INBOUND MARKETING ANNO 2023, WAT IS HET? WIJ LEGGEN JE DEZE STRATEGIE UIT!

21 november 2023
5 mins
Home > Blog > INBOUND MARKETING ANNO 2023, WAT IS HET? WIJ LEGGEN JE DEZE STRATEGIE UIT!

Je hoort steeds vaker over inbound marketing. Inbound marketing is een specialisme waarmee je door het bieden van waardevolle content ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou komen, in plaats van het zelf actief benaderen van je doelgroep. Benieuwd wat inbound marketing precies inhoudt, wat het verschil is met outbound marketing en wat je met dit specialisme kunt bereiken? In dit artikel leggen we je alles uit over inbound marketing!

Inbound marketing = het aantrekken van klanten via relevante en waardevolle content.

DE BETEKENIS VAN INBOUND MARKETING

Je kent het vast wel, koud bellen naar je doelgroep en vertellen wat jouw bedrijf voor hun kan betekenen. Echter is koude acquisitie tijdrovend, leidt het tot weinig conversies en kan het soms leiden tot frustraties. Gelukkig zijn er tegenwoordig vele andere manieren om je doelgroep voor je te winnen. Zo ook door inbound marketing toe te passen. Inbound marketing is een strategische keuze waarmee je door het bieden van relevante content ervoor zorgt dat je wordt gevonden door je doelgroep. Door interessante content te delen zorg je ervoor dat potentiële klanten met jou in contact willen komen omdat je ze wat waardevols hebt laten zien en ze hier meer over willen weten. Wanneer je structureel relevante content blijft delen, zal het aantal terugkerende websitebezoekers stijgen en daarmee ook het aantal klanten.

Outbound marketing daarentegen is gericht op het actief benaderen van potentiële klanten via methoden als cold calling, direct mail en televisie- en radiocommercials. Het is gericht op het bereiken van zo veel mogelijk mensen, ongeacht of ze geïnteresseerd zijn in uw product of dienst.

Transactiewaarde van jouw klanten verhogen

DE VOORDELEN VAN INBOUND MARKETING

Inbound marketing is een duurzame strategie en het opzetten van een dergelijke strategie vergt veel tijd en energie. Wanneer je hier goed mee omgaat pluk je hier uiteindelijk structureel de vruchten van. 80% van kopers van online producten of diensten gaat immers eerst op zoek naar informatie op het internet. Door op dat moment al relevante content te delen, zorg je ervoor dat je doelgroep positieve associaties krijgt met jouw merk. Zet inbound marketing op een goede manier in en je zorgt ervoor dat je doelgroep jou overweegt zodra het over wilt gaan tot een aankoop.

  • Interactie: Short video’s kunnen interactie uitlokken door middel van oproepen tot actie of door ruimte te bieden voor reacties en commentaar. Bijvoorbeeld, een short video kun je afsluiten met een oproep om feedback te geven of een vraag te beantwoorden.

Door deze factoren kan het gebruik van short video’s helpen bij het verhogen van het engagement en de interactie met je doelgroep, waardoor je een sterk merk kunt opbouwen en de relatie met je volgers kunt versterken.

METEN = WETEN

Contentmarketing kan tot 62% meer kosten besparen en genereert 3x meer leads vergeleken met traditionele marketingmethoden.

Inbound marketing kost 13euro minder dan traditionele marketing voor elke nieuw verworven klant.

Inbound leads zijn na vijf maanden van consistente inbound marketing 80% goedkoper dan outbound leads​

BELANGRIJKE ASPECTEN VAN INBOUND MARKETING:

  • Inbound marketing is gericht op het aantrekken van bezoekers door middel van relevante en waardevolle inhoud, zoals blogberichten, infographics en video’s.
  • Inbound marketing maakt gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-advertenties (SEA) om de zichtbaarheid van de website te verhogen en de potentiële klanten naar de website te trekken.
  • Inbound marketing richt zich op het opbouwen van een relatie met potentiële klanten door middel van e-mailmarketing, sociale media en marketing automatisering. Dit helpt bij het converteren van leads naar klanten.
  • Inbound marketing is gericht op de hele klantreis, van ontdekking tot conversie. Het helpt bij het creëren van waardevolle ervaringen voor klanten, in plaats van de traditionele harde verkoop benadering.

"
Inbound marketing draait om het bieden van waarde aan potentiële klanten voordat ze zelfs maar overwegen een aankoop te doen, waardoor een relatie van vertrouwen en expertise wordt opgebouwd die leidt tot hogere conversiepercentages"

Tim Leijs, Online Strateeg

INBOUND MARKETING + AUTOMATISEREN = MARKETING AUTOMATION

Een ander groot voordeel van inbound marketing is dat processen zijn te automatiseren. Wanneer je de customer journey van je doelgroep in kaart hebt gebracht, weet je ongeveer welke content je in welke fase moet delen. Dit proces, dus het delen van relevante content, die passen bij de fase waarin je doelgroep zit in het beslissingsproces, valt volledig te automatiseren en te testen. Dit wordt ook wel marketing automation genoemd. De ervaring leert echter dat zelf aan de slag gaan met marketing automation erg complex en tijdrovend is. In dat geval is het een beter idee is om dit specialisme uit te besteden. Door met een gespecialiseerd marketing automation bureau samen te werken, wordt het mogelijk om je doelgroep automatisch (precies op het juiste moment) de juiste content aan te bieden, waardoor de kans op conversies flink toeneemt.

ANDERE VOORDELEN VAN INBOUND MARKETING

Naast dat je in de belangrijkste fases van het aankoopproces van je doelgroep in beeld bent, zijn er nog andere redenen te verzinnen waarom je beter gisteren dan vandaag aan inbound marketing zou moeten beginnen:

Kosteneffectief

Inbound marketing is vaak goedkoper dan outbound marketing, omdat het gericht is op het aantrekken van mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt in plaats van het bereiken van een breed publiek.

Gerichte aanpak

Inbound marketing is gericht op het aantrekken van mensen die al geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Dit betekent dat je marketinginspanningen gericht zijn op degenen die het meest waarschijnlijk tot conversie leiden.

Relatie opbouwen

Inbound marketing helpt je bij het opbouwen van een relatie met je doelgroep door middel van nuttige inhoud en interactie via e-mail, sociale media en andere kanalen. Dit helpt bij het converteren van leads naar klanten en bij het opbouwen van klantloyaliteit.

Hogere conversie

Doordat inbound marketing zich richt op het aantrekken van geïnteresseerde leads, is de kans groter dat ze zich zullen converteren naar klanten. Dit komt omdat ze al geïnteresseerd zijn en eerder geneigd zijn om te converteren.

Meetbaarheid

Inbound marketing biedt veel mogelijkheden om resultaten te meten en te analyseren, waardoor je de effectiviteit van je marketinginspanningen kan beoordelen en aanpassen. Hierdoor kun je gericht werken aan verbeteringen.

Scalability

Inbound marketing is schaalbaar, je kunt de grootte van je campagne aanpassen aan je budget en de groei van jouw bedrijf.

Toenemende ROI

Doordat inbound marketing gericht is op de hele klantreis, in plaats van alleen op leadgeneratie, kan het leiden tot een hogere ROI (Return on Investment) op lange termijn.

VERSCHIL INBOUND MARKETING EN OUTBOUND MARKETING

De term inbound marketing komt steeds vaker voorbij en ook in dit artikel is het begrip al uitgelegd. Met deze methode zorg je er middels waardevolle content voor dat je doelgroep jou vindt zonder dat je hen actief benadert. Inbound marketing wordt ook wel pull-marketing genoemd. Met outbound marketing, ook wel push-marketing genoemd, benader je potentiële klanten juist actief, terwijl zij hier misschien helemaal niet op zitten te wachten. Vormen van outbound-marketing zijn onder andere telemarketing of advertenties in kranten, op televisie of radio. Waar inbound marketing steeds vaker wordt toegepast, neemt de kracht van outbound marketing juist af. Deze afname komt vooral door het toenemende aantal advertenties om ons heen. Dagelijks worden consumenten met ontzettend veel advertenties geconfronteerd terwijl onze aandachtspanne dermate kort is, dat het allergrootste deel van alle advertenties niet eens in ons geheugen wordt opgeslagen. Sterker nog, uit onderzoek van Microsoft is gebleken dat de gemiddelde aandachtspanne van consumenten de laatste jaren is gedaald naar 8 seconden. Waarom zou je dan nog geld, tijd en energie besteden aan advertenties die helemaal niet zo effectief blijken? Precies, daarom steken steeds meer bedrijven meer tijd en moeite in inbound marketing.

WAAR IS EEN INBOUND MARKETEER MEE BEZIG?

Simpel gezegd is een inbound marketeer continu bezig met het in kaart brengen van het aankoop- of beslissingsproces van zijn/haar doelgroep. Voor iedere stap in dit proces wordt relevante content gemaakt. Er zijn een aantal stappen die je kunt volgen om inbound marketing in te zetten voor je bedrijf:

Stap 1: Bepaal je doelgroep:

Voordat je begint met inbound marketing, is het belangrijk om te begrijpen wie je doelgroep is. Dit helpt je bij het maken van gerichte en relevante inhoud.

Stap 2: Maak een inhoudsstrategie

Bedenk welke onderwerpen je doelgroep interesseren en waar zij waarde uit kunnen halen. Bedenk vervolgens hoe je deze onderwerpen op een waardevolle en relevante manier kunt presenteren.

Stap 3: Maak gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zorg ervoor dat je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines, zodat jouw inhoud makkelijk te vinden is voor je doelgroep.

Stap 4: Maak gebruik van social media

Gebruik sociale media om je inhoud te delen en om een relatie op te bouwen met je doelgroep.

Stap 5: Gebruik marketing automatisering

Met behulp van marketing automatisering kun je automatisch e-mails versturen en lead nurturing campagnes opzetten, waarmee je leads verder kunt opvolgen en converteren.

Stap 6: Analyseer je resultaten

Het is belangrijk om regelmatig de resultaten van je inbound marketinginspanningen te meten en te analyseren, zodat je de effectiviteit ervan kunt beoordelen en aanpassingen kunt doen.

Stap 7: Blijf leren en verbeteren

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in inbound marketing en denk na over hoe je jouw inspanningen kunt verbeteren en optimaliseren.

FASES BINNEN INBOUND MARKETING

Inbound marketing kan worden gezien als een proces van stappen waarin een bedrijf zich richt op het aantrekken en converteren van leads door middel van relevante inhoud. Elke stap in het proces is gericht op het opbouwen van een relatie met de leads, van onbekende bezoeker tot betrokken klant.
De fases die daarin doorgaan worden doorlopen zijn:

  • SEE: In deze stap richt je je op het aantrekken van bezoekers naar je website door middel van relevante inhoud en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hierbij speelt ook het gebruik van zoekmachine-advertenties (SEA) en social media een rol.
  • THINK: In deze stap richt je je op het converteren van bezoekers in leads door middel van calls-to-action (CTA’s) en landingspagina’s. Door het verzamelen van contactgegevens kan je vervolgens een lead nurturing campagne starten.
  • DO: In deze stap richt je je op het converteren van leads in klanten door middel van gerichte e-mailcommunicatie en persoonlijke aanbiedingen.
  • CARE: In deze stap richt je je op het behouden en opbouwen van klantrelaties door middel van klanttevredenheid en loyaliteit. Hierbij speelt ook het opnemen van klantfeedback, het aanbieden van loyaliteitsprogramma’s en het bieden van uitstekende klantenservice een rol.

INTERMEZZO: HIGH INVOLVEMENT AANKOOPPROCES

Voor ieder product of dienst die een consument afneemt, worden fases doorlopen. Wanneer je op zoek bent naar een geschikte partner die jouw inbound marketing gaat verzorgen, ga je meerdere bedrijven overwegen, plan je gesprekken in en uiteindelijk maak je een keuze. We kunnen dus stellen dat je erg betrokken bent bij het maken van een dergelijke keuze. Bij high involvement producten of diensten (een dienst waar je even over na moet denken voor je het afneemt) zijn de stappen in het beslissingsproces duidelijk. Van probleem erkenning, naar het overwegen van meerdere bedrijven tot aan het maken van een keuze. Wanneer je inbound marketing optimaal inzet, zorg je in iedere fase van het aankoopproces ervoor dat je je doelgroep (potentiële afnemer,) weet te overtuigen met de juiste content.

INBOUND MARKETEER VS. GROWTH MARKETEER

Het inspelen op de diverse fases in het klantproces heeft ook raakvlakken met een growth strategie. Bij growth hacking richt je je namelijk ook op het analyseren en aansturen op relevante inzichten. Door die ‘hacks’ in te zetten kan je steeds beter inspelen op de klantreis van je doelgroep, waardoor jouw bedrijf echt kan groeien!

INBOUND MARKETING BUREAU INSCHAKELEN OF ZELF JE VINGERS BRANDEN?

Inbound marketing is complex, maar tegelijkertijd erg waardevol om mee bezig te zijn. In plaats van dat je content schrijft om maar content te schrijven, ben je veel meer bezig met de strategie erachter en de manier waarop jouw doelgroep door een beslissingsproces rolt. De uitdaging zit hem in het achterhalen van welke content waardevol is voor een potentiële afnemer en ook op welk moment je deze content het best kunt tonen. Neem daarbij dat het schrijven van de content veel tijd in beslag neemt en dat je al snel de prioriteit naar de uitvoering van je eigen dienstverlening verlegt. Juist daarom is het inschakelen van een inbound marketing bureau ideaal. Dan ga je samen aan de slag met het verzinnen van een inbound marketing strategie en vervolgens wordt de content voor je geschreven!

SAMEN EEN STERKE INBOUND STRATEGIE OPZETTEN?

Ik hoop je met dit artikel een beetje te hebben geïnspireerd om aan de slag te gaan met inbound marketing. Wil je weten hoe wij inbound marketing inzetten voor onze klanten of voor TO BE FOUND? Neem dan een keertje contact met ons op.

JOUW RESULTAAT = ONZE KRACHT

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het toepassen inbound marketing? Neem dan zeker eens contact met ons op!
Tim Leijs
Head of TO BE FOUND

Doe nog meer kennis op!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.