Heb je een goed gebouwde website met interessante content, maar sta je toch niet bovenaan in Google? Grote kans dat linkbuilding je dan verder kan helpen. Linkbuilding is voor veel bedrijven dan ook van essentieel belang om goed gevonden te worden in Google. Maar hoe pak je linkbuilding strategisch aan? Om je niet in het duister te laten tasten, delen we graag alles wat wij in meer dan tien jaar hebben geleerd omtrent linkbuilding. Na het lezen van dit artikel weet jij wat linkbuilding inhoudt, waarom het belangrijk is én hoe je in zes stappen een linkbuilding strategie kan ontwikkelen.
Eerder hebben wij al eens een blog geschreven over: Wat is linkbuilding. Om een korte definitie te geven: Linkbuilding verwijst naar het actief vergaren van links op andere website naar je eigen website. Veel grote websites krijgen vanzelf backlinks door de grote naamsbekendheid, maar bij linkbuilding ga je er actief naar op zoek. Vaak heeft men bij linkbuilding als doel om hoger te komen in zoekmachine-resultaten. Google wilt alleen de meest relevante websites bovenaan de zoekresultaten tonen en hecht daarbij veel waarde aan de externe links die naar jouw website verwijzen. Hoe meer goede en onderwerp-gerelateerde externe websites verwijzen naar jouw website, hoe belangrijker en relevanter jouw website oogt voor de zoekmachine. Wanneer je echter geen grote speler bent met naamsbekendheid, is het vaak lastig om van nature links te krijgen naar je website. Daarom is het aan te raden om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding aan de hand van een goede linkbuilding strategie.
In de beginjaren van Google had de zoekmachine weinig regels over het gebruik van links naar andere websites. Het was toen bijvoorbeeld mogelijk om hoog in de zoekresultaten te komen door heel veel spamlinks achter te laten op andere websites. Mensen creëerden spamrobots die heel het internet afstruinde en in groten getale links achterlieten. Mede hierdoor heeft Google zich steeds verder doorontwikkeld om dergelijke vormen van misbruik tegen te gaan. Tegenwoordig is niet alleen de kwantiteit van je links belangrijk, maar ook de kwaliteit. Nu kijkt de zoekmachine bijvoorbeeld ook naar hoe natuurlijk je links ogen als middel om spam tegen te gaan. Het lastige aan linkbuilding is dat Google het liefst heeft dat het verkrijgen van links op een natuurlijke wijze gebeurd. Voor optimale vindbaarheid wil je door middel van linkbuilding dan ook een natuurlijk linkprofiel voor je website opbouwen. Wat dat precies inhoudt leggen we later uit in dit artikel.
In een ideale wereld krijgen goede websites op natuurlijke wijze backlinks zoals Google het beoogt en is linkbuilding helemaal niet nodig. Voor grote bedrijven met veel naamsbekendheid vormt het op natuurlijke wijze verkrijgen van backlinks geen probleem. Voor veel andere organisaties is dat echter niet het geval. Denk maar aan kleine partijen, organisaties die net zijn gestart of die in een niche branche actief zijn. Voor zulke bedrijven is het nagenoeg onmogelijk om aan backlinks te komen zonder er actief achteraan te gaan. Zolang je strategisch te werk gaat aan de opbouw van een natuurlijk linkprofiel, loont linkbuilding anno 2020 nog steeds voor het verbeteren van je vindbaarheid in zoekresultaten.
Voor je begint met het opstellen van een linkbuilding strategie is het belangrijk om eerst na te gaan of je basis al in orde is. Wanneer de basis nog niet goed genoeg is, moeten eerst andere zaken op orde worden gebracht voor je überhaupt aan linkbuilding denkt. Linkbuilding draagt namelijk bij aan het opbouwen van de autoriteit van je website. De autoriteit van je website vormt één van de belangrijke pijlers binnen zoekmachine optimalisatie, naast de content en techniek van je website. Voor je aan linkbuilding begint, is het dan ook noodzakelijk dat de content en techniek van je website tiptop in orde zijn. De zoekmachine heeft als doel om de meest gebruiksvriendelijke en relevante webpagina’s bovenaan te tonen. Het doet je geen goed om met linkbuilding te beginnen als je geen boeiende content biedt of als je website bijvoorbeeld heel traag laadt.
How to linkbuilding?
Het plaatsen van links op andere website klinkt zo simpel, maar er komt ontzettend veel bij kijken om linkbuilding goed uit te voeren. Google wilt eigenlijk niet dat je actief bezig bent met linkbuilding, waardoor het uitvoeren ervan knap lastig kan zijn. Hoe bouw je een natuurlijk linkprofiel op die de vindbaarheid van je website ondersteunt? Met ons zesdelig stappenplan voor het opstellen van een linkbuilding strategie kan jij deze uitdaging aan.
Eerder in dit artikel hebben we het al vermeld, maar we herhalen het nog een keer omdat het zo belangrijk is: zorg ervoor dat de basis van je website op orde is voor je begint met linkbuilding. Nu hoeft je website niet 100% perfect te zijn (mag wel), maar de content en techniek moet wel van voldoende kwaliteit zijn.
Let bijvoorbeeld op de volgende zaken:
Het linkbuilding landschap kan plotsklaps veranderen door een nieuwe update of andere regelgeving. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van alle linkbuilding ontwikkelingen en veranderingen. Uiteraard is het ook belangrijk om de basisbegrippen van linkbuilding te kennen. Mocht je nieuw zijn in het linkbuilding landschap, hebben wij een aantal belangrijke begrippen voor je op een rij gezet die je dient te weten:
Zoals zo vaak bij het opstellen van een strategie begin je met het schetsen van je doel en je doelgroep. Vraag jezelf bijvoorbeeld af waar jouw website voor is bedoeld en hoe linkbuilding daaraan bijdraagt. Om het concreter te maken kan je doelen stellen van wat je wilt bereiken binnen X aantal maanden of jaren. Misschien wil je een hogere DA en PA bereiken binnen 6 maanden? Of misschien wil je gemiddeld tien externe links per maand laten plaatsen op relevante websites in 2020? Houd je doelen voor ogen bij het opstellen van de rest van je linkbuilding strategie.
Infographics zijn informatieve illustraties waar vaak een combinatie van (aantrekkelijke) afbeeldingen en tekst verwerkt zijn om op pakkende wijze informatie of data te weergeven. Infographics hebben een hoge deelgehalte, waardoor ze vaak ingezet worden als linkbuilding methode. Let er wel op dat je daadwerkelijk interessante gegevens vertoond in de infographic.
Een andere manier om links naar je website te krijgen is het versturen van persberichten. Deze methode is het best geschikt wanneer je nieuwswaardige services of producten te bieden hebt.
Ga in gesprek met relevante partijen om te vragen of ze geïnteresseerd zijn om een link te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een relevante blog of als een kleine vermelding op een pagina. Dit kan in ruil voor een andere link, of tegen betaling.
Bij broken linkbuilding ga je op zoek naar links op relevante pagina’s die niet meer werken op een externe site. Je attendeert de webmaster op de gebroken links en doet een voorstel om de content te vervangen met je eigen content die helemaal up to date en relevant is. Let hierbij dat de content die je biedt van toegevoegde waarde is voor de webbeheerder.
Ga op zoek naar backlinks die niet meer werken en vraag de webbeheerder of de link herstelt kan worden. Soms gaan waardevolle backlinks verloren door het overplaatsen of een update van een website.
Plaats comments op relevante blogs met een link naar je website. Dit zijn weliswaar nofollow links die niet direct van invloed zijn op je linkwaarde, maar helpt wel voor het zorgen van een natuurlijk linkprofiel. Let er wel op dat het bericht dat je achterlaat aansluit op het bericht, dat is wel zo netjes.
Lees ons eerdere blog over 17 korte linkbuilding tips voor nog meer linkbuilding tactieken of bekijk het onderstaande overzicht:
Bij een natuurlijk linkprofiel probeer je linkbuilding uit te voeren zonder dat het oogt alsof je actief achter de links aanzit. Dit vormt één van de grote uitdagingen van linkbuilding. Let hierbij goed op dat er variëteit is in je linkbuildingtactieken. Houd rekening met de volgende zaken:
Het gebruik van anchor tekst, ook wel linkteksten, is een vak apart binnen linkbuilding. Gebruik verschillende soorten anchor tekst om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Er kan onderscheid gemaakt worden in de volgende soorten anchor texts:
Voorbeeld van een exact match ankertekst in één van onze online marketing blogs.
In onderstaand voorbeeld zie je branded anchor teksten die verwijzen naar sociale mediakanalen.
In bovenstaand voorbeeld zie je de naakte URL die naar één van onze klanten verwijst.
Er bestaat geen eenduidig antwoord op de vraag wat de perfecte verhouding is voor de verschillende soorten anchor teksten. Mocht je écht een richtlijn nodig hebben, kun je de volgende verhoudingen aanhouden.
Uit de bovenstaande opties kun je ook mee variëren. Je kunt bijvoorbeeld een branded anchor tekst in combinatie met partial match gebruiken. Of combineer de URL naar de homepage met de URL naar specifieke pagina’s.
Let wel op dat je de percentages niet te nauw opvolgt, want dat komt weer niet natuurlijk over. Wees ook niet bang om zo nu en dan totaal af te wijken van de richtlijnen! Deze richtlijnen zijn geen exacte wetenschap. Het kan zo zijn dat de verhoudingen binnen jouw branche anders zijn.
Verlies linkbuilding niet uit het oog en blijf eraan werken! De effecten van linkbuilding zijn niet altijd direct te merken, maar voor je online vindbaarheid is het wel belangrijk om er tijd aan te blijven besteden. Let vooral ook goed op je timing. Wanneer je teveel backlinks in één keer krijgt, kan dat er verdacht veel uitzien als spam en dat wil je niet! Maak dus een linkbuilding planning met informatie over wanneer en wat je gaat doet aan linkbuilding. Naast een duidelijke planning is het ook raadzaam om een linkbuilding tool te gebruiken die een overzicht biedt van alle nieuwe en verloren links naar je website.
Wij hopen je door middel van dit artikel op weg te helpen met het opstellen van de juiste linkbuilding strategie. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Stel ze gerust aan de linkbuilding specialisten van TO BE FOUND. Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van linkbuilding!