Zoekmachine marketing is al heel lang populair en het is net als alle andere vormen van online marketing altijd in beweging. Hoogste tijd dus voor een frisse blik op zoekmachine marketing. Wat is het? Waarom is het belangrijk? En wat voor voordelen biedt zoekmachine marketing? In dit artikel geven we je antwoord op al die vragen en krijg je ook nog eens 4 tips om ermee aan de slag te gaan.
Zoekmachine marketing is het optimaliseren van zowel de betaalde als de niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Zoekmachine marketing kunnen we daarmee onderverdelen in zoekmachine optimalisatie (SEO, niet-betaald) en zoekmachine adverteren (SEA, betaald). De betaalde zoekresultaten nemen altijd plaats boven de niet-betaalde zoekresultaten, wat hieronder te zien is in de zoekmachine van Google. Deze gehele pagina aan zoekresultaten noemen we ook wel de Search Engine Results Page (SERP).
Figuur 1: SEO en SEA
SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van de niet-betaalde, ook wel organische zoekresultaten. Het doel van SEO is om de online vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten in de zoekmachines, waardoor je doelgroep je online beter weet te vinden. Daarvoor richt je je erop om jouw website en al haar belangrijke webpagina’s zo hoog mogelijk te positioneren in de zoekmachines. SEO is een lange-termijn investering, die zich uiteindelijk zal terug betalen in duurzame posities bovenaan in de zoekmachine.
Het eerste gepositioneerde organische zoekresultaat staat echter niet helemaal bovenaan. Zoekmachines plaatsen daar namelijk gemiddeld 3 à 4 betaalde zoekresultaten boven. Ondanks dat leveren hoog genoteerde organische zoekresultaten veel websiteverkeer op, wat zich vaak direct ook uit in meer conversies. Goede SEO zorgt er namelijk automatisch voor dat je website goed staat ingericht om je bezoekers te ontvangen, waarmee de kans op conversies groter wordt.
Boven de niet-betaalde, organische zoekresultaten bevinden zich dus de betaalde zoekresultaten, ofwel advertenties. Met zoekmachine adverteren wordt relatief snel resultaat geboekt in vergelijking met SEO. Je betaalt namelijk voor die hoge posities in de zoekresultaten, waarna je direct zichtbaar bent bovenaan in de zoekmachine. Dat klinkt eenvoudig, maar er is ontzettend veel winst te behalen bij het juist inrichten van jouw advertentiecampagnes. Zo moet je er namelijk voor zorgen dat precies jouw doelgroep op het juiste moment jouw advertenties ziet. En dat is nogal wat! Daarbij is het zaak om je website goed in te richten, om de advertentie klikken vervolgens ook te kunnen omzetten in converterende bezoekers. Voornamelijk is adverteren in Google van belang, gezien het met afstand de belangrijkste zoekmachine is. Laten we de 3 grootste verschillen tussen SEO en SEA nog even naast elkaar zetten:
Figuur 2: verschillen SEO en SEA
Zoekmachine marketing is erg waardevol voor marketeers. Waar je met veel marketingmiddelen op zoek gaat naar de klant, zijn die klanten in zoekmachines op zoek naar jou. Online vindbaarheid in die zoekmachines betekent automatisch je doelgroep bereiken. Bekijk de volgende voordelen maar eens.
Zoekmachine marketing kent vele voordelen, dus die mogen we zeker niet onbenoemd laten. We zetten de belangrijkste onder elkaar:
Met zoekmachine marketing kan je pas echt online resultaat boeken. Hoe trek je anders mensen naar je website? Hoe zorg je er anders voor dat je gevonden wordt? Zorg ervoor dat jouw website niet alleen als ‘visitekaartje’ dient, maar zorg dat je jouw klanten ook echt kunt bedienen. Daarmee komen we direct op het volgende voordeel.
Zoekmachines ontwikkelen zich in een razendsnel tempo, waarbij het algoritme van bijvoorbeeld Google, de allergrootste zoekmachine, dagelijks wordt geüpdatet. Dat betekent voor zoekmachine marketeers het volgende: Google wordt steeds beter in het beoordelen van kwaliteit. Presteer je goed in de zoekmachines? Dan is dat een duidelijk signaal dat jouw website van goede kwaliteit is met het oog op SEO. Daarmee kan je ook stellen dat je website goed is afgestemd op je doelgroep en je ze kunt bieden waar naar ze op zoek zijn. Dat betekent dus leads! Hoe beter je jouw content afstemt op je bezoekers, hoe groter de kans is op kwalitatieve leads. Daarmee verklap ik al een beetje het laatste belangrijke voordeel.
Goede zoekmachine marketing dwingt je tot het bieden van uitsluitend waardevolle content voor je bezoekers. Voor zowel SEO als SEA geldt; je moet de beste landingspagina bieden aan je bezoekers. Door ze alle informatie over dat gerelateerde onderwerp te bieden, stel je jouw potentiële klanten tevreden. Dankzij jouw expertise hoeven ze niet verder te zoeken naar informatie en is de behoefte daarmee bevredigd.
Hoe kan je dan zo goed mogelijk zoekmachine marketing inzetten? Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op jouw SEA en SEO resultaten. Hieronder geven we je 4 tips waar je direct mee aan de slag kan:
De techniek achter jouw website vormt een belangrijk onderdeel binnen SEO. Technische SEO bestaat uit een tal van deelonderwerpen, die allemaal geoptimaliseerd moeten zijn. Dat varieert van een beveiligde website, een gestructureerde website, juiste robots.txt instellen tot en met een mobielvriendelijke website en alle elementen die daarbij komen kijken. Zo is het aantal mobiele internetgebruikers de laatste jaren bijvoorbeeld enorm toegenomen. Het is belangrijk om naast desktop bezoekers ook je mobiele bezoekers zo goed mogelijk te helpen bij hun zoekopdrachten. Ook Google heeft de laatste jaren haar richtlijnen aangescherpt met het oog op mobiele gebruikers. Daarom introduceerde Google de Mobile First Index, waardoor de mobiele versie van je website enorm belangrijk is. Deze verandering zorgt er namelijk voor dat jouw mobiele versie vòòr je desktop versie wordt beoordeeld voor indexatie. Heb je geen mobiel geoptimaliseerde website? Dan heeft dat een negatieve invloed op je posities in Google. Neem direct contact op met je webdeveloper en zorg voor een mobile responsive webdesign! Dit is slechts een voorbeeld van een technische optimalisatie voor je website.
Voor zowel SEA als SEO is het van cruciaal belang om een uitgebreid zoekwoorden onderzoek te verrichten. Daarmee verdiep je je namelijk in jouw doelgroep. Door uitgebreid onderzoek te verrichten in keyword tools, Google Suggest en de concurrentie te analyseren krijg je een goed beeld van de zoekintentie van jouw potentiële bezoekers. Met de output van jouw zoekwoorden onderzoek kan je aan de slag met het invullen van jouw website structuur. Je hoort het al, op deze manier creëer je structuur in je website, die ook nog eens is gebaseerd op het zoekgedrag van je doelgroep.
Zorg er altijd voor dat je alle resultaten van je SEA en SEO campagnes goed meet. Hoe toon je immers anders aan dat je met jouw werkzaamheden het gewenste resultaat hebt behaald? Stel doelen in en verdeel ze onder in zachte- en harde conversies, van telefoonnummer klikken tot en met offerte aanvragen. Wil je dat naar een hoger niveau tillen? Zorg dan dat je gebruik maakt van Google Tag Manager, waarmee je bijvoorbeeld ook nog eens zeer eenvoudig kunt aangeven waar op je website het doel behaald is!
Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit interne- en externe links. Een natuurlijk linkprofiel bevat een mooie balans tussen deze twee en varieert ook tussen sterke en minder sterke links. Dat alles met het doel om bezoekers en Google te laten zien dat jouw content te vertrouwen is. Leer hier meer over SEO autoriteit en linkmanagement.
Links op de website zijn perfect om je bezoekers aan de hand te nemen in hun zoektocht. Zo kun je ze verwijzen naar de relevantste pagina’s op je website, aan de hand van de informatie naar waar ze op zoek zijn. Ja, dat weet je al, want je hebt uitgebreid zoekwoorden onderzoek gedaan en je weet dus met welke intentie de bezoeker op die bepaalde pagina is geland. Met links binnen de website zorg je voor een samenhangend verhaal. Er staan immers geen pagina’s tussen die niet relevant zijn, toch?
Naast interne links dien je te zorgen voor sterke externe links. Dat zijn links van buitenaf die verwijzen naar jouw website. Het liefst verzamel je die links van websites met een hoge SEO waarde, want Google ziet die links als een soort van aanbeveling. Zorg daarom in ieder geval voor voldoende links van websites die een hoge autoriteit hebben opgebouwd, omdat zij dus al dat vertrouwen hebben opgebouwd! Een goede manier om zo’n sterke link te verkrijgen is het schrijven van een gastblog. Hiermee bied je goede context voor je link en heb je het platform waarop je het blog wilt plaatsen ook wat te bieden.
Eerder genoemde tips zijn natuurlijk slechts een greep uit het vak. Er zijn nog tal van manieren om je website te optimaliseren voor de zoekmachines. Denk aan het toevoegen van structured data, het focussen op lokale SEO, het structureren van je Advertentie campagnes of alle manieren om je advertentiebudget optimaal in te zetten. Dit soort optimalisaties vereisen veel vakkennis en worden in de praktijk dan ook vaak bij een zoekmachine marketing bureau weggelegd. Zo zal een SEO expert jou meenemen in alle optimalisatie mogelijkheden voor de website.
Online marketingbureau TO BE FOUND zet zoekmachine marketing campagnes op voor haar klanten. Ben je benieuwd naar de resultaten? Bekijk dan de succesverhalen en zoekmachine marketing cases van TO BE FOUND.
Zelf meer leren? Wij delen onze kennis graag via onze blogs en kennisbank artikelen! Dat om jou te helpen om je website of webshop in de zoekmachines te positioneren en natuurlijk ook om het TO BE FOUND merk te verspreiden.
Wilt u uw zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Neem eenvoudig contact met ons op via onderstaand contactformulier. Onze specialisten kijken graag met je mee naar de mogelijkheden voor jouw website of webshop.
Zoekmachine marketing is het optimaliseren van de betaalde en niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Zoekmachine marketing bestaat uit SEO en SEA.
Zoekmachine marketing is gratis als je uitsluitend gebruik maakt van SEO en kost geld als je uitsluitend gebruik maakt van SEA. Bij SEA zijn de kosten volledig afhankelijk van het beschikbare budget en kunnen tevens gelimiteerd worden.
Een zoekmachine marketing bureau splitst de twee diensten SEO en SEA uiteen. Veelal werken SEO specialisten en SEA specialisten samen aan de optimalisatie van de zoekresultaten in zoekmachines als Google.
Het antwoord is nee, want zoekmachine marketing gaat verder dan alleen zoekmachine optimalisatie (SEO). Zoekmachine marketing heeft immers ook betrekking op zoekmachine adverteren (SEA). Zoekmachine marketing heeft daarmee betrekking op zowel de niet-betaalde als de betaalde optimalisatie van de zoekresultaten.