Advertentie Extensies in Google Ads: overzicht voor 2018

20 december 2021
5 mins
Home > Blog > Advertentie Extensies in Google Ads: overzicht voor 2018

Advertentie extensies in AdWords geven je de mogelijkheid om extra relevante informatie weer te geven bij je advertenties. Hierdoor worden je advertenties groter, opvallender en relevanter voor potentiële klanten. Bovendien kun je er veel feitelijke gegevens over je bedrijf in kwijt, zodat je in je advertentietekst zelf meer ruimte overhoudt voor een creatieve, overtuigende boodschap. Ons advies is dan ook altijd om zoveel mogelijk advertentie extensies te gebruiken in je AdWords campagne, zolang ze maar (enigszins) relevant zijn.

Om te beginnen

De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden flink uitgebreid en zijn er nogal wat extensies bijgekomen. Voor iedereen die het spoor even bijster is: hier een compleet overzicht van alle advertentie extensies. Voordat wij een Google Ads campagne starten zetten voor een klant, voegen wij zo veel mogelijk extensies toe. Dus; welke extensies zijn er, wanneer zet je deze in en hoe maak je ze?

Sitelink extensies

Wat is het?

Extra links naar je website met beschrijving die bij je advertentie weergegeven kunnen worden. Er worden maximaal vier sitelinks bij je advertentie vertoond, maar je kan er meer aanmaken.

Use case

Voor vrijwel alle campagnes is het handig om sitelinks in te richten. Denk na over de toptaken van je bezoekers: waar zijn de meeste mensen naar op zoek (naast je landingspagina). Voor een webshop kun je denken aan subcategorieën of populaire merken, voor een dienstverlener aan “over ons”, cases en contactinfo.

In de praktijk wordt er weinig op de sitelinks zelf geklikt, maar advertenties waarbij ze worden vertoond vallen meer op en hebben doorgaans een hogere CTR.

Hoe maak je ze?

Sitelinks kunnen worden toegevoegd op account-, campagne- en advertentiegroepniveau. De extensie bestaat uit een kop, twee optionele regels beschrijving (altijd invullen) en een bestemmings-URL.

Highlight extensies

Wat is het?

Een tekstuele opsomming van de sterke, onderscheidende punten van de adverteerder.

Use case

Hier kun je de USP’s van je bedrijf in kwijt. Hiermee kun je direct je onderscheidende factor ten opzichte van je concurrenten benadrukken. Het laat je advertentie meer opvallen en verhoogd vrijwel altijd je CTR. Deze extensie is voor 99% van de adverteerders relevant.

Hoe maak je ze?

Highlight extensies bestaan uit een simpele tekstregel van maximaal 25 tekens. Je voegt ze toe op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Je kunt meerdere highlights toevoegen, maar Google zal ze rouleren om te bepalen welke het best presteren. Met de geavanceerde opties kun je een apparaatvoorkeur en planning meegeven aan de highlights.

Extensies voor website-informatie

Wat is het?

In deze extensies kun je extra gegevens kwijt over je bedrijf, aanbod of dienstverlening. Er zijn verschillende extensies voor verschillende bedrijfstypen:

  • Aanbevolen hotels: voor reisaanbieders
  • Bestemmingen: voor reisaanbieders
  • Buurten: voor bijv. makelaars
  • Cursussen: voor onderwijs
  • Dekking: voor verzekeringen
  • Merken: voor webshops
  • Modellen: voor webshops/producten
  • Services: voor dienstverleners
  • Shows: voor theaters
  • Stijlen: voor producten/webshops
  • Studieprogramma’s: voor onderwijs
  • Typen: multi-inzetbaar
  • Voorzieningen: voor accommodaties

Use case

Als één van de bovenstaande koppen ook maar enigszins aansluit op je bedrijf of aanbod, is het de moeite waard om de extensie in te richten. Je kunt ook meerdere extensies toevoegen. Zorg wel dat het relevant blijft voor je bezoekers. Deze extensie verhoogt je zichtbaarheid en CTR. Bovendien geeft het de bezoeker meer informatie vóór de klik, waardoor de waarde van je verkeer toeneemt.

Hoe maak je ze?

Kies een koptekst en geef tot maximaal 10 waarden op. Ook deze extensie kun je op de drie verschillende niveaus koppelen en een tijdsplanning meegeven.

Oproep extensies

Wat is het?

Deze extensie voegt het telefoonnummer van de adverteerder toe aan de advertentie.

Use case

Ideaal voor iedere adverteerder met een telefoonnummer die gebeld wil worden door potentiële klanten. Vooral sterk voor mobiele zoekers (je kunt direct bellen door op het telefoonnummer te klikken) en voor branded keywords. Zoekers die nog niet bekend zijn met je bedrijf zullen niet snel direct bellen, maar eerst je website bekijken. Wel kan het weergeven van een (vast) nummer het vertrouwen in je bedrijf vergroten, je toont immers aan goed bereikbaar te zijn.

Hoe maak je ze?

Voer een nummer in. Je kunt meerdere nummers toevoegen en een planning maken. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld buiten kantooruren alleen mobiel bereikbaar bent.

Locatie extensies

Wat is het?

Een adresvermelding van je bedrijf of vestiging bij je advertentie. Deze wordt doorgaans alleen weergegeven als zoekers zich fysiek in een bepaalde straal van je bedrijf bevinden of specifiek een locatie meegeven in hun zoekopdracht (“bakker dordrecht centrum”).

Als je meerdere vestigingen hebt wordt hier automatisch de dichtstbijzijnde vestiging getoond. Het adres is klikbaar en linkt door naar Google Maps, zodat zoekers direct een routebeschrijving kunnen opvragen.

Als je openingstijden hebt opgegeven voor je bedrijf, kunnen deze ook weergegeven worden.

ensie in een advertentie

Use case

Voor vrijwel alle bedrijven met een fysieke locatie is dit een handige extensie. Wanneer je een winkel(keten), restaurant of andersoortig bedrijf bent dat zoveel mogelijk bezoekers over de vloer wilt krijgen, is het natuurlijk helemaal een essentiële uitbreiding van je advertenties.

Hoe maak je ze?

Het aanmaken van deze extensie is iets omslachtiger dan de voorgaande. Je moet namelijk je bedrijf aanmelden bij Google My Business, je profiel inrichten en je adres laten verifiëren per post. Daar gaan 1-3 weken overheen. Deze vermelding moet je eigenlijk altijd aanmaken, want het verrijkt ook je organische resultaten enorm. Het is het handigst om deze vermelding aan te maken onder hetzelfde Googleaccount als waarmee je inlogt in AdWords.

Als je locatie live en geverifieerd is, kun je deze selecteren als locatie extensie. Let wel op: wanneer je meerdere locaties beheert onder dit Googleaccount, moet je de juiste selecteren voor de campagne. Anders kunnen alle locaties worden weergegeven bij je advertenties, ook als deze bij totaal andere bedrijven horen.

Prijs extensies

Wat is het?

Met de prijs extensies kun je verschillende producten of diensten met een (vanaf/tot/gemiddelde) prijs toevoegen aan je advertentie. Deze worden doorgaans als een slider onder je advertentie weergegeven.

Use case

Je kan deze extensie gebruiken om populaire producten uit te lichten, verschillende pakketten te tonen of een prijsindicatie van je diensten te geven. Zo hebben potentiële klanten voor de klik al een betere indicatie van je prijzen, waardoor ze op je landingspagina niet voor verrassingen komen te staan. De kans op conversie neemt dus iets toe, en de CTR meestal ook.

Hoe maak je ze?

Kies je taal, type aanbod, valuta en prijsbepaler en vul de extensie-items in.

App extensies

Wat is het?

Een directe downloadlink voor je iOS- of Androidapp die wordt weergegeven bij je advertentie.

Use case

Je hebt een app en je wilt dat mensen deze downloaden, maar dit is niet per se het hoogste doel van je campagne.

Hoe maak je ze?

Kies je platform, zoek je app en schrijf de linktekst. Mocht je app niet geschikt zijn voor tablets dan kun je deze uitsluiten.

Promotie extensies

Wat is het?

Een extensie om een tijdelijke promotie of aanbieding uit te lichten. Dit kan samenhangen met een feestdag of uitverkoop. Je kunt hiervoor gemakkelijk een begin- en einddatum instellen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Je kunt verschillende typen aanbiedingen opgeven: geldkorting, percentages en “kortingen tot xxx”. Ook is het mogelijk om in de advertentie een kortingscode op te nemen.

Use case

Je hebt een speciale, tijdelijke aanbieding die je wilt communiceren in je advertenties zonder dat je alle advertentieteksten hoeft te herschrijven.

Hoe maak je ze?

Geef een gelegenheid, taal, type, item, url en promodetails op. Stel indien nodig een begin- en einddatum in zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Bonustip

Maak altijd voldoende extensies aan! Zeker met behulp van Machine Learning en het steeds verder ontwikkelen van het algoritme werkt de ene extensie beter dan de ander, ook weer afhankelijk van de gebruiker van Google. Wij zetten voor onze klanten altijd minimaal vier sitelink-, vier highlight- en een website-informatie extensies in.

Tot slot

Tot zover de advertentie extensies in AdWords. Hopelijk is het gebruik en de inzetbaarheid van de extensies nu een stuk duidelijker. Heb je toch nog vragen, of hulp nodig bij het instellen van jouw extensies, of wil je jouw Google Ads uitbesteden? Neem dan gerust eens contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube voor de laatste online marketing ontwikkelingen!