Growth hacking: met minimale middelen maximale groei behalen!

7 december 2021
10 mins
Home > Blog > Growth hacking: met minimale middelen maximale groei behalen!
Hoger scoren in Google

Een begrip dat verder gaat dan gewone marketing en de laatste jaren populairder is geworden: Growth hacking. In deze blog nemen wij je mee in de opmars van growth hacking. Na het lezen van dit blog weet jij dat growth hacken ook voor jouw eigen bedrijf relevant kan zijn! We geven antwoord op al jouw vragen, zoals: Wat is growth hacking? Wat is een growth marketeer? Hoe kan ik growth hacking inzetten voor mijn eigen onderneming? En wat voor successen hebben andere bedrijven ermee behaalt? Zo kun jij net als succesvolle growth giganten Airbnb, Spotify of Pinterest razendsnel groei realiseren!

Spring snel naar:

1. Wat is growth hacking?
2. Het growth hacking proces
3. Wat doet een growth marketeer?
4. Growth hacking tools
5. Praktisch: Growth hacking tips!
6. Een hype of de toekomst?

“Go viral. We just happened to combine our skills.”

– Sean Ellis (bedenker van ‘growth hacking’ en CEO Growthhackers) –

1. Wat is growth hacking?

Growth hacker Sean Ellis bedacht de inmiddels succesvolle term in 2010. Sindsdien hebben talloze bedrijven geprofiteerd van hun eigen growth hacks. We omschrijven growth hacking graag als: Het vinden van slimme trucs of hacks waarmee je bedrijf snel kan groeien, door in een snel tempo steeds nieuwe inzichten op te doen. De focus ligt op de groei van je bedrijf, waarbij je op een intensieve manier maximaal inspeelt op de klantreis van je doelgroep. 

Die trucs en hacks kun je dan ook vinden door de klantreis van de doelgroep volledig te doorgronden en binnen de verschillende klantfases te experimenteren. Als webshop zal je bijvoorbeeld graag de focus leggen op de klanten die net voor het doen van een bestelling je webshop verlaten. De kracht van growth hacking ligt hem ook in het tempo waarmee inzichten worden opgedaan. Door relatief kleine experimenten en tests uit te voeren op je website, kom je erachter wat wél en wat niet goed werkt voor jouw bedrijf.

Verlaten_winkelwagen_

Figuur 1: Bezoekers die de winkelwagen verlaten, voordat ze een bestelling geplaatst hebben.

Experimenteren

Die kleine experimenten komen niet zomaar tot stand. Het is het handigst om vooraf goed te inventariseren welke bedrijfsdoelen je wilt realiseren. Hierbij staat de online strategie altijd centraal. Om die doelen te behalen zal je bepaalde stappen moeten nemen. We doen vervolgens aannames over mogelijke verbeteringen, waar we uiteindelijk de verschillende experimenten voor gaan doen. Een aanname kan zijn; het verhogen van het aantal klikken op een bepaalde productpagina, door deze een andere naam te geven. Dit experiment wil je vervolgens meten, om te ontdekken of dat dit het gewenste effect heeft gehad. 

Van meten tot growth hack

We zijn aangekomen bij de laatste fase: het meten en analyseren van het klantgedrag. We nemen opnieuw een voorbeeld van een webshop. Stel, je begint een experiment om het aantal mensen dat direct een bestelling plaatst,  nadat ze hun winkelwagentje hebben gevuld, te verhogen. Na een korte analyse bedenk je dat het wellicht niet makkelijk genoeg is om direct over te gaan tot bestellen. Je besluit de ‘bestel’ button te verplaatsen en een een andere kleur te geven, zodat deze beter opvalt. Tijdens het meetproces vergelijk je de oude situatie met de nieuwe, over eenzelfde periode. Het aantal directe bestellingen vanuit de gevulde winkelmand lijkt een kleine boost te hebben gekregen! Growth hack! 

Succesverhalen van growth hacking

Één van de bekendere grote bedrijven die een succesvolle growth hack wist te vinden is Udemy. Het platform biedt online cursussen aan, maar wist moeilijk aan content en dus cursussen te komen.  

growth_hacking_voorbeeld_Udemy-300x158-1

Figuur 2: Het succesverhaal van het online platform van Udemy.

In een reactie op Quora licht Gagan Biyani (verantwoordelijk voor het binnenhalen van cursussen) het Udemy succesverhaal toe. De oorzaak van het knelpunt zit hem volgens Biyani in het ontbreken van succesverhalen en in het niet-vertrouwen van onbekende online platformen. Schrijvers, sprekers en professoren waren nog niet overtuigd. Wat te begrijpen valt, natuurlijk. Vervolgens was het zaak om die eerste cursussen dus binnen te halen. Udemy profiteert namelijk creatief van de zogeheten ‘commons-license courses’. De auteurs van die courses beheren uiteraard de copyright, maar verlenen bepaalde toestemming voor hergebruik van de content. Op die manier begon het bouwen aan een sterk platform en kon groei gerealiseerd worden! Die eerste stap zorgde ervoor dat het platform aantrekkelijker werd voor de schrijvers, sprekers en professoren, die vervolgens ook bereid waren content te maken. Natuurlijk bestempelen we deze case als een geweldige growth hack.

Een social media platform als Pinterest heeft eveneens een geweldige voorbeeld van growth hacking.

Succesverhaal_social_media_Pinterest-kopie-300x187-1

Figuur 3: Het succesverhaal van het platform Pinterest.

Social media kanalen willen natuurlijk zoveel mogelijk gebruikers naar het platform trekken. Die gebruikers willen echter wel ‘volgers’ krijgen. Zodra dat niet lukt zullen ze het platform niet willen gebruiken. Pinterest weet hier op in te spelen door hier bij het aanmaken van een account rekening mee te houden. De gebruikers krijgen namelijk direct de verplichting om mensen te volgen. Zodra iedereen die verplichting heeft, krijgt ook iedereen direct zijn eerste volgers. Growth hack!

Een andere succescase van een bedrijf dat in een korte periode tot grote hoogte heeft kunnen stijgen: Airbnb.

Succesverhaal_Airbnb-kopie-300x112-1

Figuur 4: Één van de successen van growth hacking gigant Airbnb.

Airbnb was ook een platform dat wist dat ze alleen succes konden boeken als ze een groot bereik wisten te bemachtigen. Om daar naar toe te werken besloten ze het bereik van een ander netwerk te gebruiken, namelijk: Craigslist.
Craigslist is een groot platform in de Verenigde Staten waar allerlei advertenties geplaatst kunnen worden. De ads variëren van vacatures tot aan woningen. Airbnb wist te profiteren van het bereik van de Amerikaanse gigant door de techniek achter de website zo in te stellen, dat elke aanbieding van Airbnb automatisch ook op Craigslist geplaatst werd! 

2. Het growth hacking proces

Het proces van growth hacking delen we op in 3 componenten; creativiteit, data en online marketing. Hieronder lichten we deze drie toe.

Creativiteit

Om growth marketing succesvol te kunnen toepassen moet je als growth marketeer beschikken over een creatieve mindset. Growth hacken kent namelijk geen vaste methode. Het inspelen op de resultaten van je experimenten is cruciaal, net als het verzinnen van nieuwe growth hacks.   

Data

Het verzamelen van data is natuurlijk van groot belang voor het achterhalen van jouw succesvolle trucs en hacks. Door de marketing tools goed in te richten doe je snel waardevolle inzichten op. 

Online Marketing

Onvermijdelijk is het om de specialismen op het gebied van online marketing in te zetten. Diepgaande kennis van onder andere SEO, SEA en conversie optimalisatie helpen je om de inzichten ook om te zetten in resultaten! 

Bezit je zelf niet de kennis, maar wil je wel growth hacken? Besteed de specialismen uit: SEO uitbesteden, SEA uitbesteden en conversie optimalisatie uitbesteden.

3. Wat doet een growth marketeer?

De echte growth marketeer bezit specialiteiten op alle 3 de bovenstaande componenten. Je bezit vaardigheden voor het volledig inrichten van diverse marketing tools, bent creatief en weet hoe de opgedane inzichten in resultaat omgezet kunnen worden. 

Natuurlijk is het een voorrecht om gespecialiseerd te zijn op al die vakgebieden en daarom is het ook vooral niet gek dat je samen growth moet hacken. Hierin heb je vervolgens twee opties. Jouw bedrijf kan er voor kiezen om de samenwerking aan te gaan met een partner die wel gespecialiseerd is in het behalen van resultaten met growth hacks of je vormt een team van mensen dat deze verschillende disciplines samenbrengt binnen jouw bedrijf.

4. Growth hacking tools

Hieronder geven we je een aantal handige growth hacking tools. Hiermee bedoelen we niets minder dan hulpmiddelen om je website of webshop goed te kunnen analyseren. Vergeet vooral niet de tools te gebruiken die het beste aansluiten bij jouw bedrijf. Laat het internet je inspireren en experimenteer hier ook mee. Hieronder hebben we een aantal handige growth tools voor je weggezet:

  • Sharpspring: Marketing automatisering tool om de juiste mensen met de juiste content te bereiken.
  • Google Tag Manager: Om het gedrag van je klanten op je webpagina’s te meten.
  • Google Analytics: Analyse, tracking en statistieken meten van je website of webshop.
  • Mailchimp: Om je e-mailmarketing campagnes te tracken.

5. Praktisch: Growth hacking tips!

Tip 1: Houd in gedachte dat je wilt inspelen op de gehele customer journey, maar deze niet in één keer kunt bereiken. Stapje voor stapje speel je in op elke fase van de klantreis en geef je jouw klanten enkel relevante informatie.

Tip 2: Het optimaliseren van je webshop of website kent geen einde! Er is altijd ruimte voor verbetering. In tegendeel zelfs, de wereld om ons heen verandert alleen maar sneller en het wordt alleen maar een grotere kunst om hier juist op in te spelen. 

Tip 3: Bij het toepassen van de 3 componenten die we hierboven hebben besproken, is het belangrijk om te denken vanuit het behalen van conversies. Conversies zijn in zijn kleinste vorm al momenten van inzicht en groei. Conversies kunnen bijvoorbeeld  likes of downloads zijn op je webshop.
De kracht is om al die inzichten te bundelen en daardoor snelle groei te kunnen realiseren. Denk dus niet gelijk dat je de plank mis slaat zodra je geen extra order ontvangt. Die klant is misschien wel degelijk dichterbij gekomen! 

Tip 4: Zorg dat jouw data specialist relevante funnels instelt om in te spelen op de klantreis. Gebruik Analytics om te analyseren waar de pijnpunten van de klant zitten. 

Tip 5: Gebruik je huidige relaties en klanten om het klantennetwerk uit te breiden. Laat ze aanbevelingen schrijven. In ruil hiervoor kun je als webshop bijvoorbeeld kortingen teruggeven. Dan haalt iedereen zijn doelen! Je kunt het na verloop van tijd ook uitbreiden. Zoek relevante event organisators op en sluit partnerships af. 

6. Een hype of de toekomst?

Growth hacking is in principe een alles-onder-één-dak marketing begrip. Het is geen volledig nieuwe term, maar meer een bundeling van huidige specialismen. Een online marketeer is geen growth hacker en een pure data-analist ook niet. Een growth hacker bezit echt diepgaande kennis over de 3 besproken componenten: creativiteit, data en online marketing. Dat de bundeling van die componenten tot grootse successen kan leiden hoeven we je niet verder uit te leggen. In onze ogen is het dus de kern van beide.

Wij denken dat de term growth hacking in de toekomst in populariteit gaat toenemen. De focus op groei in combinatie met de bundeling van de drie krachten is namelijk wel een innovatieve mindset. We verwachten dus dat de eerste bedrijven al snel stappen gaan zetten om growth marketeers in te zetten. Zo worden sommige online marketeers al getraind om data te analyseren en te coderen. Hoe dit zich precies gaat ontwikkelen gaan we ervaren, maar wij gaan deze ontwikkelingen in ieder geval voor je bijhouden!

Meer tips om je website te optimaliseren? Dan zijn wij jouw zoekmachine optimalisatie bureau. Neem contact met ons op om meer te leren over dit onderwerp en/of volg ons op LinkedIn, Facebook en Instagram. Hier delen we dagelijks het laatste nieuws en de meeste recente ontwikkelingen omtrent online marketing!

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

We omschrijven growth hacking graag als: Het vinden van slimme trucs of hacks waarmee je bedrijf snel kan groeien, door in een snel tempo steeds nieuwe inzichten op te doen. De focus ligt op de groei van je bedrijf, waarbij je op een intensieve manier maximaal inspeelt op de klantreis van je doelgroep. Bekijk de voordelen van growth hacking in dit artikel.

Het proces van growth hacking is op te delen in 3 componenten: creativiteit, data en online marketing. In dit artikel lees je meer over hoe die 3 componenten samen komen bij growth hacking.

Een growth hacker is net zo goed als de growth hacking tools die hij of zij tot zijn of haar beschikking heeft. Dit zijn de tools die aansluiten bij jouw bedrijf en in de praktijk wordt hier vooral voor geëxperimenteerd. Bekijk hier voorbeelden van handige growth hacking tools.

In dit artikel geven we uitleg, voorbeelden en tips over hoe jij growth hacking het best in kan zetten. Neem gerust contact op om te achterhalen wat growth hacking voor jouw bedrijf kan betekenen.