In deze tijd realiseren steeds meer bedrijven zich dat de online wereld anders is dan de offline wereld. Zo dient je website bijvoorbeeld een logische structuur te hebben en in te spelen op relevantie zoektermen door middel van content marketing. Maar ook, en daarom ben je waarschijnlijk op dit artikel beland, online adverteren door middel van Google Ads!
Je hebt gehoord of gelezen dat je door middel van Google Ads op de korte termijn conversies kunt binnenhalen, of dit nu offerte formulieren, contactaanvragen of de verkoop van producten zijn. Dit is inderdaad door te adverteren op Google mogelijk. Toch is het belangrijk om je goed te verdiepen. Wij krijgen namelijk veel verzoeken tot hulp van bedrijven die zelf begonnen zijn met Google Ads, maar vaak tegen het probleem aan lopen dat ze niet goed weten waar ze mee bezig zijn.
Anno 2021 is Google Ads qua mogelijkheden sterk gegroeid en begrijpen wij dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om die reden hebben wij speciaal voor jou een groot artikel geschreven met daarin alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met dit fantastische platform!
Voor we beginnen lichten we kort toe wat de verschillen zijn tussen SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren). SEA bevat alle online communicatiekanalen waarmee je kunt adverteren op het internet, denk aan: LinkedIn Ads, Microsoft Ads, enzovoorts. In dit artikel wordt de nadruk gelegd op Google Ads.
Met zoekmachine optimalisatie duurt het langer om op de eerste pagina van Google te komen dan met Google Ads. Google heeft tijd nodig om met zijn bots een website te indexeren. En zoals je weet, ben je niet de enige die zijn of haar dienst of product via Google aanbiedt. Juist hier komt het grote voordeel van Google Ads om de hoek kijken. Google Ads biedt namelijk de mogelijkheid om met jouw advertentie direct bovenaan in Google te komen. Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA komt daarmee gelijk aan bod: naast werkuren is het gebruik van SEO gratis, waarbij SEA een vergoeding wordt betaald aan desbetreffend platform. Kosten voor het gebruik van Google Ads advertenties worden logischerwijs aan Google betaald. Deze kosten worden dus niet betaald aan het Google Ads bureau waar je een samenwerking mee hebt.
Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan ontvangen wij de vraag wat het verschil is tussen Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) en Google Ads. Om hier kort en bondig over te zijn vatten we de verschillen tussen deze twee advertentieplatformen samen:
Wij bij TO BE FOUND zijn van mening dat Google Ads een belangrijk onderdeel is van je online marketingmix. De zoekmachine van Google wordt gebruikt door mensen die op zoek zijn naar een product of dienst. Met behulp van de juiste zoekwoorden, advertentieteksten en een breed scala aan instellingen kun je op het juiste moment én op de juiste plek aanwezig zijn. Dat is dan ook meteen het grootste voordeel van Google Ads in tegenstelling tot adverteren op sociale media, zoals Facebook Ads en LinkedIn Ads.
Adverteren via sociale media wordt ingezet om mensen te benaderen waarvan je verwacht dat ze geïnteresseerd zijn in je product of dienst, niet wetende of ze dit ook echt zijn. Iemand die op je Google Ads-advertentie klikt is al geïnteresseerd in hetgeen waarvoor je adverteert. Google Ads is voor een bedrijf dat een pull-marketingstrategie hanteert dus een zeer geschikt kanaal.
Uit onderzoek is gebleken dat veel consumenten niet weten wat het verschil is tussen een organisch zoekresultaat en een advertentie. Van de 506 mensen uit het onderzoek die wél het verschil opmerkten, gaf 75% aan op de advertentie te klikken omdat het een eenvoudige manier is om informatie te vinden. De meest opgegeven reden om te klikken op een advertentie is dat de advertentie vaak overeenkomt met de zoekopdracht. Des te meer bewijs dat een advertentie relevant moet zijn aan een zoekopdracht.
Om de vraag ‘Google Ads: hoe werkt het?’ te beantwoorden, delen we deze vraag in een aantal onderdelen op:
De Google Ads veiling is het proces dat razendsnel plaatsvindt tussen het uitvoeren van een zoekopdracht en het tonen van bijhorende zoekresultaten. Op basis van de verschillende elementen van de veiling wordt door Google bepaald op welke positie de advertentie wordt vertoond. Wanneer een zoekopdracht wordt uitgevoerd gaat Google op zoek naar alle advertenties die aansluiten bij deze zoekopdracht.
Vervolgens negeert het systeem de niet-geschikte advertenties. Een bedrijf dat specifiek op België target toont geen advertenties aan mensen in Nederland. Een ander voorbeeld van een niet-geschikte advertentie is een advertentie die niet voldoet aan het door Google opgestelde advertentiebeleid.
Van de overgebleven advertenties kunnen slechts een aantal advertenties worden vertoond. Volgens Google wordt dit bepaald door een aantal elementen:
Vaak wordt gedacht dat het bod het belangrijkste element is van de Google Ads veiling. Maar Google geeft zelf aan dat dit niet het geval is. Zo is het mogelijk om ondanks een lager bod dan je concurrent een hogere positie te behalen. Zorg ervoor dat je zeer relevante zoekwoorden gebruikt en de advertenties hierop aansluiten. Dit komt overeen met het eerder genoemde onderzoek, waarin respondenten aangaven op advertenties te klikken vanwege de hoge relevantie van de advertentie en hun zoekopdracht. Omdat het veilingsproces voor elke zoekopdracht wordt herhaald, is het normaal dat er fluctuaties ontstaan in de posities van concurrerende advertenties.
Het doel van Google’s zoekmachine is een zo perfect mogelijke ervaring leveren voor haar gebruikers. Om die reden hanteert Google een advertentiebeleid, om ongewenste advertenties te weren. Het gehele Google Ads-advertentie beleid kun je lezen op de website van Google, wij benoemen er een aantal. Zo is het verboden om te adverteren voor:
Het instellen van conversies wordt, weten wij uit ervaring van klanten, vaak vergeten. Dit is natuurlijk heel erg zonde. Stel: je geeft €100,- per dag uit aan een Google Ads campagne met zoektermen, een aantal advertentieteksten en een goede targeting, maar je hebt geen conversiedoelen ingesteld. Optimalisatie is op dat moment simpelweg niet mogelijk. Je weet namelijk niet of de personen die op je advertenties hebben geklikt een door jou gewenste actie hebben uitgevoerd. Voorbeelden van conversies zijn:
Het is mogelijk om conversies in te stellen via Google Ads zelf, maar wij raden altijd aan om dit te doen via Google Analytics of Google Tag Manager. Op deze manier worden conversies op meerdere platformen gebruikt en is de kans op zuivere data groter. Heel toevallig hebben wij een superhandige handleiding geschreven over het instellen van doelen in Google Analytics.
“Hoeveel kost Google Ads?” Dit is misschien wel de meest gestelde vraag die ons wordt gesteld via de chatfunctie op onze website, en terecht. Voordat een ondernemer, een bedrijf of overheidsinstelling besluit aan de slag te gaan met Google Ads, wordt er budget ter beschikking gesteld. Maar hoe weet je dan hoeveel Google Ads kost / je gaat kosten?
Wanneer je een Google Ads campagne wil starten word je gevraagd een dagbudget in te stellen. Dit dagbudget vermenigvuldig je vervolgens *30,4 om tot het maandbudget te komen. Het is 30*4 omdat dit het gemiddeld aantal dagen in een maand is, over een jaar bekeken. Dus stel: je hebt een budget van €1.250,- per maand, dan stel je een dagbudget in van (1.250 / 30,4 =) €41,12. Het kan gebeuren dat Google het dagbudget overschrijdt, maar schrik hier niet van. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je gebruik maakt van een automatische biedstrategie en Google verwacht dat er een conversie gaat plaatsvinden. Het maandbudget kan in tegenstelling tot het dagbudget niet worden overschreden.
De maandelijkse kosten worden betaald aan Google zelf, niet aan een online marketing bureau. Deze kosten kunnen op slechts twee manier worden gemaakt, deze zijn:
De prijs voor een klik wordt bepaald door een aantal factoren. Deze zijn:
De kwaliteitsscore is de score die Google geeft aan het door jou opgegeven zoekwoord of zoekwoorden. De score is een getal tussen de 1 en de 10, waarbij 10 het hoogst haalbare is. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een aantal factoren:
Het hebben van een hoge kwaliteitsscore biedt een aantal grote en belangrijke voordelen. Met een hoge kwaliteitsscore is het namelijk mogelijk om ‘’korting’’ te krijgen op jouw biedingen. Stel: je geeft een max. CPC (kosten per klik) van €2,50 op. Bij het hebben van een kwaliteitsscore van 10/10 is het mogelijk dat Google de kosten per klik waardeert op €1,50. Google waardeert het als jouw advertentie van hoge kwaliteit en relevant is voor de gebruiker van Google. Google wilt immers ook de beste gebruikerservaring bieden voor haar gebruikers. De hoogte van het bod is van invloed op de advertentie positie binnen Google. De kwaliteitsscore draagt ook dermate bij aan de positie dat het voordelig kan uitpakken. Zo is het mogelijk dat jouw concurrent €3,20 biedt per klik maar onder jou staat vanwege een lage kwaliteitsscore. Ook al biedt de concurrentie meer, vanwege de kwaliteitsscore kun jij boven hen eindigen.
Note: wij werken met de nieuwe versie van Google Ads. Klik allereerst op jouw campagne en dan op de knop ‘Zoekwoorden’. Zoals hieronder is weergegeven:
Klik op het onderstaande icoontje en klik vervolgens op: kolommen aanpassen.
Vervolgens wordt onderstaand overzicht weergeven, klik op ‘Kwaliteitsscore’. Nu verschijnt de kwaliteitsscore per zoekwoord in het overzicht. Let wel op de factoren die bepalen hoe de kwaliteitsscore is opgebouwd! Deze zijn eerder in dit artikel terug te vinden.
Zelf aan de slag gaan met Google Ads is een voor de hand liggende keuze, zeker wanneer je als organisatie niet beschikt over onbeperkt advertentiebudget. Toch merken wij maar al te vaak dat starters niet weten waar ze moeten beginnen. Om die reden hebben wij dit onderdeel in dit artikel verwerkt. Met alle informatie in dit hoofdstuk moet je zeker van start kunnen gaan met je eigen campagnes. Google Ads kun je uiteraard ook uitbesteden bij TO BE FOUND.
De volgende elementen voor het starten van een campagne worden besproken:
Na jaren van campagnes opzetten en het optimaliseren ervan zijn wij het over één ding volledig eens. Een goed doordachte, logische campagnestructuur is noodzakelijk voor je Google Ads werkzaamheden. Je bewaart het overzicht, campagnes zijn eenvoudiger terug te vinden en je kunt sneller aan de slag met het optimaliseren.
Het Google Ads account is altijd op eenzelfde manier opgebouwd, op #1 na, namelijk:
Zoals wij hierboven benoemen is een goed doordachte, logische campagnestructuur noodzakelijk. Deel je account dan altijd zo op dat de campagne overeenkomt met de structuur van je website. Het is overigens wel verstandig om de structuur van je website op orde te hebben.
(Automatische) biedstrategieën zijn enkel in te stellen op campagne-niveau, dus mocht je meerdere biedstrategieën gebruiken of willen gebruiken, houd hier dan rekening mee.
De volgende laag in het account zijn de advertentiegroepen. Ook deze laag dient op een logische wijze te worden ingedeeld, het liefst op basis van kenmerken, producten of diensten. Je kunt in principe zoveel mogelijk advertentiegroepen maken per campagne. Toch raden wij dit absoluut niet aan, omdat we eerder al aangaven dat een biedstrategie wordt ingesteld op campagneniveau.
Bij het maken van advertenties voor Google Ads heb je de mogelijkheid te kiezen voor een groot scala mogelijkheden. Zo zijn er:
Deze verschillende typen advertenties zullen we kort toelichten, inclusief de mogelijkheden binnen deze advertentietypen zelf.
1. Tekstadvertenties
Tot heden zijn tekstadvertenties de meeste gebruikte vorm van advertenties en bestaan al sinds het begin van Google Ads (toen nog AdWords). Google en Google Ads voeren jaarlijks velen ontwikkelingen door voor dit type advertenties.
Normale tekstadvertenties
Tekstadvertenties zijn de meest bekende vorm van advertenties en iedereen heeft er wel eens een gezien, dan niet op een geklikt. Deze tekstadvertenties bestonden vroeger uit slechts één kop van 25 tekens en een beschrijving van zeventig tekens. Op dit moment kun je kiezen uit drie koppen van maximaal dertig tekens en twee beschrijving van negentig tekens.
Normale tekstadvertenties zijn de meest gebruikte advertenties en vaak de eerste advertentievorm waar een adverteerder gebruik van maakt.
Dynamische zoekadvertenties
Dynamische zoekadvertenties bestaan al een tijd, namelijk al sinds oktober 2011! Toch merken we dat niet veel mensen van deze advertentievorm afweten. Online marketing bureaus niet meegerekend. Een dynamische zoekadvertentie wordt gegenereerd op basis van de content van de door jou opgegeven url of website. Dus, mocht je in het bezit zijn van een website met sterke content, dan zijn dynamische zoekadvertenties zeker een aanrader.
De koppen worden opgemaakt op basis van de content van de door jou opgegeven url of url’s. De beschrijvingen dien je nog wel zelf op te maken. Het grote voordeel van dynamische zoekadvertenties, mits je goede content hebt, is dat je advertenties door veel zoektermen kunnen worden vertoond én de advertentiekop is relevant.
Het nadeel is dus automatisch, wanneer je geen goede content hebt, dat je beperkt bent in het genereren van relevant verkeer of zelfs helemaal geen verkeer genereert.
Responsieve zoekadvertenties
Deze advertentievorm is vrij jong maar wordt steeds populairder én beter. Bij het aanmaken van een normale tekstadvertentie krijg je namelijk het voorstel om een tweede aan te maken, maar ook een responsieve zoekadvertentie.
De kracht van een responsieve zoekadvertentie is de machine learning van Google. Bij het maken van een responsieve zoekadvertentie kun je maar liefst vijftien koppen en vier beschrijvingen opgeven. De machine learning kiest vervolgens op basis van allerlei Google Signals de best mogelijk presterende combinaties voor ieder individu.
Net als bij de normale zoekadvertenties bestaat een responsieve- uit maximaal drie koppen en twee beschrijvingen. Zo kun je na een periode van dataverzameling achterhalen welke koppen en beschrijvingen het best aansluiten bij de doelgroep en daarop voortborduren.
2. Display advertenties
Beeldadvertenties bevatten een afbeelding en worden ingezet om de aandacht van mensen te trekken. Het Google Display Netwerk en YouTube zijn de platformen waar deze advertenties worden getoond, voornamelijk voor het creëren van naamsbekendheid of remarketing.
Je kunt Google Display banners uploaden die buiten Google Ads om zijn gemaakt of gebruik maken van responsieve beeldadvertenties. Deze zijn enigszins te vergelijken met de responsieve zoekadvertenties, maar in dit geval gaat het om afbeeldingen (optioneel met tekst). Deze onderdelen dien je te uploaden, waarna Google aan de slag gaat met de afbeeldingen en de aangeleverde teksten. Doordat Google deze afbeeldingen vorm kan geven ben je op veel meer plekken in het Google Display Netwerk toonbaar.
Het voordeel van beeldadvertenties is dat het een relatief goedkope manier is om merkbekendheid te creëren. De kosten liggen lager dan bij tekstadvertenties en je kan je potentiële klanten bereiken vóór ze de intentie hebben je product of dienst af te nemen.
Het nadeel van beeldadvertenties is dat ze opvallend moeten zijn, anders zijn ze gemakkelijk over het hoofd te zien. Een afbeelding dient zo te zijn opgemaakt dat meteen duidelijk is wat de boodschap is. Het is belangrijk geen hoge verwachtingen te hebben van een beeldadvertentie. Het interactiepercentage ligt namelijk gemiddeld lager dan 1%.
3. Shopping advertenties
Google Shopping is een zeer geschikt advertentieplatform voor websites met producten. Google Shopping-advertenties zijn namelijk een visuele weergave van de producten in de vorm van een advertentie. Zo worden de producten vertoond met:
De advertenties worden vertoond wanneer een zoekopdracht aansluit bij de door jou opgemaakte Google Shopping productfeed. Dit is een lijst met productinformatie die je upload in het Google Merchant Center.
Tijdens Google Marketing Live is Google Smart Shopping geïntroduceerd. De nieuwe, op machine learning gebaseerde campagnetype, reduceert het aantal manuren aanzienlijk. Je dient alleen nog een feed te uploaden, aan te geven wat je doel is en met welke biedstrategie je wilt werken. Google biedt vervolgens de juiste producten aan de juiste mensen aan, op het juiste moment en op het juiste platform.
4. Video-advertenties
Met videoadvertenties kun je video’s weergeven op YouTube en het Google Display Netwerk om zo je business te promoten. Denk bijvoorbeeld aan een productvideo waarin wordt uitgelegd hoe een product werkt. Super handig wanneer een klant overweegt om het product te kopen maar nog twijfelt. Videoadvertenties binnen Google bieden een aantal varianten:
Advertentie-extensies bieden de mogelijkheid om extra informatie aan een advertentie toe te voegen. Met deze informatie maak je een advertentie aantrekkelijker voor je potentiële klanten. Het toevoegen van extensies zorgt over het algemeen voor een hogere ctr. Creëer unieke, voor je klant relevante advertenties om zo onderscheidend mogelijk te zijn.
Voeg zo veel mogelijk voor je organisatie relevante extensies. Dit betekent echter niet dat alle extensies altijd zullen worden getoond. Zo zal Google een extensie toevoegen wanneer het algoritme verwacht dat het de prestatie van de advertentie verbeterd. Ook de advertentierangschikking heeft invloed op het aantal vertoonde extensies. Vanwege de beperkte advertentieruimte krijgen de hoogstgeplaatste advertenties meer ruimte voor extensies.
De op dit moment beschikbare advertentie-extensies:
Zoekwoorden zijn enkele woorden of een aantal verbonden woorden die Google gebruikt om je advertenties te koppelen aan de zoekopdrachten van mensen. Onervaren adverteerders hebben vaak moeite om de juiste zoektermen te selecteren voor hun campagnes, maar vooral ook doelstellingen.
Door de jaren heen is het algoritme van Google sterk verbeterd met betrekking tot zoekwoorden en zoektermen. Lees meer over in de Google Ads ontwikkelingen van Q3 2019.
Deze begrippen heb je vast eens voorbij zien of horen komen. Toch zullen we, mocht dit niet het geval zijn, kort toelichten wat deze betekenen. Dit is verandert sinds de introductie. Voorheen was het aantal woorden namelijk bepalend voor het type zoekwoord short- of long tail. Dit is niet meer.
Een short tail zoekwoord kan bestaan uit meerdere woorden, zolang er geen duidelijke focus is. Om die reden is een zoekwoord pas long tail wanneer een bijvoeglijk naamwoord of een werkwoord is toegevoegd.
Je kan nog zulke goede, onderscheiden advertenties maken, zonder de inbreng van de juiste zoekwoorden bereik je de juiste doelgroep niet. Google geeft de optie te kiezen uit een viertal type zoekwoorden.
Zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties worden weergeven aan je doelgroep. Toch zul je altijd klikken ontvangen van zoekopdrachten die niet relevant zijn. Om je account specifiek te houden maak je gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Woorden als ‘gratis’ en ‘korting’ zijn bijvoorbeeld vaak gebruikte uitsluitingszoekwoorden.
Wij raden altijd aan uitsluitingszoekwoorden in te zetten met het zoekwoordtype ‘woordgroepen’. Op deze manier sluit je de zoekterm uit, inclusief de woorden die ervoor of erna komen.
Het algoritme van Google wordt door machine learning iedere dag slimmer en beter. Dat maakt de inzet van uitsluitingszoekwoorden nóg belangrijker. Vertel het algoritme duidelijk wat het NIET moet doen.
Vertaalt naar het Nederlands: het invoegen van dynamische zoekwoorden. Met deze functie kun je de door jou opgestelde advertenties automatisch updaten met de zoekwoorden in je campagnes. Op deze manier maak je de advertentiekoppen relevanter aan de zoekopdracht.
Google gebruikt zelf het voorbeeld van Chocolade:
Advertentiekop: ‘Koop {Keyword:Chocolade}
Stel je gebruikt de zoekterm ‘pure chocolade’ dan zie je via onderstaande afbeelding hoe DKI een werkt.
Belangrijk: regelmatig zien wij op het internet voorbeelden voorbijkomen waar DKI’s verkeerd worden ingezet. Let er op dat je altijd begint met: {KeyWord:[zoektermen]}.
In het voorbeeld hierboven zie je dat ‘Keyword’ met een kleine letter ‘w’ is geschreven. Dit zorgt er voor dat de rest van de zoekopdracht begint met een kleine letter. Gebruik je ‘KeyWord’, dus met een hoofdletter W, dan had de zoekopdracht er zo uit gezien: ‘Koop Pure Chocolade’. De hoofdletter ‘W’ zorgt er voor dat alle woorden van de zoekopdracht beginnen met een hoofdletter.
Er zijn verschillende biedstrategieën beschikbaar voor campagnetypen en advertentiedoelen. In principe zijn er drie basistypen doelstellingen die bepalen welke type biedstrategie het meest geschikt is voor jouw organisatie. De drie basistypen doelstellingen zijn: conversies, klikken en vertoningen.
Binnen Google Ads kun je op verschillende manier gebruik maken van targeting. Zo kun je targeten op zoekwoorden, locatie, doelgroepen en apparaten. Door middel van targeting maak je je campagnes specifieker. Denk aan het uitsluiten van mannen voor een webshop dat vrouwelijke accessoires verkoopt. Voor een aannemer uit Utrecht is het aantrekkelijk om alleen te targeten op de provincie Utrecht.
Het voordeel van targeting is dat je kunt achterhalen wat de kenmerken zijn van je doelgroep. Hier kun je vervolgens bodaanpassingen op toepassen. Denk aan een bodverhoging van 25% voor mannen als blijkt dat deze aanzienlijk meer converteren dan vrouwen. Maar zo kun je er ook voor kiezen om juist een bodverlaging van 25% in te zetten voor vrouwen.
Een gegeven dat vaak wordt vergeten is dat de automatische biedstrategieën van Google deze bodaanpassingen vaak ‘negeren’. Dit komt omdat het algoritme weet welke factoren van invloed zijn op door jou ingesteld conversiesacties. Mits het algoritme voldoende data heeft natuurlijk.
Optymzr laat met onderstaande afbeelding zien welke mogelijkheden van targeting invloed uitoefenen op de beschikbare biedstrategieën.
Targeting met zoekwoorden is meerdere malen in dit artikel besproken. Deze vorm van targeting betreft de inzet van zoekwoorden. Zoals:
Met Google Ads kun je specifiek op locaties adverteren. Zo wilt een bakker uit Dordrecht niet gevonden worden door mensen uit Groningen. Het is uiteraard ook mogelijk om locaties uit te sluiten. Er zijn verschillende niveaus van locatie-targeting te onderscheiden. Dit zijn:
Deze vorm van targeting is zeer geschikt voor lokale bedrijven zoals een bakker of een kledingwinkel. In de afbeelding hieronder is te zien hoe wij een radius van tien kilometer inzetten voor onze eigen targeting.
Met doelgroep targeting kun je, mits je de geschikte biedstrategie gebruikt, ervoor kiezen om mannen uit te sluiten van je advertenties of het bod te verhogen voor vrouwen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een leeftijdsgroep uit te sluiten of hier juist hoger op te bieden.
Tot slot kun je gebruik maken van targeting voor apparaten. Voorbeelden van apparaten zijn: mobiele telefoons, computers, tablets en televisies. Zo kun je de keuze maken om het bod voor mobiele telefoons te verhogen als blijkt dat het meeste verkeer (dat ook converteert) afkomstig is van mobiele telefoons.
Het optimaliseren van een Google Ads account vereist meer tijd naarmate deze groter wordt. Handmatig wijzigingen doorvoeren neemt dan al gauw meer tijd in beslag dan je zou willen. Google weet dit. Om grote accounts in deze behoefte te voorzien heeft Google drie soorten bulkacties ontwikkeld. Uiteraard zijn deze bulkacties ook beschikbaar voor kleine accounts.
Met deze bulkacties ben je in staat om meer controle over je account te creëren, grootschalige wijzigingen door te voeren of werkzaamheden te automatiseren. Er zijn drie soorten bulkacties:
Wat is een Google Ads script? Een Google Ads script is een geschreven Javascript-code waarmee je tijd kunt besparen door wijzigingen aan te brengen in je account. Een script kun je gebruiken om acties te automatiseren of data uit je account naar een spreadsheet te downloaden. Maar ook om items aan te maken, te verwijderen of te bewerken.
Scripts zijn een aanwinst voor grote accounts, waar het lastig kan zijn om het overzicht te bewaren en dus te optimaliseren. Zo kun je scripts ook inzetten om de voor jou gewenste data te downloaden en te analyseren.
Hieronder volgen een aantal redenen voor een adverteerder om een script uit te voeren:
Je kunt zelf een script schrijven wanneer je ervaring hebt met Javascript. Gelukkig zijn veel adverteerders zo vrijgevig om hun eigen creaties te delen op het internet. Zo schrijft Frederick Vallaeys van Optymzr vijf onderdelen van Google Ads die je kunt automatiseren.
De optie voor scripts vind je bij het ‘Tools en Instellingen’ onder het kopje: Bulkacties.
Waar een script kan worden gebruikt om data te downloaden naar een spreadsheet, is dit bij een regel niet mogelijk. Met behulp van regels ben je echter wel in staat om automatisch wijzigingen aan te brengen binnen je Google Ads account. Creëer meer controle binnen je account en je budget(ten). Regels kun je zelf opstellen en unieke voorwaarden meegeven. Daarnaast kun je ook instellen dat je een email wil ontvangen wanneer een regel is uitgevoerd.
Voorbeelden van regels zijn:
Het instellen van regels vind je bij het ‘Tools en Instellingen’ onder het kopje: Bulkacties.
Download de voor jou gewenste gegevens in een spreadsheet, breng wijzigingen aan, en upload de spreadsheet vervolgens weer naar Google Ads. Wijzigingen zijn offline aan te brengen. Voor het uploaden van de wijzigingen dien je wél verbonden te zijn met het internet.
Wij raden aan om altijd een kopie te maken van de origineel gedownloade spreadsheet. Zo behoud je inzicht van de originele instellingen, maar kun je de wijzigingen tevens ongedaan maken wanneer deze de prestaties van je account verslechteren.
Bulkuploads zijn een efficiënte manier om wijzigingen door te voeren. Zo kun je voor Google Search campagnes in bulk zoekwoorden wijzigen of toevoegen. Voor Google Shopping campagnes kun je nieuwe productgroepen uploaden aan je campagne. Wees niet bang je dat spreadsheet te groot is; je kunt namelijk tot 50 MB of één miljoen rijen uploaden.
Google biedt verschillende manieren om inzicht te geven in de mogelijkheden van je Google Ads campagnes. Dit maakt het werken met Google Ads niet alleen eenvoudiger, maar ben je bovendien in staat om tijd te besparen.
De vijf gratis tools van Google die wij gebruiken zijn:
De Google Ads Editor is een superhandige gratis app van Google waarmee je offline aan je campagnes kunt werken. Breng eenvoudig en snel bulkwijzigingen aan zoals een nieuwe campagne of advertentiegroepen. Kopieer, verplaats of vervang teksten en items in een mum van tijd.
Google Ads Editor is beschikbaar voor alle adverteerders, ongeacht de omvang van je account. Wij gebruiken de Editor voornamelijk voor het bouwen van nieuwe campagnes of het doorvoeren van grote wijzigingen. Daarnaast zijn wij in staat om meerdere accounts tegelijkertijd te bewerken in ons MCC.
De Google Keyword Planner ofwel de zoekwoordplanner is in onze ogen een essentiële tool voor het gebruik van Google Ads. Ga op zoek naar de voor organisatie belangrijke zoekwoorden om op te adverteren. De tool biedt inzicht in hoe vaak er gemiddeld per maand naar je product of dienst wordt gezocht, maar ook relevante zoektermen.
Naast het gemiddelde zoekvolume laat de keyword planner ook zien hoe hoog de concurrentie is en wat er voor de zoekwoorden wordt betaald in de veiling.
Protip: ga op zoek naar de zoekwoorden met een gemiddelde of lage concurrentie en focus je advertenties op deze termen. Hoe hoger de concurrentie, hoe meer je betaald per klik. Let wel op dat dit voornamelijk van toepassing is voor organisaties met een enigszins gelimiteerd budget.
Stel je hebt een budget ingesteld voor je campagne en de prestaties zijn uitstekend. Toch ben je benieuwd wat er zou gebeuren als je het budget verhoogt en de prestaties daarmee nóg beter worden. Met de prestatieplanner ontvang je prognoses van belangrijke statistieken en algehele prestaties. Hieronder is een voorbeeld voor het maken van een plan.
Maak je als organisatie gebruik van YouTube-advertenties? Schakel dan de hulp in van de gratis te gebruiken Bereikplanner van Google. De Bereikplanner toont de schattingen wat betreft bereik en frequentie. Dit geeft uiteraard geen garantie tot prestaties. De kwaliteit van je advertenties is samen met de relevantie ervan de doorslaggevende factor. Staar dus niet blindelings op de gegevens van de Bereikplanner.
Maak een planning voor het bereik van je video-advertenties op YouTube, websites en apps van Google-videopartners.
Met de advertentiepreview en -diagnose biedt Google je de mogelijkheid om je advertenties te zien zoals deze in Google worden vertoond. Typ linksboven in de balk de zoekterm waarmee je wil dat je advertentie wordt weergeven. Houd er rekening mee dat je de juiste locatie- en taal-targeting hebt ingesteld, anders wordt de advertentie niet weergeven.
Zoals je kunt zien wordt onze advertentie vertoond met twee koppen, terwijl er drie zijn ingesteld bij het opmaken van de advertentie. Hier dus het bewijs dat de derde kop alleen wordt weergeven mits hier voldoende ruimte voor is. Super handig om dit inzicht te krijgen mocht je als organisatie zo vaak mogelijk drie koppen willen tonen.
De advertentieweergave en -prognose is ook super handig als je wilt zien hoe je advertentie-extensies worden weergeven.
Voor een Ads-account zijn twee dingen nodig; een geldig e-mailadres en de website van jouw bedrijf. In een aantal stappen leggen wij simpel uit hoe jij een account aanmaakt.
We hopen dat we je vraag hebben kunnen beantwoorden. Mocht je meer duidelijkheid willen hebben over Google Ads of over één van de vele toepassingen van het programma? Of ben jij geïnteresseerd in een Google Ads training of Google Ads cursus? Neem dan gerust contact op met onze SEA Specialist of download onze whitepaper met 5 praktische SEA tips!
SEA staat voor het adverteren in zoekmachines. In ruil voor een vergoeding aan de zoekmachine zorg je ervoor dat je direct bovenaan in de zoekmachine komt te staan. SEA omvat alle online communicatiekanalen waarmee je kunt adverteren, zoals Google of Microsoft.
Google Ads is het adverteren in de belangrijkste zoekmachine van het moment: Google. Via Google Ads is het mogelijk om zeer gericht jouw doelgroep te benaderen.
Google Ads maakt het mogelijk om met de juiste zoekwoorden, advertentieteksten en een breed scala aan instellingen op het juiste moment en op de juiste plek jouw doelgroep te bereiken. Met Google Ads richt je je daarbij op de mensen die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
Er zijn 4 verschillende advertentietypen te onderscheiden. We maken onderscheid tussen tekst-, video-, shopping- of displayadvertenties.
De kosten van het adverteren op Google bereken je als volgt: vermenigvuldig jouw dagbudget met 30,4 dagen om de maandelijkse kosten te berekenen. De kosten worden gemaakt op basis van advertentie klikken of advertentie weergaven. Het dagbudget staat niet per definitie vast voor Google, maar het maandelijkse budget kan niet overschreden worden.
Met bulkacties in Google Ads ben je in staat om meer controle over je account te creëren, grootschalige wijzigingen door te voeren of bepaalde werkzaamheden te automatiseren. Hiermee kan je een groter Google Ads account eenvoudiger optimaliseren, zonder dat je hier te veel tijd aan kwijt bent.
De gratis Google Ads tools die op dit moment beschikbaar zijn de Google Ads Editor, de Google KeyWord Planner, de Prestatieplanner, de Bereikplanner en de Advertentiepreview en -diagnose tool.