SEO en SEA zijn twee begrippen die vaak terugkomen in de online marketingwereld. Bij nieuwe klanten bestaat vaak nog verwarring over wat nou precies het verschil is tussen de twee diensten. In dit artikel zetten wij de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje.
In deze podcast praat Wouter Troost je bij over de verschillen, voordelen, ontwikkelingen en synergie van SEA en SEO!
SEO staat dus voor Search Engine Optimization, maar wat is SEO? Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google. In onderstaande afbeelding worden de organische resultaten getoond bij de zoekterm: ”online marketing uitbesteden”.
Om te bepalen welke website bovenaan wordt weergegeven, gebruikt Google een zoekalgoritme. Er wordt gespeculeerd dat dit algoritme aan de hand van 200+ criteria bepaalt welke website het meest relevant is om weer te geven. Wij schreven hier laatst een interessant artikel over waarbij we de top 10 Google ranking factoren in 2020 benoemden.
SEO is de kunst om je website naar deze criteria te optimaliseren, met als uitgangspunt dat Google jouw website relevant vindt voor belangrijke zoektermen. Er zijn naast het kiezen van de juiste zoekwoorden een aantal andere onderwerpen die binnen SEO onmisbaar zijn. In ons artikel Wat is zoekmachine marketing worden deze onderwerpen extra toegelicht.
SEA staat voor Search Engine Advertising, maar wat is SEA (Google ads)? Dit houdt in dat je een tekstadvertentie of responsieve zoekadvertentie maakt die wordt weergegeven bij relevante zoektermen, boven de organische zoekresultaten.
De plek van je advertentie hangt van een aantal factoren af. Google geeft elke advertentie namelijk een kwaliteitsscore. Dit is een score van minimaal 1 tot maximaal 10 voor elk opgesteld zoekwoord in een campagne. De drie factoren die de kwaliteitsscore bepalen zijn:
Uiteraard zijn er nog véél meer factoren die bepalen op welke plek jouw advertentie wordt getoond. De samenhang van alle factoren zijn bepalend van de plek én wat je uiteindelijk betaalt per klik. Wanneer de advertentie wordt getoond worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit gebeurt enkel en alleen als er op de advertentie wordt geklikt. Hierdoor is het adverteren op Google heel aantrekkelijk voor bedrijven omdat je hiermee alleen relevant verkeer naar je website genereert.
Een goed ingericht Google Ads account kan je dus veel geld besparen. Daarom is het altijd goed om er een specialist naar te laten kijken.
Google Ads (voorheen Google AdWords) biedt niet alleen bovengenoemde Zoekmachine Adverteren maar heeft tevens meerdere manieren om te adverteren binnen de zoekmachine. Online Adverteren geeft je meer informatie en inzichten over de mogelijkheden van Google Ads. Enkele voorbeelden zijn Google Shopping, Google Display Netwerk en Remarketing.
Naast het organische verkeer biedt Google dus de mogelijkheid om door middel van betaalde advertenties hoog in de zoekresultaten getoond te worden. Zoekmachine Optimalisatie en Zoekmachine Adverteren zijn twee totaal verschillende zaken. In dit artikel benoemen wij de belangrijkste verschillen tussen SEA en SEO.
Om een helder overzicht te geven wat nou de belangrijkste verschillen tussen SEA & SEO zijn, hebben we de belangrijkste verschillen voor je in kaart gebracht.
Je kunt SEA eigenlijk vergelijken met de snelle haas die agressief de markt benadert en resultaatgericht is. SEA campagnes worden direct na het opzetten weergegeven in de zoekresultaten. Het resulteert dus direct in traffic naar je website. Het nadeel is dat op het moment dat je stopt met zoekmachine adverteren, de advertenties per direct niet meer worden weergegeven. Doordat deze campagnes met één druk op de knop aan- en uitgezet kunnen worden, wordt er geen langdurig resultaat opgebouwd.
Terwijl SEO meer op een schildpad lijkt die meer tijd nodig heeft voor resultaat. Het kan tot ongeveer zes maanden duren voordat de gewenste resultaten bereikt zijn. Het voordeel is wel dat deze resultaten dan met relatief weinig onderhoud op peil gehouden worden.
SEA legt de focus op het budget en de meetbaarheid van de lopende campagnes. Hierbij moet je goed nadenken over in welke campagne het best kunt investeren. Het meetbaar maken is hierbij enorm belangrijk. Wanneer je de resultaten kunt meten dan kun je evalueren en bijsturen waar dit nodig is. Terwijl SEO veel meer gericht is op de techniek van de website om goed gevonden te worden door Google. Naast het kiezen van de juiste zoekwoorden is het belangrijk om een website te hebben die gebruiksvriendelijk is en dat de juiste content aanwezig is. Hierbij ligt dus de focus meer op de ranking factoren zoals eerder besproken.
Een zoekterm is het woord dat iemand invoert wanneer diegene een zoektocht begint op Google, dus datgene dat letterlijk wordt ingetypt in de zoekbalk. Een zoekwoord is het woord dat wordt ingezet in campagnes om relevant verkeer naar de website te genereren.
SEA is meer gericht op welke zoektermen goed converteren. Wanneer een SEA campagne goed presteert op bepaalde zoektermen die converteren, wordt hier de focus op gelegd om het maximaal aantal conversies te behalen. Deze zoektermen worden dan aan de SEA campagnes toegevoegd. SEO focust zich juist meer op zoekwoorden. Bij het maken van content kijkt een SEO specialist naar de zoekvolumes op de zoekwoorden. Er wordt dan gekeken op welke zoekwoorden het meeste volume zit. Deze woorden worden dan verwerkt op de website om het maximaal aantal bezoekers te genereren.
En dan het verschil tussen een SEA specialist en SEO specialist. Een SEA specialist kan eigenlijk direct resultaat leveren. Wanneer een SEA specialist een account heeft opgezet kan er direct al worden geadverteerd op Google. Daarbij is het wel enorm belangrijk om dit account te blijven optimaliseren. Wanneer je dit niet doet, ontvang je veel verkeer op de je website dat niet relevant is, waardoor je onnodig kosten gaat maken. Een goed ingericht Google Ads account kan je dus veel geld besparen. Daarom is het altijd goed om een er specialist naar te laten kijken. Wij rapporteren en adviseren jou wat je het beste kunt doen om optimaal resultaat te behalen.
Bij een SEO specialist werkt het net even anders. Een SEO specialist zorgt ervoor dat jouw website de juiste content bevat, technisch goed in elkaar steekt en dat jouw website een autoriteit wordt binnen jouw branche. Hierbij heeft een SEO specialist wel wat meer nodig dan een SEA specialist. Denk hierbij aan IT specialisten die jouw website optimaliseren, of marketing specialisten die bijvoorbeeld content schrijven zoals blogs en webpagina’s. Tot slot is er veel tijd nodig om het gewenste resultaat te behalen. Wil je ook dat jouw website bovenaan in de zoekmachine komt? Dan is het goed om een SEO specialist ernaar te laten kijken.
De samenwerking tussen SEA en SEO kan op de lange termijn enorm veel opleveren. Wat vaak gebeurt, is dat de best converterende zoekwoorden uit SEA worden gepakt als uitgangspunt van de SEO campagne. Hiermee kan SEO haar content optimaliseren. Zo wordt de website naast de betaalde resultaten ook beter organisch vindbaar op goed presterende zoekwoorden. Vroeger gaf Google aan uit welke SEO zoekwoorden conversies kwamen, helaas is dit niet niet meer zo en kun je dit alleen nog zien binnen SEA campagnes. Hierbij kunnen SEA en SEO goed met elkaar samenwerken. Een bedrijf dat de SEO op orde heeft, plukt de vruchten op het gebied van SEA. De landingspagina van de SEA-advertentie bepaalt namelijk mede het succes van de campagne. De gebruiker moet immers wel krijgen waar hij of zij naar op zoek is.
Een veelgebruikte online marketing strategie is dan ook om te beginnen met SEA terwijl de SEO campagne wordt opgestart. Als je website eenmaal organisch goed wordt gevonden dan resulteert dit in een verlaging van de kosten per klik, terwijl dezelfde goede resultaten worden bereikt. Google gaat jouw domein namelijk als relevant beschouwen voor toekomstige zoekopdrachten voor haar gebruikers. Uiteindelijk wil Google een zo goed mogelijke ervaring leveren door zoekresultaten te tonen waar die persoon naar op zoek is.
De twee diensten hebben beide hun voordelen. In de meeste gevallen vullen SEA en SEO elkaar perfect aan. Het zijn beide prominente middelen in de online marketingmix. Natuurlijk zijn er bedrijven en branches die de voorkeur geven boven de ander. Dit hangt af van de online ambities en de producten of diensten van de organisatie. Wij weten uit onze jarenlange ervaring dat een mix van beiden resulteert in betere resultaten.
Wij hebben een overzichtelijke infographic met de belangrijkste verschillen tussen SEA en SEO voor je gemaakt die je gratis kunt aanvragen. Download de infographic en wees helemaal up to date over het onderscheid tussen beide diensten.
Weet jij niet waar te beginnen met zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren en/of heb je hier weinig tot geen tijd voor? Misschien weet je wel al wat je wilt en wil je jouw SEO uitbesteden door een SEO Specialist in te huren of jouw SEA uitbesteden. Neem dan contact op met TO BE FOUND. Wij zijn specialist in zoekmachine marketing en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter voor de laatste online marketing ontwikkelingen.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google. SEO heeft veel tijd nodig voor resultaat, het kan tot ongeveer zes maanden duren voordat de gewenste resultaten bereikt zijn.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit houdt in dat je een tekstadvertentie of responsieve zoekadvertentie maakt die wordt weergegeven bij relevante zoektermen, boven de organische zoekresultaten. SEA campagnes worden direct na het opzetten weergegeven in de zoekresultaten. Het resulteert dus direct in traffic naar je website.
Een goed ingericht Google Ads account kan je veel geld besparen. Daarom is het altijd goed om een specialist er naar te laten kijken. Bij TO BE FOUND kun je een gratis Google SEA scan aanvragen. Of wil je organisch beter gevonden worden, vraag van een Gratis SEO scan aan.