Je hebt een mooi product of dienst en hebt naar jouw inzien een perfecte advertentie in elkaar weten te zetten. Maar dan komt de kwaliteitsscore om de hoek kijken. Google blijkt je advertentie minder te waarderen dan jezelf had verwacht. Door welke factoren wordt deze kwaliteitsscore van jouw Google Ads advertentie (voorheen Google AdWords) precies bepaald en hoe kan jij hier verbetering in aanbrengen? In dit artikel vertellen we meer over de kwaliteitsscore, hoe je deze kan verbeteren én wat de voordelen zijn van een hoge kwaliteitsscore.
De kwaliteitsscore van Google Ads advertenties zijn bedoeld om een schatting te geven van de, zoals de naam het al zegt, kwaliteit van deze advertenties. Google geeft een score van minimaal 1 tot maximaal 10 voor elk opgesteld zoekwoord in de campagne. Google benoemt drie factoren die de kwaliteitsscores bepalen, dit zijn:
Bepaal door middel van een van de bovengenoemde statussen in hoeverre je zoekwoorden relevant genoeg zijn voor je advertentieboodschap. Maar hoe kan je de kwaliteitsscore verbeteren van je advertenties? Houd hier wel rekening met het feit dat een zoekwoord eerst een aantal keer moet worden ‘geactiveerd’ voor een kwaliteitsscore kan worden toegekend aan het zoekwoord. Maak gebruik van de Google’s zoekwoordplanner om te achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn voor je organisatie.
Het verbeteren van de kwaliteitsscore heeft een aantal voordelen, maar daar later meer over. Eerst vertellen wij je hoe de kwaliteitsscore kan worden verbeterd.
Ten eerste raden wij aan om na te gaan of de advertenties kunnen worden opgesplitst. Stel; je verkoopt schoenen voor mannen en vrouwen. Op het moment dat je één advertentie maakt voor ‘schoenen’ en de zoekwoorden ‘schoenen voor mannen’ en ‘schoenen voor vrouwen’ gebruikt, dan raad je het al; de kwaliteitsscore zal niet hoog zijn. Zeker niet wanneer de landingspagina van deze advertentie een algemene pagina over schoenen is. Maak een aparte advertentiegroep aan voor ‘schoenen voor mannen’ en een advertentiegroep voor vrouwen, inclusief bijhorende zoekwoorden. Iemand die op zoek is naar schoenen voor vrouwen belandt logischerwijs liever op een pagina die hier op is gericht.
Een goede ervaring óp de landingspagina wordt gewaardeerd door Google. Wanneer een nieuwe gebruiker eenzelfde soort zoekterm gebruikt, ziet Google jouw landingspagina als relevant. Dit komt omdat een vorige gebruiker een goede ervaring had op jouw pagina. En dus stijgt de ‘verwachte klikfrequentie’.
Als voorbeeld; klantvriendelijkheid en het leveren van uitmuntende service is iets waar jij in uitblinkt. Dit wil je natuurlijk maar al te graag communiceren met jouw potentiële doelgroep. Maar dit is niet jouw product of dienst en dus geen relevant zoekwoord. Onderstaande afbeelding toont aan hoe wij van 2Bfound dit aanpakken, en met succes. Sinds kort is het mogelijkheid om drie koppen en twee beschrijvingen in Google Ads op te geven. Maak hier dus gebruik van! In de eerste kop hoor jij te allen tijde het zoekwoord te verwerken. Dit zorgt er bovendien voor dat de gebruiker van Google denkt dat jij biedt wat hij/zij zoekt. In de tweede beschrijving belicht je de USP’s.
Het toevoegen van relevante zoekwoorden is essentieel, maar wat dacht je van uitsluitingszoekwoorden? Uitsluitingszoekwoorden zorgen er namelijk voor dat ongewenst verkeer wordt uitgesloten. Denk aan woorden als; ‘tweedehands’, ‘gratis’ of ‘korting’. Het niet toevoegen van negatieve zoekwoorden kan resulteren in verkeer dat op voorhand al niet op zoek is naar hetgeen dat jij aanbiedt. Dit verkeer vindt niet waar het naar op zoek is en de impressiekwaliteit van je advertentie daalt. Dit resulteert vervolgens weer in een lagere kwaliteitsscore.
De door jou gemaakte advertentie bevat altijd een bestemmingspagina. Dit is de landingspagina, ofwel, de pagina van je website waar de gebruiker landt na het klikken op je advertentie. Niet vanaf het begin, maar naarmate er op jouw advertentie geklikt wordt, gaat ook de landingspagina onderdeel worden van de kwaliteitsscore.
In welke mate komt de zoekopdracht overeen met de landingspagina? Vind de gebruiker direct waar hij/zij naar op zoek is? De content op de website bepaalt voor een deel de kwaliteitsscore, maar ook de ervaring van de persoon die de pagina bezoekt. Wanneer een landingspagina snel verlaten wordt denkt Google dat pagina tóch niet relevant was. Hierdoor kan jouw kwaliteitsscore dalen. Zorg dus altijd dat de pagina relevant is aan de zoekopdracht, maar dat de pagina ook user friendly is. Zorg dat de gebruiker zo min mogelijk stappen hoeft te ondernemen om te krijgen waar hij/zij naar op zoek is. Google Analytics kan worden ingezet om per pagina te achterhalen wat het gedrag is van de bezoekers.
Een goede kwaliteitsscore behalen heeft een aantal voordelen:
We hopen dat we je vraag hebben kunnen beantwoorden. Mocht je meer duidelijkheid willen hebben over Google Ads of over één van de vele toepassingen ervan? Of ben je geïnteresseerd in een Google Ads training? Neem dan gerust contact op met ons. 2Bfound helpt je graag verder!
Voor de laatste online marketing ontwikkelingen volg je ons ook op LinkedIn, Facebook en Instagram.