Zeker wanneer je jouw website wilt positioneren op zoekwoorden met een hoge concurrentie, is een gebruiksvriendelijke website belangrijker dan ooit. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden bij het inrichten van een gebruiksvriendelijke website. De onderstaande zeven tips helpen je met het verzorgen van een gebruiksvriendelijke website.
Voor een optimale gebruikerservaring is een snelle laadtijd van je webpagina essentieel. Als vuistregel kan je een laadtijd onder de 3 seconde aanhouden, maar let daarnaast ook op de laadtijd van webpagina’s waarmee je concurreert in Google. Wanneer alle concurrenten een laadtijd van 2 seconde hebben, is 3 seconde weer relatief langzaam natuurlijk.
Er bestaan gratis tools om de snelheid van je website te testen, maak daar gebruik van:
Wanneer gebruikers moeite hebben om de juiste pagina te vinden op je website, haken ze al snel af. Dat is natuurlijk niet goed voor de gebruikerservaring! Een logische websitestructuur is daarom een belangrijk onderdeel van UX webdesign en SEO. De websitestructuur verwijst naar de indeling van de content op je website. Denk hierbij aan de navigatiebalk, breadcrumbs, tags en dergelijke. Met een logische websitestructuur maak je het navigeren niet alleen makkelijk voor gebruikers, maar maak je het ook makkelijker voor zoekmachines om je website te scannen. Upload ook de sitemap van je website in het robots.txt-bestand om de structuur van je website kenbaar te maken aan zoekmachines.
Voer een zoekwoordonderzoek uit om in te spelen op de behoeftes van gebruikers. Middels zoekwoordonderzoek tools zie je welke zoektermen gebruikt worden en hoe populair de woorden zijn. Deze informatie kan je gebruiken als basis voor een handige websitestructuur die precies aansluit op de vragen van gebruikers.
Populaire zoekwoordonderzoek tools:
Bij het bepalen van de websitestructuur kan je een methode gebruiken waarbij UX en SEO samenkomen: cardsorting. Bij cardsorting schrijf je onderwerpen op kaartjes en vraag je gebruikers binnen je doelgroep om de kaartjes te organiseren op een manier die voor hen logisch is. Hierdoor verkrijg je inzicht in de manier waarop gebruikers door je website navigeren. Dit kan tot verrassende resultaten leiden.
Cardsorting kan gewoon met pen en papier, maar er zijn ook online tools voor. Voor de meeste cardsorting tools moet je betalen, maar veel bieden ook een gratis versie aan.
In 2015 maakte Google al bekend dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten afkomstig zijn van een mobiel apparaat. In 2018 heeft Google hun algoritme dan ook de mobile-first update uitgerold. Mobielvriendelijke websites worden sneller geïndexeerd dan webpagina’s die niet aangepast zijn voor het gebruik op mobiele apparaten.
Het is bekend dat internetgebruikers webpagina’s minder aandachtig lezen dan bijvoorbeeld een artikel in een tijdschrift of een krant. Gebruikers scannen vlug webpagina’s op zoek naar de juiste informatie. Zorg er dus voor dat je website overzichtelijk blijft met genoeg witregels. In één oogopslag moe het duidelijk zijn waar jouw website over gaat. Houd de tekst kort, bondig en duidelijk gestructureerd met kopjes die je een H1 of H2 tag geeft.
Er bestaan verschillende tools die inzicht bieden in hoe bezoekers zich gedragen op een website, bijvoorbeeld door het meten van het aantal muiskliks op een pagina, het scrollgedrag en muisbewegingen. Op basis van deze gegevens kan je conclusies trekken of je website makkelijk te navigeren is en of de content op de juiste plek staat. Veel marketing automationprogramma’s bieden ook opties waarmee je inzicht krijgt in bezoekergedrag, maar je kunt ook kijken naar:
Om je webpagina nog duidelijker te maken, is het gebruik van call-to-action (CTA) buttons aan te raden. Met een goed ontworpen CTA-button maak je het gebruikers makkelijk om je website te scannen en bevorder je het generen van meer conversies. Let hierbij op de grootte, kleur en tekst van een CTA button.
De populariteit van Instagram, Snapchat en Pinterest laat zien hoe belangrijk afbeeldingen zijn voor webgebruik. Uit onderzoek blijkt dat mensen veel beter informatie kunnen onthouden wanneer het gepaard gaat met een afbeelding. Voor een optimale gebruikerservaring zijn aantrekkelijke afbeeldingen een must.
Om blijvend een optimale gebruikerservaring aan te bieden, is het nodig om de voortgang constant te evalueren. Het gedrag en voorkeuren van gebruikers veranderen constant. Gelukkig bestaan er veel tools om bezoekersgedrag in de gaten te houden en analyseren.
Het belang van UX design wordt steeds groter voor je online vindbaarheid nu Google steeds slimmer wordt. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over het opzetten van een gebruiksvriendelijke website? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van UX design en SEO!