
Veel websitebezoekers, maar weinig conversies?
Dat kan flink frustrerend zijn! Wanneer potentiële klanten niet direct overgaan tot actie op jouw website, kunnen daar allerlei redenen achter zitten. Misschien willen ze nog even rondkijken, twijfelen ze nog, of zijn ze afgeleid geraakt voordat ze de stap konden zetten. Hoe dan ook, het is zonde als al die websitebezoeken niet leiden tot conversies.
Gelukkig is daar een oplossing voor: remarketing! Hiermee breng je jouw product of dienst opnieuw onder de aandacht van bezoekers die je website eerder bezochten. Zo blijf je top of mind en geef je hen een extra zetje om alsnog te converteren.
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je website opnieuw benadert met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. De ervaring leert dat consumenten meerdere contactmomenten nodig heeft, voordat ze overgaan tot een conversie. Daarnaast is het natuurlijk makkelijker om bezoekers terug te halen naar je website dan nieuw verkeer te genereren.
Het werkt zo: bezoekers die je website hebben bekeken, maar nog niet overgingen tot een conversie, krijgen advertenties van je product of dienst te zien wanneer ze één van de vele partnersites van Google bezoeken. Zo blijf je in beeld bij je websitebezoekers én geef je ze een extra zetje om terug te keren naar je website en alsnog te converteren.
De meest recente cijfers spreken ook behoorlijk voor zich: met het inzetten van remarketing kan de conversieratio tot wel 150% verhogen. Het zorgt ervoor dat gemiddeld 26% van de websitebezoekers opnieuw terugkeert naar je website en wellicht wel overgaat tot een conversie. Bovendien verlagen remarketing campagnes het aantal verlaten winkelwagentjes met minstens 6,5%!
Vóórdat je een effectieve remarketing campagne kan gaan opzetten, moet je eerst beginnen met het plaatsen van een remarketingtag op iedere pagina van je website. Dit is een klein codefragment, ook wel de remarketing pixel genoemd. Met behulp van een legale cookie worden je bezoekers voor in een remarketinglijst geplaatst. Zo weet Google precies aan welke doelgroepen je remarketing advertenties moeten worden vertoond.
Schematische weergave van een remarketing campagne
Bovenstaande voorbeelden zijn gericht op e-commerce bedrijven, maar ook voor zakelijke dienstverleners, reisorganisaties, makelaars en overige bedrijven die online leads en sales genereren kan remarketing veel waarde toevoegen. Vooral voor producten of diensten waarbij veel wordt vergeleken (grote aankopen, vakanties, kleding, zakelijke diensten).
Door je lijsten goed te segmenteren en na te denken op welke informatie ieder segment zit te wachten, krijgt je websitebezoeker relevante advertenties op het juiste moment te zien. Hierdoor is de effectiviteit van remarketing campagnes een stuk hoger dan bij reguliere doelgroeptargeting.
Met die relevantie valt of staat de campagne ook meteen. Niets wekt namelijk meer ergernis op bij internetters dan wekenlang overal achtervolgd worden door de schoenen die ze allang hebben gekocht. Dit doet weinig goeds voor je merk. Subtiliteit en je data goed benutten zijn daarom van groot belang bij het opzetten van een remarketing campagne. Is een bezoeker geconverteerd? Dan moeten de gekochte producten niet meer verschijnen. Heeft de bezoeker producten op een wishlist gezet? Benader hem dan na een paar weken pas met een aanbieding. En wanneer iemand na een x aantal impressies geen interesse heeft getoond, zorg dan dat deze persoon even niet meer wordt benaderd. Het beperken van de weergavefrequentie (frequency caps) en het bepalen van de juiste lidmaatschapsduur van een lijst zijn hierbij essentieel.
Er zijn verschillende manieren én kanalen om Google Ads remarketing in te zetten. Afhankelijk van je doelstelling zijn er 3 opties:
Bij remarketing via Google display advertenties bereik je opnieuw je websitebezoekers door middel van het tonen van beeldadvertenties binnen het Display Netwerk van Google. Dit is een uitgebreid netwerk van bestaat uit een groot aantal websites, apps en platforms waarop je advertenties vertoond kunnen worden. Terwijl een eerdere bezoeker van jouw website op één van deze websites actief is, breng je door middel van display advertenties opnieuw je product of dienst onder de aandacht en kun je deze bezoeker motiveren om terug te keren naar je website, om daar vervolgens alsnog te converteren. Uiteraard is niet elke website of app even relevant om op vertoond te worden, en het is dan ook een goed idee om bepaalde plaatsingen uit te sluiten.
Dynamische remarketing via Google Ads gaat nog een stapje verder dan de vorige 2 opties en is echt een variatie op zich. Met dynamische remarketing laat je namelijk advertenties zijn aan eerdere websitebezoekers mét het laatst bekeken product. Hiermee herinner je de bezoeker dus specifiek aan dat ene product die hij of zij al heeft bekeken. Met dit type remarketing is het wel van belang dat je een shopping feed hebt en een aangepaste remarketingtag toevoegt aan elke pagina van je website.
De hierboven genoemde vorm van remarketing doet dit op merkniveau. Handig om in te zetten voor bijvoorbeeld ‘winkelmandverlaters’.
Binnen je bestaande Google Ads search campagnes kun je remarketinglijsten toevoegen om je websitebezoekers opnieuw te targeten binnen het zoeknetwerk van Google. Het grote voordeel ten opzichte van display advertenties is dat je op deze manier je zoekadvertenties laat zien aan de bezoekers die opnieuw op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt! Omdat deze bezoekers al bekend zijn met je website en nu weer jouw advertentie te zien krijgen bij een specifieke zoekopdracht, is de kans erg groot dat de gewenste conversie alsnog gaat plaatsvinden op jouw website.
Om retargeting via YouTube in te zetten is het noodzakelijk je Google Ads-account te koppelen aan het YouTube-account. Het voordeel van retargeting via YouTube is dat een persoon niet op je website hoeft te zijn geweest. Op het moment dat een persoon enige vorm van interactie ondergaat met jouw YouTube-account, kan deze worden gesegmenteerd, mits je dat instelt. Zo kunnen personen worden geretarget wanneer zij zich abonneren op je account, een video ‘liken’, reageren of een video (gedeeltelijk) hebben bekeken.
YouTube remarketing is uiteraard ook in te zetten wanneer bezoekers je website al hebben bezocht.
Net als bij remarketing via Google is het gebruik van een Pixel noodzakelijk voor Meta remarketing. Je raadt het al: de Meta Pixel. Na het plaatsen van deze pixel op jouw website is het mogelijk om bezoekers te retargeten via Facebook en Instagram.
LinkedIn retargeting is ook mogelijk en ook hierbij is een pixel nodig: de Insight tag. Toon advertenties aan LinkedIn bezoekers die je website hebben bezocht. Met name voor B2B is dit een hele interessante vorm van remarketing.
Zoals eerder besproken, kunnen er wel 100 redenen zijn waarom bezoekers op jouw website niet direct overgaan tot een aankoop of aanvraag. Wellicht zitten ze nog in de oriëntatiefase en bezoeken ze ook verschillende websites van concurrenten om informatie op te doen, of ze worden afgeleid door externe factoren. Denk hierbij aan: de bus die net komt aanrijden, het eten wat aanbrandt of de bel die gaat. Er zijn dus genoeg redenen te bedenken waarom jouw websitebezoekers niet overgaan tot een conversie.
En daarom is remarketing zo belangrijk. Remarketing is ontzettend effectief omdat jouw advertentiebudget alleen wordt besteed aan een geïnteresseerde doelgroep dat al bekend is met jouw merk. Je schiet dus niet met hagel, maar bereikt geïnteresseerde personen met een relevante advertentie op het juiste moment.
DemandSage merkt dat het conversiepercentage tot wel 150% kunnen stijgen wanneer gebruikers een advertentie van een remarketing campagne zien. Wanneer mensen jouw advertentie al een paar keer hebben gezien en hier op klikken, geeft dit een dubbele kans dat ze tot aankoop of aanvraag overgaan. Daarnaast zijn remarketing campagnes over het algemeen een stuk goedkoper dan reguliere campagnes: de klikpijzen van remarketing campagnes zijn 2 tot 100 keer goedkoper dan de klikprijzen van een Google Search campagne.
Bij TO BE FOUND kijken we goed naar welke vorm van remarketing het beste past bij jouw bedrijf past. Dit is geheel afhankelijk van je product of dienst en het doel van een dergelijke campagne: iemand alsnog overtuigen van een aankoop of aanvraag, top of mind blijven, of gewoon je naamsbekendheid vergroten? Daarnaast zijn het targeten van de juiste doelgroep, op het juiste moment én met de juiste boodschap bepalend voor het succes van een remarketing campagne.
Om te bepalen in welke fase van de klantreis een potentiële klant zich bevindt en welke boodschap bij het beste bij een bepaalde fase past, is het belangrijk om in kaart te brengen wat verschillende potentiële klanten doen op je website, zodat je een beeld hebt van in welke fase van de klantreis iemand zich bevindt en klanten kunt gaan segmenteren in bepaalde doelgroepen. Vervolgens maken we gebruik van het See, Think, Do, Care model: een marketing model dat ontwikkeld is door Google om de gehele klantreis in kaart te brengen, om je websitebezoekers opnieuw te benaderen met de juiste boodschap.
1. See fase
In deze fase bevinden zich de consumenten die een bepaald probleem of behoefte hebben, maar nog niet actief op zoek zijn naar een oplossing. Dit is de fase waarin iemand nog geen specifiek product of dienst in gedachte heeft. Het doel in deze fase is om zoveel mogelijk mensen te bereiken die eventueel geïnteresseerd zouden kunnen zijn in je product of dienst.
Voorbeeld: Iemand die geïnteresseerd is in gezondheid en fitness, maar nog niet specifiek op zoek is naar een bepaalde sportoutfit of voedingssupplementen.
In deze fase zijn display- en video advertenties interessant om in te zetten, om bewustwording creëren. Denk hierbij aan advertenties met een brede boodschap die consumenten goed informeren over je product of dienst.
2. Think fase
In de Think fase hebben mensen al een duidelijke voorkeur ontwikkeld voor bepaalde producten of diensten, maar nog steeds niet klaar om te kopen. In deze fase denkt iemand veel na over de voor- en nadelen van hun potentiële keuze en wordt er volop onderzoek gedaan naar de kenmerken en voordelen van een product of dienst.
Voorbeeld: Iemand overweegt om je product/dienst te kopen of afnemen, maar twijfelt nog of het wel de juiste keuze is. Er wordt ook veel vergeleken het met andere opties.
Zet in deze fase gedetailleerde remarketing advertenties via Meta, LinkedIn (voornamelijk B2B) of Google Display in waarmee je de USP’s van jouw product of dienst uitlicht. Met deze advertenties is het ook heel interessant om alvast iets extra’s aan te bieden, zoals het gratis downloaden van een whitepaper of een kortingscode.
3. Do fase
In deze fase zijn je potentiële klanten klaar om actie te ondernemen! Ze zijn geïnteresseerd in je product of dienst en overwegen die ene aankoop te doen of één van je diensten af te nemen. Ze hebben nog wat laatste twijfels of vragen, en het doel is om ze te overtuigen om de aankoop te doen.
Voorbeeld: Iemand heeft een paar sportschoenen bekeken op je website en bepaald dat dit de beste keuze is, dus is klaar voor de aankoop.
Zet hier hele gerichte advertenties in die specifieke producten benadrukken, urgentie creëren (bijvoorbeeld beperkte aanbiedingen), of kortingen aanbieden. Dynamische retargeting advertenties zijn hier super interessant om exact de producten die iemand heeft bekeken, opnieuw te tonen via Google Ads, Meta Ads of e-mail marketing.
4. Care fase
De Care fase is de laatste fase, maar zeker niet de minst belangrijke: het draait hier om klanttevredenheid & klantloyaliteit. Deze fase is cruciaal voor het opbouwen van lange-termijnrelaties en het stimuleren van herhalingsaankopen of mond-tot-mondreclame. Het doel in deze fase is om ervoor te zorgen dat klanten tevreden zijn en terugkomen voor toekomstige aankopen.
Voorbeeld: De klant gebruikt de sportschoenen, is tevreden en kan bijvoorbeeld bereid zijn om je merk te aanbevelen aan anderen of een herhalingsaankoop te doen.
In de care fase heb je waardevolle klantgegevens kunnen verzamelen. Het inzetten van advertenties via e-mail marketing, Meta retargeting of met bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma is hier ideaal om iemand te helpen herinneren aan hun vorige aankoop of afname. Je kunt in deze fase perfect inspelen op het vergroten van de klanttevredenheid en herhaalaankopen.
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Met deze methode van online adverteren richt je je op de bezoekers die tijdens hun eerste bezoek aan de website nog niet zijn overgegaan tot conversie.
Allereerst dien je een remarketing tag (codefragment) op iedere webpagina te plaatsen. Zo worden de bezoekers in een remarketinglijst geplaatst. Vervolgens kan de lijst worden gesegmenteerd op basis van bezoekersgedrag, waarna gericht kan worden geadverteerd.
Remarketing kan toegepast worden via verschillende kanalen, waaronder het Google Display Network, YouTube, Facebook en LinkedIn. Bekijk hier meer remarketing mogelijkheden.