Wanneer je hoog in Google wilt scoren met een populaire zoekterm, heb je te maken met ontzettend veel concurrentie. Hoe zorg je er nou voor dat uitgerekend jouw webpagina bovenaan komt te staan in de zoekresultaten? Contentmarketing is hierbij een belangrijk onderdeel en dan met name cornerstone content. Het schrijven van cornerstone content helpt je namelijk op weg naar de top. In dit artikel lees je wat cornerstone content inhoudt en vind je een stappenplan om het zelf te creëren.
Cornerstone content, ook wel pillar of hoeksteen content genoemd, is een term die verwijst naar de meest belangrijke en uitgebreide pagina’s op je website. Het vormt de hoeksteen van je website qua content, oftewel de pagina op je website die essentiële en onmisbare informatie biedt over bijvoorbeeld veel gestelde vragen en oplossingen voor vaak voorkomende problemen. Met hoeksteen content verzamel je de meest relevante en complete informatie over één bepaald onderwerp op één plek. Via deze centrale plek verwijs je naar allerlei gerelateerde artikelen en pagina’s. In de onderstaande afbeelding hebben we dit visueel uitgewerkt:
Het woord cornerstone, of hoeksteen in het Nederlands, komt oorspronkelijk uit de bouw. Bij de constructie van gebouwen vormt de hoeksteen een verbinding die de positie van de gehele structuur bepaalt. Cornerstone blogs of webpagina’s hebben een vergelijkbare functie doordat zij – mits goed uitgevoerd – verbindende factoren vormen voor de rest van je website. Vanaf cornerstone pagina’s verwijs je namelijk bezoekers (en zoekmachines) naar andere (SEO) artikelen die relevant zijn aan het onderwerp.
Met hoeksteen content verzamel je dus de meest relevante en complete informatie over één bepaald onderwerp op één plek. Cornerstone content kan je herkennen aan de hand van de volgende kenmerken:
Het schrijven van goede cornerstone content kost veel tijd en energie, maar levert dan ook veel voordelen op. Door op strategische wijze hoeksteen content te creëren werk je aan een goede SEO. Om precies te zijn zorg je met cornerstone pagina’s voor de volgende voordelen:
Met cornerstone content trek je websitebezoekers aan die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waar jij veel over weet. Dit zijn dus precies de bezoekers die passen binnen je doelgroep!
Doordat je cornerstone content links bevat naar verschillende verwante artikelen, worden je bezoekers geattendeerd op alle andere interessante blogs en pagina’s op je website. Aangezien zij al interesse hebben in het onderwerp, zullen ze ook geneigd zijn om te klikken op de links op je cornerstone pagina. Zo blijven je bezoekers hangen en verlaag je jouw bouncepercentage!
Niet alleen zorgen links voor een lager bouncepercentage, het zorgt ook voor een beter linkprofiel. Een goede linkstructuur is weer een belangrijk onderdeel van SEO.
Door alle uitgebreide informatie die je biedt in je cornerstone pagina’s laat je zien waar jij expert in bent. Bezoekers zullen je beter onthouden en Google begrijpt in welke gebieden jij een autoriteit hebt.
Dit alles leidt tot misschien wel het meest belangrijke voordeel van cornerstone content, namelijk: Betere vindbaarheid in Google op de meest concurrerende onderwerpen.
Wil jij goede cornerstone content schrijven, maar weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? Volg deze vijf stappen en binnen de kortste keren heb je uitgebreide cornerstone content ‘opgebouwd’.
Heel belangrijk bij het schrijven van cornerstone content is het onderwerp waar je over gaat schrijven. Het moet een onderwerp zijn waar je moeiteloos veel over kunt schrijven – of waar je al veel over geschreven hebt – en die ook interessant is voor je lezers. Om het onderwerp te bepalen helpt het om jezelf de volgende vragen te stellen:
Om interessante cornerstone content te creëren die ook goed scoort in de zoekresultaten moet je rekening houden met de bruikbaarheid van de informatie. Het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek is een handige hulpmiddel om daarover inzicht te verkrijgen. Zo achterhaal je hoe vaak er gemiddeld per maand gezocht wordt naar een bepaalde term. Met de uitkomsten van je onderzoek kun je een goede inschatting maken of je onderwerp nuttig is, eventueel inspiratie opdoen voor een andere invalshoek en wellicht kom je nog wat subonderwerpen tegen.
Er bestaan meerdere tools voor het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Een aantal bekende op een rij:
Tip: Lees ons blogartikel over waarom je zoekwoordonderzoek moet uitvoeren voor verdere informatie.
Wanneer je schrijft over een breed onderwerp is het zo goed als zeker dat vele anderen je voor zijn geweest. Om anderen van hun SEO-troon te stoten is het essentieel dat jouw content nóg interessanter, relevanter en bruikbaarder is dan de rest. Bekijk wat anderen al goed doen en ontdek de gaten in de informatiemarkt die jij op kunt vullen.
Tip: Begin niet in de wilde weg en lees je in over wat SEO is.
Als je al een bekend met SEO weet je dat de structuur van je website meespeelt in je Google-posities. In een eerdere blog hebben wij al uitgebreid behandeld wat het inhoudt en waarom intern linkmanagement nuttig is voor SEO. Heel kort gezegd zorgen interne links er onder andere voor dat zoekmachines makkelijk door je website kunnen crawlen en weten ze welke pagina’s belangrijk zijn. Zorg er dus voor dat er hyperlinks op je website zijn die verwijzen naar je allesomvattende cornerstone blog.
De linkstructuur op je website
Het kan een tijdje duren voordat je cornerstone pagina bovenaan in de zoekresultaten van Google staat. Ook als je de bovenste posities hebt weten te bereiken is het van belang om je cornerstone regelmatig te optimaliseren. Vergeet bijvoorbeeld bij nieuwe artikelen niet om een link te plaatsen naar je gerelateerde cornerstone artikel. Of vul de informatie aan als er sprake is van belangrijke nieuwe ontwikkelingen.
Gebruik de SEO Yoast plugin voor WordPress om je hoeksteen content te optimaliseren. De plugin biedt inzichten omtrent je interne linkstructuur en beoordeelt hoe optimaal je cornerstone content is. Handig om te gebruiken voor nieuwe interne link mogelijkheden en om scherp te blijven! Om een pagina of blog als cornerstone content te markeren hoef je enkel op het knopje te klikken binnenin WordPress.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen over cornerstone content of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw contentstrategie? Neem dan gerust contact met ons op, onze SEO-specialisten helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing en meer.
Cornerstone content is een term die verwijst naar de meest belangrijke en uitgebreide pagina’s op je website. Met hoeksteen content verzamel je de meest relevante en complete informatie over één bepaald onderwerp op één plek.
Cornerstone content is een vorm van contentmarketing en levert je meer betrokken websitebezoekers, een lager bouncepercentage en een beter linkprofiel op. Met cornerstone content word je tot slot beter vindbaar op de meest concurrerende onderwerpen in je branche. Beter vindbaar worden in de zoekmachines? Neem eenvoudig contact op.
1. Bepaal je onderwerp
2. Doe een zoekwoordonderzoek
3. Bekijk de concurrenten – en doe het anders
4. Verbeter je linkstructuur
5. Blijf je cornerstone content optimaliseren