Als online marketeer of SEA specialist is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen SEA. Ook wanneer je als ondernemer zelf bezig bent met online adverteren, wil je natuurlijk niet de plank misslaan maar meegaan in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Welke trends moet je zéker in de gaten houden als je SEA ook in 2020 optimaal wilt inzetten?
Laten we eerst terugblikken op de meest noemenswaardige ontwikkelingen van 2019. Wat heeft Google Advertising ons het afgelopen jaar gebracht? In 2019 zagen we veel nieuwe ontwikkelingen binnen Google die nieuwe kansen gaven voor ondernemers en online marketeers. Bijvoorbeeld dat Google steeds meer gebruik aan het maken is van Machine Learning en Automatisering. Door de opkomst van slimmere computers wordt het steeds makkelijker om data te interpreteren. Een ander voorbeeld zijn de nieuwe advertentiemogelijkheden zoals de opkomst van de Galerij Advertenties, waarbij we in 2019 meer de visuele kant op zijn gegaan.
Ook in 2020 worden er weer leuke ontwikkelingen verwacht. Daarom hebben wij voor jou de belangrijkste SEA-trends voor 2020 gesignaleerd.
De grootste trend voor het komende jaar is de steeds verder toenemende automatisering binnen Search Engine Advertising. We zien dat de impact van artificial intelligence en machine learning binnen Google steeds belangrijker worden. Hierdoor kan Google routinetaken steeds sneller uitvoeren, waarmee handmatige taken worden overgenomen. Wie nu nog urenlang handmatig CPC biedingen aanpast, gaat het niet redden in 2020. Google kan dit steeds beter automatiseren en dit merk je ook aan de toevoeging van nieuwe biedstrategieën. Maar we hebben dit jaar ook afscheid genomen van een aantal oudere biedstrategieën. Dit is gunstig, want dankzij automatisering kan je je meer focussen op de strategie en creativiteit in je account. Simpele taken laten uitvoeren door de computer, hier juichen we van. Als je hier in 2020 nog niet mee bezig bent, ga je achterlopen op concurrenten die dit wel omarmen.
Het lijkt erop dat Google steeds meer kanalen met elkaar laat verbinden en dit als campagnetype toevoegt binnen Google Ads. Denk bijvoorbeeld aan Smart Shopping binnen Google. Dit is een nieuw campagnetype binnen Google Ads, waarmee je jouw producten automatisch kunt plaatsen in het Google Ads-netwerk. Hierbij maak je één campagne aan waarmee je automatisch adverteert op vier verschillende kanalen. Dit zijn Shopping Ads, Display Advertising, Youtube en Gmail. Van dit soort automatische campagnes types verwachten we meer in 2020.
2020 draait om het beter begrijpen van je doelgroep. En dan met name op het gebied van het nemen van strategische beslissingen voor je klanten. Deze beslissingen kan je alleen maken wanneer je weet wat de wensen en behoeften zijn van de doelgroep van jouw klant. In 2020 gaat het er dus om dat adverteerders zich minder moeten focussen op direct sales en zich juist meer dienen te focussen op de relevantie van doelgroepen en hoe je de producten/diensten van je klant laat aansluiten op deze doelgroep. De tijden dat slechte advertenties toch met een hoge positie binnen Google kunnen scoren zijn daarmee voorbij, zelfs al betaal je het meeste in de veiling. Google leert intenties van een zoekopdracht steeds beter herkennen en wil de beste resultaten voorschotelen voor degene die zoekt. Zorg ervoor dat je jouw klanten begrijpt en maak in je advertenties duidelijk hoe je ze vooruit wilt helpen.
Mensen besteden meer tijd op platformen zoals Snapchat, Pinterest en TikTok. Het lijkt er niet op dat deze trend in 2020 vertraagd. Dit betekent ook weer niet dat je op alle bovenstaande platformen hoeft te adverteren. Wel is het belangrijk om na te gaan hoe je doelgroep hun tijd online besteedt. Ga na waar je doelgroep zich bevindt en test eens of adverteren op een ander kanaal succes oplevert. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je je budgetten voor 2020 opstelt.
De concurrentie op online adverteren neemt toe waardoor de kosten per klik omhoog gaan. Maar dit heeft ook te maken met de zoekvolumes die niet stijgen.We zien een gebrek aan groei van zoekopdrachten in de afgelopen jaren. Het zoekvolume groeit niet mee in de toenemende concurrentie. Daarnaast is er ook niet meer ruimte op de zoekresultatenpagina die verkocht kan worden. Dit is geen leuke trend maar we moeten hierin wel realistisch zijn.
We zien een verandering in verschillende soorten online marketeers. De online marketeers anno nu worden steeds technischer en de technische kant van online marketing zal alleen maar belangrijker worden in 2020. Hierdoor kunnen online marketeers steeds meer technische aspecten zelf oppakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Scripts binnen Google Ads. Met behulp van Scripts is het mogelijk om complexe taken te automatiseren en ruwe data om te zetten naar waardevolle inzichten. Om het eenvoudig te maken, kun je met Scripts bijvoorbeeld bodaanpassingen automatisch per dag of per uur instellen. Door middel van de bodaanpassingen wordt er binnen Google hoger geboden wanneer het conversiepercentage hoog is en wordt er lager geboden wanneer het conversiepercentage laag is. Met als uiteindelijke doel efficiënt om te gaan met het budget om het conversiepercentage te verhogen.
Naast Scripts zijn er ook andere aspecten waar de online marketeer in 2020 mee te maken gaat krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Productfeeds. Dit zijn codes waarmee een adverteerder productinformatie kan aanbieden aan bijvoorbeeld vergelijkingssites en andere kanalen waar je je producten kunt aanbieden. Door middel van productfeeds kunnen vergelijkingssites dan veel eenvoudiger grote hoeveelheden content verwerken en up to date houden.
Deze twee laatste voorbeelden vraagt nogal wat technische kennis van een online marketeer, het is namelijk best complex. Maar dit is wel waar we heen gaan in 2020. Sommige zullen dit al beheersen maar in 2020 moet je hier direct mee aan de slag gaan als je hier nog niet mee bent begonnen.
In 2020 gaat de doelgroepsegmentatie en remarketing nog beter functioneren. Doordat er steeds meer gegevens beschikbaar zijn van doelgroepen, gaan er een aantal dingen veranderen. Als we vooruit kijken, zien we dat we mensen bij doelgroepen meer in hokjes gaan groeperen. Deze hokjes zullen gebaseerd worden op vragen zoals:
Door jouw doelgroep te verfijnen, komt er steeds meer data beschikbaar om te gebruiken. Hiermee kan je bepalen in welk deel van de funnel jouw doelgroep zich bevindt en daarop je boodschap aanpassen. Hiermee kun je ook je budgetten beter inzetten op doelgroepen die meer kans hebben om te kopen.
Visual Search neemt enorm toe. Je kunt nu bijvoorbeeld een afbeelding uploaden naar een zoekmachine, waarna de zoekmachine andere relevante resultaten laat zien op basis van vergelijkbare afbeeldingen. Zo heeft Google in het laatste kwartaal van 2019 Galerij Advertenties geïntroduceerd. Galerij Advertenties zijn tekstadvertenties gecombineerd met een afbeelding. Door afbeeldingen toe te voegen aan deze zoekadvertenties, krijgen de advertenties meer leven. Gallerij advertenties maken gebruik van veegbare afbeeldingen om vragen van mensen te beantwoorden. Google voorspelt zelfs dat deze galerij advertenties je CTR met 25% kan verhogen. Voor adverteerders is dit een gunstige nieuwe functie, hiermee kunnen ze de beste functies van zoek- en display-advertenties combineren. Maak je dus klaar voor een visuele revolutie!
Tot slot zien we dat de relatie tussen SEA en SEO belangrijker aan het worden is dan ooit tevoren. Je ziet bijvoorbeeld al bepaalde trends van SEO overgaan naar SEA, en in 2020 wordt er verwacht dat dit alleen maar wordt doorgezet.
Wanneer je kijkt naar een SEO-specialist, is deze voornamelijk bezig met een zo hoog mogelijke rank genereren binnen Google, met als uiteindelijke doel: meer verkeer genereren naar de website. Dit ranken kost veel tijd en het kan maanden duren voordat het effect merkbaar is. Adverteren daarentegen heeft direct effect. SEO en SEA verschillen daarom erg van elkaar maar werken wel samen naar hetzelfde doel: meer verkeer genereren naar jouw website. Hieronder beschrijf ik vier manieren om SEO en SEA samen te laten smelten.
Aan de hand van je conversies en CTR (click through ratio) binnen Google Ads kun je kijken welke zoekwoorden het goed doen. Deze zoekwoorden kun je ook weer organisch gebruiken voor onbetaalbare resultaten. Hierdoor kun je bijvoorbeeld weer geld investeren met adverteren op andere zoekwoorden.
Op bepaalde keywords scoor je organisch misschien heel goed. Daarmee hoeft je SEA strategie niet volledig gefocust te zijn op deze deze keywords. Via jouw SEA campagnes kun je je juist focussen op keywords waar je minder goed op scoort. Via SEA campagnes (Google Ads) trek je met deze keywords juist verkeer naar jouw website dat je anders mogelijk zou missen. Door deze methode toe te passen, zie je dat de krachten van SEO (organische resultaten) en SEA (Google adverteren) mooi samen komen.
Als laatst zien we dat het erg belangrijk om zowel SEA als SEO te hebben, wil je bovenaan de zoekresultaten staan. Er is namelijk aangetoond dat zowel het hebben van een advertentie als een hoog organisch resultaat de kans vergroot dat iemand op jouw website terecht komt.
Ben je benieuwd hoe je het beste kunt inspelen op de Search Engine Advertising trends in 2020? Neem gerust contact op met ons en/of volg ons op LinkedIn, Facebook en Twitter en wees dagelijks op de hoogte van de nieuwste SEA ontwikkelingen!
——————————————————————————————————————————————————–
SEA trends 2019
Publicatiedatum: 9 januari 2019
Hier op kantoor heb ik mijn collega’s tijdens een kennissessie al volledig op de hoogte gesteld van de SEA-trends voor 2019. Uiteraard kan ik je die niet laten ontgaan! Voordat ik losbrand heb ik eerst nog een korte samenvatting van de belangrijkste SEA-ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet. 2018 was namelijk weer een belangrijk jaar voor Search Engine Advertising.
Het meest memorabele blijft natuurlijk de volledige rebranding van Google AdWords naar het huidige Google Ads. Zo heeft de Google Ads interface een compleet nieuwe make-over gekregen. Verder heeft Google veel nieuwe mogelijkheden toegevoegd zoals Smart shopping campagnes en Responsive Search Ads waarover ik eerder een artikel schreef op Frankwatching.com. Ook enthousiast waren we over het toevoegen van een derde kop en tweede beschrijving voor de Uitgebreide Tekstadvertenties. Hiermee nemen je advertenties meer ruimte in op de SERP (Search Enige Results Page); collega Joost schreef hierover in zijn artikel over de ontwikkeling van uitgebreide tekstadvertenties.
Heeft Google nog iets voor ons overgelaten in 2019? Wij denken van wel! Daarom hebben we hieronder de belangrijkste trends opgeschreven waarvan wij denken dat ze in 2019 een grote rol gaan spelen.
Er zijn search engine advertising specialisten die er het volste vertrouwen in hebben dat 2019 het jaar wordt dat het gebruik van zoekwoorden zal uitsterven. Dit omdat de focus zal verschuiven van zoektypes en termen naar context en mensen.
Het overgrote deel van de SEA-specialisten kunnen zich hier niet bij aansluiten. Wel zijn ze het eens dat het gebruik van doelgroepen in 2019 even belangrijk zijn, als het sturen op zoekwoorden om goede resultaten te behalen. De echte slimmeriken kunnen zich hierin onderscheiden door het segmenteren van de verkregen data en die op te nemen in een doelgroep targeting strategie. Waarmee je bijvoorbeeld door een positief of negatief bod aanpassingen in je strategie kan vormgeven. Hoe meer je focust op de segmentatie, des te persoonlijker de boodschap die je kan meegeven in je advertenties. Hiermee kan je je in 2019 echt gaan onderscheiden ten opzichte van concurrenten.
Het gebruik van doelgroepen heeft zich in 2018 al als effectief bewezen en één ding is in ieder geval duidelijk; wie nu nog niet aan de slag is gegaan met het gebruiken van doelgroepen in campagnes, doet iets verkeerds met search engine advertising. Een cruciaal moment om hier dus direct wat mee te doen!
Ook in 2019 blijft de boodschap van je advertenties cruciaal. Zeker nu we allerlei nieuwe varianten hebben waardoor we meer opties hebben om deze boodschap in het zoeknetwerk te verspreiden. Met de komst van Responsive Search Ads hebben we de mogelijkheid gekregen om advertenties te tonen van drie koppen en twee beschrijvingen die worden samengesteld uit maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen. En dit allemaal op basis van het algoritme van Google en de zoekopdracht. Hierdoor is het dus belangrijker dan ooit om kritisch naar je boodschap te kijken. Het kan namelijk zomaar zijn dat Google Kop 1, Kop 9 en Kop 14 toont in een advertentie. Aan de SEA-specialist de schone taak om te zorgen dat koppen in elke willekeurige volgorde een logische samenhang vormen. Daarnaast moeten de koppen ook nog eens aansluiten bij de verschillende beschrijvingen van de advertenties. Snap jij het nog? Goed opletten dus!
Lange tijd lag de focus van search engine advertising op ROI, waardoor SEA-specialisten het belang van het creëren van vraag naar een product beetje bij beetje uit het oog zijn verloren. Of het nu gaat om Display marketing, YouTube adverteren of het laten doorlopen van bepaalde generieke zoekwoorden; 2019 is hét jaar dat we niet langer moeten proberen om iedere klik winstgevend te maken maar dat we strategieën segmenteren op doelen. We willen immers ook nieuwe mensen blijven aanspreken en klantloyaliteit stimuleren.
Dankzij automatisering blijft search engine advertising ontwikkelen maar dit betekent niet dat je als SEA-specialist straks zonder werk zit. Met de steeds grotere adoptie van automatische biedstrategieën, heb je de mogelijkheid om dieper in de data te duiken om zo je accounts efficiënter op te zetten. Hierdoor heb je meer mogelijkheden op het gebied van analyseren, rapporteren en het adviseren over conversie optimalisatie. Maar ook bij prognoses en bijeenkomsten zal je als SEA-specialist meer betrokken worden.
Wil je jouw SEA uitbesteden, meer weten over Google Ads of wil je graag een Google Ads training volgen? Wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!