Dagelijks wordt een Nederlander blootgesteld aan gemiddeld 380 promotie-uitingen (exclusief supermarktverpakkingen). Door dit grote aantal wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om tussen de menigte op te vallen. Wel zijn de social media advertentiemogelijkheden de afgelopen jaren sterk gegroeid. Dit zorgt er mede voor dat bedrijven steeds beter kunnen targeten op hun doelgroep en zo sneller hun doelstellingen kunnen behalen. Uiteraard is dit alles wel afhankelijk van de fase waarin je doelgroep zich bevindt. Want iedere fase in de sales funnel vraagt om een andere aanpak. Aan de hand van dit blogartikel leg ik middels voorbeelden uit welk type social media kanaal en type advertentie je het best kunt toepassen in de verschillende fasen van de sales funnel.
Het hebben van een sales funnel is ontzettend belangrijk voor ieder bedrijf. Hierbij kun je aan van alles denken: van het converteren van websitebezoekers naar betalende klanten tot aan potentiële bedrijven die bij jou een dienst willen afnemen. De sales funnel is in feite een model die de klantreis van je bezoekers weergeeft en (mogelijk) op weg is naar de aankoop van een product of dienst. Je kan het dus ook wel een sales proces noemen. De sales funnel bestaat uit 3 fasen en iedere fase heeft een eigen doel die behaald moet worden. Met andere woorden: gedurende iedere fase moet je als bedrijf goed nadenken welk social media platform geschikt is en nog specifieker; welk type advertentie gebruikt moet worden.
Bovenin de funnel probeer je de bekendheid van je bedrijf te vergroten. Om bekendheid te realiseren is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het doel van deze advertentie moet zijn om mensen te informeren, waarom is jou bedrijf uniek ten opzichte van de concurrentie? Wanneer je middels social media marketing bezig bent met het vergroten van je bekendheid, hoef je nog niet bezig te zijn met het realiseren van conversies, dit komt later pas aan de orde. Facebook is in dit geval vanwege haar populariteit en brede doelgroep een goed medium om te gebruiken. Facebook Adverteren kan via veel verschillende vormen. Hieronder benoemen we er twee.
Linkadvertenties zijn – zoals je hiernaast kunt zien – advertenties in de timeline van (onder andere) Facebook. Mensen die geïnteresseerd zijn kunnen op de meer informatie button klikken en worden vervolgens doorgelinkt naar de website of de Facebookpagina van het bedrijf. Het doel van dit soort advertenties is om meer informatie te verschaffen. Door linkadvertenties te gebruiken kun je zeer nauwkeurig de gewenste doelgroep instellen. Linkadvertenties kunnen zowel op Facebook, Instagram, LinkedIn als Twitter worden ingezet.
Mede door de vele advertenties die op jouw tijdlijn worden geplaatst, is het inzetten van videoadvertenties een zeer interessant alternatief. Zo val je toch net even wat meer op. Een video advertentie op Facebook speelt automatisch af zodra iemand over de advertentie scrolt. Daarnaast trekken bewegende beelden meer aandacht van bezoekers waardoor het afkijken van de video wordt vergroot.
Nu je doelgroep kennis heeft gemaakt met jouw bedrijf of nieuwe product, bevinden deze mensen zich in de tweede fase van de funnel; Consideration. In deze fase is het doel om jouw doelgroep ervan te overtuigen dat ze – indien ze een type product nodig hebben dat jij verkoopt – jouw product/dienst moeten overwegen. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je doelgroep geïnteresseerd raakt in je product of dienst. Ook hiervoor zijn weer verschillende type advertenties en social media kanalen zeer nuttig.
Carrousel advertenties zijn ideaal als je meerdere producten tegelijk wilt promoten. Zo biedt Instagram Adverteren de mogelijkheid om binnen één advertentie 3 tot 5 foto’s te presenteren die men naar verschillende pagina’s van je website sturen. Daarnaast kan de carrousel ook worden gebruikt om mensen te entertainen, door bijvoorbeeld een verhaal te vertellen of één foto te plaatsen die bestaat uit meerdere delen. Instagram is onderdeel van Facebook. Daarom is het tegenwoordig mogelijk om Instagram advertenties in te zetten die men doorstuurt naar de Facebookpagina van het bedrijf. Een carrousel advertentie is tevens te gebruiken op Facebook zelf.
Heel simpel gezegd is een canvas advertentie een uitklapbare advertentie. Dat wil zeggen dat je scrollend door je tijdlijn een sponsored ad tegenkomt (link advertentie), maar dat je vervolgens de advertentie kan vergroten als je meer informatie wilt lezen. Net als een carrousel advertentie is een canvas-advertentie vooral bedoeld om producten op een aantrekkelijke manier aan Facebookgebruikers te tonen. Een canvas advertentie biedt tevens de mogelijkheid om meer informatie te tonen, zoals productspecificaties en prijzen. Een bijkomend voordeel van de canvas advertentie is dat alleen mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst de advertentie bekijken. Zoals op de afbeelding hieronder is te zien maakt Coca-Cola op een leuke manier gebruik van de Facebook canvas advertentie mogelijkheden.
Nu je doelgroep je bedrijf beter kent en meer informatie heeft, is het tijd om conversies te realiseren. Daarom zijn de advertenties in deze fase specifiek bedoeld om tot conversies te leiden. Een duidelijke call-to-action button die bezoekers overtuigt om direct tot actie over te gaan is hierbij essentieel. In deze fase kan je denken aan advertenties die specifieke producten aanbevelen of kortingsacties.
Een manier die goed werkt om je doelgroep direct tot een conversie over te laten gaan, is door advertenties te tonen die direct doorverwijzen naar acties/promoties. Hierbij kun je denken aan tijdelijke kortingsacties of de gratis bezorging van je pizza. Hieronder zie je een voorbeeld van KLM, die biedt tijdelijk flinke kortingen aan op vliegtickets naar Sint Maarten.
Google is al geruime tijd bezig met het stimuleren van shopping-advertenties. Tegenwoordig kunnen bedrijven ook via Facebook online shopping stimuleren door met je productcatalogus te adverteren. Deze advertentievorm heeft een indeling waarmee je de doelgroep op een eenvoudige manier kennis kan laten maken met jouw producten en diensten. Vanuit de shopping advertenties kun je bezoekers direct doorverwijzen naar je webshop. Wat tevens de kans op een conversie vergroot doordat ze de aankoop direct kunnen afronden.
Allereerst moet jij duidelijk hebben waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo is LinkedIn Adverteren eerder geschrikt voor het bereiken van bedrijven dan Instagram. Terwijl Instagram weer beter is geschikt voor de verkoop van bikini’s in vergelijking met YouTube Adverteren. Daarnaast is van belang om een doel gedefinieerd te hebben. Wil jij jouw doelgroep laten weten dat je bedrijf bestaat of wil je juist het aantal conversies verhogen? Baseer vervolgens op deze doelstelling het type advertentie.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van social media marketing? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.