Rolletjes deeg, een authentiek merk, ligging in de schappen van onder meer Jumbo en vooral geen gebrek aan ambitie. Tante Fanny is een foodmerk met een uitstekende reputatie in de wereld van bakken. Hoe verkopen we meer rolletjes deeg? Hoe zorg je ervoor dat jouw merk online het podium pakt in een overvolle foodbranche? Hoe spelen we in op de klantreis, die eindigt met een beslissingsproces in de supermarkt? WAUW wat een uitdaging, daar wordt ons team heel warm van. Ja wordt ja, nog steeds.
Online marketing = uit je jas groeien
SEO & contentstrategie leverde al snel een flinke groei in organisch verkeer op , dankzij de technische SEO wins en de contentrecycling strategie.
= 55% groei in organisch verkeer (+24k bezoekers extra)(maart-24)
= 81% groei op recepten in organisch verkeer (maart-24)
Snel een mega groei maken met Meta advertising, maximale zichtbaarheid met short video, de doelgroep warm maken en lokaal zichtbaar rondom de juiste supermarkten. Dat in combinatie met A/B tests op de beste creatives, zorgt voor het steeds efficiënter inzetten van het budget.
= 373% groei in klikken(2023 vs 2022)
= 330% groei in CTR (2023 vs 2022)
= 61% daling in CPC (2023 vs 2022)
Om de resultaten op korte termijn te ondersteunen hebben we Google advertising ingezet om het slimme verkeer in te kopen. Door continu te kijken naar het meest rendabele kanaal, hebben we gekozen om Google langzaam af te schalen. Ondanks een mooie impact, betekent resultaat nooit dat het niet beter kan!
= 74% groei in conversies (2023 vs 2022)
= 163% groei in CTR (2023 vs 2022)
= 20% daling in CPC (2023 vs 2022)
= 69% daling in kosten (2023 vs 2022)
Door steeds kritisch te kijken naar de best presterende kanalen, creatives en organische content, konden we mooie learnings opbouwen:
2022 vs 2021: recap
Na een complete SEO audit was het duidelijk waar de prioriteit op moest komen te liggen. Namelijk een gigantische technische SEO win op het gebied van structured data en het recyclen en optimaliseren van content. Een technisch fundament waar je de komende jaren van profiteert en met zoveel beschikbare, waardevolle content was het niet meer dan logisch om dat eerst goed neer te zetten. En succesvol.
Recycling voorbeelden
Zelf flammkuchen maken = +75% (19k traffic)
Hartige bladerdeeghapjes = +82% (12k traffic)
2023 vs 2022: recap
Nadat veel quick-wins benut waren, zijn we gaan kijken hoe we nog meer impact konden maken met SEO. Het antwoord bleek een aanpak die meer samenwerking vroeg met de andere disciplines vanuit een andere scope: SEO thema strategie. Zo heb je als team één duidelijk, overkoepelend doel en vermijd je losse eilanden.
2023 bleek een geweldig SEO jaar, waarbij we keihard doorgroeiden in traffic naar de website.
Het belangrijkste doel vanaf de start was het verzamelen van zoveel mogelijk learnings en de juiste advertising kanalen voor Tante Fanny vinden. Direct experimenteren met alle kanalen om de juiste fit te vinden tussen bereik, engagement en kosten. Onze doelgroep moeten we immers inspireren door de merkbeleving over te brengen, want het product wordt uitsluitend in de supermarkt verkocht.
Onze winnende advertising strategieën
Het is super tof om voor een merk als Tante Fanny te werken. Ik ben met name trots op de samenwerking tussen onze disciplines, de schaalbaarheid van onze optimalisaties en de manier waarop we om mogen gaan met kansen die we spotten in de markt.
Bas de Roy, SEO specialist TO BE FOUND