Bloggen of niet bloggen? Steeds vaker horen we de vraag; “Is het voor mij ook relevant om een blog te schrijven of niet?” Het antwoord is ja. Het is relevant om te bloggen voor je bedrijf.
De vraag die daar op voort borduurt; “ Is het lastig een blog te schrijven?” Nee, het is niet lastig om een blog te schrijven. Je hebt geen kennis nodig van ingewikkelde codes, html en dergelijke om een simpel blog op te zetten. Je kunt bloggen via het Content Management Systeem van je website, of via sites als Blogger.com. Verder in dit artikel lichten we toe waarom het verstandig is om te bloggen en wat de invloed van bloggen heeft op je SEO.
Iedereen die enige kennis heeft van wat SEO is, is bekend met dat content één van de drie belangrijke pijlers is om beter gevonden te worden in Google. Met een blog kan je gemakkelijker content schrijven die aansluit bij je SEO campagne. Je kunt verschillende soorten content plaatsen zonder dat je rekening hoeft te houden met de huidige content en vormgeving van de website. Je bent vrij om te plaatsen wat je wilt binnen de richtlijnen van je bedrijf.
In deze content kan je ook de voor jou belangrijkste zoekwoorden opnemen. Hoe meer dit bepaalde zoekwoord terug komt in de tekst, hoe relevanter Google het woord vindt voor jouw pagina. Hoe relevanter Google iets vindt, hoe hoger het geplaatst wordt in de zoekresultaten bij een verwante zoekopdracht.
TIP: Het zoekwoord te vaak herhalen in je tekst wordt als spammen beschouwd. Overdrijf niet en maak gebruik van synoniemen. Gebruik de keywordtool van Google om ideeën voor zoekwoorden op te doen.
Social Media zijn belangrijk om een merk op te bouwen en om het publiek te betrekken bij je bedrijf. Naast het promoten van de diensten of producten kan het delen van een blogartikel een interessante aanvulling zijn voor de posts op Social Media. Klanten zien gerelateerde informatie en komen meer over het bedrijf te weten. Op het moment dat het blog ‘geliked’ of gedeeld wordt, is dit gratis promotie van de inhoud van je website.
TIP: Geef in je blogartikelen ook daadwerkelijk waardevolle informatie. Gebruik je blog niet om je bedrijf te promoten.
Goede backlinks zijn belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Om meer links te verzamelen heb je goede content nodig met voldoende diepgang. Bij een website met een goede inhoud is de kans op goede links dan ook groter.
Betere navigatie website
Interne links in de artikelen en het ‘oproepen tot actie’, zal bepalen of de bezoekers direct doorlinken naar de gerelateerde pagina’s binnen de website en of zij eventueel conversie op zullen gaan leveren.
Tip: Gebruik tekstlinkjes in je artikel om de lezers door te laten linken binnen je website.
Het schrijven van blogs wekt vertrouwen bij de consument. Als mensen een goed blog lezen, dan wordt de auteur gezien als een expert in het vakgebied. Persoonlijke berichten die regelmatig worden geplaatst, laten activiteiten van het bedrijf zien. Door de blog berichten ontstaat tevens de mogelijkheid dat mensen nog eens terug keren naar de website en kun je het aantal volgers via de social media vergroten.
Kortom bloggen is dus erg goed voor de zoekmachine optimalisatie voor je bedrijf. Het aanmaken van een blog levert niet direct meer verkeer op. Dit proces heeft dan ook enige tijd nodig. Het delen van de berichten via de social media accounts is een manier om directe informatie te delen aan je volgers.
Wil je hulp of meer weten over toenemende conversie op je website, neem dan contact op met TO BE FOUND en samen maken wij een succes van uw website.