TIKTOK INZETTEN ALS ONDERDEEL VAN JOUW MARKETINGSTRATEGIE: 7 TIPS!

9 december 2021
6 mins
Home > Blog > TIKTOK INZETTEN ALS ONDERDEEL VAN JOUW MARKETINGSTRATEGIE: 7 TIPS!

Wie succesvol wil zijn op social media, moet in staat zijn om mee te bewegen met deze snel veranderende online wereld. Nu het platform TikTok met meer dan een biljoen gebruikers een steeds prominentere rol krijgt in het bedrijfsleven, kun je dit platform als ondernemer simpelweg niet meer negeren. Ben jij benieuwd hoe je TikTok zakelijk kunt inzetten? Lees dan gauw verder!

Invloed van adblockers

WAT IS TIKTOK?

Ben jij ouder dan 20? Dan is de kans aanwezig dat jij niet precies weet wat er op TikTok gebeurt. De app wordt namelijk vooral gebruikt onder jongeren tussen de 10 en 20 jaar. Dus voor iedereen die nog in de vorige eeuw geboren is (net als wij van TO BE FOUND), leggen we eerst even uit wat TikTok precies is.

TikTok is een social media platform waarop heel korte filmpjes worden geplaatst. In de filmpjes doen de makers dansjes of sketches, geven ze tips, of doen ze mee aan gekke challenges. Ook wordt er gebruik gemaakt van hashtags, zoals #cleaninghacks, waarin in de vorm van een kort filmpje met catchy muziek tips gedeeld worden om schoon te maken. Omdat TikTok vooral bekend is onder jongeren tussen de 10 en 20 jaar, kan TikTok aantrekkelijk zijn voor bedrijven die zich voornamelijk op jongeren richten. Om je een beeld te geven van hoe groot TikTok is, zetten we wat cijfers op een rij!

TIKTOK IN NEDERLAND

  • Aantal gebruikers = 5.000.000
  • Dagelijkse gebruikers = 1.500.000
  • Maandelijkse totale views = 17 biljoen
  • Aantal video’s per maand = 20.400.000
  • Gemiddeld aantal minuten per dag per gebruiker = 64 minuten
  • Man-vrouw verhouding = 59% vrouwen, 41% mannen
  • IOS vs. Android = 42% Android, 58% IOS

WELKE LEEFTIJDSGROEPEN GEBRUIKEN TIKTOK?

Om te weten of jouw doelgroep op TikTok te vinden is, kun je om te beginnen kijken naar het gebruik van deze app per leeftijd. Hieronder vind je daar een mooi overzichtje van.

tiktok-leeftijd-tabel

TiktTok: overzicht per leeftijd

Hoe kun jij TikTok inzetten voor je bedrijf?

Voordat je begint met TikTok, is goed om eerst te kijken of dit social media platform wel bij jouw bedrijf past. Is jouw doelgroep überhaupt actief op TikTok? Zo ja, dan moet je op onderzoek uit naar wat jou doelgroep zou willen zien. Houden zij van handige life hacks of willen zij juist leuke DIY’s of How-to video’s zien? Verwerk leuke ideeën rondom jouw producten en/of diensten en presenteer ze aan je doelgroep in de vorm van creatieve TikTok-filmpjes. Blijf op de hoogte van alle onderwerpen en challenges die op TikTok rondgaan, zodat je altijd actueel en vernieuwend bent. Zo kun je in de meest aantrekkelijke vorm jouw producten en/of diensten in de spotlights zetten. Hieronder zetten we een aantal tips en manieren om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf op een rij.tiktok-pro-account-220x300

1. Maak een pro-account aan

Als je hebt besloten dat TikTok een waardevolle toevoeging is aan jouw marketingstrategie, dan kun je beginnen door een TikTok account aan te maken. Je kunt je account vervolgens gratis omzetten naar een pro-account, zodat je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken. Met een pro-account kun je zien hoe vaak je filmpjes bekeken worden, hoeveel volgers en profielweergaven je hebt en welke video’s het meest trending zijn. Daarnaast kun je het geslacht en de locatie van je volgers zien en dat is natuurlijk superhandig voor jouw doelgroep analyse. Op basis van deze gegevens kun je bepalen of jij je TikTok-strategie moet aanpassen, of niet.

2. Koppel Tiktok aan al jouw andere social media-platformen

Maak je al gebruik van andere social media-platformen zoals Instagram of Facebook? Dan is het handig om deze accounts te koppelen aan jouw TikTok account. Als je jouw andere social media-accounts aan TikTok hebt gekoppeld, dan is de kans groter dat mensen via TikTok ook jouw andere accounts gaan volgen. Daarnaast kun je video’s die met TikTok gemaakt zijn ook op Facebook, Instagram of YouTube plaatsen. Zo heb je met hetzelfde filmpje direct al jouw doelgroepen op je verschillende social media-accounts te pakken.

3. Creëer interessante en leuke content

Nu je TikTok-account is aangemaakt en gekoppeld is aan je andere social media-accounts, kun je aan de slag met content marketing voor TikTok. Op TikTok worden korte filmpjes geplaatst, die voornamelijk bekeken worden op iemands smartphone. Bij TikTok gaat het om catchy beeldmateriaal waarmee een verhaal(tje) verteld wordt dat ondersteund wordt door muziek. Als het beeldmateriaal niet voldoende duidelijkheid biedt, zoals bij een uitleg-video of een sketch, dan is gesproken woord onmisbaar. Maar omdat mensen hun telefoongeluid vaak uit hebben staan is het handig om gebruik te maken van ondertiteling, zodat de video ook zonder geluid begrepen kan worden.

4. Doe mee aan challenges

TikTok is een platform waarop veel challenges uitgevoerd en bekeken worden. Deze challenges worden met populaire hashtags geplaatst, dus wanneer je meer bereik wil creëren, kan het handig zijn om met deze challenges mee te doen. Door de hashtags erbij te plaatsen komt jouw video in het algoritme van populaire video’s terecht en dat betekent: meer views! Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon superleuk om aan deze challenges mee te doen of er zelf eentje te bedenken.

Ook interessant: Een winnende Pinterest strategie voor jouw bedrijf: SEO, zoekwoorden, en meer!

5. Gebruik populaire hashtags

Nu we het toch over de hashtags hebben, is het belangrijk om te benoemen dat hashtags een essentieel onderdeel vormen van TikTok. TikTok geeft inzicht in trending hashtags, zodat jij weet welke onderwerpen op dit moment populair zijn. Deze trending hashtags zijn dus heel belangrijk als je content wil gaan maken, omdat je zo precies weet wat je doelgroep leuk vindt om te zien. Via de hashtags kun je je bereik aanzienlijk vergroten. De ‘For you’-pagina van TikTok is de eerste pagina die in beeld komt wanneer je de app opent. Hier krijgt de TikTok-gebruiker verschillende video’s te zien van personen die hij (nog) niet volgt, maar wel worden aanbevolen op basis van zijn kijkgeschiedenis en algoritme. Met de hashtags #foryou #foryoupage #fyp #voorjou #voorjoupagina kunnen bedrijven proberen om met hun video’s op deze pagina terecht te komen en het aantal weergaven van de video sneller op te laten lopen.

tiktok-advertising-300x300

TikTok advertising

6. Zet advertenties in

Het is sinds kort ook mogelijk om op TikTok te adverteren. Dat is voor bedrijven natuurlijk heel aantrekkelijk. Deze advertenties komen ook op de ‘For you’-pagina van TikTok-gebruikers tevoorschijn. Je kunt de advertentie het beste vergelijken met Instagram Story advertenties die het hele scherm in beslag nemen. Je kunt deze advertenties doorlinken naar een webpagina, maar de targetingmogelijkheden zijn nog weinig toereikend. Je kunt bijvoorbeeld enkel de locatie en leeftijd van de doelgroep aangeven. Toch kan ook dit marketingtechnisch gezien al veel opleveren.

7. Werk samen met influencers

Als je het niet ziet zitten om zelf TikTok video’s te gaan maken, dan kun je influencers inzetten. Influencers weten als geen ander wat er speelt op TikTok en zitten vol met creatieve ideeën voor jouw TikTok-strategie. Als bedrijf is het soms lastig om mee te gaan met grappige of populaire video’s onder jongeren en daarom zijn influencers uiterst geschikt om deze taak op zich te nemen. Via deze influencers kun je snel een grote doelgroep bereiken zonder dat je zelf video’s hoeft te maken. Hoe populairder de influencer is, hoe hoger de prijs zal zijn, maar qua bereik levert het je zeker veel op. Veel influencers zijn actief op TikTok, dus er is aanbod genoeg voor een leuke samenwerking.

 

TO BE FOUND op TikTok!

We horen je denken: ‘Leuk dat jullie mij vertellen dat ik TikTok moet gaan inzetten voor mijn bedrijf, maar zitten jullie zelf eigenlijk wel op TikTok?’. Het antwoord is: jazeker! Sinds een paar maanden delen wij onze kennis over online marketing in TikToks, doen wij mee met challenges en maken wij sketches over herkenbare situaties van het kantoorleven. Nieuwsgierig geworden? Bekijk ons profiel!

 

Hulp nodig met jouw TikTok strategie?

Heb je moeite met het zakelijk inzetten van TikTok of andere social media kanalen? Social media bureau TO BE FOUND helpt je graag verder in de vorm van advies en/of het opzetten van social advertising. Neem gerust en vrijblijvend contact met ons op en bekijk ons TikTok-account @TOBEFOUND!

Jouw resultaat = onze kracht

Ook samen mooie Pinterest resultaten boeken? Neem vrijblijvend contact op.
thijs
Thijs de Rooij
Online advertising specialist