Wat is remarketing via Google Ads? – Alle mogelijkheden en tips!

13 november 2024
5 mins
Home > Blog > Wat is remarketing via Google Ads? – Alle mogelijkheden en tips!
Achter bureau overleg

Veel websitebezoekers, maar weinig conversies?

Dat kan flink frustrerend zijn! Wanneer potentiële klanten niet direct overgaan tot actie op jouw website, kunnen daar allerlei redenen achter zitten. Misschien willen ze nog even rondkijken, twijfelen ze nog, of zijn ze afgeleid geraakt voordat ze de stap konden zetten. Hoe dan ook, het is zonde als al die websitebezoeken niet leiden tot conversies.

 

Gelukkig is daar een oplossing voor: remarketing! Hiermee breng je jouw product of dienst opnieuw onder de aandacht van bezoekers die je website eerder bezochten. Zo blijf je top of mind en geef je hen een extra zetje om alsnog te converteren.

 

SEA tips

Wat is remarketing?

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je website opnieuw benadert met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. De ervaring leert dat consumenten meerdere contactmomenten nodig heeft, voordat ze overgaan tot een conversie. Daarnaast is het natuurlijk makkelijker om bezoekers terug te halen naar je website dan nieuw verkeer te genereren.

Het werkt zo: bezoekers die je website hebben bekeken, maar nog niet overgingen tot een conversie, krijgen advertenties van jouw product of dienst te zien wanneer ze één van de vele partnersites van Google bezoeken. Zo blijf je in beeld bij je websitebezoekers en geef je ze een extra zetje om terug te keren naar je website en alsnog te converteren.

De meest recente cijfers spreken ook behoorlijk voor zich: met het inzetten van remarketing kan de conversieratio tot wel 150% verhogen. Het zorgt ervoor dat 26% van de websitebezoekers sneller overgaat tot een conversie wanneer ze herinnerd worden aan producten of diensten die ze eerder hebben bekeken. Bovendien hebben advertenties via remarketing gemiddeld 70% meer kans om gezien te worden dan reguliere advertenties!

 

 

HOE KAN REMARKETING VIA GOOGLE ADS WORDEN INGEZET?

Vóórdat je een effectieve remarketing campagne kan gaan opzetten, moet je eerst beginnen met het plaatsen van een remarketingtag op iedere pagina van je website. Dit is een klein codefragment, ook wel de remarketing pixel genoemd. Met behulp van een legale cookie worden je bezoekers voor in een remarketinglijst geplaatst. Zo weet Google precies aan welke doelgroepen je remarketing advertenties moeten worden vertoond.

 

Wat is remarketing uitgelegd

Schematische weergave van een remarketing campagne

Gericht adverteren

Het interessante van deze doelgroeplijsten is dat je zoveel segmenten kan aanmaken als dat jij wilt. Dit houdt in dat je verschillende doelgroepen kan maken op basis van gedrag. Een paar veel voorkomende user cases:

Benader bezoekers gebaseerd op welke producten ze bekijken

Je bezit een webshop die verschillende producten verkoopt, bijvoorbeeld televisies, stereo’s en koptelefoons. Vrijwel alle kopers oriënteren eerst bij verschillende aanbieders. Remarketing maakt het mogelijk om beeldadvertenties te vertonen met exact de producten waar de bezoeker interesse in heeft getoond. Zo blijf je zichtbaar tijdens de zoektocht en is de kans groter dat de koop uiteindelijk bij jou wordt gesloten.

Benader bezoekers die producten in de winkelwagen hadden maar deze nog niet gekocht hebben

Iemand haakte net af op het laatste moment van de verkoopfase; de betaling. Wellicht vond hij of zij de totaalprijs toch te hoog. Remarketing maakt het mogelijk diegene gerichte advertenties te tonen met bijvoorbeeld kortingen voor de relevante producten.

Benader bezoekers die al eens wat gekocht hebben

Breng je producten onder de aandacht bij klanten die al eens wat gekocht hebben. Als iemand bereid was winterkleren te kopen op jouw kleding webshop, dan is de kans groot dat hij van de zomer weer nieuwe kleren nodig heeft. Hij heeft alleen nét dat steuntje in de rug nodig. Door middel van remarketing kan je deze klant in de juiste richting sturen.

Niet alleen voor webshops

Bovenstaande voorbeelden zijn gericht op e-commerce. Maar ook voor zakelijke dienstverleners, reisorganisaties, makelaars en eigenlijk iedereen die online leads en sales genereert kan remarketing waarde toevoegen. Vooral voor producten of diensten waarbij veel wordt vergeleken (grote aankopen, vakanties, kleding, zakelijke diensten).

Door je lijsten goed te segmenteren en na te denken op welke informatie ieder segment zit te wachten, krijgt je websitebezoeker relevante advertenties op het juiste moment te zien. Hierdoor is de effectiviteit van remarketing campagnes een stuk hoger dan bij reguliere targeting.

Remarketing irritant?

Met die relevantie valt of staat de campagne ook meteen. Niets wekt namelijk meer ergernis op bij internetters dan wekenlang overal achtervolgd worden door de schoenen die ze allang hebben gekocht. Dit doet weinig goeds voor je merk. Subtiliteit en je data goed benutten zijn daarom van groot belang bij het opzetten van een remarketing campagne. Is een bezoeker geconverteerd? Dan moeten de gekochte producten niet meer verschijnen. Heeft de bezoeker producten op een wishlist gezet? Benader hem dan na een paar weken pas met een aanbieding. En wanneer iemand na een x aantal impressies geen interesse heeft getoond, zorg dan dat deze persoon even niet meer wordt benaderd. Het beperken van de weergavefrequentie (frequency caps) en het bepalen van de juiste lidmaatschapsduur van een lijst zijn hierbij essentieel.

overleg vergadering

WELKE VORMEN VAN RETARGETING ZIJN ER?

Er zijn verschillende manieren én kanalen om Google Ads remarketing in te zetten. Afhankelijk van je doelstelling zijn er 3 opties:

 

1. Google Ads remarketing via Google Display Network

Bij remarketing via Google display advertenties bereik je opnieuw je websitebezoekers door middel van het tonen van beeldadvertenties binnen het Display Netwerk van Google. Dit is een uitgebreid netwerk van bestaat uit een groot aantal websites, apps en platforms waarop je advertenties vertoond kunnen worden. Terwijl een eerdere bezoeker van jouw website op één van deze websites actief is, breng je door middel van display advertenties opnieuw je product of dienst onder de aandacht en kun je deze bezoeker motiveren om terug te keren naar je website, om daar vervolgens alsnog te converteren. Uiteraard is niet elke website of app even relevant om op vertoond te worden, en het is dan ook een goed idee om bepaalde plaatsingen uit te sluiten.

2. Dynamische remarketing

Dynamische remarketing via Google Ads gaat nog een stapje verder dan de vorige 2 opties en is echt een variatie op zich. Met dynamische remarketing laat je namelijk advertenties zijn aan eerdere websitebezoekers mét het laatst bekeken product. Hiermee herinner je de bezoeker dus specifiek aan dat ene product die hij of zij al heeft bekeken. Met dit type remarketing is het wel van belang dat je een shopping feed hebt en een aangepaste remarketingtag toevoegt aan elke pagina van je website.

De hierboven genoemde vorm van remarketing doet dit op merkniveau. Handig om in te zetten voor bijvoorbeeld ‘winkelmandverlaters’.

Team online marketeers die ballen gooien naar camera

3. Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA)

Binnen je bestaande Google Ads search campagnes kun je remarketinglijsten toevoegen om je websitebezoekers opnieuw te targeten binnen het zoeknetwerk van Google. Het grote voordeel ten opzichte van display advertenties is dat je op deze manier je zoekadvertenties laat zien aan de bezoekers die opnieuw op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt! Omdat deze bezoekers al bekend zijn met je website en nu weer jouw advertentie te zien krijgen bij een specifieke zoekopdracht, is de kans erg groot dat de gewenste conversie alsnog gaat plaatsvinden op jouw website.

Werkoverleg lounge

4. YouTube remarketing

Om retargeting via YouTube in te zetten is het noodzakelijk je Google Ads-account te koppelen aan het YouTube-account. Het voordeel van retargeting via YouTube is dat een persoon niet op je website hoeft te zijn geweest. Op het moment dat een persoon enige vorm van interactie ondergaat met jouw YouTube-account, kan deze worden gesegmenteerd, mits je dat instelt. Zo kunnen personen worden geretarget wanneer zij zich abonneren op je account, een video ‘liken’, reageren of een video (gedeeltelijk) hebben bekeken.

YouTube remarketing is uiteraard ook in te zetten wanneer bezoekers je website al hebben bezocht.

Achter bureau overleg

5. Meta remarketing

Net als bij remarketing via Google is het gebruik van een Pixel noodzakelijk voor Meta remarketing. Je raadt het al: de Meta Pixel. Na het plaatsen van deze pixel op jouw website is het mogelijk om bezoekers te retargeten via Facebook en Instagram.

6. LinkedIn remarketing

LinkedIn retargeting is ook mogelijk en ook hierbij is een pixel nodig: de Insight tag. Toon advertenties aan LinkedIn bezoekers die je website hebben bezocht. Met name voor B2B is dit een hele interessante vorm van remarketing.

Team online marketeers loopshot

Waarom remarketing?

Zoals eerder besproken, kunnen er wel 100 redenen zijn waarom bezoekers op jouw website niet direct overgaan aankopen. Wellicht zitten ze nog in de oriëntatiefase en bezoeken ze ook verschillende websites van concurrenten om informatie op te doen. Of ze worden afgeleid door factoren van buitenaf. Denk hierbij aan: de bus die net komt aanrijden, het eten wat aanbrandt of de bel die gaat. Er zijn dus genoeg redenen te bedenken waarom jouw websitebezoekers niet overgaan tot aankoop.

En daarom is remarketing zo belangrijk. Remarketing is zo effectief omdat jouw advertentiebudget alleen wordt besteed aan een geïnteresseerd publiek dat bekend is met jouw merk. Je schiet dus niet met hagel op een vage doelgroep, maar bereikt geïnteresseerde personen met een relevante advertentie op het juiste moment.

Wordstream merkt dat de conversiepercentages stijgen wanneer gebruikers een advertentie binnen remarketingcampagnes zien. Wanneer mensen jouw advertentie al een paar keer hebben gezien en hier op klikken, geeft dit een dubbele kans dat ze tot aankoop overgaan. Daarnaast is adverteren via remarketing over het algemeen een stuk goedkoper vergeleken met normaal adverteren. De remarketingklikken bij Google Display en Social Media kunnen soms 2 tot 100 keer minder kosten dan bij Google search.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van remarketing? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Twitter voor de laatste online marketing ontwikkelingen.
Lauren Huijskens
Online advertising specialist

FAQ

Dus, de vragen waar we in dit artikel antwoord op hebben gegeven. Test jezelf!

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Met deze methode van online adverteren richt je je op de bezoekers die tijdens hun eerste bezoek aan de website nog niet zijn overgegaan tot conversie.

Allereerst dien je een remarketing tag (codefragment) op iedere webpagina te plaatsen. Zo worden de bezoekers in een remarketinglijst geplaatst. Vervolgens kan de lijst worden gesegmenteerd op basis van bezoekersgedrag, waarna gericht kan worden geadverteerd.

Remarketing kan toegepast worden via verschillende kanalen, waaronder het Google Display Network, YouTube, Facebook en LinkedIn. Bekijk hier meer remarketing mogelijkheden.

Lees ook onze andere blogs!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.