Regelmatig hoor ik mensen klagen dat LinkedIn adverteren voor hun bedrijf niet werkt. Ik moet toegeven dat in tegenstelling tot Facebook adverteren, LinkedIn niet voor elk bedrijf geschikt is. Dit betekent niet dat het niet nuttig is om in te zetten. Er zijn ontzettend veel B2B marketeers die het platform gebruiken voor brand awareness en het genereren van leads. LinkedIn is dan ook het grootste platform voor zakelijk ingestelde sociale interacties. Target je bijvoorbeeld op professionals of wil je je brand awareness verhogen dan is LinkedIn het platform voor jou.
Wil je starten met LinkedIn Advertising dan heeft je bedrijf allereerst een LinkedIn bedrijfspagina nodig. Zodra je deze hebt aangemaakt, duik je in de details van LinkedIn Advertising (ook wel LinkedIn Campagnebeheer genoemd) en ik help je daarbij. In deze blog vertel ik je alles wat je moet weten om te starten met adverteren waaronder:
Net als op andere social advertising platformen, heb je LinkedIn in verschillende smaken. En kan je, net als bij andere platformen, een doelstelling kiezen waar je de actie op wilt sturen. LinkedIn ondersteunt momenteel de volgende doelen:
Naast de soorten doelstellingen, heb je vervolgens de keuze uit verschillende advertentieformats. Hierbij moet je denken aan de verschillende soorten advertenties qua lay-out en waar ze geplaatst worden.
Dit zijn advertenties die lijken alsof ze gepost zijn door een bedrijfspagina maar dan als een gepromoot bericht. Ze worden getoond in de nieuwsfeed en je kunt ervoor kiezen om een typische post te maken met een “Advertentie met één enkele afbeelding” met een link waar je gebruikers naartoe wilt sturen. Je kan hier ook de welbekende “Advertentie met afbeeldingencarrousel” of “Videoadvertentie” kiezen.
De “Tekstadvertentie” van LinkedIn komt qua look het dichtst in de buurt van zoekadvertenties die we kennen van Google en Bing. Ook LinkedIn gebruikt het bekende CPC of impressie model en de advertenties worden vertoond aan de zijkant. Qua uiterlijk zijn het redelijk saaie advertenties met slechts een tekstblok en een titel naast het bedrijfslogo. Ook kunnen ze zonder afbeelding bovenaan een LinkedIn-pagina worden getoond.
Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit de meest gepersonaliseerde advertentievarianten van het platform. Adverteerders kunnen ervoor kiezen om een “Volgadvertentie” in te zetten waarmee zij een bedrijfspagina kunnen promoten. Met de “Spotlight-advertentie” zijn adverteerders in staat om met behulp van profielgegevens gepersonaliseerde aanbiedingen te promoten. Dan heb je als adverteerder nog de mogelijkheid om gebruik te maken van de “Vacatureadvertentie” waarmee je op basis van profielgegevens gepersonaliseerde vacatures kunt promoten. Dankzij de beschikbare templates, is het maken van een creatieve en gepersonaliseerde advertentie een fluitje van een cent. Let wel op, voor al deze advertentieformats geldt dat ze alleen vertoond worden op desktop.
Hoe vaak maak je het wel niet mee dat je de LinkedIn app opent en ziet dat je 8 nieuwe berichten hebt. Grote kans dat sommige van deze berichten zijn verzonden door marketeers die gebruik maken van een “Berichtadvertentie”. Op basis van een aantal criteria kunnen marketeers een lijst samenstellen waarmee ze berichten kunnen bezorgen in het postvak IN van de doelgroep. Daarnaast kunnen ze ook kiezen om gebruik te maken van “Gespreksadvertenties”. Hiermee kunnen marketeers meerdere actieknoppen instellen die jou bijvoorbeeld naar een bestemmingspagina verwijzen. Goed om te weten is dat bij deze berichtadvertenties en gespreksadvertenties bepaalde elementen dynamisch ingeladen kunnen worden. Zoals iemand zijn voornaam of de bedrijfsnaam waar diegene werkzaam is. Zo krijgt de boodschap een extra persoonlijke tint.
De targeting is het onderdeel waar LinkedIn Advertising echt interessant begint te worden. Gebruikers plaatsen regelmatig updates omdat gebruikers graag laten zien welke promoties ze hebben behaald of welke nieuwe titel iemand heeft. De informatie die een gebruiker opgeeft, is dan ook erg compleet. Zo geven gebruikersinformatie over hun functie, het bedrijf waar ze werken, hun interesses en nog veel meer. Met 4,7 miljoen LinkedIn gebruikers is de kans groot dat jouw advertenties op de juiste beeldschermen terechtkomen.
Door de inzet van ‘’Gematchte doelgroepen’’, ben je in staat om je websitebezoekers of bekende contacten en accounts opnieuw te bereiken. Wil je hier gebruik van maken, dan plaats je een tag op je website net zoals je dat voor Facebook of Google doet. LinkedIn noemt deze tag de Insight Tag en kan ook gebruikt worden voor het aanmaken van LinkedIn’s variant op lookalike doelgroepen die je kunt inschakelen door Doelgroep uitbreiden inschakelen aan te vinken. Zeker wanneer je niet genoeg websitebezoekers hebt om een campagne te maken op basis van doelgroeplijsten, is de inzet van lookalike doelgroepen interessant.
Naast het opzetten van remarketinglijsten kan je met de Insight Tag conversie tracking voor je campagnes bijhouden. Deze triggers zijn ideaal om unieke aankopen of andere acties op je website bij te houden.
LinkedIn Ads biedt goede opties voor targeting wat ervoor zorgt dat je goed kan instellen aan wie je je advertenties wilt tonen. Als je interesse hebt in het testen van de effectiviteit van een advertentie met verschillende doelgroepen, krijg je de mogelijkheid om je doelgroep op te slaan als sjabloon en deze later nogmaals te gebruiken.
Voor het instellen van je targeting begin je met de taal en locatie. Zodra je hier een keuze in hebt gemaakt, kan je dit verder specificeren op basis van de beschikbare doelgroepopties.
Omdat LinkedIn-gebruikers veelal hun profiel up-to-date houden, is dit een goede optie wanneer je wilt targeten op bedrijven die mensen op hun LinkedIn profiel vermelden. Binnen de bedrijfsoptie heb je vervolgens de keuze om te kiezen uit:
Bereik mensen op basis van hun leeftijd en/of geslacht dat ze op hun profiel hebben opgegeven.
Hier laat LinkedIn Ads je LinkedIn-gebruikers benaderen op basis van de onderwijsinstellingen, studierichtingen zoals “Computerwetenschappen” of bijvoorbeeld “Economie” of titels als bijvoorbeeld “Medewerker”, “PhD” of “Bachelor”.
Wil je LinkedIn-gebruikers benaderen op basis van hun werkervaring of vaardigheden? Dan kies je voor de optie “Ervaring”. Zo heb je de keuze uit het aantal jaren werkervaring dat iemand heeft, de taken of activiteiten die iemand in een functie uitvoert, de rang of de invloed die iemand heeft op de organisatie en de vaardigheden die iemand op zijn profiel noemt.
Wanneer je kiest voor “Interesse” kun je gebruikers bereiken op basis van hun interesses of groepen waar zij lid van zijn. Verder heb je ook nog de optie om gebruikers te bereiken op basis van de interesses die aansluiten bij je bedrijf.
Wil je na het lezen van deze blog graag starten met LinkedIn Advertising? Zeker doen! Dit is absoluut het proberen waard en we hebben al veel mooie resultaten weten te behalen op het platform van LinkedIn. Hulp nodig? We helpen je graag, check: LinkedIn advertising bureau of neem contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, & Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!
Momenteel ondersteunt LinkedIn de volgende advertentiedoelstellingen:
1. Merkbekendheid.
2. Overweging; websitebezoeken, interacties en videoweergaven.
3. Conversies; genereren van leads, websiteconversies en sollicitaties.
Er kunnen 4 advertentieformats onderscheiden worden, namelijk:
1. Tekstadvertenties.
2. Advertenties die in de nieuwsfeed worden getoond.
3. Gepersonaliseerde advertenties.
4. Berichtadvertenties.
Met behulp van LinkedIn targeting kan je gericht adverteren voor een specifieke groep mensen. Doordat de gebruikers op LinkedIn veel informatie over zichzelf loslaten, is targeting op LinkedIn eenvoudig en accuraat.
LinkedIn adverteren maakt het mogelijk om doelgroepen op verschillende manieren te segmenteren. Zo kan je advertenties filteren op bedrijven, demografische gegevens, opleidingsniveau, ervaring of interesses van mensen.
Er zijn 5 opties om je te richten op bedrijven met LinkedIn adverteren:
1. Bedrijfsgrootte op basis van het aantal medewerkers filteren.
2. Bedrijfsnamen opnemen.
3. Bedrijfstakken van het bedrijf targeten.
4. Eerstegraads connecties van het bedrijf benaderen, wanneer het bedrijf 500 of meer connecties heeft.
5. Volgers van jouw bedrijfspagina benaderen.
Wil je meer weten? Bekijk hier alles over LinkedIn adverteren.