Wat is Conversie Optimalisatie?

9 april 2022
5 mins
Home > Blog > Wat is Conversie Optimalisatie?

Conversie optimalisatie is het verhogen van de kans dat een websitebezoeker een door jou gewenste actie uitvoert. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het bestellen van een product, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper. Conversie optimalisatie heeft altijd betrekking tot het websiteverkeer dat je al hebt. Het gaat dus niet om het genereren van meer websiteverkeer.

Haal het maximale uit je websiteverkeer

De meeste aspecten van online marketing hebben betrekking tot het genereren van meer websiteverkeer. Denk aan Google Ads (zoekmachine adverteren), social media marketing, zoekmachine optimalisatie, email marketing enzovoort, enzovoort. Conversie optimalisatie heeft betrekking tot het verkeer dat via deze kanalen wordt gewonnen. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers de acties uitvoeren voor de bedrijfsvoering van jouw organisatie. Het maximale uit je websiteverkeer halen.

Om een beter beeld te schetsen van conversie optimalisatie gebruiken we een kledingwinkel als voorbeeld. Je investeert een X bedrag in advertentie-uitingen, bijvoorbeeld de lokale krant, en andere vormen van adverteren om winkelbezoekers te ontvangen. En met succes, je kledingwinkel is druk bezocht. Het is op dat moment vanzelfsprekend dat je zoveel mogelijk bezoekers de deur uit ziet lopen met een kledingstuk. Online wil je ook een zo hoog mogelijk percentage bezoekers dat converteert.

Waarom conversie optimalisatie inzetten?

Zoals ik hierboven heb verteld, is het belangrijk om websiteverkeer te genereren. Zonder verkeer ben je online immers niet zichtbaar en kunnen geen conversies worden gerealiseerd. Maar wat doe je met al dat verkregen verkeer? Als je een websitebezoeker niet tijdig kunt vertellen wat hij moet doen zal hij of zij je website kunnen verlaten zonder te converteren. Door middel van conversie optimalisatie ben je in staat de zwakke punten van je website aan het licht te brengen. Misschien nog wel het belangrijkst; het zorgt ervoor dat je opbrengsten per websitebezoeker toenemen. Daarmee nemen automatisch ook de kosten per websitebezoeker af.

De concurrentie op het internet groeit ieder jaar. Steeds meer bedrijven zetten de stap naar de online wereld en maken gebruik van online marketing. Het starten van een website of webshop is vrij eenvoudig en hoeft niet veel kosten met zich mee te brengen. Vanwege deze toegankelijkheid is het nóg belangrijker om zoveel mogelijk van je websiteverkeer om te toveren tot klant.

Door het analyseren van het gedrag van je websitebezoekers leer je jouw doelgroep begrijpen. Hiermee wordt het gemakkelijker om persona’s te schetsen. Deze persona’s kunnen vervolgens weer gebruikt worden voor advertentiedoeleinden. Het begrijpen van je doelgroep is van grote waarde.

Uit meerdere onderzoeken is namelijk gebleken dat sociale media negatieve invloeden hebben op het concentratievermogen van de gebruikers ervan. Wat betekent dit voor jouw website? Dat jouw doelgroep zo snel mogelijk duidelijk gemaakt moet worden wat hij of zij op je website moet doen. Door middel van conversie optimalisatie is dit te achterhalen.

Conversie optimalisatie inzetten

Hoe kan ook jij conversie optimalisatie inzetten voor je bedrijf of bureau? Starten met conversie optimalisatie kent geen grote obstakels. Er zijn namelijk een aantal gratis tools beschikbaar. Houd er rekening mee dat deze tools, vanwege het feit dat ze gratis zijn, enigszins beperkt zijn. Deze tools zijn: Google Analytics, Google Optimize en Hotjar. Wanneer je net begint met conversie optimalisatie zijn de tools prima.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool / dienst van Google om websitestatistieken te verzamelen. Door middel van Google Analytics is te achterhalen welke pagina’s het meeste websiteverkeer genereren, waar je bezoekers vandaan komen, demografische gegevens, et cetera. Daarnaast is eenvoudig te achterhalen via welke kanalen je website wordt bereikt. Denk aan email marketing, social media marketing (zoals het verhogen van engagement in Instagram), Google Ads of organisch verkeer. Het instellen van doelen is misschien nog wel het beste dat Google Analytics te bieden heeft. Zonder deze doelen is namelijk niet te achterhalen of je online ambities worden gerealiseerd.

Google Optimize

Google Optimize is net als Google Analytics een gratis tool / dienst van Google. Google Optimize was voorheen alleen beschikbaar voor enterprises, genaamd Google Optimize 360. Google heeft besloten een gratis versie van de tool beschikbaar te stellen, een slimme zet naar ons idee. Maar wat kan je allemaal met deze tool? Google Optimize stelt je in staat om A/B tests, multivariate tests en redirect tests uit te voeren. Met A/B tests kun je een variant van het origineel testen, zonder de wijziging door te hoeven voeren. Denk aan een call to action op de homepage van je website. Maar ook het veranderen van teksten, het gebruik van bepaalde kleuren of het dikgedrukt maken van belangrijke woorden.

Onderstaande afbeelding geeft het verschil tussen A/B tests en multivariate tests duidelijk weer.

a/b test en multivariate test voor conversie optimalisatie

Hotjar

Hotjar is een (gratis) tool waarin je heatmaps en recordings kunt maken. Met deze heatmaps is te zien op welke onderdelen van je website wordt geklikt. Een andere mogelijkheid is het zien hoe over de website wordt genavigeerd met de muis. Ten slotte kan de scrolldiepte van de website worden achterhaald. Dit houdt in hoe ver naar beneden wordt gescrold. Heb je een belangrijk onderdeel van de website onderaan de website geplaatst? Dan kan je met een heatmap bepalen of dit onderdeel ook gezien wordt. Hieronder zijn de drie mogelijkheden van Hotjar getoond over de dienstenpagina van 2Bfound.

hotjar heatmaps tool voor conversie optimalisatie

 Checklist voor conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is vanwege de gratis tools zeer toegankelijk. Toch zijn er een aantal zaken waar je aan moet denken voor je een experiment of meerdere experimenten start. Een aantal zaken zijn eerder in dit artikel al besproken, maar dat maakt ze niet minder belangrijk.

  1. Zorg dat je voldoende data hebt om te beginnen met analyseren en het trekken van conclusies. Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de checklist, vandaar dat ik ermee begin. Op basis van vijftig websitebezoeken kun je namelijk geen conclusies trekken.
  2. Analyseer via Google Analytics welke pagina’s het meest bezocht worden. Deze pagina’s genereren het meeste verkeer en zijn daarmee het meest betrouwbaar voor een of meer tests.
  3. Stel goede KPI’s op. Dit variabelen waarmee je de prestaties van jouw bedrijf, merk, product of webshop kan analyseren.
  4. Op welke pagina’s wordt de website verlaten? Door middel van conversie optimalisatie kan het percentage websiteverlaters misschien wel worden verlaagd.
  5. Via welke zoektermen wordt je website gevonden? Zijn dit relevante zoekwoorden? Zo ja, is je website wel voldoende afgestemd op deze zoekwoorden?
  6. Wat zijn de belangrijkste CTA’s op je website en worden deze gezien / gebruikt?
  7. Welke producten worden het meest toegevoegd aan het winkelmandje of worden verkocht?
  8. Via welke kanalen komen de meeste bezoekers binnen?
  9. Wat is het gedrag op de belangrijkste pagina’s? Denk aan tijd per pagina, bounce percentage, hoe de muis wordt bewogen over de pagina, scroll diepte, etc.
  10. Stel een hypothese op van het doel van het experiment. Het is namelijk belangrijk dat je vooraf duidelijk hebt wat het doel is van het experiment. Stel dat je de kleur van een contactformulier aanpast van grijs naar groen, dan kan de hypothese zijn: ‘’Het groen maken van het contactformulier resulteert in een verhoging in exposure en zal daarom met 20% meer worden ingevuld dan een grijs contactformulier.’’ Als je geen hypothese opstelt,is het niet tot nauwelijks te bepalen of het experiment een succes is.

Het inschakelen van een conversie optimalisatie specialist

Conversie optimalisatie is een onderdeel van online marketing dat door iedereen kan worden beoefend. Maar worden keuzes en conclusies wel op de juiste manier getrokken? Het stellen van de juiste vragen, het opstellen van hypotheses en het trekken van conclusies is moeilijker zonder ervaring.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over conversie optimalisatie en/of andere online marketing zaken? Download dan onze whitepaper over conversie optimalisatie of abonneer je op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedInFacebook en Instagram! Wil je een SEO specialist inhuren? Neem dan contact met ons op.