Google Ads uitbesteden, of zelf beheren? De voor- en nadelen

15 december 2021
4 mins
Home > Blog > Google Ads uitbesteden, of zelf beheren? De voor- en nadelen

Google Ads is en blijft een zeer effectieve manier van adverteren. Het grootste voordeel van Google Ads is dat er zeer snel resultaten te zien zijn in de zoekmachine én het richt zich op personen die op zoek zijn naar hetgeen dat jij aanbiedt. Echter nu nog rendement halen uit de campagne, dat is vaak nog niet zo eenvoudig. Google Ads uitbesteden is een keuze die vaak wordt gemaakt door organisaties wanneer zij door de bomen het bos niet meer zien. En dat is helemaal niet erg, sinds de oprichting in 2002 is Google Ads uitgegroeid tot een platform met veel mogelijkheden.

Nog niet bekend met Google Ads en de mogelijkheden ervan? Lees dan ons artikel ‘Wat is Google Ads?’

Google Ads uitbesteden; de voordelen

Het uitbesteden van Google Ads kent duidelijke voordelen. Hieronder zetten wij er een aantal voor je op een rij:

  1. Focus op de bedrijfsvoering
  2. Je bespaart veel tijd
  3. Kostenbesparing
  4. De kennis van het online marketing bureau
  5. Ervaring van het online marketing bureau
  6. Rapportages

1. Focus op bedrijfsvoering

Bij het uitbesteden van Google Ads werkzaamheden is er meer ruimte voor focus op de bedrijfsvoering. Voor velen is online marketing een grijs gebied. Het vakgebied is relatief jong en gebrek aan kennis is één van de vele pijnpunten. Het uitbesteden van deze werkzaamheden biedt het voordeel door online aanwezig te zijn én focus te houden op de eigen bedrijfsvoering. Een online marketing bureau is bovendien in staat om het imago of visie van je organisatie online te communiceren; waardoor on- en offline op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Daarnaast ontstaat er meer tijd om bijvoorbeeld bezig te zijn met de ontwikkeling van je product of dienst.

2. Je bespaart veel tijd

Een goed geoptimaliseerde Google Ads campagne kost vaak veel tijd om op te zetten en dient constant én goed gemonitord te worden. Wanneer je de campagne uitbesteedt bij een online marketing bureau hoef je daar zelf geen tijd in te investeren, denk aan werkzaamheden als:

  • Een zoekwoordenonderzoek: Om een goed en grondig zoekwoordenonderzoek uit te voeren is kennis en ervaring nodig. Het zoeken naar veelgebruikte termen is voor velen een eenvoudige taak, die gemakkelijk te vinden zijn met de zoekwoordplanner. Het zijn echter de zoekwoorden die minder gebruikt worden die belangrijk zijn. Wat wij hier mee bedoelen? Stel, je bent een aanbieder van sportschoenen. Het adverteren op een zoekwoord als ‘sportschoenen’ levert meer kliks op dan het zoekwoord ‘blauwe sportschoenen kopen heren’. Maar het doel van Google Ads is in dit geval het verkopen van sportschoenen. Het zoeken naar de juiste zoekwoorden kost vaak onnodig veel tijd voor iemand met geen tot weinig ervaring.
  • Het opzetten van de Google Ads campagne: Het op de juiste manier opzetten van een Google Ads campagne is in onze ogen een essentieel onderdeel. Een goede structuur zorgt voor overzicht en bespaart tijd tijdens optimalisatie momenten omdat er overzicht ontstaat.
  • Het monitoren van je Google Ads campagne: Op het moment dat een campagne draait begint het adverteren op Google. In het begin is het belangrijk om data te verzamelen om te bepalen of de koers van het schip eventueel bijgestuurd dient te worden. Voldoende data is bovendien noodzakelijk om gegronde beslissingen te maken. Zo is het bijvoorbeeld sterk af te raden een zoekterm uit te sluiten op basis van tien klikken. Het monitoren van je campagnes en het maken van de juiste beslissingen bespaart niet alleen veel tijd; het resulteert vaak in meer conversies en een lagere kosten per conversie.

3. Kostenbesparing

Bij TO BE FOUND zien wij vaak dat een klant zelf al aan de slag is geweest met Google Ads, maar door een gebrek aan ervaring onnodige kosten heeft gemaakt. De gekozen zoekwoorden resulteren vaak in veel internetverkeer, maar conversies blijven uit. Het doel is echter om zo veel mogelijk converterend verkeer te genereren. Door het uitsluiten van niet-converterend verkeer en het focussen op de juiste zoektermen worden kosten bespaard. Het bepalen van een ideaal dagbudget blijkt in de praktijk lastiger dan voorheen gedacht. Na een aantal maanden is echter pas te bepalen wat het beste budget is voor je online doelstellingen.

4. De kennis van het online marketing bureau

Wanneer je kiest voor een Google Ads Certified partner, weet je zeker dat jouw campagne in goede handen is. Zelf mis je misschien de nodige kennis om zoveel mogelijk rendement te halen uit jouw campagne. Door de werkzaamheden uit te besteden aan een Google Ads bureau haal je meer rendement uit jouw campagnes. Zo is er binnen een professioneel Google Ads bureau vaak meer kennis over:

  • De laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van Google Ads. Zo blijft TO BE FOUND op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en worden deze toegepast bij het huidige klantenbestand indien van toepassing.
  • Het meetbaar maken van de resultaten. Je kunt nog zo goed zijn in het genereren van verkeer; als je niet weet wat dit verkeer op je website doet, ben je in principe blind en is optimalisatie bovendien niet mogelijk. Het is dus van groot belang om je conversies (zoals aankopen en contactformulieren) meetbaar te maken.
  • Het optimaliseren van het Google Ads-account. Er zijn veel facetten binnen een Google Ads account die kunnen worden geoptimaliseerd. Vaak wordt bij optimaliseren alleen gedacht aan zoekwoorden. Dit is slechts een klein onderdeel van het geheel. Het instellen van de juiste automatische biedstrategie blijkt bij gebrek aan kennis namelijk een hele opgave, iedere biedstrategie heeft namelijk z’n eigen voor- en nadelen. Advertentie-extensies bieden extra informatie voor de personen die de advertentie zien én nemen extra ruimte in beslag in de zoekresultaten van Google.

5. Ervaring van het online marketing bureau

Het uitbesteden van Google Ads werkzaamheden bij een betrouwbare partner biedt veel voordelen, zoals enkele hierboven al zijn benoemd. Jarenlange kennis en ervaring met Google Ads resulteert in rendabele campagnes. Onvoldoende ervaring resulteert vaak in niet goed onderbouwde beslissingen, die een campagne vaak niet ten goede komen. Wij zien vaak dat bedrijven ten einde raadt zijn en de hoop hebben opgegeven door het zelf te proberen. Het gebeurt dat ze op de goede weg zijn, maar door gebrek aan ervaring en kennis toch tegen pijnpunten aanlopen.

6. Rapportages (maand- en kwartaalrapportages)

Bij het uitbesteden van je Google Ads werkzaamheden worden organisaties vaak gerapporteerd. Dit zijn meer uitgebreidere rapportages dan de standaard rapportages van Google zelf. Hierdoor heb je direct inzichtelijke welke resultaten zijn behaald, wat het heeft opgeleverd én wat het heeft gekost. Ook bij TO BE FOUND werken wij met maandelijkse Google Ads rapportages, die wij aan het begin van de maand naar iedere klant toesturen. Deze rapportages zijn uiteraard persoonlijk en afgestemd op de wensen en afgenomen diensten van de klant.

Google AdWords uitbesteden, de nadelen

  • Kosten: Het uitbesteden van een Google Ads campagne is natuurlijk nooit gratis. Maar zoals de voordelen benadrukken, is de kans groter dat de campagne rendabel is wanneer het bij een online marketing bureau is ondergebracht.
  • Geen kennis: Het uitbesteden van Google Ads brengt een ander nadeel mee. De kans van ontwikkeling op het gebied van Google Ads en online marketing wordt hiermee aanzienlijk kleiner.

Kortom…

Wanneer je zelf niet veel verstand van Google Ads campagnes opzetten of monitoren hebt of hier gewoonweg geen tijd voor heeft, dan is het verstandig om dit uit te besteden aan een extern bedrijf, mits hier budget voor is. Het grootste voordeel aan het uitbesteden is natuurlijk dat de jarenlange kennis van deze bedrijven uw campagne alleen maar ten goede komt. Het brengt ook uiteraard kosten met zich mee, maar wanneer de campagne veel meer rendement op gaat leveren is dit het uiteindelijk wel waard.

Je Google Ads skills uitbreiden?

Volg de Google Ads training van TO BE FOUND en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of wil je graag advies over je Ads budget. Neem dan gerust contact met ons op!