Om goed te begrijpen waarom linkbudget nodig is tegenwoordig, is het goed om nog even te bekijken wat linkbuilding precies inhoudt.
Linkbuilding is het realiseren van online bedrijfsvermeldingen. Wanneer website ‘a’ verwijst naar website ‘b’ praat je over linkbuilding. Hoe meer websites online over jouw website praten, hoe beter dat is voor je online vindbaarheid.
Google kijkt naar het aantal, en de type links die een website binnenkrijgt. Zo krijgen wij online vermeldingen van:
Kwaaijongens: https://www.kwaaijongens.nl/blog/hoe-kan-je-pinterest-zakelijk-inzetten/
&
Coolermedia: https://www.coolermedia.nl/seo-vs-ppc-wanneer-kies-je-wat/
Door kwalitatieve (wat dit inhoudt lees je zo) vermeldingen naar jouw website te genereren, ziet Google je als een autoriteit in je vakgebied.
Wanneer wij de website van Coolblue.nl precies nabouwen qua techniek en content, zullen wij niet direct boven Coolblue uitkomen in de zoekresultaten van Google. Doordat zij een online autoriteit hebben opgebouwd, weet Google dat Coolblue.nl een valide partij is. Onze namaak-website zal dus niet hoog in Google verschijnen.
Je kan online autoriteit vergelijken met offline autoriteit. Vergelijk je website met een pizzabakker in jouw dorp/stad. Als deze pizzabakker meer positieve naamsbekendheid krijgt, komen er meer klanten = meer omzet. Hoe meer mensen het over deze pizzabakker gaan hebben, hoe beter.
LINKBUILDING = AUTORITEIT OPBOUWEN
Maar goed, hoe zorg je er dan voor dat bedrijven jou vermelden op hun website? Het antwoord: super goede content schrijven zodat mensen daarover willen praten op hun website. Denk aan marktonderzoeken, theorieën die relevant zijn in jouw branche of sterke, inhoudelijke blogs over een specifiek onderwerp.
Bijvoorbeeld: Het jaarlijkse onderzoek van Emerce krijgt 70 vermeldingen naar hun onderzoek over ‘beste bedrijven in e-businessdienstverlening’
https://www.emerce.nl/emerce100/ (nu 71 vermeldingen ;)).
De bron van je vermelding is ook belangrijk. Een vermelding van een site met een hoge autoriteit, zoals KVK.nl, weegt zwaarder dan een vermelding van de lokale bakker. Ook al kan de link van de bakker ook erg interessant voor je zijn!
Praktijkvoorbeeld:
We hadden het hiervoor over de pizzabakker. Als 100 mensen positief praten over deze pizzabakker is dat goed voor zijn naamsbekendheid. Echter, als Gordon Ramsey positief spreekt over deze pizzabakker, dan wordt de naam van de pizzabakker nog een stuk beter (kwantiteit vs kwaliteit).
Voor veel bedrijven is het onhaalbaar om grote marktonderzoeken te doen, die vervolgens massaal online gedeeld worden. Voor jou wellicht ook. Vandaar dat het mogelijk is om op veel websites een artikel in te kopen. Zo kan jij voor een vast bedrag een artikel plaatsen op een website, waar vervolgens een vermelding naar jouw website in staat.
Is dit de manier hoe Google het destijds heeft bedacht? Nee, maar als marketeers zouden we onze klanten tekort doen als we ons strikt aan alle regels van Google hielden.
Het inkopen van zo’n artikel kost geld. Hoeveel? Dat hangt af van verschillende factoren. Voor je beeldvorming zijn dit de prijzen van bekende websites* voor één artikel:
tvgids.nl = €870,-
Metronieuws.nl = €1.990,-
Landleven.nl = €950,-
*gelukkig zijn er ook websites die een artikel voor een stuk lagere prijs aanbieden. Echter voegt deze verwijzing dan wel minder toe (kwalitatieve linkbuilding, weet je nog).
Wij als SEO-specialisten beoordelen de prijs-kwaliteitverhouding van deze websites zorgvuldig. We kijken naar websiteverkeer, SEO-tools zoals Ahrefs, SemRush & Majestic, en nog ten minste 10 andere factoren. Daarnaast gebruiken we natuurlijk onze jarenlange ervaring en gezond verstand.
Niet altijd, als de online concurrentie laag is, kan goede content soms voldoende zijn. Wij merken wel, dat we in de meeste branches echt budget voor linkbuilding nodig hebben. Niet raar ook, want ‘autoriteit’ is nog steeds een van de hoofdpijlers van Google.
Benieuwd of jouw concurrenten hierin investeren? Vraag het ons zeker na, wij kunnen dit relatief eenvoudig nakijken!
Met het linkbudget wat beschikbaar is, gaan wij op zoek naar de meest goede websites waar we een artikel op kunnen plaatsen. We letten dan op de prijs-kwaliteitverhouding, zoals eerder aangegeven. Maar we kijken ook of de website waar we een artikel (en dus vermelding) op willen, relevant is aan jouw website.
Vervolgens schrijven we een artikel dat we vervolgens op die website laten publiceren. In dit artikel nemen we natuurlijk de vermelding naar jouw website mee.
Als dat klaar is leggen we contact met de website-eigenaar met de vraag of ze het artikel willen plaatsen.
Misschien wel dé vraag die je het liefst beantwoord wilt hebben. Echter is het antwoord: dit varieert. Heb je ambitieuze online doelen, dan kan het zijn dat je flink moet investeren, jouw concurrenten doen dat waarschijnlijk ook.
Wel hebben we een richtlijn opgesteld. We merken dat we met minder dan €500,- per maand geen zoden aan de dijk kunnen zetten. Een relatief goed artikel kost al snel €250,-. We willen zeker twee van dit soort artikelen per maand online zetten.
Ben je benieuwd hoeveel je in jouw branche nodig hebt? Neem dan vooral contact met een van onze specialisten op. We kunnen dan een reële inschatting maken van de nodige investering.