Steeds meer bedrijven maken gebruik van digital marketing. Maar wat is dit nu precies? In dit artikel gaan we dieper in op de betekenis van dit ‘hippe’ woord en geven we je handvatten om je eigen digital marketingplan mee op te stellen.
Het zou goed kunnen dat jij de term digital marketing steeds vaker langs ziet komen. Voor ons is digital marketing dagelijkse business omdat wij hier als online marketing bureau elke dag mee bezig zijn. Maar voor anderen is het wellicht een ‘hippe term’ die hen nog niet zoveel zegt. Daar gaan wij vandaag verandering in brengen! Want digital marketing kan tegenwoordig niet meer ontbreken in een business strategie.
Kort gezegd betekent digital marketing: marketing die via digitale kanalen plaatsvindt. Denk hierbij aan e-mailmarketing, tv-commercials, Facebook advertenties of digitale billboards langs de snelweg. Het gaat eigenlijk altijd samen met het promoten van je bedrijf, maar dan via de digitale wegen.
Vandaag de dag is digital marketing niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van bedrijven en dit zal de komende tijd alleen maar blijven groeien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toename in het social media gebruik of internetsnelheid die steeds beter wordt. Bedrijven spelen hier op in omdat ze weten dat hun doelgroep online actief is. Tegenwoordig zijn er zelfs maar weinig marketing kanalen die niet onder digital marketing vallen. Voorbeelden van niet-digitale marketing kanalen zijn posters, flyers of tijdschriften.
We hebben al wat voorbeelden genoemd die onder digital marketing vallen. Maar digital marketing biedt veel meer mogelijkheden. Daarom benoemen we hieronder wat belangrijke onderdelen van digital marketing, die voor jouw bedrijf ook zeker interessant kunnen zijn.
We beginnen met zoekmachine optimalisatie (SEO). Deze vorm van marketing zorgt ervoor dat je online vindbaar wordt voor jouw doelgroep wanneer je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden op je website. Met zoekmachine optimalisatie zorg je voor meer verkeer naar je website. Daarbij zorg je er ook voor dat jouw doelgroep op de juiste pagina’s binnen je website terecht komen. Hierbij zou je ook nog gebruik kunnen maken van zoekmachine adverteren (SEA). Dit zorgt ervoor dat je direct bovenaan de zoekresultaten komt te staan wanneer je doelgroep zoekt op jouw ingestelde zoekwoorden.
Daarnaast is social media marketing tegenwoordig niet meer weg te denken uit een digital marketing strategie. Denk hierbij aan platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Youtube. Wanneer je weet dat je doelgroep op een van deze platformen actief is (of wellicht allemaal), is het nuttig om hier op in te spelen. Daarnaast is social media adverteren ook erg interessant waarbij je heel gericht je doelgroep kunt targetten op bijvoorbeeld interesses en functies.
Ook is het belangrijk om jezelf af te vragen: welke taal spreekt je klant? Hierbij kan het inzetten van content marketing je helpen. Met content marketing speel je in op het gedrag van je klanten. Je kijkt bijvoorbeeld naar welke vragen je klanten hebben over je producten of diensten die je aanbiedt, dit verwerk je binnen je contentstrategie. Daarnaast zorgt je ook nog is voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines wanneer je gebruik maak van content marketing. Twee vliegen in 1 klap dus!
Als laatste komen we bij marketing automation. Dit is ook weer zo’n hippe marketingterm. Met marketing automation zorg je ervoor dat je met jouw bedrijf altijd op het juiste moment zichtbaar bent voor je doelgroep. Dit doe je door altijd de juiste content te pushen op het juiste moment waar je klant zich bevindt binnen de customer journey. Je doelgroep probleemloos door de customer journey heen begeleiden, dat is het doel van marketing automation.
We hebben nu slechts een paar digital marketing onderdelen genoemd die belangrijk zijn om mee te nemen in een digital marketingstrategie. Wanneer je jouw digital marketing op orde hebt zal het snel zijn vruchten afwerpen. Het effectief inzetten van digital marketing biedt je namelijk:
Om je meer houvast te geven hebben wij een whitepaper geschreven die jou helpt om je digital marketing strategie neer te zetten. In deze whitepaper benoemen we 7 belangrijke stappen, waarmee jij een overzichtelijk en strategisch digital marketingplan opstelt. Wil je graag hulp bij het opzetten van jouw digital marketing strategie? Neem dan contact met ons op. Onze vakidioten gaan graag voor je aan de slag.