Het Hero, Hub, Hygiene model wordt ook wel het 3H model genoemd, omdat het de drie typen content beschrijft die een belangrijke rol spelen in een contentstrategie. Het gaat hierbij om Hero, Hub en Hygiene, die samen de afkorting 3H vormen. Dit contentstrategie model is een praktische manier om te bepalen welke content het meest waardevol is voor je doelgroep en je bedrijf, en om de focus te leggen op de content die het meest bijdraagt aan het versterken van de identiteit en het onderscheidend vermogen van je merk. Dus, waar wacht je nog op?
HERO, HUB, HYGIENE = JOUW CONTENT NAAR HET VOLGENDE NIVEAU BRENGEN
Het 3H (Hero, Hub, Hygiene) model is een superhandig hulpmiddel om contentstrategieën te structureren en te bepalen welke content het meest waardevol is voor je doelgroep en je bedrijf.
De Hero-content is de content om de held uit te hangen! Iets wat veel mensen een keer in de zoveel tijd graag doen, maar wat niet enorm vaak gebeurt. Hero content plan je daarom ook maar eens in de zoveel maanden in op je contentplanning. Het is content waar veel werk in gaat zitten en die zó goed is dat je hiermee wel eens viral zou kunnen gaan. Hero content wordt vaak uitgewerkt in bijvoorbeeld een originele video en het is belangrijk dat jouw merkidentiteit erin terugkomt (de ‘why’ uit de Golden Circle).
De Hub-content vanuit het 3H model komt minder vaak, maar wel regelmatig terug in je planning. Hierin komt je ‘how’ vanuit de Golden Circle tot uiting. Denk hierbij aan een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Dit kan in allerlei contentvormen gegoten worden, zoals een blog, een vlog, of zelfs alleen al een toffe foto van je bijvoorbeeld je team met een mooie short copy die iets vertelt over hoe jullie werken. De keuze is reuze, waardoor er altijd een contentvorm te bedenken is die écht bij jouw bedrijf past.
De Hygiene-content is de content die het meest bijdraagt aan het versterken van de identiteit en het onderscheidend vermogen van je bedrijf of merk. Dit is content die uniek, informatief en waardevol is voor je doelgroep. Deze content plaats je het vaakst en misschien wel dagelijks. Met je hygiene content speel je in op veelgestelde vragen en zo trek je nieuw publiek aan. Voorbeelden van hygiene content zijn tutorials, handleidingen, blogs met tips, infographics, of content die antwoord geeft op veelgestelde vragen. Je laat met hygiene content vooral zien ‘wat’ je doet, en uit hiermee dus ook de ‘what’ uit de Golden Circle van Simon Sinek. Door goed actief te zijn met hygiene content, kan je flink punten scoren bij de verschillende Social media algoritmes.
Door het Hero, Hub, Hygiene 3H model te gebruiken, kun je bepalen welke content je prioriteit moet geven en waar je de meeste tijd en middelen in moet steken. Dit model helpt je bij het maken van gerichte keuzes en het optimaliseren van je contentstrategie. Zo weet je hoever je van tevoren zal moeten starten met het uitwerken van je content en wat je hier allemaal voor nodig hebt. Dan is het vervolgens de taak om alle boxen af te vinken en stap voor stap te werk te gaan!
Wij passen de Hero, Hub, Hygiene strategie ontzettend veel toe binnen onze content strategieën. Het gebruik van dit contentmarketing model heeft vele voordelen als:
"In het 3H-model is 'Hero' content de blockbuster die grootse aandacht trekt, 'Hub' content de serie die je volgers steeds terugbrengt, en 'Hygiene' content het dagelijkse nieuws dat je publiek betrokken en geïnformeerd houdt."
Wilfred Stomp
Voordat je begint met het toepassen van het model, is het belangrijk om je doelen te bepalen. Wat wil je bereiken met je contentstrategie en wat zijn je doelgroep en bedrijfsdoelen?
Bepaal welke content in welke categorie valt: Hero, Hub of Hygiene. Dit kun je doen door de waarde van de content voor je doelgroep en bedrijf te beoordelen.
Maak een contentkalender waarin je aangeeft welke content je wanneer wilt publiceren. Zorg ervoor dat je de juiste verhouding hebt tussen Hero, Hub en Hygiene-content.
Maak Hero-content een prioriteit in je contentstrategie. Zorg ervoor dat je regelmatig unieke en waardevolle content publiceert.
Gebruik Hub-content om verder op de Hero-content te bouwen en context en achtergrondinformatie te bieden.
Zorg ervoor dat de Hygiene-content op de juiste plekken aanwezig is, zoals op je website of in je customer service-kanalen.
Meet regelmatig de resultaten van je contentstrategie en verbeteren waar nodig. Bekijk welke content het meest impact heeft en pas de strategie aan waar nodig.
Door de stappen in deze methode op te volgen, kun je het Hero, Hub, Hygiene 3H model effectief toepassen voor een gerichte en efficiënte contentstrategie. Kom je er na onze uitleg toch zelf niet uit? Schroom dan niet en neem contact met ons op! Graag brainstormen we samen met je over de mogelijkheden van dit model.