Website- en contentmigratie Checklist 2024

20 december 2021
10 mins
Home > Blog > Website- en contentmigratie Checklist 2024

Sta je op het punt een nieuwe website te lanceren? Let dan goed op! Een verkeerd uitgevoerde website migratie kan de posities in zoekmachines en daarmee de online vindbaarheid van je website compleet doen kelderen. Doodzonde, toch? Het risico zit hem vooral bij het vergeten van één van de talrijke stappen. Om dit te voorkomen hebben wij een uitgebreide SEO website migratie checklist voor je gemaakt. Download deze en voorkom een pijnlijke verhuizing!

Inhoudsopgave

Samenvatting

Een website migratie betreft het verhuizen van een oude website naar een nieuwe website. Vaak is een website migratie een ingrijpend traject en wanneer je dingen vergeet voor te bereiden kan dit zeer ingrijpende gevolgen hebben. Denk aan dalende rankings, een lager aantallen websitebezoekers, minder conversies of transacties tot zelfs het verlies van een complete indexatie in Google! Zonde, als je al jaren flink investeert in een SEO bureau en je nu al je opgebouwde waarde kwijt bent. Daarom heeft TO BE FOUND een downloadbare SEO website migratie checklist ontwikkeld die je zelf kunt gebruiken. Vink alles af en werkt stap voor stap toe naar een succesvolle website migratie!

Liever luisteren? Check de TO BE FOUND migratie podcast

Wat is een migratie?

Wanneer je Googlet op wat een migratie is krijg je logischerwijs verschillende uiteenlopende antwoorden. Uiteraard gaat een migratie om de verhuizing van de ene plek naar de andere plek. Dit doen mensen om diverse redenen en zo migreren bijvoorbeeld ook vogels ieder jaar weer naar warmere oorden.

wat is een migratie

Een vorm van migratie

Wat is een website migratie?

Ook websites verhuizen af en toe en eigenlijk is dit niets anders dan een gewone verhuizing. Alleen vindt deze online plaats en hoef geen dozen te sjouwen. Net als bij een normale verhuizing kijk je ook bij een website- of contentmigratie naar wat je meeneemt, wat je achterlaat en hoe de nieuwe locatie eruit gaat zien. Alleen gaat het nu niet om een bank, plant of eettafel, maar om content, URL’s en het belangrijkste: je opgebouwde waarde.

Redenen voor website migratie

Er zijn diverse redenen of oorzaken waarom een website migratie plaatsvindt. Eén van de meest voorkomende redenen is de wens om een mooie, nieuwe website te hebben, die weer past bij de standaarden van vandaag de dag. Simpel gezegd is de oude website gewoon verouderd en wordt er een nieuw design gemaakt.

Er zijn nog veel meer oorzaken te noemen waarvoor een website migratie plaatsvindt. Sommige oorzaken zijn ingrijpend, andere juist minimaal. Zie de visual hieronder voor een overzicht:

verschillende soorten website migraties

Redenen voor website migraties

Migratie reden 1: site locatie verandering

Een van de meest ingrijpende veranderingen is wanneer er een verandering plaatsvindt in de website locatie. Bijvoorbeeld wanneer je overstapt naar een nieuwe domeinnaam (bij overname / fusie van bedrijven) of als je internationale ambities hebt en een Engelstalige doelgroep wilt bedienen.

Migratie reden 2: platform verandering

Ook deze reden kan impact hebben op je huidige resultaten. Zo loopt je webshop bijvoorbeeld zo goed dat Shopify niet langer voldoet als platform. Waarschijnlijk stap je dan over naar WooCommerce, Lightspeed of misschien Magento 2. Dit heeft wel het gevolg dat al je producten, je reviews, je afbeeldingen en ook je categoriepagina’s verhuisd moeten worden. Wanneer je oude shop niet zorgvuldig wordt gemigreerd, heeft dit veel impact op je online resultaten.

Migratie reden 3: content verandering

Ook het aanpassen van content moet goed gebeuren. Wanneer je merkt dat een blogartikel een belangrijke dienst of productcategorie kannibaliseert, dan kan je beter de interne concurrentie wegwerken. Dit doe je dan door je blogartikel te de-optimaliseren of zelfs te redirecten naar die dienst die je liever laat scoren in Google.

Migratie reden 4: verandering van website structuur

Nog een goede reden waarom er gemigreerd wordt. Een websitestructuur is nooit af en er kan zomaar een moment komen dat je bijvoorbeeld in plaats van groepstrainingen ook één-op-één trainingen en virtuele trainingen gaat geven. In dat geval verandert je trainingspagina in een verzameling van soorten trainingen, namelijk:

  • Groepstrainingen
  • Eén-op-één trainingen
  • Virtuele trainingen

Hierdoor verandert je website structuur en moet je goed opletten dat je alle URL’s goed aanmaakt of eventueel redirect naar een nieuwe URL.

Wij merken dat er bij diverse soorten website migraties vooral wordt gekeken naar het design. Zaken als knoppen de juiste kleur geven of afbeeldingen in goede kwaliteit verzorgen worden als belangrijker beschouwd dan de performance van je online marketing strategie, waar je al jaren in investeert. Mede daarom hebben we bij TO BE FOUND een SEO website migratie checklist ontwikkeld. Hierover later meer..

Gevolgen van een foutieve website migratie

Voor we een blik werpen op wat er mis kan gaan bij een website migratie is het goed om te weten hoe iets belangrijks zoals SEO-waarde wordt opgebouwd:

belang van goede website migraties - 2Bfound

Het belang van een goede website migratie

Kortom: wanneer je dus onwetend omgaat met de migratie van je huidige website naar je nieuwe website verlies je meer dan je lief is. Om dat kracht bij te zetten hieronder wat cases van partijen die een migratie hadden onderschat.

Je ziet dus dat uiteindelijk de rankings van zo’n website kunnen herstellen, maar dat het langer duurt voor je weer op je oude niveau zit! Gevolg: mislopen van waardevolle bezoekers, conversies én transacties..

De TO BE FOUND SEO website migratie checklist

Omdat we te vaak merken dat bedrijven het belang van een goede website migratie onderschatten hebben we een website migratie checklist opgesteld. Bij TO BE FOUND zijn we namelijk graag betrokken bij dergelijke trajecten, omdat we op het gebied van design waardevolle input kunnen leveren, maar vooral zodat we er zeker van zijn dat onze uitgevoerde werkzaamheden niet voor niets zijn geweest en alles verloren gaat.

Voordelen van de migratie checklist

Het doorlopen van de migratie checklist biedt meerdere voordelen die het stuk voor stuk waard maken om er tijd voor in te wisselen. Namelijk:

  • Je brengt structuur en overzicht aan in het totale migratie traject. Structuur en overzicht = key.
  • Je stuurt op het minimaliseren van verlies in je online resultaat. In website migraties zit altijd een kleine daling van je resultaat verborgen, het gaat er alleen om tot hoe ver je dit weet te minimaliseren, zodat verdere groei zo snel mogelijk ingezet kan worden.
  • Een nieuwe website biedt tegelijkertijd een uitgelezen mogelijkheid om alle quick-wins in kaart te brengen en mee te nemen in de nieuwe website.
    • Denk hierbij onder andere aan conversie optimalisatie-gerelateerde wins, maar ook (technische) issues waar je tegenaan bent gelopen de afgelopen jaren en die nu eindelijk opgelost kunnen worden!
    • Maar het is ook een mooi moment om kritisch naar je SEO strategie te kijken. Hoe vindbaar zijn we op de termen die belangrijk zijn en hoe gaan we met de nieuwe website weer nieuwe stappen zetten?
  • Overigens biedt deze migratie checklist niet alleen voordelen wat betreft SEO. Binnen Google Ads wordt er namelijk ook gebruik gemaakt van productfeeds en bestemmingspagina’s. Ook daarom is het van belang om oude- en nieuwe URL’s in kaart te brengen.

Een sneak-peak van de TO BE FOUND SEO website migratie checklist

Om het totale proces van een website migratie goed te laten verlopen hebben we onze checklist verdeeld in drie key-momenten:

  1. Voor bouw website
  2. Voor livegang nieuwe website
  3. Na livegang nieuwe website

Deze momenten zijn bepaald als key-momenten omdat we dit zien als de belangrijkste stappen in het totale traject.

Moment 1: voor bouw website

Wanneer de wens voor een nieuwe website wordt gehoord ontwikkelen we samen met de klant een wishlist, of een wensenlijst. Wat willen we meenemen van de huidige website, maar vooral ook: wat willen we in de nieuwe website terugzien? Hierbij kun je denken aan veranderingen zoals:

  • Hreflang attributes voor multilingual websites;
  • Doorvoeren van structured-data mogelijkheden;
  • ‘product-categorie’ moet uit URL van product categorieën worden gehaald;
  • Toon gemiddelde productbeoordeling op categorie-, en productniveau.
  • etc.

Verder is het in deze fase met name belangrijk om de huidige website structuur in kaart te brengen in combinatie met bestaande URL’s uiteraard. Maar daarbij is het ook goed om meta titles, descriptions, headers, status-codes etc. mee te nemen. Gelukkig biedt ScreamingFrog de mogelijkheid om in een paar clicks complete sitemaps uit te rollen.

De nieuwe website structuur wordt ontwikkeld en dit uiteraard in combinatie met een redirectlist. Dus wat is oude de URL, wat wordt de nieuwe URL en welke actie is vereist?

Weten wat je nog meer moet doen in deze fase, maar ook in de volgende fases van je website migratie? Download dan onze migratie checklist en vink gemakkelijk alle to-do’s af!

Wil je juist begeleiding in jouw website migratie traject? Inmiddels heeft TO BE FOUND diverse trajecten succesvol begeleid. Neem contact op en we spreken graag de mogelijkheden met je door!

Jouw resultaat = onze kracht

Ook samen mooie resultaten boeken? Neem vrijblijvend contact op.
Richard Hooghiemstra
Online advertising specialist