''Groeien met 3 kunstgras webshops''

Van de Lockant Kunstgras
Home > Cases > Van de Lockant Kunstgras

HET DOEL: GROEIEN MET 3 WEBSHOPS

In 2022 zijn we gestart met onze samenwerking met Kunstgrasdump.nl. We zijn destijds gezamenlijk gaan toewerken naar een complete online marketingstrategie, die we op een natuurlijke wijze hebben opgebouwd. We zijn begonnen met de broodnodige werkzaamheden en deze hebben we geleidelijk uitgebreid, om zo uiteindelijk op alle touchpoints van de doelgroep aanwezig te zijn. Maar waar in 2023 de grootste groeikansen liggen? De andere 2 webshops van Van de Lockant Kunstgras: Kunstgrasdump.be en Vandelockant.nl.

Online marketing = uit je jas groeien

Resultaat met impact

  • Kunstgrasdump.nl
    • In 2024 wéér +13% groei in bruto verkoop
  • Kunstgradump.be
    • In 2024 een groei van +44% in bruto verkoop
  • Vandelockant.nl
  • In 2024 een groei van +98% in bruto verkoop

Onze aanpak: SEO en SEA voor alle webshops

Voor alle kunstgras webshops zetten we SEO in om tijdig zichtbaar te worden voor de doelgroep met de website en online aankopen te genereren in het hoog- én laagseizoen. Om goed in te spelen op de zoekvragen van de doelgroep en geen klanten mis te lopen, zorgen we er enerzijds voor dat we op allerlei relevante en informatieve onderwerpen te vinden zijn, en anderzijds dat we vindbaar zijn op de zoektermen die de doelgroep gebruikt als ze zich bevinden in de aankoopfase.

SEO, SEA en Meta audits

Net zoals in het begin voor Kunstgrasdump.nl, zijn we voor Kunstgrasdump.be en Vandelockant.nl ook gestart met uitgebreide SEO en SEA audits, zodat we goed in kaart hebben waar de grootste kansen liggen en waar we direct impact kunnen maken.

Voor Kunstgrasdump.nl hebben we een Meta audit gemaakt om de online advertising strategie in het hoogseizoen uit te kunnen breiden.

Online marketingstrategie voor het hoogseizoen

Kunstgras is echt een seizoensproduct, met enorme pieken in het zoekvolume van februari tot september. We zien dat consumenten actief op zoek gaan naar kunstgras kopen zodra het mooier weer wordt en het voorjaar van start gaat. In dit hoogseizoen is het cruciaal om op de belangrijkste zoektermen te scoren, zowel organisch als via de campagnes. Zo doen we dat:

  • Voor alle webshops succesvolle Performance Max en search campagnes gericht op aankopen en gratis stalen aanvragen.
  • Voor Vandelockant.nl een lokale search campagne om bezoeken aan de showtuin te stimuleren.
  • Voor Kunstgrasdump.nl een Meta awareness campagne om de naamsbekendheid te vergroten via een ander kanaal dan Google

Online marketingstrategie voor het laagseizoen

Zodra het weer wat slechter weer wordt neemt ook de zoekvraag naar kunstgras af, maar uiteraard zitten we in het laagseizoen niet niet stil! Integendeel zelfs.

In het laagseizoen bereiden we ons voor op het volgende hoogseizoen en focussen we ons met name op de organische groei van alle webshops en blijven we met een aantal kleine Google Ads en Pinterest Ads campagnes extra zichtbaar voor de oriënterende doelgroep.

Heel mooi om te zien (en meemaken) hoe we in een krimpende markt toch enorme groei realiseren voor alle kunstgras webshops met een passende online strategie. Nadat de basis staat valt of staat alles met relevantie; sluit onze online strategie aan op de zoekvragen van de doelgroep? Dan volgen de online aankopen en gratis stalen aanvragen (bijna) vanzelf!

Lauren Huijskens
Zoals aangegeven is kunstgras echt een seizoensproduct, met enorme pieken in het hoogseizoen en weinig vraag in het laagseizoen. Vandaar dat het belangrijk is om echt klaar te staan wanneer het hoogseizoen begint. Hoe?
Laagseizoen:
  • Alle drie de websites goed auditten. Liggen er nog kansen op het gebied van SEO of conversie?
  • Herschrijven van de belangrijkste pagina’s
  • Concurrentie onderzoek doen, hoe gaan zij bij voorbeeld om met hun prijzen?
Hoogseizoen:
  • Sturen op zichtbaarheid: Google Ads optimaliseren
  • Budgetten langzaamaan verhogen om zo de grotere zoekvraag af te vangen
  • Pinterest opzetten om zo de oriënterende klant ook te bereiken
Next steps:
Kunstgrasdump.nl heeft een organische groei van 160% meegemaakt ten opzichte van vorig jaar. Zijn we uitgespeeld? Zeker niet! Maar er liggen wel meer kansen voor Vandelockant.nl. Door middel van een full-funnel strategie houden we de doelgroep het hele jaar warm, zodat ze aan Van de Lockant denken wanneer ze kwalitatief kunstgras nodig hebben.

Eerlijk,
open
& transparant
samenwerken

RECENTE CASES

Duik in een van onze andere cases om meer succesverhalen te lezen.

Jouw resultaat = onze kracht

Ook samen groeien met jouw webshop? Neem vrijblijvend contact op.
Tim Leijs
Head of TO BE FOUND