Heb je een prachtige website, een flink aantal organische bezoekers maar heb je het gevoel dat je kansen laat liggen? Samen met onze award winning SEO-specialisten brengen we hier verandering in! Al jaren houden wij ons bezig met zoekmachine optimalisatie. We zullen niet zeggen dat Google geen geheimen voor ons heeft, maar we komen een heel eind!
Scoren met SEO = slim zijn op alle fronten
We behalen de beste SEO resultaten door samen met jou een super slimme strategie op te zetten. Van techniek, content en autoriteit. Wij zetten de lijnen uit en implementeren, wel altijd samen met jou!
Waar SEO betekent en wat het inhoudt, weet je waarschijnlijk al. Hier zullen we dus ook niet veel dieper op ingaan. Voor jou is het belangrijk hoe wij SEO aanpakken. Zodat jij een weloverwogen keuze kan maken om SEO uit te besteden, zelf op te pakken, of iemand in dienst te nemen.
Allereerst ga je met strategen rond de tafel om jouw ambitie te vertalen naar een online strategie. Aan de hand van deze gesprekken brengt de strateeg in kaart welke kanalen jij moet inzetten om deze ambitie waar te maken.
Tijdens dit voortraject brengen we alvast jouw SEO kansen in kaart. Een SEO-specialist gaat aan de slag met deze kansenscan, welke in PDF-formaat wordt opgeleverd. Aan de hand van deze scan ontdekken we quick-wins en krijgen we een realistisch beeld van de concurrentie in jouw markt.
Wanneer SEO een onderdeel is van jouw online marketing strategie, gaan onze SEO-specialisten een verdiepingsslag maken. Door middel van een enorm uitgebreide SEO-audit kunnen we zien waar we op korte- en lange termijn mee aan de slag moeten om jullie online ambities waar te maken. Wat er in deze audit naar voren komt, verschilt per website. De volgende punten komen hier sowieso in terug: zoekwoordenonderzoek, technische audit, content audit, data en tracking plan én autoriteit audit.
Na het opstellen van deze uitgebreide audit gaan we aan de slag. Op basis van prioriteit maken we een planning voor de komende maanden. Dit altijd in samenspraak, zodat de neuzen dezelfde kant op staan.
Als we aan de slag zijn, gaan we monitoren en bijsturen. Door middel van dashboards en tools zien we het effect van onze inspanningen. Maandelijks (of vaker als dit de groei bevordert) hebben we een online incheck moment. Tijdens deze call kijken we naar de gedane werkzaamheden, de werkzaamheden die op de planning staan én of we nog de juiste koers varen.
Zoals we hierboven al beschreven, bestaat er geen ‘one size fits all’. Het algoritme van Google stuurt op honderden rankingsfactoren die om de zoveel tijd worden aangescherpt, aangepast of verwijderd. Deze rankingsfactoren kennen we (helaas) niet allemaal uit ons hoofd (iedereen die dat wel beweert, kan je niet serieus nemen ;)). Al deze rankingsfactoren kunnen onder hoofdcategorieën geschaard worden. Laten we hier even naar kijken:
Onder techniek verstaan we een stuk gebruiksvriendelijkheid voor zowel de bezoeker als Google. Voor de bezoeker is het van belang dat de website ‘gewoon goed werkt’. Ze willen niet op een dode pagina uitkomen (404), de websitestructuur moet kloppen en de website moet niet traag zijn.
Google vindt het ook enorm belangrijk dat bovenstaande punten goed staan, maar kan daarnaast ook wat hulp gebruiken om de website écht goed te begrijpen. Hier helpen we Google een handje bij, door rekening te houden met de volgende elementen: Schema.org optimalisatie, XML-sitemap optimalisatie, juist gebruik van je Robots.txt en het goed instellen van canonicals. Lees je nu allemaal termen die je niet herkent, geen probleem, daar zijn wij voor!
Zoals aangegeven maken wij een technische audit van de website. Veel van deze punten kunnen we zelf oppakken, maar vaak hebben we hulp nodig van jouw developer. Wij adviseren waar nodig en zij zijn verantwoordelijk voor de implementatie. Het is van belang dat de synergie tussen deze drie partijen goed is, hoe sneller we kunnen schakelen, hoe beter.
Naast techniek gaan we aan de slag met de content van jouw website. Op het gebied van content kunnen we twee kanten op.
1: schrijven voor de zoekintentie van de Google gebruiker, zodat je kans maakt om hoog genoteerd te worden in de rankings van Google. Dit is vooral zinvol wanneer je doelgroep actief op zoek is naar jouw dienstverlening binnen Google.
2: schrijven om de bezoeker die toch al op je website komt, te converteren naar leads. Dit is vooral zinvol wanneer je jouw website gebruikt als ‘visitekaartje’ en je bezoekers naar je website trekt door middel van netwerken, social media en mond-tot-mond reclame.
Uiteraard gaan we voor de ideale combinatie. Voldoen aan de zoekintentie zodat je goed gevonden wordt, vervolgens je bezoeker laten converteren door écht goede content die jou onderscheidt.
We beginnen altijd met een zoekwoordenonderzoek. We maken hierin onderscheid in verschillende intenties: informatief, commercieel, transactioneel en branded. Nadat we in kaart hebben gebracht hoe jouw potentiële klant zich oriënteert, maken we een contentplan. Hieruit komt vaak het advies dat we pagina’s moeten aanmaken, moeten herschrijven of moeten verwijderen (ook dat hoort erbij). In onze planning nemen we deze conclusie mee, zodat we maandelijks aan de slag kunnen met het optimaliseren van jouw content.
Nu je content en techniek goed staat, komt linkbuilding om de hoek kijken. Dit is veruit het minst tastbare onderdeel van SEO maar wel noodzakelijk. Even een praktijk voorbeeld:
Jij hebt een mooie website staan rondom kantoormeubilair. Je techniek en je content staan goed en je hebt een team aan specialisten die jouw klanten adviseren over het juiste kantoormeubilair. Dan zie je opeens een partij die jouw website precies heeft nagemaakt, qua techniek hetzelfde, content hetzelfde en ook dezelfde producten. Het enige verschil is, die andere partij levert helemaal geen producten, het is pure oplichting.
Daar komt linkbuilding om de hoek kijken. Linkbuilding is het proces waar we zorgen dat andere websites jouw website vermelden. Hierdoor bouw je een online autoriteit op. Dit is een signaal voor Google om te bepalen dat jouw website wel legitiem is, en de andere website niet. Hoe meer kwalitatieve* vermeldingen jij krijgt, hoe meer Google het vertrouwen krijgt dat jij een autoriteit bent in de markt, waardoor je kans maakt op een hogere positie.
*Kwalitatieve vermeldingen zijn vermeldingen van andere autoritaire websites. Zo heb je meer aan een link van KVK.nl dan van een website die geen bezoekers heeft.
Ook hier gaan we eerst aan de slag met een audit. We bekijken welke vermeldingen jij momenteel krijgt en vergelijken dit met jouw concurrentie. Zo zien we precies wat het gat is wat we gaan vullen. Aan de hand van deze audit brengen wij in kaart van welke websites wij een vermelding willen krijgen, deze websites gaan we benaderen zodat ook wij een vermelding krijgen van deze website. Linkbuilding (ofwel autoriteit opbouwen) is een maandelijks proces waar apart budget voor moet worden gereserveerd.
Is het uitbouwen van autoriteit altijd belangrijk? Nee! Zoals we in de wereld van SEO vaak zeggen ‘it depends’. Wel merken we dat het voor veel van onze klanten een must is.
Niet erg belangrijk voor Google of je bezoeker, maar wel voor ons om onderbouwde keuzes te maken: data en tracking. Als we echt succesvol willen zijn, moet de data kloppen. Aan het begin van de samenwerking maken we alles meetbaar: klikken op telefoonnummers, klikken op mailadressen, aankopen, ingevulde contactformulieren, ingevulde offerteformulieren, kliks vanuit Google Ads, aankopen vanuit Meta etc. Dit zijn harde KPI’s waar wij op sturen om het succes te meten. Dit goed in kaart hebben maakt het verschil tussen succesvolle en matige campagnes. Alle KPI’s laten we terugkomen in onze verschillende tooling. Zo weten we altijd hoe we ervoor staan en of we de juiste keuzes maken.
Aan het begin van de samenwerking maken wij een measurementplan, we spitten door je tooling, kijken naar datalayers, analyseren of alles is ingesteld volgens de huidige wet- en regelgeving en zorgen we dat alle kanalen met elkaar communiceren (Google Ads, Meta, LinkedIn, etc.). Na dit plan gaan we aan de slag met implementatie. Samen met de developer zorgen we ervoor dat belangrijke gebeurtenissen op de website (of andere kanalen) worden gemeten. Daarnaast blijven we altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom data.
Je hebt al een flink stuk gelezen, tof! Waarschijnlijk een teken dat je onze aanpak interessant vindt. Ben je op zoek naar een bureau dat gespecialiseerd is in SEO? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Alle bovenstaande expertises hebben we in-house, dat maakt schakelen wel zo makkelijk. Om succesvol te worden op het gebied van SEO, is samenwerken essentieel. Onze kennis over online marketing, gecombineerd met jouw branchekennis. Heb je geen tijd om hier maandelijks over te sparren, dan vrees ik dat we geen match zijn. Wij geloven in ‘Done with you’ en niet ‘done for you’.