Google is al lange tijd bezig met het verbeteren van hun gebruiksvriendelijkheid. Zo kunnen we via Google het weer in Dordrecht checken, vliegtickets naar Barcelona boeken en opzoeken welke acteurs in The Lord of The Rings spelen zonder ook maar één website te bezoeken. Deze ontwikkeling speelt al een tijd, want Google laat bedrijven al langer gratis een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken. Hierdoor kunnen consumenten informatie over een bedrijf opzoeken zonder naar de website te gaan. In dit artikel vertellen we je meer over één van de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf en dat zijn de Google Reviews/Recensies. Zo kom je erachter wat het nut van het toevoegen van Google Reviews voor jouw bedrijf is en hoe je de recensies toevoegt.
De Google Reviews (of Recensies) is een onderdeel van het Google Mijn Bedrijf profiel. Wanneer we bijvoorbeeld zoeken op een bedrijfsnaam zoals TO BE FOUND dan wordt het Google Mijn Bedrijf profiel in Google Maps en in de organische zoekresultaten getoond:
Voor we je overtuigen om Google Reviews te gaan verzamelen leggen we eerst het principe van een Google Mijn Bedrijf profiel uit. Dit profiel maak je gratis aan via Google Mijn Bedrijf en consumenten die op jouw bedrijfsnaam zoeken krijgen dit profiel te zien. In je Google Mijn Bedrijf profiel kan je veel informatie over jouw bedrijf invullen, zoals openingstijden, adresgegevens, uitgelichte diensten en natuurlijk de Google Reviews.
Gebruikmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel heeft zo zijn voordelen. Je kan namelijk door middel van Google Posts gratis je producten, diensten etc. onder de aandacht brengen en daarnaast is deze vermelding gebruiksvriendelijk tegenover je potentiële klanten. Zij hoeven namelijk niet lang te zoeken naar jouw openingstijden en adresgegevens wanneer ze langs willen komen. Daarnaast zorgt een Google Mijn Bedrijf profiel ervoor dat je lokaal beter vindbaar bent. Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een drogisterij bij hen in de buurt zullen je profiel zien wanneer jij (als drogisterij) een profiel hebt aangemaakt. Tot slot, met goede recensies kom je betrouwbaarder over en dit heeft een positief effect op het aantal organische bezoeken en het aantal conversies op jouw website.
Het hebben van recensies is eenvoudig te koppelen aan één van de zes (inmiddels zeven) overtuigingsprincipes van Cialdini. Het hebben van veel recensies leidt namelijk tot positieve effecten in de hersenen van consumenten. Immers, wanneer potentiële klanten zien dat 88 klanten hen voorgingen én een positieve recensie hebben achtergelaten dan leidt dat tot sociale bevestiging (het principe van social proof). Met andere woorden; omdat zoveel andere mensen al positieve ervaringen met het bedrijf hebben gehad moet het wel een goed bedrijf zijn. Mensen zijn van nature kuddedieren en we baseren ons standpunt graag op de mening van anderen.
Minder psychologisch maar ook erg handig; het hebben van slechts 1 Google Review zorgt er al voor dat je sterren in je Google Mijn Bedrijf profiel krijgt. Hierdoor val je nog meer op tussen de concurrenten wat het aantal organische bezoeken positief beïnvloedt.
Je kunt natuurlijk geen recensie voor je eigen bedrijf schrijven want dat komt ongeloofwaardig over. Daarom is het noodzakelijk om je (tevreden) klanten een review te laten schrijven. Wanneer je handmatig wil beginnen dan kun je je klanten het best een e-mail sturen met daarin de stappen die ze moeten volbrengen:
Open Google en log rechtsboven in met een Gmail account.
Wanneer klanten naar TO BE FOUND zoeken krijgen ze aan de rechterkant van de resultaten het Google Mijn Bedrijf profiel van TO BE FOUND te zien:
Vervolgens laat je klanten een review schrijven door hen op de knop ‘Een review schrijven’ te laten klikken. Wanneer de klanten klikken krijgen ze het volgende scherm te zien:
Vervolgens is het aan de klant die je hebt gevraagd om een beoordeling te geven. Dit is geen rocket science; een rating van 1 is slecht waar 5 uitstekend is en er kan een afbeelding/logo aan de recensie worden toegevoegd.
Nu je weet hoe makkelijk het is om Google Reviews toe te laten voegen en wat de positieve effecten zijn van het hebben van recensies, is het tijd om aan de slag te gaan. Toevallig net een klus afgerond? Vraag de klant of hij of zij 1 minuut de tijd wil nemen om een recensie achter te laten. Bij 1 recensie komen de sterren immers tevoorschijn maar met het principe van sociale bevestiging in ons achterhoofd is meer altijd beter. Probeer dus iedere maand wat klanten te benaderen met de vraag of ze je even kunnen helpen met het schrijven van een review.
Om je op weg te helpen hebben we tot slot nog wat bruikbare tips waardoor je helemaal geen reden meer hebt om niet aan de slag te gaan:
Heb jij geen zin om handmatig iedere maand klanten te benaderen en te vragen of ze een recensie achter willen laten? Dan kunnen we dat ook heel makkelijk automatiseren via onze e-mailmarketing tools.
Tot zover dit artikel over de Google Reviews of Recensies. Hopelijk is het nu duidelijk waarom en hoe je Google recensies moet gebruiken. Heb je toch nog vragen of heb je interesse in het automatiseren van een review systeem? Neem dan gerust eens contact met ons op!