Responsive Search Ads: gebruik machine learning voor je tekstadvertenties + bonustips

15 november 2021
5 mins
Home > Blog > Responsive Search Ads: gebruik machine learning voor je tekstadvertenties + bonustips

Google Ads is en blijft een geliefd en succesvol advertentiekanaal voor veel organisaties, mits goed ingezet natuurlijk. De laatste jaren wordt het algoritme van Google gecombineerd met machine learning, zo ook in Google Ads. Eén van de meest veelbelovende toevoegingen van machine learning binnen het kanaal? Responsive Search Ads. Maak jij nog geen gebruik van Responsive Search Ads? Wacht niet langer! Dit advertentietype is namelijk één van de SEA trends van 2019.

Wat zijn Responsive Search Ads?

Responsive Search Ads is een type advertentie in Google Ads (voorheen Google AdWords). Met behulp van Responsive Search Ads ben je in staat om meer relevante advertentiekoppen en -beschrijvingen aan je potentiële klanten te tonen. Eén van de SEA trends van 2019. Met Responsive Search Ads geef je Google tot wel 15 koppen en 4 beschrijvingen. Met behulp van deze koppen en beschrijvingen vormt Google’s Machine Learning de meest passende advertentie voor een gebruiker. Dit doet Google op basis van historisch zoekgedrag, locatie, Gmail-gegevens en andere Google Signals. Hoeveel variaties Google kan maken met de door jou aangeleverde 15 koppen en 4 beschrijvingen? Maar liefst 43.680!

Responsieve Zoekadvertenties zijn nog altijd in bèta sinds de introductie in augustus 2018. Om die reden is het belangrijk om de prestaties van de advertenties te blijven monitoren. Responsive Search Ads (RSA’s) is de volgende stap in het optimaliseren van advertentieteksten. RSA’s kunnen namelijk (zoals eerder vermeld) zorgen voor veel meer combinaties en toch blijf je binnen het geadviseerde aantal van drie advertenties binnen één advertentiegroep.

Waarom Responsive Search Ads inzetten?

De al langer beschikbare tekstadvertenties bestonden voorheen uit 2 koppen van ieder maximaal 25 tekens en een beschrijving van maximaal 80 tekens. Dit is uitgebreid naar 3 koppen van ieder maximaal 30 tekens en maar liefst 2 beschrijvingen van ieder maximaal 90 tekens.

een tekstadvertentie uit google ads

Een tekstadvertentie uit Google Ads

RSA’s zijn de vervolgstap op tekstadvertenties. Normaal optimaliseer je 3 tekstadvertenties met daarin de belangrijkste zoektermen en een aantal USP’s. Bij voldoende data wordt de minst presterende advertentie verbeterd. Op deze wijze kun je de advertenties blijven optimaliseren voor een zo hoog mogelijk conversiepercentage. Met een geoptimaliseerde advertentieroulatie geeft Google bovendien voorrang aan de best presterende advertentie. Afhankelijk van het verkeer dat je genereert met de door jou gekozen zoektermen, kan dit optimalisatieproces een aantal maanden duren. Hoog tijd om aan de slag te gaan met RSA’s.

Een responsive search ad uit Google Ads

Een Responsive Search Ad

Je levert 15 koppen en 4 beschrijvingen aan Google, waar vervolgens de beste variaties van worden maakt. Op de lange termijn bespaar je hiermee tijd . Hierdoor kun je meer de focus leggen op het verbeteren van landingspagina’s, het zoeken naar nieuwe zoektermen of het versterken van de online strategie van je organisatie.

Hoe Responsive Search Ads maken?

Om een RSA te maken ga je naar het tabblad ‘Advertenties’ en klik op het blauwe plusje, waarna je onderstaande mogelijkheden te zien krijgt.

Verschillende opties aanmaken van een advertentie in Google Ads

Optiemenu advertentieteksten

 

Klik op ‘Responsieve zoekadvertentie’ en ga aan de slag! Google toont de volgende gegevens:

  • De zoekwoorden in de advertentiegroep
  • De uiteindelijke url, ofwel de landingspagina van de advertentie
  • De twee paden van maximaal 15 tekens van de zichtbare url, de url die de gebruiker van Google te zien krijgt. Deze kan dus anders zijn dan de uiteindelijke url.
  • De 15 koppen van ieder maximaal 30 tekens
  • De 4 beschrijvingen van ieder maximaal 90 tekens

Vervolgens toont Google de kwaliteit van de koppen én beschrijvingen. Hierbij wordt geadviseerd welke stappen te ondernemen waarbij onderstaande drie elementen van belang zijn:

  1. Het aantal koppen (te weinig en Google heeft niet genoeg keuze)
  2. In hoeverre de koppen van elkaar verschillen (zoektermen, USP’s, etc.)
  3. In hoeverre de beschrijvingen van elkaar verschillen

 

Voorbeeld van de advertentiekwaliteit in een responsive search ad

De advertentiekwaliteit van een RSA

 

Wij zien bij steeds meer klanten dat Google Ads ideeën voorstelt om de advertentiekwaliteit te verhogen. Naarmate de bèta afloopt, zal dit voor ieder account toepasbaar zijn. Neem deze ideeën echter niet klakkeloos over, controleer of deze écht aansluiten bij je campagne of organisatie.

Tips voor het maken van Responsive Search Ads

Google houdt van creatieve RSA’s waar de koppen en beschrijvingen van elkaar verschillen. Bij te weinig variatie is de kans klein dat Google kan variëren, waardoor je geen waardevolle data hebt om te optimaliseren. Om die reden geven wij je een aantal tips bij het maken van RSA’s:

  1. Wees creatief bij het opmaken van de koppen en beschrijvingen. Licht verschillende waardes uit, promoties en call-to-actions voor elk element van je RSA.
  2. Gebruik je belangrijkste zoekwoorden in ten minste 2 koppen. Maak hierbij ook gebruik van Dynamic Keyword Insertion.
  3. Gebruik ten minste 4 koppen die geen zoekwoorden bevatten. Denk hierbij aan USP’s of het benoemen van de kwaliteit van je product of dienst.
  4. RSA’s zijn bedoeld om te variëren. Zorg er daarom te allen tijde voor dat de koppen en beschrijvingen van elkaar verschillen. Vermijd eenzelfde soort taalgebruik of dezelfde call-to-action.
  5. Maak koppen en beschrijvingen van verschillende lengtes. Dit vergroot de kans dat de tweede beschrijving en de derde kop worden getoond. Wel zo fijn, uiteindelijk wil je een gebruiker namelijk zoveel mogelijk informatie geven voordat hij/zij op je advertentie klikt.
  6. Wil je dat een kop altijd op een vaste positie in de advertentie wordt getoond? Dan is het mogelijk om een kop ‘vast te pinnen’. Google zelf raadt dit niet aan, maar als je dit toch wilt doorvoeren, doe het dan met een zoekwoord waar je de advertentie op baseert. Aan de rechterzijde van de kop wordt een pinnetje getoond, klik hier op.
  7. Test één RSA per advertentiegroep. Er is op dit moment geen reden om meerdere RSA’s live te zetten binnen slechts één advertentiegroep. Dit kan het optimalisatieproces zelfs afremmen.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je aan de slag kan gaan met RSA’s. Laat je creativiteit los en ontdek welke koppen en beschrijvingen het best passen bij je doelgroep en organisatie.

Meer weten?

Neem ook eens een kijkje bij onze Google Ads training. Google Ads uitbesteden aan een ervaren online marketing bureau? Dat kan natuurlijk ook!

Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!