Veel websitebezoekers, maar weinig conversies?
Dat kan flink frustrerend zijn! Wanneer potentiële klanten niet direct overgaan tot actie op jouw website, kunnen daar allerlei redenen achter zitten. Misschien willen ze nog even rondkijken, twijfelen ze nog, of zijn ze afgeleid geraakt voordat ze de stap konden zetten. Hoe dan ook, het is zonde als al die websitebezoeken niet leiden tot conversies.
Gelukkig is daar een oplossing voor: remarketing! Hiermee breng je jouw product of dienst opnieuw onder de aandacht van bezoekers die je website eerder bezochten. Zo blijf je top of mind en geef je hen een extra zetje om alsnog te converteren.
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je website opnieuw benadert met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. De ervaring leert dat consumenten meerdere contactmomenten nodig heeft, voordat ze overgaan tot een conversie. Daarnaast is het natuurlijk makkelijker om bezoekers terug te halen naar je website dan nieuw verkeer te genereren.
Het werkt zo: bezoekers die je website hebben bekeken, maar nog niet overgingen tot een conversie, krijgen advertenties van jouw product of dienst te zien wanneer ze één van de vele partnersites van Google bezoeken. Zo blijf je in beeld bij je websitebezoekers en geef je ze een extra zetje om terug te keren naar je website en alsnog te converteren.
De meest recente cijfers spreken ook behoorlijk voor zich: met het inzetten van remarketing kan de conversieratio tot wel 150% verhogen. Het zorgt ervoor dat 26% van de websitebezoekers sneller overgaat tot een conversie wanneer ze herinnerd worden aan producten of diensten die ze eerder hebben bekeken. Bovendien hebben advertenties via remarketing gemiddeld 70% meer kans om gezien te worden dan reguliere advertenties!
Vóórdat je een effectieve remarketing campagne kan gaan opzetten, moet je eerst beginnen met het plaatsen van een remarketingtag op iedere pagina van je website. Dit is een klein codefragment, ook wel de remarketing pixel genoemd. Met behulp van een legale cookie worden je bezoekers voor in een remarketinglijst geplaatst. Zo weet Google precies aan welke doelgroepen je remarketing advertenties moeten worden vertoond.
Bovenstaande voorbeelden zijn gericht op e-commerce. Maar ook voor zakelijke dienstverleners, reisorganisaties, makelaars en eigenlijk iedereen die online leads en sales genereert kan remarketing waarde toevoegen. Vooral voor producten of diensten waarbij veel wordt vergeleken (grote aankopen, vakanties, kleding, zakelijke diensten).
Door je lijsten goed te segmenteren en na te denken op welke informatie ieder segment zit te wachten, krijgt je websitebezoeker relevante advertenties op het juiste moment te zien. Hierdoor is de effectiviteit van remarketing campagnes een stuk hoger dan bij reguliere targeting.
Met die relevantie valt of staat de campagne ook meteen. Niets wekt namelijk meer ergernis op bij internetters dan wekenlang overal achtervolgd worden door de schoenen die ze allang hebben gekocht. Dit doet weinig goeds voor je merk. Subtiliteit en je data goed benutten zijn daarom van groot belang bij het opzetten van een remarketing campagne. Is een bezoeker geconverteerd? Dan moeten de gekochte producten niet meer verschijnen. Heeft de bezoeker producten op een wishlist gezet? Benader hem dan na een paar weken pas met een aanbieding. En wanneer iemand na een x aantal impressies geen interesse heeft getoond, zorg dan dat deze persoon even niet meer wordt benaderd. Het beperken van de weergavefrequentie (frequency caps) en het bepalen van de juiste lidmaatschapsduur van een lijst zijn hierbij essentieel.
Er zijn verschillende manieren én kanalen om Google Ads remarketing in te zetten. Afhankelijk van je doelstelling zijn er 3 opties:
Bij remarketing via Google display advertenties bereik je opnieuw je websitebezoekers door middel van het tonen van beeldadvertenties binnen het Display Netwerk van Google. Dit is een uitgebreid netwerk van bestaat uit een groot aantal websites, apps en platforms waarop je advertenties vertoond kunnen worden. Terwijl een eerdere bezoeker van jouw website op één van deze websites actief is, breng je door middel van display advertenties opnieuw je product of dienst onder de aandacht en kun je deze bezoeker motiveren om terug te keren naar je website, om daar vervolgens alsnog te converteren. Uiteraard is niet elke website of app even relevant om op vertoond te worden, en het is dan ook een goed idee om bepaalde plaatsingen uit te sluiten.
Dynamische remarketing via Google Ads gaat nog een stapje verder dan de vorige 2 opties en is echt een variatie op zich. Met dynamische remarketing laat je namelijk advertenties zijn aan eerdere websitebezoekers mét het laatst bekeken product. Hiermee herinner je de bezoeker dus specifiek aan dat ene product die hij of zij al heeft bekeken. Met dit type remarketing is het wel van belang dat je een shopping feed hebt en een aangepaste remarketingtag toevoegt aan elke pagina van je website.
De hierboven genoemde vorm van remarketing doet dit op merkniveau. Handig om in te zetten voor bijvoorbeeld ‘winkelmandverlaters’.
Binnen je bestaande Google Ads search campagnes kun je remarketinglijsten toevoegen om je websitebezoekers opnieuw te targeten binnen het zoeknetwerk van Google. Het grote voordeel ten opzichte van display advertenties is dat je op deze manier je zoekadvertenties laat zien aan de bezoekers die opnieuw op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt! Omdat deze bezoekers al bekend zijn met je website en nu weer jouw advertentie te zien krijgen bij een specifieke zoekopdracht, is de kans erg groot dat de gewenste conversie alsnog gaat plaatsvinden op jouw website.
Om retargeting via YouTube in te zetten is het noodzakelijk je Google Ads-account te koppelen aan het YouTube-account. Het voordeel van retargeting via YouTube is dat een persoon niet op je website hoeft te zijn geweest. Op het moment dat een persoon enige vorm van interactie ondergaat met jouw YouTube-account, kan deze worden gesegmenteerd, mits je dat instelt. Zo kunnen personen worden geretarget wanneer zij zich abonneren op je account, een video ‘liken’, reageren of een video (gedeeltelijk) hebben bekeken.
YouTube remarketing is uiteraard ook in te zetten wanneer bezoekers je website al hebben bezocht.
Net als bij remarketing via Google is het gebruik van een Pixel noodzakelijk voor Meta remarketing. Je raadt het al: de Meta Pixel. Na het plaatsen van deze pixel op jouw website is het mogelijk om bezoekers te retargeten via Facebook en Instagram.
LinkedIn retargeting is ook mogelijk en ook hierbij is een pixel nodig: de Insight tag. Toon advertenties aan LinkedIn bezoekers die je website hebben bezocht. Met name voor B2B is dit een hele interessante vorm van remarketing.
Zoals eerder besproken, kunnen er wel 100 redenen zijn waarom bezoekers op jouw website niet direct overgaan aankopen. Wellicht zitten ze nog in de oriëntatiefase en bezoeken ze ook verschillende websites van concurrenten om informatie op te doen. Of ze worden afgeleid door factoren van buitenaf. Denk hierbij aan: de bus die net komt aanrijden, het eten wat aanbrandt of de bel die gaat. Er zijn dus genoeg redenen te bedenken waarom jouw websitebezoekers niet overgaan tot aankoop.
En daarom is remarketing zo belangrijk. Remarketing is zo effectief omdat jouw advertentiebudget alleen wordt besteed aan een geïnteresseerd publiek dat bekend is met jouw merk. Je schiet dus niet met hagel op een vage doelgroep, maar bereikt geïnteresseerde personen met een relevante advertentie op het juiste moment.
Wordstream merkt dat de conversiepercentages stijgen wanneer gebruikers een advertentie binnen remarketingcampagnes zien. Wanneer mensen jouw advertentie al een paar keer hebben gezien en hier op klikken, geeft dit een dubbele kans dat ze tot aankoop overgaan. Daarnaast is adverteren via remarketing over het algemeen een stuk goedkoper vergeleken met normaal adverteren. De remarketingklikken bij Google Display en Social Media kunnen soms 2 tot 100 keer minder kosten dan bij Google search.
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Met deze methode van online adverteren richt je je op de bezoekers die tijdens hun eerste bezoek aan de website nog niet zijn overgegaan tot conversie.
Allereerst dien je een remarketing tag (codefragment) op iedere webpagina te plaatsen. Zo worden de bezoekers in een remarketinglijst geplaatst. Vervolgens kan de lijst worden gesegmenteerd op basis van bezoekersgedrag, waarna gericht kan worden geadverteerd.
Remarketing kan toegepast worden via verschillende kanalen, waaronder het Google Display Network, YouTube, Facebook en LinkedIn. Bekijk hier meer remarketing mogelijkheden.