Google Ads is en blijft een geliefd en succesvol advertentiekanaal voor veel organisaties, mits goed ingezet natuurlijk. De laatste jaren wordt het algoritme van Google gecombineerd met machine learning, zo ook in Google Ads. Eén van de meest veelbelovende toevoegingen van machine learning binnen het kanaal? Responsive Search Ads. Maak jij nog geen gebruik van Responsive Search Ads? Wacht niet langer! Dit advertentietype is namelijk één van de SEA trends van 2019.
Responsive Search Ads is een type advertentie in Google Ads (voorheen Google AdWords). Met behulp van Responsive Search Ads ben je in staat om meer relevante advertentiekoppen en -beschrijvingen aan je potentiële klanten te tonen. Eén van de SEA trends van 2019. Met Responsive Search Ads geef je Google tot wel 15 koppen en 4 beschrijvingen. Met behulp van deze koppen en beschrijvingen vormt Google’s Machine Learning de meest passende advertentie voor een gebruiker. Dit doet Google op basis van historisch zoekgedrag, locatie, Gmail-gegevens en andere Google Signals. Hoeveel variaties Google kan maken met de door jou aangeleverde 15 koppen en 4 beschrijvingen? Maar liefst 43.680!
Responsieve Zoekadvertenties zijn nog altijd in bèta sinds de introductie in augustus 2018. Om die reden is het belangrijk om de prestaties van de advertenties te blijven monitoren. Responsive Search Ads (RSA’s) is de volgende stap in het optimaliseren van advertentieteksten. RSA’s kunnen namelijk (zoals eerder vermeld) zorgen voor veel meer combinaties en toch blijf je binnen het geadviseerde aantal van drie advertenties binnen één advertentiegroep.
De al langer beschikbare tekstadvertenties bestonden voorheen uit 2 koppen van ieder maximaal 25 tekens en een beschrijving van maximaal 80 tekens. Dit is uitgebreid naar 3 koppen van ieder maximaal 30 tekens en maar liefst 2 beschrijvingen van ieder maximaal 90 tekens.
RSA’s zijn de vervolgstap op tekstadvertenties. Normaal optimaliseer je 3 tekstadvertenties met daarin de belangrijkste zoektermen en een aantal USP’s. Bij voldoende data wordt de minst presterende advertentie verbeterd. Op deze wijze kun je de advertenties blijven optimaliseren voor een zo hoog mogelijk conversiepercentage. Met een geoptimaliseerde advertentieroulatie geeft Google bovendien voorrang aan de best presterende advertentie. Afhankelijk van het verkeer dat je genereert met de door jou gekozen zoektermen, kan dit optimalisatieproces een aantal maanden duren. Hoog tijd om aan de slag te gaan met RSA’s.
Je levert 15 koppen en 4 beschrijvingen aan Google, waar vervolgens de beste variaties van worden maakt. Op de lange termijn bespaar je hiermee tijd . Hierdoor kun je meer de focus leggen op het verbeteren van landingspagina’s, het zoeken naar nieuwe zoektermen of het versterken van de online strategie van je organisatie.
Om een RSA te maken ga je naar het tabblad ‘Advertenties’ en klik op het blauwe plusje, waarna je onderstaande mogelijkheden te zien krijgt.
Klik op ‘Responsieve zoekadvertentie’ en ga aan de slag! Google toont de volgende gegevens:
Vervolgens toont Google de kwaliteit van de koppen én beschrijvingen. Hierbij wordt geadviseerd welke stappen te ondernemen waarbij onderstaande drie elementen van belang zijn:
Wij zien bij steeds meer klanten dat Google Ads ideeën voorstelt om de advertentiekwaliteit te verhogen. Naarmate de bèta afloopt, zal dit voor ieder account toepasbaar zijn. Neem deze ideeën echter niet klakkeloos over, controleer of deze écht aansluiten bij je campagne of organisatie.
Google houdt van creatieve RSA’s waar de koppen en beschrijvingen van elkaar verschillen. Bij te weinig variatie is de kans klein dat Google kan variëren, waardoor je geen waardevolle data hebt om te optimaliseren. Om die reden geven wij je een aantal tips bij het maken van RSA’s:
Na het lezen van dit artikel weet je hoe je aan de slag kan gaan met RSA’s. Laat je creativiteit los en ontdek welke koppen en beschrijvingen het best passen bij je doelgroep en organisatie.
Neem ook eens een kijkje bij onze Google Ads training. Google Ads uitbesteden aan een ervaren online marketing bureau? Dat kan natuurlijk ook!
Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!