Waarom een referral recruitment strategie helpt voor jouw bedrijf: uitleg + voorbeelden

2 september 2022
5 mins
Home > Blog > Waarom een referral recruitment strategie helpt voor jouw bedrijf: uitleg + voorbeelden

Gaat jouw bedrijf als een raket en moet je daarom je team uitbreiden? Of ben je op zoek naar een vervanger voor die ene collega die jullie team verlaat? Succesvol een sterrenteam opzetten kun je bereiken met de referral recruitment strategie. Bij deze methode van werven maak je gebruik van het netwerk van je eigen medewerkers, waardoor je een nieuw deel van je doelgroep bereikt. Wat houdt referral recruitment precies in? En hoe kun jij ermee aan de slag? Wij vertellen het je!

Referral recruitment = het werven van netwerk door je eigen medewerkers in te schakelen

Wat is referral recruitment?

Voordat we dieper in de materie gaan, geven we eerst antwoord op de vraag: wat is referral recruitment? Referral recruitment is het werven van netwerk door je eigen medewerkers in te schakelen. Het is hierbij natuurlijk belangrijk dat medewerkers oprecht trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken. Op deze manier zullen de medewerkers eerder geneigd zijn om hun netwerk over hun werk en het bedrijf waar ze werken te vertellen. Hieronder sommen we de grootste voordelen van referral recruitment alvast voor je op:

  • Sneller beet hebben
    Door middel van referral recruitment heb je sneller de kans dat je “beet” hebt, je bespaart daarnaast tijd doordat je je eigen medewerkers de selectieprocedure laat uitvoeren
  • Lagere kosten
    Hoewel eigen medewerkers meestal een beloning krijgen voor het aandragen van nieuwe medewerkers, blijven de kosten alsnog lager doordat je geen advertenties hoeft te plaatsen of geld hoeft te betalen om vacature(s) te plaatsen op vacaturebanken
  • Betere kandidaten
    Het leidt meestal tot geschiktere kandidaten omdat het anders nadelig is voor eigen medewerker als blijkt dat degene niet geschikt is, dit weerspiegelt ook de persoon die de aanbeveling doet.

"
Dankzij referral marketing hebben we nieuwe teamleden gevonden via de aanbevelingen van ons eigen personeel, wat ons geholpen heeft om een sterker, meer verbonden en productiever team op te bouwen."

Wilfred Stomp, online strateeg

Tips om zelf een referral recruitment strategie op te zetten!

Nu je weet wat referral recruitment is, kunnen we doorgaan naar het opzetten van een referral recruitment strategie. Aan de hand van de volgende onderdelen geven we je een duwtje in de juiste richting.

Plan van aanpak

Het werven van kandidaten vereist een goed plan van aanpak. Door middel van een plan van aanpak weet je welke stappen je moet doorlopen om het gewenste resultaat te bereiken. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om na te gaan of je eigen medewerkers oprecht enthousiast zijn over het bedrijf en dat ze goede ambassadeurs zijn. Het begint immers bij het werkgeluk van je eigen medewerkers. Denk daarnaast ook over het doel wat je zou willen bereiken. Welke vacature(s) wil je vervullen? Welke personen (binnen jouw team) zijn hiervoor het beste in te zetten? En welke kanalen? Laat je iedere medewerker op zijn eigen manier communiceren over het bedrijf? Of werk je ook een kleine content strategie uit waarin je vastlegt met welke soort content de doelgroep moet worden bereikt, en hoe die content moet worden vormgegeven?

Referral recruitment TO BE FOUND

Referral recruitment bij TO BE FOUND. Eén van deze LinkedIn posts leverde direct een sollicitatie op!

Regels opstellen

Om ervoor te zorgen dat alles goed gaat, is het belangrijk om een aantal regels op stellen. Hiermee creëer je duidelijkheid voor beiden partijen, zowel eigen medewerkers als het bedrijf. Geef bijvoorbeeld aan wat de beloning is voor het aanleveren van een kandidaat en wanneer deze van goede kwaliteit is. Ook kun je nog regels vastleggen over hoe vaak iemand hun netwerk benadert.

Maak de vacature goed zichtbaar

Zorg ervoor dat je vacature toegankelijk is voor iedereen. Op deze manier kunnen je medewerkers in hun post er makkelijk naar doorverwijzen. Het is daarom ook belangrijk om de vacature op de website van het bedrijf te plaatsen. Voeg er deelknoppen toe, zodat mensen die interesse hebben de vacature makkelijk kunnen delen. Denk ook voor het verspreiden van de vacature na over op welke kanalen je dit wilt doen, net zoals je hebt nagedacht over op welke kanalen je medewerkers zichtbaar zullen zijn. Grote kans dat hier een overlap in zit!

Creëer interne awareness

Hang het feit dat jij personeel zoekt vooral aan de grote klok! Voor succesvolle resultaten is het van belang om zoveel mogelijk medewerkers erbij te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan een interne mail naar alle medewerkers met daarin de mededeling over de openstaande vacature(s) en de vraag of zij die willen delen met hun netwerk. Leg hierin uit waarom je hun inzet vraagt en verwijs vervolgens naar de vacature. Om het de medewerkers zo makkelijk mogelijk te maken, kun je in de mail eventueel een kant-en-klare wervingstekst neerzetten die ze kunnen delen via social media. Maar als wij je een tip mogen geven: laat je medewerkers hier vooral vrij in. Referral marketing werkt pas écht goed wanneer de ontvanger voelt dat de medewerker echt enthousiast is over het bedrijf, en dit komt vaak het beste over wanneer iemand zich op zijn eigen manier kan uiten.

Ben je een kleinere organisatie? Dan kun je het intern creëren van awareness natuurlijk ook mondeling aanpakken, bijvoorbeeld tijdens een meeting of tijdens gesprekjes met je personeel.

Tijd voor communicatie!

Wanneer je bovenstaande onderdelen hebt doorlopen, is het belangrijk dat je blijft communiceren met elkaar zodat het voor beide partijen (eigen medewerkers en het bedrijf) duidelijk blijft. Een voorbeeld waar je aan kunt denken is om de voortgang van een sollicitatieprocedure te delen met je team. Op deze manier houd je ze betrokken en geef je hen het gevoel dat hun inspanningen niet voor niets geweest zijn. Bij eventuele afwijzing van een aangeleverde kandidaat is het ook van belang om duidelijk te zijn over waarom deze kandidaat niet geschikt is.

Lees ook: Wat is recruitment marketing en welke rol speelt employer branding daarbij?

Voorbeelden van succesvolle referral recruitment strategieën

Nu je weet waar je aan kunt werken om een referral recruitment strategie op te zetten, gaan we door naar een aantal voorbeelden. Zo krijg je een idee over hoe het in de praktijk wordt ingezet!

Voorbeeld 1: Salesforce

Cloud gigant Salesforce gebruikt voor haar referral recruitment strategie borrels waarbij eigen medewerkers hun netwerk mogen uitnodigen. Op deze manier heeft het management van Salesforce de kans om potentiële kandidaten te ontmoeten én werkt het ook meteen aan het werkplezier van hun huidige medewerkers, wat van groot belang is binnen referral recruitment.

Voorbeeld 2: Accenture

IT-bedrijf Accenture legt met hun referral recruitment strategie de focus op een intrinsieke emotionele beloning. Het bedrijf geeft haar medewerkers namelijk de mogelijkheid om een deel van de bonus voor het aandragen van een kandidaat, aan een goed doel naar keuze te doneren. Het deel wat naar het goede doel gaat wordt hierbij ook nog eens verdubbeld.

Voorbeeld 3: InMobi

InMobi is een wereldwijd platform voor mobile discovery en advertising. Ze hebben een land- en cultuurspecifiek stimuleringsprogramma ontworpen om werknemers te belonen. In India heb je een Royal Enfield (Indian Harley Davidson) motorfiets en in de Verenigde Staten heb je een Vespa. De voertuigen worden bij de ingang van het kantoor geparkeerd. Voor iedere succesvolle aanbeveling hebben medewerkers keuze tussen een nieuwe motor en een vakantie naar Bali. We willen de lat voor jou niet meteen sky high leggen, maar zo doen ze het dus bij InMobi!

Hoe kun jij de parels van de arbeidsmarkt aantrekken?

Hebben wij je geïnspireerd om aan de slag te gaan met referral recruitment? Dan hebben wij onze taak volbracht! Maar hier hoeft ons contact niet te eindigen, want wij denken graag met je mee over hoe jij referral recruitment kan inzetten voor jouw organisatie. Wil jij dat ook? Neem dan contact op met ons digital marketing bureau.

Jouw resultaat = onze kracht

Wij denken graag met je mee over hoe jij referral recruitment kan inzetten voor jouw organisatie. Neem gerust een keertje contact op met ons. Wij helpen je graag verder!
Wilfred Stomp
Eigenaar

Lees ook onze andere blogs!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.